Bukefalos 28 år!

Varför så få svenskfödda bussförare?

Jo visst är det så men hur många av era kvalitetskrav rör bussarna och hur många rör förarnas arbetsvillkor?

Jag har nyligen upphandlat persontransporter. När det gäller delade turer etc så krävs det a) att verksamheterna är beredda att betala för den kostnaden som det skulle innebära, och b) att man har en väldigt bra uppföljning. Annars blir ju kravet tandlöst.
 
Just nu sitter jag och upphandlar ffa entreprenader så just hur jag skulle utvärdera kollektivtrafik blir rena gissningar men när det gäller entreprenader har vi väldigt många krav just på arbetstagarnas situation. Tex krav på lägsta lön osv

Har även upphandlat utbildningar med utvärderingar enbart på mjuka värden utöver priset :)
Hur är det med att ta över befintlig personal? Funkar det? Det var en massa rabalder om det sist. Och då underkänns det kravet. Har det ändrats idag?

Lägsta lön för bussförare?

Vad som också var vanlig besparing var antalet semesterdagar. Många fick gå ner från 30 till 25.
 
Jag har nyligen upphandlat persontransporter. När det gäller delade turer etc så krävs det a) att verksamheterna är beredda att betala för den kostnaden som det skulle innebära, och b) att man har en väldigt bra uppföljning. Annars blir ju kravet tandlöst.
Men är dom beredda att betala för det? Det är inga större problem i sig att få bort delade turer men det kostar ju givetvis.
 
Ett bra (eller snarare katastrofalt :p) exempel är pendeltågen mellan Alingsås-Göteborg-Kungsbacka. De som fick ta över där hade lagt ett väldigt lågt bud och det funkade ju inte. Där fick nuvarande utförare gå in och ta över.

Man la in mer reglertid och en massa andra saker. Plötsligt gick tågen och dessutom i tid.

En grundläggande detalj när man skapar omlopp för tåg är att beräknad avgångstid från ändhållplats är efter beräknad ankomstid :rofl:

Svårt för tåget att avgå i tid om det enligt tidtabell inte ens kommit till ändhållplats vid tid för avgång :D
 
Det är inte alltför länge sedan det var samma även för dem inom Europa. Min bästa väns mamma arbetade (och utbildades) som Narkossjuksköterska i Berlin. Men när hon kom till Sverige (81?) gällde inte hennes utbildning här utan hon fick valet att gå om hela utbildningen eller göra något annat. Hon går i pension nu efter en yrkeskarriär i Sverige som städare. Tänk om vi hade tagit tillvara på henne istället och gett någon som inte har utbildning jobbet som städare?
Varför tog hon inte jobb som sjukvårdsbiträde? Med kunskap hade hon snart avancerat till uska, vilket förmodligen motsvarar den utbildning som hon hade.
 
Varför tog hon inte jobb som sjukvårdsbiträde? Med kunskap hade hon snart avancerat till uska, vilket förmodligen motsvarar den utbildning som hon hade.

Du menar att undersköterska och narkossjuksköterska är samma sak? :confused:
Narkossjuksköterska är en vidareutbildning. Man måste alltså vara sjuksköterska i grunden
 
Du menar att undersköterska och narkossjuksköterska är samma sak? :confused:
Narkossjuksköterska är en vidareutbildning. Man måste alltså vara sjuksköterska i grunden
Jag råkar vara legitimerad sjuksköterska med vidareutbildning i såväl geriatrik som psykiatri. Ytterst få utbildningar till ssk i andra länder uppfyller kraven för legitimation i Sverige. Var det något mer? Oftast ligger de på usk nivå.
 
Jag råkar vara legitimerad sjuksköterska med vidareutbildning i såväl geriatrik som psykiatri. Ytterst få utbildningar till ssk i andra länder uppfyller kraven för legitimation i Sverige. Var det något mer? Oftast ligger de på usk nivå.
Förutom då att sjukhuset i Berlin är ett av Europas största universitetssjukhus och svenskar åkte (åtminstone på den tiden) dit för vidareutbildning? Men man kunder inte godta någon som faktiskt kom därifrån.
 
Förutom då att sjukhuset i Berlin är ett av Europas största universitetssjukhus och svenskar åkte (åtminstone på den tiden) dit för vidareutbildning? Men man kunder inte godta någon som faktiskt kom därifrån.
Varför citerar du mig när du inte svarar på det jag skrivit?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 337
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
595
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Hej jag är en 30 årig kvinna som har svårt att få jobb jag söker allt möjligt och går nästan aldrig vidare i rekryteringsprocessen för...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 200
Senast: Masqueradee
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp