Bukefalos 28 år!

Varför så få svenskfödda bussförare?

Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Oj, här är det nästan slagsmål om platserna! Tycker alltid det verkar vara kö till just bussförarutbildningar.
Däremot är det inte alltid så att man haft realistiska förväntningar på sina möjligheter att klara utbildningen.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

När det gäller språkkunskaperna så var det något vi var ganska stränga på.
Det gäller att kunna prata och göra sig förstådd vid olycka, utrymmning av buss mm.
Man glömmer lätt säkerhetsaspekten.

Jodå, men det är skillnad på att vara advokat och busschaufför i hur mycket du måste behärska.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Skrev jag något om skillnad?
Dessutom är det ett serviceyrke, det busschauffören skall göra är att se till att passagerarna är trygga, kunna svara på färdbeskrivningar mm.
Men det är klart, det är väll finare att vara advokat men jag är ganska säker på att allla yrkesgrupper är lika viktiga om vi ska ha ett fungerande samhälle.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Oj, här är det nästan slagsmål om platserna! Tycker alltid det verkar vara kö till just bussförarutbildningar.
Däremot är det inte alltid så att man haft realistiska förväntningar på sina möjligheter att klara utbildningen.



När det gällar bilkörning rent generellt, är för väldigt många, speciellt för karlar, något väldigt känsligt.
Vanligt att karlar tror sig köra bättre än de gör.

Svårt att vara lärare då, gäller att inte trampa på tår men samtidigt försöka få in en sorts ödmjukhet.
Utan den ödmjukheten lär man sig inte något nytt alls.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Skrev jag något om skillnad?
Dessutom är det ett serviceyrke, det busschauffören skall göra är att se till att passagerarna är trygga, kunna svara på färdbeskrivningar mm.
Men det är klart, det är väll finare att vara advokat men jag är ganska säker på att allla yrkesgrupper är lika viktiga om vi ska ha ett fungerande samhälle.

Nej golit skrev om skillnad. Att det är svårare att bli författare som Kalifatides...
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Hektisk?
Hihi.
Men visst måste man gilla stöket i trafiken för att orka med att köra i stadstrafik.
Jag tycker dock att passagerarna suger den mesta musten ur mig.
Körningen är ju en barnlek.

Men det är ju ett lågstatusyrke och sådana ska man ju akta sig för, har jag hört. Bättre att någon annan som inte kan få något annat jobb utför det.

Fast det är inte 95% utlandsfödda som börjar hos oss. Det är nog ganska jämnt fördelat.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Fast jag skrev inte att 95% av bussförarna är utlandsfödda, utan att 95% av dom som söker jobben numera är det.

Men ja, lite överdrivet var det kanske.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

KL
Litet lustigt är det att det är mycket invandrare som kör buss i städerna (lokaltrafiken) men det är lika ovanligt är det att samma kategori kör långfärdsbussar. Som då typ bussresor ner på kontinenten eller turer till teaterföreställningar eller Ullared.
Är det finare att köra dessa turer eller är det så som någon var inne på innan att det passar olika typer av personlighet. Att köra i stadstrafiken kräver en typ av människa som klarar stress och som gillar mycket folk. När det kommer till köra långt med samma människor på bussen istället kräver en helt annat typ, som då dessutom får sova borta en hel del?
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

De invandrade förare som jag känner vill hem till familjen varje kväll.
Familjen går alltid först.
Och stök verkar de immuna mot.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Lågstatusjobb.

Jag känner förresten en underbart rar man, kurd från Iran, som har tre jobb. Ett av dem är skiftjobb, ett är han på när han ledig från det första och så - för skojs skull! - kör han nattbuss i Uppsala när han får tid. Han säger att han tycker att det är så trevligt att köra alla fulla och glada studenter som så pratglada :D

Men så har han haft ett extremt tufft jäkla liv. Alltid när man frågar honom hur det är så är det alltid "bra bra jättebra, man ska inte klaga, allt är så bra här :D" liksom.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

För att svenskar anser sig för fina för sådana skitjobb? Jag vet inte, jag bara gissar.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

För att de kan få andra jobb. Vilket utrikesfödda kan i mindre utsträckning än infödingar.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Jag kikade lite på buss-yrket för ett par år sen då man skulle få gratis utbildning om man band sig till att jobba en viss tid åt ett visst bolag om jag inte minns fel. Det som det föll på är att det var skumma tider, man skulle jobba ett par timmar då morgonen och sen vara ledig ett par timmar och sen jobba em/kväll igen och jag är inte okej med att vara uppbunden på ett jobb hela dagen.. Även om man har ett par timmar på dagen så är det ju dubbelt så mycket resväg till jobbet isåfall om man drar hem, för kort tid att hinna hitta på nåt vettigt efter det heller. Annars så hade jag nog tyckt att det ganska trevligt, jag kör ju bil större delen av nätterna på mitt nuvarande jobb och gillar det :).
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Men det går ju massa arbetslösa infödingar också? När jag började jobba, 1999, så kvoterades utlandsfödda in. Men nu tror jag inte det är så längre. Där jag jobbar nu tror jag att det är över 50% invandrare som kör.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Ja, det är en del delade pass, men det beror lite på var man jobbar och vilka tider man vill köra. Jag som kör enbart kvällar har aldrig delade pass.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Ja precis, det går infödingar arbetslösa. Istället för att köra buss.

Men vad gäller arbetslöshet så är den enormt mycket högre bland utrikes födda.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Jag vet att det är fler invandrare arbetslösa. Och frågan var ju varför ytterst få svenskfödda söker jobben, inte varför så många utlandsfödda jobbar som bussförare.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Och min gissning är då, som jag skrivit, att det beror på att det är ett lågstatusjobb som svenskar drar sig för för att de kan. Jag tycker alltså inte att det är rätt om man hellre går arbetslös än kör buss - men jag tror att det enkla svaret är den låga statusen. Något som stödjer den teorin är det du säger att så många invandrade söker - deras arbetsmarknad är så mycket mindre att de inte kan unna sig lyxen att välja.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
330
Samhälle LRF:s företrädare sa i en debatt i Aktuellt nyss att antalet mjölkbönder har minskat i Sverige pga lagen om att korna har rätt att gå ut...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
2 613
Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 432
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
683
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp