Bukefalos 28 år!

Varför så få svenskfödda bussförare?

Japp, jag har arbetat på Arbetsförmedlingen och specifikt med etableringsuppdraget och du är ganska close, förutom att du har helfel vad gäller att AF varit duktiga. Busschaufför är ett bristyrke som inte kräver högskolekompetens för att få utbilda sig till. Därför ges utbildning i AF s regi. Precis som kock och undersköterska, svetsare och ett gäng till. Bristyrkena görs det prognoser på, så vilka utbildningar som erbjuds svänger över tid och ibland även var i landet.

Många nyanlända har dåligt med utbildning, relativt många har högskoleutbildning men en stor gemensam faktor är att de flesta saknar intyg och betyg pga krig och därför är de att räkna som outbildade.
De som har betygen med sig får dem gratis översatta och därefter skickas de till uhr. Sedan finns det snabbspår, då de högskoleutbildade i högre utsträckning klarar ta till sig utbildning exvis sfi för att sedan testas av mot sitt yrke.
Jag har skrivit in ett gäng läkare men har de en läkarutbildning utanför eu har de en otroligt lång väg att gå innan svensk legitimation är ett faktum.

Det är ofta jag tänker på den svenska filmen "se upp för dårarna" säger en hel del om vad vårt land gör med den kompetens som kommer hit...

Det är inte alltför länge sedan det var samma även för dem inom Europa. Min bästa väns mamma arbetade (och utbildades) som Narkossjuksköterska i Berlin. Men när hon kom till Sverige (81?) gällde inte hennes utbildning här utan hon fick valet att gå om hela utbildningen eller göra något annat. Hon går i pension nu efter en yrkeskarriär i Sverige som städare. Tänk om vi hade tagit tillvara på henne istället och gett någon som inte har utbildning jobbet som städare?
 
Frågar även här. Hur menar du att det är upphandlat på ett annat sätt?
På vilket sätt ställer upphandling till det menar du?


Det är stor skillnad i att köra beställningstrafik mot linje. Linje är upphandlat o tidtabell. O mycket beställnings trafik upphandlas inte utan beställs. Varje resa är ofta utformad efter beställaren. Dock är här en del skidresor med skolan upphandlad beställningstrafik.

Upphandling pressar ner priser o även till viss del anställningstrygghet ex upphandling vart tredje vart femre år då har man otur blir man av med sitt jobb. Det sänker statusen på de körningarna.
 
Frågar även här. Hur menar du att det är upphandlat på ett annat sätt?
På vilket sätt ställer upphandling till det menar du?

Linjetrafik i storstäderna är oftast upphandlad och lägsta budet vinner. Lägsta budet ger inte utrymme för annat än maxade körtider och så lite betald tid på arbetsplatsen som möjligt. Det ger många skumma delade tjänster med kort uppehåll och till 13h på jobbet med betalt för 10 om man har tur.

Dessutom görs tidtabellerna löjligt tighta så tid för paus (inte rast) blir i praktiken omöjlig.

Beställningstrafiken är privat till största del och styrs på ett annat sätt även om man då alltid har kör- och vilotidsreglerna att ta hänsyn till.
 
Det är stor skillnad i att köra beställningstrafik mot linje. Linje är upphandlat o tidtabell. O mycket beställnings trafik upphandlas inte utan beställs. Varje resa är ofta utformad efter beställaren. Dock är här en del skidresor med skolan upphandlad beställningstrafik.

Upphandling pressar ner priser o även till viss del anställningstrygghet ex upphandling vart tredje vart femre år då har man otur blir man av med sitt jobb. Det sänker statusen på de körningarna.

Som upphandlare vänder jag mig lite emot att upphandling per se pressar ner priset. Det beror på hur upphandlingen görs dock och är upphandlaren inte intresserad av kvalitet så blir det tyvärr som det blir. Upphandingar ligger som regel på 4 år men man kan ju dela upp (dessutom med nya lagen så måste vi motivera om vi inte gör det) upphandlingen i flera delområden. Då ökar chansen att företaget inte blir helt lottlösa och därmed anställningstryggheten.
 
Linjetrafik i storstäderna är oftast upphandlad och lägsta budet vinner. Lägsta budet ger inte utrymme för annat än maxade körtider och så lite betald tid på arbetsplatsen som möjligt. Det ger många skumma delade tjänster med kort uppehåll och till 13h på jobbet med betalt för 10 om man har tur.

Dessutom görs tidtabellerna löjligt tighta så tid för paus (inte rast) blir i praktiken omöjlig.

Beställningstrafiken är privat till största del och styrs på ett annat sätt även om man då alltid har kör- och vilotidsreglerna att ta hänsyn till.

Se mitt svar om upphandling ovan (blir det väl?). Det är tråkigt när upphandlare inte gör ett bra jobb tyvärr men det är inte upphandlandet i sig.
 
Se mitt svar om upphandling ovan (blir det väl?). Det är tråkigt när upphandlare inte gör ett bra jobb tyvärr men det är inte upphandlandet i sig.

Självklart beror det på upphandlare, men det beror ju ändå i slutet på att upphandling sker. Finns nog ytterst få städer i landet som fått en bättre kollektivtrafik sen upphandlingarna tog över. Till och med finns det städer som utreder om det är bättre att återigen själva bedriva sin trafik.
 
Som upphandlare vänder jag mig lite emot att upphandling per se pressar ner priset. Det beror på hur upphandlingen görs dock och är upphandlaren inte intresserad av kvalitet så blir det tyvärr som det blir. Upphandingar ligger som regel på 4 år men man kan ju dela upp (dessutom med nya lagen så måste vi motivera om vi inte gör det) upphandlingen i flera delområden. Då ökar chansen att företaget inte blir helt lottlösa och därmed anställningstryggheten.
Jag kan bara svara på hur det var här i Göteborg för ca 6 år sedan och då var det priset som var det som fällde avgörandet.

Visst fanns det en punkt som hette kvalité men priset var det viktigaste. Att sitta och räkna på vad allt skulle kosta och sedan försöka lägga lägsta priset till upphandlare var absolut det viktigaste.
 
Se mitt svar om upphandling ovan (blir det väl?). Det är tråkigt när upphandlare inte gör ett bra jobb tyvärr men det är inte upphandlandet i sig.
Men tanken var väl ändå att få ner kostnaden för kollektivtrafiken? Det som är lättast att få ner priset på är att köra så många turer på så få bussar som möjligt. Det som är lättast att påverka är körtid och reglertid. Buss i linjetrafik brukar dessutom bara få betalt när den rullar i trafik. Dvs all tid som inte står i tidtabell är obetald eller mycket sämre betald.

När du kör beställningstrafik är oftast all tid betald.

Så länge ett av målen är att få billigare kollektivtrafik kommer det att medföra att upphandling pressar ner priserna.
 
Självklart beror det på upphandlare, men det beror ju ändå i slutet på att upphandling sker. Finns nog ytterst få städer i landet som fått en bättre kollektivtrafik sen upphandlingarna tog över. Till och med finns det städer som utreder om det är bättre att återigen själva bedriva sin trafik.

Att man funderar på att ta tillbaka i egen regi behöver inte bero på att upphandling misslyckats. Vad det gäller upphandling så skulle jag tippa på att problemen fanns redan innan men inte uppmärksammades av media. Vi har haft LOU ett bra tag i Sverige men det är enbart de senaste åren som folk har fått höra talas om det. :)

Tyvärr finns det för många upphandlare i vårt avlånga land som inte är kapabla till att göra ett bra jobb. Själv är jag jurist i botten (inr. avtalsrätt) samt examinerad upphandlare och jag ser helt andra möjligheter med LOU än vad många andra utan den juridiska bakgrunden gör. Man hämmar sig själva och skyller på lagen.
 
Jag kan bara svara på hur det var här i Göteborg för ca 6 år sedan och då var det priset som var det som fällde avgörandet.

Visst fanns det en punkt som hette kvalité men priset var det viktigaste. Att sitta och räkna på vad allt skulle kosta och sedan försöka lägga lägsta priset till upphandlare var absolut det viktigaste.
Väldigt tråkigt när det blir så. Jag försöker köra ekonomiskt mest fördelaktiga så långt det går (vissa saker är omöjliga dock) och gärna funktionsupphandlingar.
 
Men tanken var väl ändå att få ner kostnaden för kollektivtrafiken? Det som är lättast att få ner priset på är att köra så många turer på så få bussar som möjligt. Det som är lättast att påverka är körtid och reglertid. Buss i linjetrafik brukar dessutom bara få betalt när den rullar i trafik. Dvs all tid som inte står i tidtabell är obetald eller mycket sämre betald.

När du kör beställningstrafik är oftast all tid betald.

Så länge ett av målen är att få billigare kollektivtrafik kommer det att medföra att upphandling pressar ner priserna.

Nja, en korrekt utförd upphandling innebär "rätt kvalitet i rätt tid till rätt pris". ;) Men det blir för svårt för en del och då är det mycket enklare att göra en lägstapris-upphandling på bekostnad av skattebetalarna. :(
 
Väldigt tråkigt när det blir så. Jag försöker köra ekonomiskt mest fördelaktiga så långt det går (vissa saker är omöjliga dock) och gärna funktionsupphandlingar.
Jag tänker mig att det ligger lite i upphandlingen natur. Det är inte ofta man ställer krav i upphandlingen som är direkt kopplade till förarens fördel. Tex krav på icke delade turer.

Nu kan man väl i alla fall ställa som krav att det nya företaget tar över förarna men jag har inte en aning om det fungerar eller inte. Har helt släppt det där med upphandling. Ingen favorit syssla direkt. Mest stress bara :p
 
Nja, en korrekt utförd upphandling innebär "rätt kvalitet i rätt tid till rätt pris". ;) Men det blir för svårt för en del och då är det mycket enklare att göra en lägstapris-upphandling på bekostnad av skattebetalarna. :(
Jo visst är det så men hur många av era kvalitetskrav rör bussarna och hur många rör förarnas arbetsvillkor?
 
Men tanken var väl ändå att få ner kostnaden för kollektivtrafiken? .

Det handlar inte bara om det. Det handlar också om att myndigheter som upphandlar tjänster istället för att ha egna anställda slipper att lägga resurser på sådant som kommer med egen personal, t ex hantering av löner, medarbetarsamtal, vikariehantering, rehabilitering vid ev sjukdom, etc etc.

Jag säger inte att det ena eller andra är bättre eller sämre men det är bland annat sådana övervägande man har gjort när man har beslutat att lägga ut dessa tjänster på entreprenad.
 
Det handlar inte bara om det. Det handlar också om att myndigheter som upphandlar tjänster istället för att ha egna anställda slipper att lägga resurser på sådant som kommer med egen personal, t ex hantering av löner, medarbetarsamtal, vikariehantering, rehabilitering vid ev sjukdom, etc etc.

Jag säger inte att det ena eller andra är bättre eller sämre men det är bland annat sådana övervägande man har gjort när man har beslutat att lägga ut dessa tjänster på entreprenad.
Men att slippa lägga resurser på det är väl en besparing i sig?
 
Att man funderar på att ta tillbaka i egen regi behöver inte bero på att upphandling misslyckats. Vad det gäller upphandling så skulle jag tippa på att problemen fanns redan innan men inte uppmärksammades av media. Vi har haft LOU ett bra tag i Sverige men det är enbart de senaste åren som folk har fått höra talas om det. :)

Tyvärr finns det för många upphandlare i vårt avlånga land som inte är kapabla till att göra ett bra jobb. Själv är jag jurist i botten (inr. avtalsrätt) samt examinerad upphandlare och jag ser helt andra möjligheter med LOU än vad många andra utan den juridiska bakgrunden gör. Man hämmar sig själva och skyller på lagen.

Jag körde i ett icke upphandlat trafikområde och hade mycket bättre villkor när det kommer till tider och schemaläggning än motsvarande upphandlade områden.
 
Jo visst är det så men hur många av era kvalitetskrav rör bussarna och hur många rör förarnas arbetsvillkor?

Just nu sitter jag och upphandlar ffa entreprenader så just hur jag skulle utvärdera kollektivtrafik blir rena gissningar men när det gäller entreprenader har vi väldigt många krav just på arbetstagarnas situation. Tex krav på lägsta lön osv

Har även upphandlat utbildningar med utvärderingar enbart på mjuka värden utöver priset :)
 
Men att slippa lägga resurser på det är väl en besparing i sig?

Nja, det behöver inte vara det. Rimligtvis betalar myndigheten ändå för det i slutändan, genom att det istället är leverantören som får lägga resurserna och givetvis lägger på en summa på anbudspriset för att täcka dessa kostnader.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 337
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
597
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Hej jag är en 30 årig kvinna som har svårt att få jobb jag söker allt möjligt och går nästan aldrig vidare i rekryteringsprocessen för...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 200
Senast: Masqueradee
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp