Bukefalos 28 år!

Varför så få svenskfödda bussförare?

Dels undrar jag över sanningshalten, sen ses många som överkvalificerade om de har ex högskoleutbildning. Jag hade hellre anställt någon som fick sitt första jobb och var glad över detta än en sur typ som hellre fortsätter vara arbetslös och vill jobba kontorstider.


Så jag ljuger?
De jag vet som blivit nekade har af sagt att den utb är till för nya svenskar. De som velat gå har inte varit över utbildade eller inte behöriga. En tog busskort privat sen jobbar ned att köra buss nu. Men det är dyrt! Det har varit många företag i området som varslat o många av vanligt folk har inte fått fast ännu. De har inte högskole utbilning! Någon har jobbat på Saab, PLM, i sillen dvs filéat o packat sill. Vanligt fotfolk helt enkelt gällde de här!
 
Så jag ljuger?
De jag vet som blivit nekade har af sagt att den utb är till för nya svenskar. De som velat gå har inte varit över utbildade eller inte behöriga. En tog busskort privat sen jobbar ned att köra buss nu. Men det är dyrt! Det har varit många företag i området som varslat o många av vanligt folk har inte fått fast ännu. De har inte högskole utbilning! Någon har jobbat på Saab, PLM, i sillen dvs filéat o packat sill. Vanligt fotfolk helt enkelt gällde de här!

Eller missuppfattat? De som berättat kanske inte sagt allt? Finns många olika varianter.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?



"I utlandet"? Det var en väldig generalisering. Storbritannien (som förvisso dras med igenkorkat vägnät p.g.a. platsbrist) är lika trafiksäkert som Sverige. :p

fast det är väldigt intensivt och folk ligger nära. Tyckte jag när jag var i GB och åkte bil (syrran, som bott där i bortemot 20 år, var chaffis; skulle inte vilja köra där själv).
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Det känns som om jag redan svarat på det. På sikt över ett yrkesliv så tror jag att chansen för att man ska trivas på arbetet ökar om jobbet innebär en utveckling, snarare än att man i 30-40 år utför samma moment.

skriv "jag" i stället för "man" så tror jag att du träffar mer rätt.

Jag känner och känner till många människor som är väldigt nöjda med och trivs på sina jobb trots att de jobben inte innebär utvecklings- eller karriärmöjligheter.
Och de är inga dåliga tråkiga fantasilösa människor.
 
Eller missuppfattat? De som berättat kanske inte sagt allt? Finns många olika varianter.

Känner till de personerna rätt väl. De har inte undan hållt något. De vill få jobb. Alla behöver inte bli högskole utbildade eller klättra på kartiärstegen. De vill få ett jobb med lön att gå till
 
skriv "jag" i stället för "man" så tror jag att du träffar mer rätt.

Jag känner och känner till många människor som är väldigt nöjda med och trivs på sina jobb trots att de jobben inte innebär utvecklings- eller karriärmöjligheter.
Och de är inga dåliga tråkiga fantasilösa människor.
Begär du att jag ska komma ihåg hur jag tänkte för fyra år sedan när det där skrevs. :confused::D

Fast när jag läser det så resonerar jag likadant idag. Där står ju jag TROR. Inte att jag påstår att det ÄR så.
 
Känner till de personerna rätt väl. De har inte undan hållt något. De vill få jobb. Alla behöver inte bli högskole utbildade eller klättra på kartiärstegen. De vill få ett jobb med lön att gå till
Men bedömningen var väl helt enkelt att de stod närmare arbetsmarknaden, alltså hade bättre chanser att få ett jobb, även utan att få utbildningen betald? Finns det hundra platser, så kommer de gå till dem som har störst behov, där risken att de annars inte får någonting alls är överhängande.

Lite som när jag var nyutexaminerad och arbetslös och skrev in mig på AF, de la verkligen inte två strån i kors för mig. Trist för mig, men samhällsekonomiskt vettigt eftersom jag faktiskt kunde fixa försörjning på egen hand med tiden. Bättre att lägga samhällets resurser på dem som står längre från arbetsmarknaden.
 
Men bedömningen var väl helt enkelt att de stod närmare arbetsmarknaden, alltså hade bättre chanser att få ett jobb, även utan att få utbildningen betald? Finns det hundra platser, så kommer de gå till dem som har störst behov, där risken att de annars inte får någonting alls är överhängande.

Lite som när jag var nyutexaminerad och arbetslös och skrev in mig på AF, de la verkligen inte två strån i kors för mig. Trist för mig, men samhällsekonomiskt vettigt eftersom jag faktiskt kunde fixa försörjning på egen hand med tiden. Bättre att lägga samhällets resurser på dem som står längre från arbetsmarknaden.

Ändå måste man ju tänka efter lite innan man utbildar till t.ex bussförare? Lite lämolighetstest innan kanske?
 
Ändå måste man ju tänka efter lite innan man utbildar till t.ex bussförare? Lite lämolighetstest innan kanske?

Vet inte om det finns resurser till utveckling och användning av sådana tester? Det är en rätt svår och kostsam historia att ta fram ett rättvisande lämplighetstest, och syftet är väl heller inte att få så bra bussförare som möjligt, utan att få in folk på arbetsmarknaden. Dvs, om den perfekta bussföraren visar sig vara en nyutexad ingenjör, så kommer man ändå inte bekosta en utbildning till bussförare, eftersom syftet är att personen ska komma i arbete, och det kommer gå även utan bussförarutbildning.

Sen är det förstås resursslöseri att utbilda en människa till något de aldrig kommer kunna jobba med, men vilka det är vet man kanske inte alltid innan man provat. Plus att det kanske inte står så många andra möjligheter till buds, det kan ändå framstå som det minst dåliga alternativet för den personen.
 
Problemet är väl att man skjuter över kostnaden på företagen. Jag har haft elever som aldrig kört i vinterväglag ens med bil. Är det så smart att sätta en sån person i en buss med upp till 120 personer? Har även haft elever som jag fått prata engelska med för att dom inte förstår svenska, hur ska en sån kunna göra sig förstådd i en krissituation? För att dra exempel.
 
Sen är det så att hos oss så var det statistiskt så att 20% av de som gick linjeutbildningen hos oss kom inte tillbaka när den var slut. Vi hade folk som kom från Örebro, Trollhättan osv som blev placerade här. Den från Örebro pendlade dagligen eftersom inget boende fanns för honom här. Är man en säker förare då?
 
Skulle vara intressant att veta hur många av dom som går tillbaka till arbetslöshet inom 6 månader. Antingen av egen vilja eller för att företagen sagt upp dom.
 
Jag fick mitt kort betalt av arbetsgivaren, det är inte enbart möjligt för utlandsfödda.

Frågan är ju eg varför så få svenskar _söker_ bussjobb.

Jag tror det är samma anledning som att många svenskar inte söker vissa typer av jobb alls.

Min bror jobbar med att köra minigrävare och oftast innebär det gräva ner fiber. För att kunna göra detta behöver man vara 2st. En i grävaren och en "gropagubbe" alltså en som står nere i gropen med en spade och hjälper till där grävaren inte kommer åt, ser till att den inte kommer åt saker den inte bör komma åt, ser till att kabeln kommer ner rätt osv. De har supersvårt att rekrytera någon och de som börjar slutar oftast snabbt alt. får gå snabbt då de inte är uppmärksamma på jobbet utan pratar i telefon/ sitter på facebook/ messar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 337
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
597
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Hej jag är en 30 årig kvinna som har svårt att få jobb jag söker allt möjligt och går nästan aldrig vidare i rekryteringsprocessen för...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 200
Senast: Masqueradee
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp