Bukefalos 28 år!

Varför så få svenskfödda bussförare?

Varför särbehandla?

Svenskar får sin utbildning betald i bristyrken - via arbetsförmedlingens arbetsmarknadsutbildningar - så varför skulle utlandsfödda exkluderas från det?

Jag har jobbat i företag som utbildat i ett gäng olika yrken och de som går utbildningarna gör det via AF. Flera utbildningar har i stort sett bara etniska svenskar som deltagare.
Vi i Sverige har ett system där vi hjälper de som står långt från arbetsmarknaden till jobb. Det ger skattepengar i utbyte.

Här där jag bor har AF nekat flera ortsbor från att gå buss utb men de sänt många som inte har svenska som modersmål på buss utb.
Nu vad det inte skatte pengar frågan handlade om . Utan varför så få många utlandsfödda son kör buss mot svenska buss förare.
 
Här där jag bor har AF nekat flera ortsbor från att gå buss utb men de sänt många som inte har svenska som modersmål på buss utb.
Nu vad det inte skatte pengar frågan handlade om . Utan varför så få många utlandsfödda son kör buss mot svenska buss förare.

Så är det här med.
 
Det är så tråkigt att det ska vara dåliga vilkor. Tror att det med upphandling ställer till det en hel del.

På beställningstrafik är det medt svenska förare men det är inte upphandlat på samma sätt. Men en del lijer på utlandet e inte bra vilkor på. O super tajta kör tider.
 
Här där jag bor har AF nekat flera ortsbor från att gå buss utb men de sänt många som inte har svenska som modersmål på buss utb.
Nu vad det inte skatte pengar frågan handlade om . Utan varför så få många utlandsfödda son kör buss mot svenska buss förare.

Dels undrar jag över sanningshalten, sen ses många som överkvalificerade om de har ex högskoleutbildning. Jag hade hellre anställt någon som fick sitt första jobb och var glad över detta än en sur typ som hellre fortsätter vara arbetslös och vill jobba kontorstider.
 
Dels undrar jag över sanningshalten, sen ses många som överkvalificerade om de har ex högskoleutbildning. Jag hade hellre anställt någon som fick sitt första jobb och var glad över detta än en sur typ som hellre fortsätter vara arbetslös och vill jobba kontorstider.
Instämmer....

Man prioriterar. Är man ny i Sverige och har goda egenskaper i övrigt - utom den perfekta svenskan. Ja, då prioriteras man. Samhället bekostar några månader av utbildning och får riklig utdelning i form av skatt i många många år framöver.

Har man större möjlighet att få jobb så hamnar man längre ner på prioriteringslistan.
 
Instämmer....

Man prioriterar. Är man ny i Sverige och har goda egenskaper i övrigt - utom den perfekta svenskan. Ja, då prioriteras man. Samhället bekostar några månader av utbildning och får riklig utdelning i form av skatt i många många år framöver.

Har man större möjlighet att få jobb så hamnar man längre ner på prioriteringslistan.

Problemet är att många av dessa inte har tillräckligt bra svenska och dels inte har tillräckligt mycket körbana i svensk trafik. Ska man köra buss räcker inte viljan att jobba, det krävs så mycket mer.
Sen är jag ändå stolt över ett yrke som är jämställer och inte väljer bort!
 
Problemet är att många av dessa inte har tillräckligt bra svenska och dels inte har tillräckligt mycket körbana i svensk trafik. Ska man köra buss räcker inte viljan att jobba, det krävs så mycket mer.
Sen är jag ändå stolt över ett yrke som är jämställer och inte väljer bort!
Om de talar för dålig svenska och inte kan köra buss så får de väl inte jobb?
 
Problemet är att många av dessa inte har tillräckligt bra svenska och dels inte har tillräckligt mycket körbana i svensk trafik. Ska man köra buss räcker inte viljan att jobba, det krävs så mycket mer.
Sen är jag ändå stolt över ett yrke som är jämställer och inte väljer bort!

Körbana :D
 
Dels undrar jag över sanningshalten, sen ses många som överkvalificerade om de har ex högskoleutbildning. Jag hade hellre anställt någon som fick sitt första jobb och var glad över detta än en sur typ som hellre fortsätter vara arbetslös och vill jobba kontorstider.

Jag har samma erfarenhet, att man främst skickar till bussförarutbildning de som "behöver" det mest, dvs de som har och kommer ha svårt att få något annat arbete.
Många svenska arbetslösa har ändå fullständig gymnasieutbildning (AF försöker putta de ut de till högskola) eller till yrkesutbildningar där man ska ha gått gymnasiet. Olika valmöjligheter alltså.
 
Jag har samma erfarenhet, att man främst skickar till bussförarutbildning de som "behöver" det mest, dvs de som har och kommer ha svårt att få något annat arbete.
Många svenska arbetslösa har ändå fullständig gymnasieutbildning (AF försöker putta de ut de till högskola) eller till yrkesutbildningar där man ska ha gått gymnasiet. Olika valmöjligheter alltså.
Det är just det jag inte gillar. Och hoppas försvinner.
 
Tyvärr slutar minst 50% inom 2 år för att dom inte orkar med tiderna och osäkerheten som timanställning medför. Få förstår innan dom börjat hur den här branschen funkar pga upphandlingarna. Framförallt i storstadsområdena. Många tror att bristen medför ständigt jobb, men så är det inte.


Helt riktigt och detta är varför jag inte längre kör buss. Men som sagt, även svenskar får gratis utbildning, jag fick min via Keolis med motkravet att man arbetade minst sex månader.
Det är kul att köra buss men delade turer och dåliga scheman gör det till ett mindre nöje.
 
Är väl som så ätt det är frågan om vem som betalar, är där pengar avsatta för de som kommit hit så ska de pengarna inte gå till de som redan är här. Visst antal platser upphandlade helt enkelt.
 
Problemet är att många av dessa inte har tillräckligt bra svenska och dels inte har tillräckligt mycket körbana i svensk trafik. Ska man köra buss räcker inte viljan att jobba, det krävs så mycket mer.
Sen är jag ändå stolt över ett yrke som är jämställer och inte väljer bort!

Jag skulle nog också säga att anledningen är att de som står längst bort från arbetsmarknaden prioriteras när det gäller insatser. De med störst behov får mest hjälp, helt enkelt.
 
Finns väl ingen bransh med så högutbildade anställda som bussbranschen.... Av den enkla anledningen att de inte får/fått andra jobb... dels p.g.a språket, dels p.g.a sitt ursprung....
DET om något är en Myt. Samma sak med att flyktingarna var högutbildade. Se statistiken från Tyskland. Endast en bråkdel var anställningsbara. Många är däremot t o m analfabeter på sitt eget språk. De får gå kurser i hur hantera en spis, lysknapp, rulltrappa. Se brandförsvaret "utbildningar" för nyanlända.
Se statistiken från läkarkandidatexamen. Endast ett fåtal västerländska kuggar, medan de som har ljugit eller köpt sig en examen från korrupta länder gör om proven i åratal tills de lärt sig frågorna. Se läkarförbundets statistik samt intervjuer.

Varför slutar det så många poliser i yttre tjänst?
Här är en orsak.
"Angående mordet på de två bröderna i Rinkeby.

Efter mordet skett. Samlades massor av folk utanför restaurangen där morden ägde rum. Fadern till de två mördade ville absolut se sina två söner.

Men polisen hade spärrat av platsen och vägrade släppa in någon.

Folkhopen trängde sig på och Poliserna drog vapen för att skingra dem. Varvid beväpnade somalier också plockade upp vapen och pekade på poliserna. Samt hotade med orden. Skjuter ni så skjuter vi.

Polisen stoppade då ner vapnen i hölstret.

Polisen räddades av en hovrande helikopter som sänkte sig över folkmassan så de skingrades.

Källa: En somalier i folkhopen"

De kan inte ens skydda sig själva längre, än mindre medborgarna.
Våra politiker säger att detta är det nya normala som vi ska acceptera och leva med.
Tror ni att vi är skyddade? Nej så länge terrorister har en fristad i Sverige är hotet mindre. Både parisskyttar och bombare i Belgien kom härifrån.
 
DET om något är en Myt. Samma sak med att flyktingarna var högutbildade. Se statistiken från Tyskland. Endast en bråkdel var anställningsbara. Många är däremot t o m analfabeter på sitt eget språk. De får gå kurser i hur hantera en spis, lysknapp, rulltrappa. Se brandförsvaret "utbildningar" för nyanlända.
Se statistiken från läkarkandidatexamen. Endast ett fåtal västerländska kuggar, medan de som har ljugit eller köpt sig en examen från korrupta länder gör om proven i åratal tills de lärt sig frågorna. Se läkarförbundets statistik samt intervjuer.

Varför slutar det så många poliser i yttre tjänst?
Här är en orsak.
"Angående mordet på de två bröderna i Rinkeby.

Efter mordet skett. Samlades massor av folk utanför restaurangen där morden ägde rum. Fadern till de två mördade ville absolut se sina två söner.

Men polisen hade spärrat av platsen och vägrade släppa in någon.

Folkhopen trängde sig på och Poliserna drog vapen för att skingra dem. Varvid beväpnade somalier också plockade upp vapen och pekade på poliserna. Samt hotade med orden. Skjuter ni så skjuter vi.

Polisen stoppade då ner vapnen i hölstret.

Polisen räddades av en hovrande helikopter som sänkte sig över folkmassan så de skingrades.

Källa: En somalier i folkhopen"

De kan inte ens skydda sig själva längre, än mindre medborgarna.
Våra politiker säger att detta är det nya normala som vi ska acceptera och leva med.
Tror ni att vi är skyddade? Nej så länge terrorister har en fristad i Sverige är hotet mindre. Både parisskyttar och bombare i Belgien kom härifrån.

Nej det är inte en myt.
@swemale vet vad han pratar om, jag lovar.

Dessutom anställs det inga analfabeter som bussförare, det är omöjligt.

Att andelen invandrade högutbildade bland bussförare är hög säger noll och intet om resten av de som invandrat.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Jag tror att det är många som får utbildningen betald från arbetsförmedlingen eller liknande. Det behövs, antar jag, inte så mycket förkunskaper. Arbetsförmedlingen vill ju ha papper och intyg på all utbildning och arbetslivserfarenhet du har, och det kan säkert vara svårt att få fram i många fall om man kommer från ett land som inte gillar papper som Sverige;) Har du inga papper kan du inget... Och då kan du få bli busschafför, så har arbetsförmedlingen varit duktiga(på pappret)!
Japp, jag har arbetat på Arbetsförmedlingen och specifikt med etableringsuppdraget och du är ganska close, förutom att du har helfel vad gäller att AF varit duktiga. Busschaufför är ett bristyrke som inte kräver högskolekompetens för att få utbilda sig till. Därför ges utbildning i AF s regi. Precis som kock och undersköterska, svetsare och ett gäng till. Bristyrkena görs det prognoser på, så vilka utbildningar som erbjuds svänger över tid och ibland även var i landet.

Många nyanlända har dåligt med utbildning, relativt många har högskoleutbildning men en stor gemensam faktor är att de flesta saknar intyg och betyg pga krig och därför är de att räkna som outbildade.
De som har betygen med sig får dem gratis översatta och därefter skickas de till uhr. Sedan finns det snabbspår, då de högskoleutbildade i högre utsträckning klarar ta till sig utbildning exvis sfi för att sedan testas av mot sitt yrke.
Jag har skrivit in ett gäng läkare men har de en läkarutbildning utanför eu har de en otroligt lång väg att gå innan svensk legitimation är ett faktum.

Det är ofta jag tänker på den svenska filmen "se upp för dårarna" säger en hel del om vad vårt land gör med den kompetens som kommer hit...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
332
Samhälle LRF:s företrädare sa i en debatt i Aktuellt nyss att antalet mjölkbönder har minskat i Sverige pga lagen om att korna har rätt att gå ut...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
2 638
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 436
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
683
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp