Bukefalos 28 år!

Varför små hagar?

Sv: Varför små hagar?

Jag vill inte ha häst i ruta även om den är platt.

Jag svarade på att hur kan man ens överväga en ruta som inte är platt ? Jag tolkade din kommentar jag svarade på som att åtminstånde borde rutan inte vara platt ?

Att du inte har häst i ruta är jag glasklar med oavsett ;)
 
Sv: Varför små hagar?

Jag har letat efter stall i ett område som är ca 1 x 6 mil stort, längs med E4. Trots att det finns väääääldigt många stall i området så är det inget stall som haft det jag letat efter. Och jag kräver inte så mycket, i mina ögon... Lösdrift som har hyfsad storlek och hyfsat torr (åtminstone 0,5ha) med bara valackar, en ligghall som dom inte kan göra sig illa på, begränsad fri tillgång till hö, en ostökig sadelkammare. En vettig stallägare som har koll på sina saker och renoverar/underhåller när det behövs. Ridbana är ett plus men inget måste, ridhus skiter jag i. Pris skiter jag i.

Men tror ni att det gått att hitta? Nixpix. Inget stall hade allt (det som kom närmast hade blandhage, vilket inte går). EN enda stallägare erbjöd sig att bygga en till vinterhage för enbart valacker, med ligghall, så det tog jag och bjöd tillbaks med att jag tar med mig en till sadelkammare (barrack på hjul), då den dom hade var väldigt liten :).

Så jag tror att väldigt många har hästarna i små tråkhagar, bara för att det inte finns några alternativ. Vill jag ha en hage som har träd och buskar, är rejält stor och har en bra ligghall får jag köpa mark och ordna det själv. Angående om dom är platta eller ej så har det ju att göra med landskapet man bor i / vilken mark man får bygga hagar på, och vid Norrbottenskusten är det ganska platt. Och jordbruksmark rent generellt, är ju platt.

Frågan borde egentligen ställas till stallägarna: Varför byggs det så många tråkiga frimärkshagar
:)? Är det för att få in så mycket pengar som möjligt (så många hästar som möjligt)? Det är ju inte särskilt dyrt att köpa eller arrendera mark, riktpriset här i Norrbotten är 15k/ha om jag minns rätt.

Jag hörde en igår som ville ha en 2-åring i en liten ruta nära stallet för hon ville INTE gå och hämta hästen långt bort. Det var för jobbigt, gissa varför?
 
Sv: Varför små hagar?

Hej, ursäkta lite trådkap, men jag har en fråga.

Jag har en "granne" här i närheten ,som har 5 hästar, varav ett föl och 2 unghästar.
Hennes hästar går i en så otroligt liten hage, de kan knappast röra sig som en häst behöver, speciellt unghästarna tycker jag borde röra på kroppen.

Hagen är en lutande backe, till det har hon en lösdrift som borde vara för 2 hästar inte 5.

Det hugger till i magen på mig varje gång jag åker förbi dessa stackars hästar.

I början hade hon 2 hästar, tyckte redan då det var så litet och fel plats att ha häst på, det är en vanligt hus med trädgård där hon klämt in en hage och lösdrift.
Är det tillåtet att ha så många hästar på liten yta, funderar på att anmäla henne.

Jag har svårt att beräkna storleken så, men tänkt en större trädgård på landet, där har hon sina fem hästar...:crazy:

Hon rider inte heller hästarna något speciellt, utan bara lite skogsmulleridning då och då..

Det finns många häst ställen här omkring, och mycket mark.
Vi bor i liten kommun, men mycket skog och mark.

Och jag vet att många gamla kohagar är lediga och många hästställen runt omkring skulle ta in inakorderingar och hyra ut bete.

Varför väljer man att ha det så tråkigt för sina hästar när det finns andra möjligheter?
 
Sv: Varför små hagar?

bra fråga, så hade jag en granne till mitt förra stall också.
första vintern stod hästarna i en brant backe, sen grävde de ur.
står i en torr eller lerig grushage, mitt emot går hästarna på fett bete i stora hagar.
hur man kan komma ut varje morgon till den synen och tänka "så bra mina hästar har det" övergår mitt förstånd.

över 4 hästar ska länsstyrelsen inspektera så anmäla går alltid.
 
Sv: Varför små hagar?

bra fråga, så hade jag en granne till mitt förra stall också.
första vintern stod hästarna i en brant backe, sen grävde de ur.
står i en torr eller lerig grushage, mitt emot går hästarna på fett bete i stora hagar.
hur man kan komma ut varje morgon till den synen och tänka "så bra mina hästar har det" övergår mitt förstånd.

över 4 hästar ska länsstyrelsen inspektera så anmäla går alltid.

Hästarna kanske inte bör äta gräs, eller missförstod jag nu? (De går i små gräslösa hagar, på andra sidan går hästar i stora hagar och äter gräs?)
 
Sv: Varför små hagar?

Min åsikt är, jag anser. enligt min åsikt.

Jag tycker. är det synd om i mina ögon.

jag har fortfarande dåligt samvete över det.

Så du menar på fullaste allvar att corzettes häst/-ar enligt vetenskap och beprövad erfarenhet far illa för att, DU ANSER det?

Jag köper helt och fullt att folk har egna åsikter och uppfattningar och så länge man följer lagen så får man göra som man vill. Men du kan inte ens hänvisa till varken vetenskap, fakta eller källor när du klassificerar andra som djurplågare för DU ANSER det.

Ja nu låter det som jag idiotförklarar dig, och det är inte meningen, jag vet bara inte hur jag ska formulerar mig för att lyckas förmedla det jag vill samtidigt som det låter respektfullt mot dig så här kommer det ändå...

Varför skulle din personliga åsikt vara mer värd än tex corzette? Varför skulle andra tro att du sitter inne på sanningen bara för att du anser det? Blir din metod rätt för att du anser den rätt när corzette´s metod är fel trots att corzette anser metoden rätt, för att du har tolkningsföreträde?

Ja, jag vet att detta är ett diskussionsforum och du har helt rätt till din åsikt och att stå för den. Men i diskussionen, vad är det som gör att din personliga åsikt ska värderas högre än corzette´s personliga åsikt? När ingen av er anger som skäl till er åsikt, annat än just er åsikt och uppfattning?

Lite väl mycket off topic kanske men jag undrar fortfarande varför din uppfattning om hagar och dess storlek för hästens skull är mer verklighet än corzettes.
 
Sv: Varför små hagar?

Så du menar på fullaste allvar att corzettes häst/-ar enligt vetenskap och beprövad erfarenhet far illa för att, DU ANSER det?
Jag har min åsikt och min tanke hur hästar bör ha det. Det kommer aldrig att ändras. Jag anser att hästar som djur ska ha tillgång till stora utrymmen för det är stora djur med mycket rörelsebehov. Det är liksom fakta att hästar har stora rörelsebehov och är stora djur som vandrar mycket. Och det behovet tycker jag om man har möjlighet ska tillfredsställa.
Men du kan inte ens hänvisa till varken vetenskap, fakta eller källor när du klassificerar andra som djurplågare för DU ANSER det.
Men ge mej någon vetenskaplig källa som säger emot att hästar är ett djur som vandrar mycket och har behov av mycket rörelse.

Trodde faktiskt att dom flesta hästmänniskor vet om vad hästar är för slags djur. Att inte veta om att dom är vandringsdjur och vandrar otroligt mycket per dygn om dom kan..då kanske du borde läsa på lite.

Sen att det finns snälla hästar som accepterar ett liv i stillastående är en annan sak, men jag anser fortfarande inte att det är rätt. Det är uppenbart många som tror att bara för att hästen accepterat en sak så är den okej med det. Så tror inte jag det är.

Tex hästen som står i sjukhage/box/lite större hage än sjukhage hos oss nu, första två veckorna stod den och skrek och sprang runt, försökte hoppa ur boxen och hagen osv. Nu två veckor senare så har den gett upp, den bara står där och är lugn. Men trivs hästen? Nej det tror jag inte, mår den bra av att stå i liten hage pga att den slutat skrika och springa runt? Nej det tror jag inte, dock har den accepterat sitt öde.
Varför skulle din personliga åsikt vara mer värd än tex corzette? Varför skulle andra tro att du sitter inne på sanningen bara för att du anser det?
Som sagt, ge mej en källa där det står att hästar inte är ett vandringsdjur och nöjer sig med ett stillastående liv.
Blir din metod rätt för att du anser den rätt när corzette´s metod är fel trots att corzette anser metoden rätt, för att du har tolkningsföreträde?
Ja, jag anser att min åsikt är rätt när det kommer till hästarnas rätt till bra hagar med bra ytor att röra sig på. Jag är helt enkelt emot starkt att stänga in hästar i små hagar eller trånga ytor.
Lite väl mycket off topic kanske men jag undrar fortfarande varför din uppfattning om hagar och dess storlek för hästens skull är mer verklighet än corzettes.
Som skrivet igen, ge mig en källa på att hästar inte är ett vandringsdjur och inte är i behov av stora hagar för både fysikens och psykets skull.

Och även om man nu bortser från det psykiska så bör alla hästmänniksor vara medvetna om hur viktigt det är att dessa stora djur rör på sig för att hålla fysikt och klara av ridningen sedan. Deras kroppar är inte konstruerade för att stå stilla större delen av dygnet.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför små hagar?

Ja, jag anser att min åsikt är rätt när det kommer till hästarnas rätt till bra hagar med bra ytor att röra sig på. Jag är helt enkelt emot starkt att stänga in hästar i små hagar eller trånga ytor.

Nyfiken på hur du drar gränsen, och var du värderar om?

Ta en fånghäst t ex, som inte kan äta gräs. Alternativet som är gräsfritt är säg motsvarande paddockstorlek (60*40 m).

Eller en häst som springer sönder sig i stor hage, men som håller om den går i mindre hage och inte kan fnatta lika mycket? Stor hage innebär skitroligt en stund, sen boxvila, sjukhage och ingen motion. Liten hage innebär mindre fnatt, men frisk, ingen boxvila och motion/ridning.

Vad gör du med de två hästarna? Avlivar hellre än att ha i liten hage, eller inser att det inte är idealiskt men det är bästa alternativet för just de två hästarna? Har i liten hage och mår mentalt skitdåligt hela tiden även om hästen trivs? Annat?

Det är SKITLÄTT att hävda att det enda acceptabla är ditt eller datt, tills den dag man står där med en häst där det idealiska inte är förenligt med andra välmåendeaspekter för hästen. T ex då en fånghäst eller en häst som går sönder i stor hage. Men där man har egentligen tre val:

Det teoretiskt idealiska för alla hästar men som kommer få direkt negativa konsekvenser för just den hästen.

Det inte teoretiskt idealiska, men den gyllene kompromissen som är acceptabel.

Att avliva hästen.

Så, hur resonerar du i sådana fall?

Det finns ju en rad andra sådana, det idealiska är att hästar får äta större delen av dygnet, men i verkligheten är det negativt för en specifik häst att göra det. Någonstans finns det en acceptabel kompromisslösning som tillgodoser så mycket av tuggbehovet som möjligt samtidigt som det inte blir de negativa aspekter fri tillgång skulle innebära.
Det är mer idealiskt för hovmekanismen att ha hästen barfota, men för en specifik häst är det kraftigt negativt för dess välmående att gå barfota. Det finns en acceptabel kompromisslösning någonstans som behåller så mycket som möjligt av hovmekanismen samtidigt som det inte ger de negativa aspekter barfota skulle innebära.

Osv osv osv. Ska man hävda idealet som norm får man ju göra det rakt över linjen och inte plocka ut de bitar där det råkar vara turligt nog så att ens egens hästs behov överensstämmer med idealet.

Men nyfiken på hur du gör och resonerar i beskrivna situationer där, med fångis och häst som springer sönder sig t ex?
 
Sv: Varför små hagar?

Jag läste det som att meningsskillnaden mellan dig och corzette grundade sig på att hon skrev att hon gjorde som hon gör för sin egen skull för att det var smidigast punkt?

För som Alexandra skriver , handlar det om olika lägen med olika individer är det inte riktigt så svartvitt tycker jag, men som jag läst det är det ju ett annat ämne Isåfall ?
 
Sv: Varför små hagar?

Det finns alltid alternativ om det finns mark.
En uppfödare jag känner har inte ridhästarna på bete längre pga de blir för feta. Men det betyder inte att dom har små hagar. Ridhästarna går i stora hagar med ligghallar som är helt utan gräs och utfodras med hö och fri tillgång på halm.
Själva har vi släppt valackena på lite sensommar bete i en jättehage. Kuperad, obetad med en bäck som rinner igenom och en stor ligghall.
Man märker på dom att dom är otroligt nöjda och harmoniska med denna hage och att det är så dom vill ha det. Nackdelen är nu får man verkligen hålla igång dom så att de inte blir smällfeta. Men det är bara en månad dom får njuta av denna frihet.
 
Sv: Varför små hagar?

Ta en fånghäst t ex, som inte kan äta gräs. Alternativet som är gräsfritt är säg motsvarande paddockstorlek (60*40 m).
Men du måste ju förstå att jag inte menar hästar som inte är friska. Hästar som av olika anledningar mer eller mindre måste begränsas lite. Där möjligheterna till stora hagar blir mindre eftersom det är svårare att hitta stora ytor utan gräs tex.
Eller en häst som springer sönder sig i stor hage, men som håller om den går i mindre hage och inte kan fnatta lika mycket? Stor hage innebär skitroligt en stund, sen boxvila, sjukhage och ingen motion. Liten hage innebär mindre fnatt, men frisk, ingen boxvila och motion/ridning.
Varför exakt skulle hästen springa sönder sig i en stor hage? Min erfarenhet av hästar som springer hysteriskt i hagar är hästar som inte är vana vid mycket utrymme. Det lugnar ner sig och ja jag anser att det är en risk man får ta lite. Hästar springer inte sönder sig, tror inte jag hört en enda häst som sprungit sönder sig. Iallafall inte en häst som har fått tillgång till vettiga hagar under sitt liv.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför små hagar?

Tyvärr var det inte skälet och även om hästen inte ska gå på bete är en urgrävd grusgrop kanske inte ultimata alternativet.
 
Sv: Varför små hagar?

Men du måste ju förstå att jag inte menar hästar som inte är friska. Hästar som av olika anledningar mer eller mindre måste begränsas lite. Där möjligheterna till stora hagar blir mindre eftersom det är svårare att hitta stora ytor utan gräs tex.

Varför exakt skulle hästen springa sönder sig i en stor hage? Min erfarenhet av hästar som springer hysteriskt i hagar är hästar som inte är vana vid mycket utrymme. Det lugnar ner sig och ja jag anser att det är en risk man får ta lite. Hästar springer inte sönder sig, tror inte jag hört en enda häst som sprungit sönder sig. Iallafall inte en häst som har fått tillgång till vettiga hagar under sitt liv.

Det framgick inte i ditt inlägg, utan det var tvärtom ganska kategoriskt skrivet. Därför jag frågade var du drog gränsen/justerade och om du gjorde det.

De behöver inte springa hysteriskt eller liknande för att springa sönder sig. Det finns den andra anledningen med, leder som tycks vara lika hållbara som mariekex.. Han är uppvuxen i stora hagar, springer inte hysteriskt eller så, men det blir för mycket bus och spring med stor yta helt enkelt. Vilket inte kexlederna håller för. Så jag har fått välja helt enkelt. I ett år stod han själv i liten hage (man kan galoppera i den men inte många språng, och ffa kan han inte svänga i fart i den, man får sakta av, vända och sätta fart igen.

Nu går han sen i våras del av dag i lite större hage (som fortfarande är liten, av dubbla anledningar, dels då för att inte ge honom för stor yta, och för att hålla den gräsfri) med kompisar, och resten av dygnet själv i den lilla.
Vid "dåligt" underlag i den större hagen (lera/kladdigt/halka) får han bara gå i sin lilla (grusad), för jag har ingen lust att ta risken med sådant underlag för honom.

Än så håller kexbenen för ovanstående rutin, peppar peppar.
 
Sv: Varför små hagar?

Fast snurrar du inte till det lite nu med ditt personliga exempel ? En häst med kex leder är ju inte en normal frisk häst i sig ?

I övrigt höll jag med ditt tidigare generella inlägg att det inte är så att var och varje häst passar i en milsvid eller kuperad hage , Ffa inte om konstellationen individer är konstig på ngt sätt dvs inte stämmer .
Sen måste vi ju också acceptera att en del hästar som används till hög presterande sport tex har en bakgrund där de inte alltid eller långt därifrån , gått Varesig kuperat, milsvitt, eller ens med kompisar . Där har ju din egen reflektion en poäng - och då kan man ju även knyta an till de som inte på slentrian eller av bekvämlighet väljer restrikerade förhållanden för sin häst . Vem väljer att experimentera med en sån häst i + 100 tusen kr klassen ?
 
Sv: Varför små hagar?

Nej, det är ju inte en fångis heller. Det var därför jag var nyfiken på om uttalandet gällde lika kategoriskt som det lät (och det gällde det ju inte), eller om Grazing bara var emot det när det var av ren bekvämlighet eller annan enbart "mänsklig faktor".

Sen absolut, ditt exempel där med en högpresterande häst värd en stor summa pengar, och kanske dessutom kopplad till ägarens inkomst, vill man då ta risken? Är det verkligen fel att inte ta risken? Jag tror ju att många av de elithästar som går i små hagar men tränas rejält på många vis är sundare och har det "bättre" än många skogsmullehästar som går på X hektar men inte "gör" så mycket kanske?

Sen är ju hästar individer. Vissa trivs utmärkt väl i små hagar, andra skulle vantrivas. Vissa trivs utmärkt väl med att bara gå som sällskap, andra vantrivs om de inte får jobba. Osv osv. Så länge ägaren känner sin häst ska man nog inte döma så hårt ens när det är bekvämlighet som ligger bakom - trivs hästen även i liten hage, får ordentligt med motion osv - så är det ju bra så. Jag täckar ju av bekvämlighet liksom, alla gör vi nog något som kanske inte är idealiskt för hästen men bekvämast för oss. Ofta ger det nog mervärden för hästen i det långa loppet? Bekvämlighetstäckningen gör att de motioneras mer då jag kan hämta torr och ren häst och inte ett blött lermonster. Den svårfångade hästen som går i liten hage av bekvämlighet kanske också rids mer, då den bara kan hämtas och ridas en timme när tiden är knapp, jmf med att inte ridas alls för matte/husse hinner inte försöka få fatt i hästen i 40 minuter den dagen?
 
Sv: Varför små hagar?

Sen absolut, ditt exempel där med en högpresterande häst värd en stor summa pengar, och kanske dessutom kopplad till ägarens inkomst, vill man då ta risken? Är det verkligen fel att inte ta risken? Jag tror ju att många av de elithästar som går i små hagar men tränas rejält på många vis är sundare och har det "bättre" än många skogsmullehästar som går på X hektar men inte "gör" så mycket kanske?
Oavsett prisklass och oavsett användningsområde så är det fortfarande hästar. Alla hästar föds ju som "vanliga" hästar med samma grundläggande behov mer eller mindre. Sen efterhand så vaggas dom in i den livsstilen som ägaren väljer åt hästen och hästen tvingas anpassa sig.

Jag har mera förståelse för att man inte släpper en elithäst i en kuperad stor hage med ett gäng andra hästar. Men det är förhållandevis väldigt få sådana hästar som finns. Majoriteten är ändå hobbymänniskor som har hästar på fritiden för skoj skull.

Sen kommer jag aldrig att tro att en häst oavsett användningsområde trivs i ett stillastående liv och bara få komma ut under träningen för att sedan om den har tur gå ut i en liten grushage och stå där istället. Hästar är liksom inte byggda för ett sådant stillastående liv. Deras kroppar är födda till att vandra och röra sig.
Sen är ju hästar individer. Vissa trivs utmärkt väl i små hagar, andra skulle vantrivas. Vissa trivs utmärkt väl med att bara gå som sällskap, andra vantrivs om de inte får jobba.
Då är man ju där lite, trivs dom eller har dom bara accepterat deras liv för att dom faktiskt inte har något val. Skulle du mena på att sjukhästen i stallet jag står i som för tillfället går i en liten hage trivs bara för att den har gett upp sina försök till att hoppa ur hagen och boxen? Trivs den bara för att den står och vilar och inte är utåtagerande och sur hela tiden? Jag tror alla gånger den hästen blir lycklig som bara den den dagen den får komma ut i flocken igen.
Jag täckar ju av bekvämlighet liksom, alla gör vi nog något som kanske inte är idealiskt för hästen men bekvämast för oss.
Även detta, jag kommer aldrig att förstå likheten mellan storlek på hagen och att ha täcke på hästen? Sålänge inte hästarna är för varma av täcket eller att det skaver så kan inte jag se alls varför det skulle vara fel eller på något vis begränsande för hästen att ha täcke på sig? Min häst går på lösdrift i stor hage och bra flock och jag måste ha täcke på honom för att kunna hålla igång honom under den söliga tiden på året.
Bekvämlighetstäckningen gör att de motioneras mer då jag kan hämta torr och ren häst och inte ett blött lermonster. Den svårfångade hästen som går i liten hage av bekvämlighet kanske också rids mer, då den bara kan hämtas och ridas en timme när tiden är knapp, jmf med att inte ridas alls för matte/husse hinner inte försöka få fatt i hästen i 40 minuter den dagen?
Det där är också ett argument som jag tycker är urdåligt. Har man alltid såpass stora problem att fånga hästen i hagen, då har man något annat som är viktigare än ridningen att fokusera på kanske i relationen till hästen. En frisk sund häst som uppskattar ridningen och ägaren, den är inte så extremt svårfångad. Min häst rids lika mycket oavsett vilken hage han går i, annat är ju bara löjligt.
 
Sv: Varför små hagar?

Då är man ju där lite, trivs dom eller har dom bara accepterat deras liv för att dom faktiskt inte har något val. Skulle du mena på att sjukhästen i stallet jag står i som för tillfället går i en liten hage trivs bara för att den har gett upp sina försök till att hoppa ur hagen och boxen? Trivs den bara för att den står och vilar och inte är utåtagerande och sur hela tiden? Jag tror alla gånger den hästen blir lycklig som bara den den dagen den får komma ut i flocken igen.

Nja, jag skiljer på acceptans och att trivas. Ta min t ex, han som del av dygn går med kompisar i större hage, och resten av tiden går själv i liten grushage.

På fm när han släpps över till stora hagen, så ibland står han och väntar vid den griden, ibland står han och sover i lösdriften och en tredje gång står han på utkiksplatsen och spanar. Han står alltså inte och trampar därnere vid grinden till andra hagen. När jag öppnar skrittar han lugnt ut.

Sen när han ska "hem" igen, vilket sällan är samma tid från dag till dag, så jag ropar, han kommer sprintandes, jag öppnar grinden och han går med spetsade öron in i sin lilla hage, lös.

Det för mig visar att han inte bara accepterar att vara i den lilla hagen, han trivs med det - och tycker antagligen det är ganska skönt att få vara i lugn och ro, ha sin egen lösdrift osv.

Jämför det med när det varit dåligt underlag, eller jag har jobbat helg. Så han några dagar fått vara i sin lilla hage dygnet om. Då står han mycket nere vid grinden till den andra, och när jag öppnar är det full fart, spring och brall. Skulle jag då efter två h gå ut och ropa åt honom skulle han knappast komma frivilligt för att gå "hem" igen. Han skulle inte gå undan om jag gick och hämtade, och han skulle inte skena runt och vråla i lilla hagen, men han skulle inte frivilligt komma och byta hage.

Men, jag hävdar att han trivs med sitt liv som det är - inte bara accepterar. Om han inte ville gå tillbaka till grushagen skulle han inte komma och göra det.

Sen tror jag förvisso inte att hästar som accepterat nödvändigtvis vantrivs. Och att de blir superglada när de t ex får komma ut i stor hage med kompisar innebär att allt annat är blä. Jag tror de allra flesta hästar trivs med sitt liv, både när de blir överlyckliga vid betessläpp och när de är tillfreds med sitt vinterliv - även om det innefattar färre kompisar, mindre hage och box t ex.
 

Liknande trådar

Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
325
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridsports webbchef Lina Nydahl funderar kring frågan om vi ska jämställa märken efter piskrapp och sår i munnen hos internationella...
Svar
18
· Visningar
1 912
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 909
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp