Bukefalos 28 år!

Varför små hagar?

Sv: Varför små hagar?

Jag tror hästar är alldeles för snälla och för mycket vanedjur för att det ska gå att veta vad dom vill. Jag vet en häst som aldrig gått i en hage, den hästen "trivdes" bäst i boxen, hur tragiskt som helst. Den lärde dock om och kan gå i stora hagar nu och är inte det minsta intresserad av ett liv på box.

Sen så tror jag även att olika hästar accepterar saker lättare än andra, min häst gick "frivilligt" in i sin grushage när jag hade honom i en sådan också, dock pga att jag gick ditåt och han är lärd att följa mig. En lydig häst helt enkelt, dock visade han sitt missnöje på många andra sätt medans jag tror många hästar inte visar det.

Hästar trivs med det dom är vana vid, det betyder inte att det är rätt att stänga in dom på små utrymmen under hela deras liv. Hästar har trots att dom inte visar att dom behöver det rätt till stora hagar, det är vad jag tycker. Sen får folk försvara sitt sätt att ha hästar på hur mycket dom vill men jag kommer alltid tycka det är fel. Hästar som djur behöver rörelsen för att fungera fysiskt och psykiskt även om vissa individer kan acceptera ett stillastående liv bättre.

Och det är väl klart att folk måste intala sig själva att deras hästar visst trivs med den livsstilen som dom som ägare har valt åt hästen. Annars hade ju inte folk haft samvete att ha hästar alls om dom inte trodde på att sin egen djurhållning är den som gynnar deras hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför små hagar?

Mja, att påstå att hästar trivs med det de är vana med anser jag är att förenkla.

Min fungerar inte i sjukruta, han fnattar. Han är en darling på boxvila (ja det finns ju en gräns men den är många månader bort). Inte innebär det att han skulle välja att gå in i boxen om jag släppte honom lös inte. Där är ett typexempel på det du pratar om, och har rätt i, hästar accepterar och vänjer sig. Även om de inte kan anses trivas med det om de får välja.

Det finns hästar som är/blir väldigt rutinbundna, och tillsynes väljer rutinen före ett "bättre" alternativ. T ex hästar som är vana att gå ute enbart en kort stund varje dag, som envist står vid grinden trots att de har det bättre i hagen. De lär om. På samma sätt så hästar lär sig tider, att kl xx är det dags att gå in - för nu är det kraftfoder. De är rutinbundna. Den häst som går in, äter sitt kraftfoder och sen hela natten står kvar i sin box trots dörren är öppen - den trivs bäst i sin box på natten. Osv.

Så återigen, känn just sin häst, den individen. För de ÄR individer även om de naturligt är likriktade. Det är för mig inte konstigare att vissa hästar inte tycker om att vara ute i regn trots att de naturligt är det, som att en individ kan välja att vara inne under natten t ex. (Jag har tre, på lösdrift, de kan välja alltså. En häckar i sin lösdrift hela natten, fullt frivilligt. Han trivs bäst så, de andra gör det inte.

Sen finns det individerna som inte vänjer sig och accepterar, haft sådana med. De där som inte går att ha på boxvila t ex, eftersom de inte bara försöker ta sig ut - de slutar inte heller att försöka.

Sen, strövbehovet - skippa det som argument för mindre hagar. I en liten ruta kan de inte ströva nej. Men en hektar stor hage är pytteliten sett till strövbehovet och hur hästar har det naturligt. Hästar HAR ett behov av att röra sig och ströva ja, men det går att tillgodose i en säg 100*100 m hage också, genom att planera hagen lite taktiskt, så hästen utnyttjar hela ytan och rör sig i den större delen av dagen. Den hästen rör sig mer både i tid och sträcka än en häst i en 5 ha stor vinterhage som står vid rundbalen hela dagarna. Bara som exempel. Sen strövas det inte så extremt som man lätt tror i det vilda heller, hittar en hästflock ett ställe med skydd, mat och vatten då häckar de där tills någonting av det tar slut och de måste förflytta sig. Då kan de förflytta sig enorma sträckor, som inte en hage i världen räcker till för.

Jag tror på att helt enkelt inte dumförklara folk (att de inte kan läsa sin egen häst), och att inte döma utan att ha studerat närmare så att säga =)
 
Sv: Varför små hagar?

Jag har 3 hagar.
Två av dom är ca 3ha vardera. Består utav skogspariter, lite äng o allt möjligt i hagen, mycket kuperade.
I den ena av dom har jag en mindre hage, hm kanske är två ridbanor stor, den är ganska platt, lutar lite. Har jag ifall någon häst inte funkar ihop eller blir skadad.
Just nu har jag mina 2 egna hästar i en av hagarna.
 
Sv: Varför små hagar?

Så återigen, känn just sin häst, den individen. För de ÄR individer även om de naturligt är likriktade. Det är för mig inte konstigare att vissa hästar inte tycker om att vara ute i regn trots att de naturligt är det, som att en individ kan välja att vara inne under natten t ex. (Jag har tre, på lösdrift, de kan välja alltså. En häckar i sin lösdrift hela natten, fullt frivilligt. Han trivs bäst så, de andra gör det inte.
Det är ju det, hästen ska ha valmöjligheterna, jag har inte skrivit att hästar hela tiden i stora hagar springer runt och skriker av lycka utan dom kan lätt välja att ta det lugnt och sova en hel dag om dom vill det. Men val ska dom ha. I alla stora hagar jag har haft min häst i (största 15ha) så har alltid alla hästar i hagen utnyttjat hela hagens storlek, även om dom stod en bra stund under dagen och slumrade vid grinden.

Sen, strövbehovet - skippa det som argument för mindre hagar. I en liten ruta kan de inte ströva nej. Men en hektar stor hage är pytteliten sett till strövbehovet och hur hästar har det naturligt.
Jag har även skrivit att 1 ha är åt det minsta jag kan tycka är okej att ha som en permanent hage en längre tid. Detta pga att man även måste vara realistisk och inse att i städer och runt omkring här tex att det inte alltid finns oändligt med mark. Det handlar om att göra så gott man kan och inte sätta hästen i småhagar pga att det är jobbigt att gå och hämta, hästen är svårfångad etc etc, löjligare ursäkter får man ju leta efter.
Jag tror på att helt enkelt inte dumförklara folk (att de inte kan läsa sin egen häst), och att inte döma utan att ha studerat närmare så att säga =)
Jag har träffat så mycket hästfolk med så dumma ursäkter till att dom har hästen som dom har den att jo, jag tror väldigt många, alldeles för många struntar i om hästen trivs eller inte, dom står i stallen dom står i för att dom är bekväma och tillgodoser deras behov med varma utrymmen, nära till hagar, minimal risk att bli leriga ev blöta osv.

Det är så många hästar i dessa stall med smårutor till hagar som är stressade, jobbiga och otåliga och har en hel del olater att nej, jag tror en stor del av hästmänniskorna inte kan läsa sin häst eller så struntar dom i det.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför små hagar?

Sen är ju detta vad jag tycker, är folk så säkra på att den hästhållningen dom har är den rätta så bör heller inte folk ta åt sig av vad jag tycker.

Jag kommer alltid tycka oavsett om hästarna är pigga och tokiga eller slöa och bekväma ska ha möjligheten att kunna sträcka ut i full galopp utan att behöva lägga in bromsen mer eller mindre direkt, ha en hage som motiverar till rörelse etc. Man gör vad man kan av det man har, dock finns det ju gränser, att köpa en gård med hagmark mindre än 1ha tex är för mig galet. Där ska man inte ha hästar om det inte finns mer mark att låna tex. Jag tycker det är relativt vanligt att hästgårdar säljs helt utan någon mark men dock med många boxar fint stall och ridbana osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför små hagar?

Jag jobbar extra i ett stall med minimala hagar. Alla hästar där är harmoniska och trevliga, de verkar inte lida på något sätt.

Mina hästar har jag alltid haft i enorma, kuperade hagar. De står mest och hänger vid grinden, hagen hade lika gärna kunnat vara 30*30 meter, så någon extra motion ger det inte.

Däremot ger stora hagar ständiga problem med att hålla hästarnas vikt nere, och trots bra kontroll på detta så fick min ena häst ändå fång. Skulle gissa att övervikt är det största häsloproblemet för svenska hästar... Och detta är gräshagarnas fel, främst.

Gräshagar blir också lättare leriga, vilket kan ge muggproblem, halka, osv.

Unghästar osv är ju en annan sak. Men för många hästar är det nog positivt med mindre eller grusade hagar. Men behöver iallafall inte vara så fördömande - hästarna själva brukar sällan ha så starka åsikter.
 
Sv: Varför små hagar?

Jag jobbar extra i ett stall med minimala hagar. Alla hästar där är harmoniska och trevliga, de verkar inte lida på något sätt.

Mina hästar har jag alltid haft i enorma, kuperade hagar. De står mest och hänger vid grinden, hagen hade lika gärna kunnat vara 30*30 meter, så någon extra motion ger det inte.

Däremot ger stora hagar ständiga problem med att hålla hästarnas vikt nere, och trots bra kontroll på detta så fick min ena häst ändå fång. Skulle gissa att övervikt är det största häsloproblemet för svenska hästar... Och detta är gräshagarnas fel, främst.

Gräshagar blir också lättare leriga, vilket kan ge muggproblem, halka, osv.

Unghästar osv är ju en annan sak. Men för många hästar är det nog positivt med mindre eller grusade hagar. Men behöver iallafall inte vara så fördömande - hästarna själva brukar sällan ha så starka åsikter.

Det säger ju en del om dig :(
 
Sv: Varför små hagar?

Mina lurviga ponnys går i en jättemegastor hage. De har skog, äng, eklandskap, kärr, rinnande vatten och även steniga områden, kulle upp och kulle ner. Islandshästen far omkring bland stenarna som en bergsget. De är lyckliga ihop, de enda skador de får är när de river sig i ansiktet för att de äter nypon.

Jag tror folk har sina hästar i små platta hagar för att de dels vill ha koll på hästens vikt, men mest för att de är lata.

Det där att det kostar mycket pengar att få ha hästen i en naturhage förstår jag mig inte på, min kompis har en häst i ett stall med små tråkiga hagar. Hon betalar massvis med pengar! Hennes häst står alltid nära stallet. Lathet.
Jag betalar 500 kronor per häst. Jag släpper ut och in själv och får gå långt och länge (kan ta en kvart att hitta hästarna om man har otur) för att kunna rida/visitera hästarna. Men det är det värt för att få ha lyckliga friska hästar! :) Lycka.
 
Sv: Varför små hagar?

Bra skrivet tycker jag :)

Känner ett varmblod som blev helt förskräckt när han släpptes på beta för första gången i hela sitt liv, då var han 12 år. Han stod vid grinden och gnäggade, vågade inte ens äta av gräset. Men han lärde sig fort hur härligt hästlivet kan vara. :)
 
Sv: Varför små hagar?

Se upp med ekar i hagen ekollon är giftigt men omtyckta av många hästar.

Har själv hittat 2 hästar som ätit för mycket av den varar.
 
Sv: Varför små hagar?

Bra skrivet tycker jag :)

Känner ett varmblod som blev helt förskräckt när han släpptes på beta för första gången i hela sitt liv, då var han 12 år. Han stod vid grinden och gnäggade, vågade inte ens äta av gräset. Men han lärde sig fort hur härligt hästlivet kan vara. :)

Har träffat en extremt vane beroende häst och reagerade så två gånger om året vid byte från vinter till sommar och från sommar till vinner hage.

Han var van vid att varje år gå i gräs hage men tyckte inte om när man ändrade på rutiner tog några dagar innan han var bekväm med att gå åt höger i stället för vänster och tvärt om när man gått ut genom stall dörren.
 
Sv: Varför små hagar?

min erfarenhet är tvärtom. Alla stall med små hagar har mängder med hanteringsproblem.
och ridproblem. och foderproblem. och hälsoproblem.
 
Sv: Varför små hagar?

Mina hästar har jag alltid haft i enorma, kuperade hagar. De står mest och hänger vid grinden, hagen hade lika gärna kunnat vara 30*30 meter, så någon extra motion ger det inte.
Men det är många saker som spelar in hur hästar i hagar beter sig. Fodras dom tex när dom kommer in, får dom maten i hagen, är hagen stimulerande för dom eller väntar dom bara på nästa rutin osv.
Däremot ger stora hagar ständiga problem med att hålla hästarnas vikt nere, och trots bra kontroll på detta så fick min ena häst ändå fång. Skulle gissa att övervikt är det största häsloproblemet för svenska hästar... Och detta är gräshagarnas fel, främst.
Fast det finns mycket man kan göra åt det problemet, sen anpassar man ju hage efter häst också, sätt inte en fånghäst eller en väldigt överviktig häst i en stor gräshage tex utan reducerare eller liknande.
Gräshagar blir också lättare leriga, vilket kan ge muggproblem, halka, osv.
Bara ursäkter...detta problem har vi inte i vårat stall trots stora gräshagar där det givetvis blir lite lerigt runt omkring ingångar och olika trängre passager där hästarna måste gå. Och ja, gräshagar blir naturligvis lite hala vid regn tex men hästarna är ofta väldigt bra på att bedömma underlag. Lite risker måste man ibland tyvärr vara beredd på att ta.
Men behöver iallafall inte vara så fördömande - hästarna själva brukar sällan ha så starka åsikter.
Och där är problemet ofta, folk utnyttjar det faktum att hästarna inte säger ifrån. Dom är alldeles för accepterande och snälla. Det är inget man ska utnyttja, dom förtjänar ändå ordentliga hagar.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför små hagar?

Men det är många saker som spelar in hur hästar i hagar beter sig. Fodras dom tex när dom kommer in, får dom maten i hagen, är hagen stimulerande för dom eller väntar dom bara på nästa rutin osv.

Fast det finns mycket man kan göra åt det problemet, sen anpassar man ju hage efter häst också, sätt inte en fånghäst eller en väldigt överviktig häst i en stor gräshage tex utan reducerare eller liknande.
Bara ursäkter...detta problem har vi inte i vårat stall trots stora gräshagar där det givetvis blir lite lerigt runt omkring ingångar och olika trängre passager där hästarna måste gå. Och ja, gräshagar blir naturligvis lite hala vid regn tex men hästarna är ofta väldigt bra på att bedömma underlag. Lite risker måste man ibland tyvärr vara beredd på att ta.

Och där är problemet ofta, folk utnyttjar det faktum att hästarna inte säger ifrån. Dom är alldeles för accepterande och snälla. Det är inget man ska utnyttja, dom förtjänar ändå ordentliga hagar.

Hästarna har säkert sagt ifrån men när ingen lyssnar så slutar de att prata. Står vid grinden för att då får man mat, vilket fattigt liv.
 
Sv: Varför små hagar?

Jag jobbar extra i ett stall med minimala hagar. Alla hästar där är harmoniska och trevliga, de verkar inte lida på något sätt.

Mina hästar har jag alltid haft i enorma, kuperade hagar. De står mest och hänger vid grinden, hagen hade lika gärna kunnat vara 30*30 meter, så någon extra motion ger det inte.

Däremot ger stora hagar ständiga problem med att hålla hästarnas vikt nere, och trots bra kontroll på detta så fick min ena häst ändå fång. Skulle gissa att övervikt är det största häsloproblemet för svenska hästar... Och detta är gräshagarnas fel, främst.

Gräshagar blir också lättare leriga, vilket kan ge muggproblem, halka, osv.

Unghästar osv är ju en annan sak. Men för många hästar är det nog positivt med mindre eller grusade hagar. Men behöver iallafall inte vara så fördömande - hästarna själva brukar sällan ha så starka åsikter.

Hur får du ihop det, hur kan hästar som mest står och hänger vid grinden bli för feta?

Var i landet har man problem med lera under betes säsong?
 
Sv: Varför små hagar?

Varför har ni som har det, era hästar i små, platta, hagar? Ensamma? Är det i brist på annat? För säkerhets skull?

Har alltid varit helt emot det, men nu med en eländig ponny som bara inte låter sig fångas, så funderar jag på att göra en betydligt mindre rasthage, typ ridbanestorlek åt honom och en kompis. Under tiden vi NH tränar honom och försöker komma tillrätta med problemet...
 
Sv: Varför små hagar?

för att det finns så många hästar...vi har en vallackhage o en märrhage ( stooora gräshagar)....där går samtliga valacker o märrar...sen har vi en massa hingstar som går i mindre hagar för dom kan inte gå ihop med dom andra...dock är dom ute varje dag och tränas istort sätt varje dag ( travare) ...varför jag inte flyttar ? Varför ska h´jag det och vad skulle bli bättre ? vi har världens bästa träningsmöjligheter och ingenstans skulle min galna hingst o snälla märr få det bättre

"min" hage till hingsten är typ 40x15 m
 

Liknande trådar

Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
294
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridsports webbchef Lina Nydahl funderar kring frågan om vi ska jämställa märken efter piskrapp och sår i munnen hos internationella...
Svar
18
· Visningar
1 903
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp