Bukefalos 28 år!

Varför små hagar?

Sv: Varför små hagar?

min erfarenhet är tvärtom. Alla stall med små hagar har mängder med hanteringsproblem.
och ridproblem. och foderproblem. och hälsoproblem.


Oh no .....:)

om nån ridmänniska skulle komma o hantera samtliga av våra hästar skulle dom stå med mun som en fågelholk....våra hästar är så lätthanterliga oavsett om det är tvåårshingstar eller gamla sura märrar
 
Sv: Varför små hagar?

När det gäller travhästar så tränas och körs dom hårt om man jämför med min hobbyhäst eller dom som rids en stund i ridhus 12 mån / året.
Dessutom hyfsat uppfostrade för att kunna fungera som högpresterande sporthäst.
Med mycket motion så minskar troligen behovet av att röra sig i hagen även om det är det optimala för alla hästar.
 
Sv: Varför små hagar?

Har alltid varit helt emot det, men nu med en eländig ponny som bara inte låter sig fångas, så funderar jag på att göra en betydligt mindre rasthage, typ ridbanestorlek åt honom och en kompis. Under tiden vi NH tränar honom och försöker komma tillrätta med problemet...

Under en kortare tid tycker jag det är ok med mindre hage. ex. komma till rätta med ett problem (som du), har haft överviktiga hästar i mindre hage på sommaren/betes säsong, för att minska risk för ex. fång, eller om man ex. är på kurs/ridläger några dagar.
 
Sv: Varför små hagar?

Oh no .....:)

om nån ridmänniska skulle komma o hantera samtliga av våra hästar skulle dom stå med mun som en fågelholk....våra hästar är så lätthanterliga oavsett om det är tvåårshingstar eller gamla sura märrar

Fast det där är ju precis som i vilka stallar som helst, det är olika. Jag har jobbat med travhästar i en del olika stall och i vissa av stall var hästarna urjobbiga. Samma problem som i stall med ridhästar mer eller mindre. Vissa hästar är lättare medans vissa är svårare.

Jag tycker inte det är så generellt att travstall är lugnare än ridstall. Det är väldigt olika tycker jag.
 
Sv: Varför små hagar?

Att hästen inte vill bli fångad tycker jag är en viktig signal som man inte ska ignorera... den vill inte vara med mig! Då måste jag fundera över hur jag kan få hen att tycka att det är roligt att vara med mig. Inte straffa den genom att sätta den i en liten tråkhage, och låta den välja mellan att ha tråkigt i frimärket eller ha tråkigt med mig...
 
Sv: Varför små hagar?

Formuleringen "fånga" hästen blir ypperligt dålig rent allmänt frågar du mig ... Oavsett hage ...

Halva sanningen till problemet man Isåfall har lär enligt mig ligga i just hur den människan ser på "problemet".
 
Sv: Varför små hagar?

min häst gick i grushage förut dels för att det gick en avelshingst i stallet och sen dels för att det stod galoppörer i stallet och då fick hon gå själv just för att det var risk för doping men hon trivdes å jag trivdes
 
Sv: Varför små hagar?

min häst gick i grushage förut dels för att det gick en avelshingst i stallet och sen dels för att det stod galoppörer i stallet och då fick hon gå själv just för att det var risk för doping men hon trivdes å jag trivdes

Va? Kan hästar bli dopade av att gå i samma hage som andra hästar?
 
Sv: Varför små hagar?

Va? Kan hästar bli dopade av att gå i samma hage som andra hästar?

ja asså det var ju i slutändan fick jag inte ge min häst nå hästgodis för att det kunde finnas i det inte så att det fanns medicinska preparat i godiset men satt dom kunde åka på en doping. Och skulle hon gå i gräshagen så var det bara det fodret hon åt som hon fick äta för å kunna gå i gräshagen. Sen som jag har förståt det så är det jätte lätt att åka på doping inom trav och galopp vet att när jag hjälpte till i ett travstall fick jag inte ens pussa på hästen efter att jag druckit cola
 
Sv: Varför små hagar?

Sen som jag har förståt det så är det jätte lätt att åka på doping inom trav och galopp vet att när jag hjälpte till i ett travstall fick jag inte ens pussa på hästen efter att jag druckit cola
Lite överdrivet, i travstallen jag vart i hos proffstränare ändå, inte ens där har dom varit så extrema. Där gick dessutom hästarna i samma hage..dom som kunde alltså.
 
Sv: Varför små hagar?

ja asså det var ju i slutändan fick jag inte ge min häst nå hästgodis för att det kunde finnas i det inte så att det fanns medicinska preparat i godiset men satt dom kunde åka på en doping. Och skulle hon gå i gräshagen så var det bara det fodret hon åt som hon fick äta för å kunna gå i gräshagen. Sen som jag har förståt det så är det jätte lätt att åka på doping inom trav och galopp vet att när jag hjälpte till i ett travstall fick jag inte ens pussa på hästen efter att jag druckit cola

Men hur skulle dom andra hästarna kunna bli dopade av att din häst åt godis? Och vilka dopingpreparat kan ens finnas i godis? Vissa örter, men hur många hästgodisar innehåller örter?
 
Sv: Varför små hagar?

men du pratar 40*15 hagar = 600 kvm.
Jag pratar 30-40 kvm hagar med ridhästar som blir krutdurkar som matte inte vågar motionera.
 
Sv: Varför små hagar?

ja jag har oxå varit i travstall hos en proffstränare samt på min förra skola där en av hästarna går V75 och har vi druckit cola så får vi inte pussa på hästarna som ska starta just för dopingen, i galoppstallet så skulle vi dokumentera varje slags preparat som hästen fick i någon form av medicin även fast det var avmaskningsmedel just för att galopptränaren annars kunde bli avstängd på livstid från galoppbanorna sen en sjuhelvetes massa böter
 
Sv: Varför små hagar?

Jag har mina i sma hagar for annars kan jag inte fanga dem.










HAHA kunde inte lata bli. Vi har normalstora hagar. Men nar jag vaxte upp fick man ta vad som fanns och i staderna vi bodde i fanns helt enkelt inte alltid storre hagar. Tror fortfarande manga sitter i den sitsen att de stall som finns inarheten ar fulla eller har mindre hagar. Alla kan iaf inte vara knappisar.
 
Sv: Varför små hagar?

knapplån

Jag har mina två i varsina mindre hagar. Nu är det ju dock så att det är hagbrist och man kan inte få hur stora hagar som helst på anläggningen. Dock är jag faktiskt nöjd med mina hagar, dom är inte stora, men det finns träd i dom, lite stockar etc att pilla på. Dessutom är dom grusade upptill och sedan är dom inte helt platta då dom är platta upptill men sluttar neråt. Det är bra, delvis blir hagen inte helt platt och delvis rinner vattnet bort lättare. Jag prioiterar hellre torra hagar än stora och leriga. Stallet jag stod innan hade en jättehage men marken var så dålig så dom stod ständigt i lervälling.
 
Sv: Varför små hagar?

KL

Har mina i stora hagar, det är högsta prioritet för mig. Flyttade från en större anläggning med bra träningsmöjligheter till ett litet stall i skogen som knappt har paddock bara för att hästarna ska få vara ute minst 12 h om dagen, i stora hagar i flock. Så värt!! Har inte ångrat mig en sekund.

Förstår inte varför man vill ha små hagar, kan inte riktigt linda min hjärna runt det. Det är så urbota dumt tycker jag, ungefär lika dumt som att tro att jorden är platt.
 

Liknande trådar

Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
294
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridsports webbchef Lina Nydahl funderar kring frågan om vi ska jämställa märken efter piskrapp och sår i munnen hos internationella...
Svar
18
· Visningar
1 903
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp