Bukefalos 28 år!

Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

trofé

Trådstartare
Ja, varför stoppar en del föräldrar nappen i sin egen mun innan de direkt efter stoppar in den i barnets mun? :confused: Jag är inte förälder själv...
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Min tanke är väl att det är för att ta bort den där äckliga smaken av intorkad saliv på gummit eller något åt det hållet. Har dock också undrat samma sak ett tag. Är heller inte förälder själv.
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

På allvar? Dels får man ju då ev smuts i munnen själv (ja ja, det är säkert bättre än att bebisen får det i munnen), och dels borde man lika gärna kunna ta bort det med fingrarna i så fall?
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Jopp, så har jag fattat det. Tycker också det är konstigt och jag är själv en sån som pillar bort det :)
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Kommer imorgon träffa min kompis som ganska nyss fått barn. Hon gör så, ska fråga henne också!
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Har inte barn men skulle tro det beror på att man faktiskt vill ta bort (förutom smuts) bakterier. Är man på en plats man inte kan skölja av den på så är det bästa lösningen, dessutom så är salivet bakteridödande till skillnad från vatten. En bebis har betydligt sämre immunsystem och blir lätt sjuk för det som inte alls skadar en vuxen, då våra kroppar kan ta död på dess bakterier/virus mer effektift. Ganska logist tycker jag....
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Men är det inte väldigt stor risk för ett litet spädbarn att utsättas för mer bakterier på en shopingrunda bland hostande människor på Ica/ett café etc, än om nappen hamnat bredvid barnet på en filt i vagnen och ska sättas i igen?
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Säkert, men man kan inte isolera sig för det, däremot behöver det inte betyda att man i onödan utsätter barnet för bakterier.
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Nej absolut, klart man inte vill utsätta någon för risker i onödan! Men jag undrade just över detta egna sugande på nappen innan bebisen ska ha den. Det kändes så märkligt för min del bara.
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Får nappen då ludd på sig från filten som du vill ta bort så är munnen antagligen renare än dina fingrar ( till så vida du inte har möjlighet att tvätta dem, men då kan du nog tvätta bort luddet också. Och att börja slabba med handdecinfektion med en kanske ledsen baby som väntar på napp - nja)
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Vart gör man då själv av luddet man då får i sin egen mun?
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Precis vad du vill ;) Svälj eller spotta ut, det som passar dig bäst.
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Haha, ok! Jag behöver inte välja, har ingen bebis och sålunda ingen napp att ta ställning till huruivda den ska saneras innan bebis återtar den ;)
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Jag har fått lära mig att man absolut inte får göra så för då kan man föra över karies.
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Ingen aning och då är jag förälder till ett "napp-barn". Jag har aldrig stoppat in nappen i min mun. Kan man ta bort smuts så? Ja, man riskrar även att överföra smittor på det sättet.

Vi har haft många extranappar med oss ut när vi varit iväg med barnet, har en napp blivit smutsig tar vi en ny (om det inte finns möjlighet att rengöra). Saliv och matrester sköljs bort när nappen läggs undan.
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Det var ju "skönt" att höra att det även finns föräldrar som funderar över detta, och som har en annan lösning!
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Om det stämmer så verkar det ju inget vidare.
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Jag kan tillägga att våra barn även har egna bestick och vi håller inte på och äcklar oss med sånt heller. Helt oförskämt när ANDRA vuxna börjar skära våra barns mat med sina bestick. Urk, man vet ju inte vart de munnarna varit...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 256
Senast: Madalitso
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
924
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 633
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 619
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp