Bukefalos 28 år!

Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Jag har också undrat det och tycker det är lite läskigt. Med karies osv speciellt.

Min man gjorde det hela tiden när A var liten, en total gåta för mig. När jag frågade honom tittade han bara oförstående på mig och menade lite vagt att det var mysigare med en blöt napp :confused: själv skulle jag tycka det var äckligt, men jaja. Det kanske är något som går i arv :rofl:

Iofs får de nog karies från en förr eller senare ändå, bla när man pussar dem. Vilket man iofs enligt vissa tandläkare inte heller skulle göra. Men det är lite väl överdrivet för mig och jag har på senare år hört att det snarare var bra för immunförsvaret även med föräldrars munbasiller. Man får ju hoppas att förr eller senare i livet kommer barnet att få pussa någon och då kommer ju karies ändå.

Men slicka på annans napp är fortfarande lååångt bortom vad jag klarar :p
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Underhållande att din man gjorde så, och att du inte förstod varför då heller!

Trodde att det bara var mammor som gjorde så, men såg igår en pappa som stoppade nappen i sin egen mun innann han gav den till bebisen. Så min teori om att det var en mamma-sak höll inte riktigt.
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Kul fråga, jag har också sett med äckel och förundran på denna företeelse.

:)
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Jag gjorde så när jag inte kunde byta napp med någon ren napp och inte kunde eller vill göra rent den med fingrarna. Tex i affären när man går med kundvagn och nappen hamna på golvet. För hur mycket äckel finns det inte på kundvagnshandtaget :crazy: och det ska definitivt inte finnas i närheten av min bebis mun.
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Karies? Menar du så att de får hål i sina mjölktänder? Undrar hur man har kunnat bevisa att det var just nappsugningen som orsakade det i så fall. Vad är det som säger att det inte var småätande eller saft som skapade hålen? Sen är det ju dessutom ganska ovanligt med hål i tänderna bland småbarn så vitt jag vet, jag känner ingen vars småbarn har haft hål. Jag tycker att det låter som ett typiskt sätt att skuldbelägga/oroa föräldrar som låter barnen använda napp.

Till TS fråga. Jag har ibland stoppat barnens nappar i munnen när det var under kanske 1-1,5 år för att jag har utgått från att jag har varit mer tålig än de gentemot diverse bakterier. Mina bakterier får de ju på sig ändå vid pussar och kramar så det borde inte vara lika illa. Det känns fel att fiska upp en napp från ett smutsigt golv i nån affär och stoppa in den i sin lilla bebis mun.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Jag har ibland stoppat barnens nappar i munnen när det var under kanske 1-1,5 år för att jag har utgått från att jag har varit mer tålig än de gentemot diverse bakterier. Mina bakterier får de ju på sig ändå vid pussar och kramar så det borde inte vara lika illa. Det känns fel att fiska upp en napp från ett smutsigt golv i nån affär och stoppa in den i sin lilla bebis mun.

Jag med. 2-åringens napp stoppar jag aldrig i munnen, men gjorde det fram tills ca 1,5-ålder. Man har inte alltid en ren napp med sig och fingrarna är inte heller alltid så rena (t.ex. när man vart i stallet... fräscht :crazy:). Hellre då suga bort ev. smuts och spotta än att bebisen ska få i sig det.
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Karies? Menar du så att de får hål i sina mjölktänder? Undrar hur man har kunnat bevisa att det var just nappsugningen som orsakade det i så fall. Vad är det som säger att det inte var småätande eller saft som skapade hålen? Sen är det ju dessutom ganska ovanligt med hål i tänderna bland småbarn så vitt jag vet, jag känner ingen vars småbarn har haft hål. Jag tycker att det låter som ett typiskt sätt att skuldbelägga/oroa föräldrar som låter barnen använda napp.

Det är inte karies i sig man sprider utan mutans streptokocker;

En "artikel" om ämnet
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Vilken tur att jag är kraftigt beroende av xylitoltuggummi och äter det i princip hela dagarna :D
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Jag gjorde så när jag inte kunde byta napp med någon ren napp och inte kunde eller vill göra rent den med fingrarna. Tex i affären när man går med kundvagn och nappen hamna på golvet. För hur mycket äckel finns det inte på kundvagnshandtaget :crazy: och det ska definitivt inte finnas i närheten av min bebis mun.

Svarar dig och mino.

Menar ni på allvar att ni stoppar en napp i någons mun som legat på golvet i till exempel en mataffär?! Det låter fruktansvärt ohygieniskt... Jag menar att ni alltså stoppar den ens i er egen mun. Vill man ens veta vad som finns på golven där.
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Står man med en vrålledsen bebis på ICA och har bara EN napp med sig så kan iaf jag förstå tanken bakom handlingen ;)

Jag hade alltid med mig extra nappar eftersom jag inte ville utsätta mig för antingen det ena ( slicka på napp som legat på butiksgolvet ), eller superledsen bebis som är helt utom sig :)
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Kan man inte bara torka av den på bebisens filt tex? Sen måste väl napp på golvet på Ica mer som nödsituation (om man inte har någon mer) ;) Än detta slentrianmässiga sugandet på nappen innan bebisen ska ha den.
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Absolut, men du frågade ju Jerseyko som skrev om napptapp i butik :)

Att bara torka av med en filt känns inte som någon bra rengörare heller. Men som jag skrev, ett gäng nappar i fickor/bilen/vagn/babyskydd och man slipper problemet :D
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Jag funderar lite på huruvida det verkligen blir så mkt renare när man suger på den själv, rent bakteriemässigt (ludd etc försvinner nog). Vi gjorde ett bakterieprov på en kurs jag läste förut. Där testade någon att göra ett tumavtryck före och efter tvätt med tvål och vatten. Det var ju bättre efter tvätt, men inte alls så rent som man trodde. Funderar på hur mkt bara saliv renar i så fall, bättre än tvål?
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Saliv i sig är ju bakteriedödande och innehåller antikroppar så nog är det bättre än en torr filt alltid.

Bättre än tvål?
Jag går iof inte runt med en bliw i fickan och jag skulle väl inte tvätta nappar med tvål heller ;) :D ( förstod vad som menades eg).
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Min dotter var en riktig nappunge (men är nu nappfri, hurra !! ). Jag hade alltid en fryspåse i handväskan med nyrengjorda nappar. Tycker att det känns motbjudande att stoppa hennes napp i munnen (de har aldrig varit i närheten av min mun, usch). Någon gång råkade jag ut för att hon tappade nappen på golvet i bilen och jag inte hade en ny - vi hade 20 minuter hem, och hon fick faktiskt klara sig utan trots högljudda protester...det var låååånga 20 minuter!!

Har alltid spritservetter med mig också, ifall nåt måste rengöras (speciellt händer innan glassätning etc). Fast vad hjälper det att jag är petig när hon ändå käkar sand i sandlådan :D (Inte längre som tur är).
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

vill inte att hon ska få i sig ludd och annat äckel, jag har absolut inga problem med att stoppa nappen i min mun och "fixa till den".

och överföra bakterier känns ganska overkligt för mig (även om det kanske är så!!), hon hjar ju legat i min mage, växt från mig, fått alla mina bakterier och desstuom kommit ut där hon kom ut.

att vi "delar" tutte känns som en piss i missisippi i jämförelse. :D

dessutom pussas vi ju en massa, samma baketerier där.

har faktiskt aldrig reagerat på att ja gjort det, det har bara känts helt naturligt!
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Det är nog väldigt olika hur man göra och hur det känns. Ang det du skrev med att ni pussas en massa också. Jag skulle aldrig pussa någon annan än min partner på munnen. Det är väl samma sak, så olika vad man är vad vin och vad som känns naturligt.
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Karies? Menar du så att de får hål i sina mjölktänder?

Jag hakade bara på ett inlägg före mig som skrev så. Jag mindes inte själv vad skälet var till att man bör låta bli, men kände igen att jag någonstans hört just det där med karies.

Har inte undersökt/googlat på saken så hur sant det är har jag ingen aning. Här har vid dock fått sån vana att inte göra det så vi gör det helt enkelt inte.

Men; jo, jag antar att det handlar om karies i mjölktänderna; det är ju såna de har. ;)
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Ok, jag skulle aldrig pussa någon annan än min aktuella partner på munnen.

Nja, det tror jag inte. Jag har inte pussat mina föräldrar som liten. Jag pussar inte mina djur heller (som många gör, pussar sina djur alltså, inte mina! ;)).
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 256
Senast: Madalitso
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
926
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 633
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 624
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp