Bukefalos 28 år!

Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Resonerade som du, men nu pussar jag ändå barnet på munnen, hon vill ju det :o. Men jag vet de som inte pussar också, men det är svårt att veta hur det känns sen .
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Trodde inte heller att jag skulle pussa sonen på munnen men OJ, vad vi pussas :D Dessutom är han i en riktigt pussig ålder så det är stooora, blöta, gapande pussar många gånger per dag. (dvs han gapar, inte jag ;))

Fast det kan ju mycket väl vara så att du inte kommer "munpussas" med eventuella barn, det får framtiden utvisa :)
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Trodde inte heller att jag skulle pussa sonen på munnen men OJ, vad vi pussas :D Dessutom är han i en riktigt pussig ålder så det är stooora, blöta, gapande pussar många gånger per dag. (dvs han gapar, inte jag ;))

Fast det kan ju mycket väl vara så att du inte kommer "munpussas" med eventuella barn, det får framtiden utvisa :)

Tack för sista raden! Jag blir så facinerad av alla som har förmågan att se in i framtiden (borde man kunna göra sig en hacka på) och vet att "när du gör så så blir det så", "du kommer få se sen" osv... :cool:
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Är utbildad barnskötare, och vi lärde oss att absolut inte sätta nappen i egen mun, just för att hindra uppkomsten av karies och andra bakterier. Karies finns inte automatiskt i barnens mun, utan sprids just på detta sätt.

Och visst, mjölktänderna ramlar av, men ska barnet lida av tandvärk i alla år innan de trillar av, eller ska man borra och lappa hål på en tvååring? Nej för fan.

Man kan ha med sin två nappar, eller en servett eller våtservett. Själv skulle jag aldrig sätta nåt i egen mun och sedan i barnets. Främst pga bakterierisken, sen pga äcklet.
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Är utbildad barnskötare, och vi lärde oss att absolut inte sätta nappen i egen mun, just för att hindra uppkomsten av karies och andra bakterier. Karies finns inte automatiskt i barnens mun, utan sprids just på detta sätt.

En utomstående barnskötare har inte samma bakterieflora som mamma-barn.

Och visst, mjölktänderna ramlar av, men ska barnet lida av tandvärk i alla år innan de trillar av, eller ska man borra och lappa hål på en tvååring? Nej för fan.

Eller så ser man till att borsta barnets tänder morgon och kväll från första lilla tanden tittar upp.

Man kan ha med sin två nappar, eller en servett eller våtservett. Själv skulle jag aldrig sätta nåt i egen mun och sedan i barnets. Främst pga bakterierisken, sen pga äcklet.

Som sagt, Mamma/Pappa-Barn har sin bakterieflora och dagispersonal sin. Visst överförs karies när man pussar sitt barn, men barnets tänder ruttnar inte för det. Inte bara karies (i liiiiten utsträckning) överförs, utan även annat som är nyttigt. Tex Kärlek. :)
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Och visst, mjölktänderna ramlar av, men ska barnet lida av tandvärk i alla år innan de trillar av, eller ska man borra och lappa hål på en tvååring? Nej för fan.

Skulle ett barn få karies så kan jag lova dig att barn inte behöver gå i flera år med tandvärk utan man lagar naturligtvis även mjölktänder.

Finns borrfria alternativ att kunna ta till för att få bort karies men som tur är så är inte karies vanligt på små barn.
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Bakterier som orsakar karies sprids ofta inom familjen - till exempel när föräldrar slickar av sitt barns napp eller sked, enligt tandläkare Ing-Mari Redmo Emanuelsson. I sin doktorsavhandling undersökte hon 36 barn. Hälften av dem hade exakt samma bakteriestam som någon av föräldrarna. Det var så kallade mutanstreptokocker, som kan orsaka karies.

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=3745&del=2
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Skulle ett barn få karies så kan jag lova dig att barn inte behöver gå i flera år med tandvärk utan man lagar naturligtvis även mjölktänder.

Finns borrfria alternativ att kunna ta till för att få bort karies men som tur är så är inte karies vanligt på små barn.

Nej eller hur! Blir lite lätt hysteriskt när man inte "ska" pussa sina småttingar för att inte riskera att deras tänder ruttnar och trillar ut. :D

Med det sagt, så har jag läst att 4-åringarnas tandstatus försämrats allvarligt på senare år. För mycket godis och läsk och för lite tandborstning tydligen. Minns inte om det spekulerades i klassfråga dessutom, så det vågar jag inte uttala mig om. Men jag vågar mig på att tro att godis + läsk + försämrad tandborstning är ett större hot mot småttingarnas tandstatus än pussar från mamma och pappa. :)

Vad krävs egentligen för att en 5-6åring ska gå med tandvärk under en längre tid och sedan behöva dra ut ett par tänder? (OBS! Gäller INTE något av mina barn). Ska fråga mamman när jag får tillfälle, men det är ju alltid kul med lite spekulationer. :angel:
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Ja tandstatusen är också en klassfråga. Vissa kommuner erbjuder till och med tandläkarbesök redan vid ett år ålder. Andra kommuner vid 3 år, och det har med kommunens generella tandstatus på barn (som jag förstått det)
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Men visst var det nappen i munnen vi pratade om och inte pussar? I min värld är inte det samma sak och tungkysser gör jag inte med mina barn så ofta som vissa suger på barnens nappar.
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Tack för sista raden! Jag blir så facinerad av alla som har förmågan att se in i framtiden (borde man kunna göra sig en hacka på) och vet att "när du gör så så blir det så", "du kommer få se sen" osv... :cool:

Jag försöker att aldrig säga "du kommer göra eller tycka så när du får barn", för jag fick många sådana som inte alls stämmer nu (har en del som stämde också dock ;))
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Tack för sista raden! Jag blir så facinerad av alla som har förmågan att se in i framtiden (borde man kunna göra sig en hacka på) och vet att "när du gör så så blir det så", "du kommer få se sen" osv... :cool:

Men så skrev hon väl ändå inte? Nu tolkade du in annat än vad som stod tycker jag. Läs igen. Den som bestämmer hur man pussas borde väl vara barnet? Vår son pussar inte med öppen mun, men det finns ju barn som har helt fantastiskt blöta och läskiga pussar (som säkert deras föräldrar älskar) men ändock barnet som bestämmer.
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

Men så skrev hon väl ändå inte? Nu tolkade du in annat än vad som stod tycker jag. Läs igen. Den som bestämmer hur man pussas borde väl vara barnet? Vår son pussar inte med öppen mun, men det finns ju barn som har helt fantastiskt blöta och läskiga pussar (som säkert deras föräldrar älskar) men ändock barnet som bestämmer.

Hon skrev: "Fast det kan ju mycket väl vara så att du inte kommer "munpussas" med eventuella barn, det får framtiden utvisa"

Och det är jag glad för, att hon skrev att man inte vet hur det ev skulle kunna bli för min del. Jag skrev att jag var facinerad över de som säger "så här kommer du att göra/tycka/känna" osv.

Eller menade du något annat?
 
Sv: Varför stoppar de nappen i sin egen mun först?

NU menades det ju inte att barnskötare skulle sätta nappen i munnen heller, det var tal om föräldrars ska och ska inte.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 256
Senast: Madalitso
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
927
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 633
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 630
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp