Bukefalos 28 år!

Varför tävlar ni?

C

CCorneliaa

Hej!
Nu undrar jag varför ni tävlar. Jag själv tycker inte om att tävla. Jag är inte nervös eller så, jag tycker bara att det är tråkigt. Kanske har det varit för att jag bara tävlat på väldigt lätta grenar där det inte varit någon utmaning?
Hur som helst vill hela min släkt att jag ska tävla, dels för att höja hästens värde (även fast jag sagt att jag aldrig ska sälja honom), dels för att min faster tävlade mycket och dels för att det var min mammas barndomsdröm.

Så nu vill jag att ni inspirerar mig att tävla, berätta varför just ni gör det. Varför alla är så himla tävlingsfixerade och skicka gärna bilder som visar hur härligt det är.

Kan tillägga att jag inte har någon "vinnarkänsla" alls. Bryr mig inte ett dugg om jag vinner eller inte.
 
Sv: Varför tävlar ni?

Hej!
Jag tycker inte att du ska tävla om du inte tycker att det är roligt. Jag tävlar lite, men bara för att det är roligt. Jag har ingen "duktig" häst så det finns inte press på mig alls :D.
Så jag tycker att du ska strunta i familjen i det läget, det är ju du som ska bestämma om du vill tävla eller inte :)
Lycka till! /Saga
 
Sv: Varför tävlar ni?

hej!

Ingen idé att tävla om du inte tycker det är roligt... Själv tycker jag att det är jätteroligt och har startat både hoppning, dressyr och hunting! Varför? jo, tycker det är roligt att göra iordning hästen ordentligt, komma till en bana där allt är tipp-topp och mycket trevliga människor med många fina hästar! Speciellt om man åker ut ett gäng så blir det ännu roligare!

Har egentligen en grym vinnarskalle, har varit i slagsmål på fotbollsplan och grejer när jag var liten, men med hästarna är det alltid prestation före resultat. Kan vara lika glad om jag kommer sist om jag tycker att vi gjort en bra insats (men självklart blir det ännu lite roligare med en placering ;))
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag är en tävlingsmänniska med en enorm vinnarskalle oavsett vad det gäller.
Min ponny älskar att tävla och visa upp sig.
Det är kul att komma ut och testa hur man klarar av att lösa alla situationer som kan uppstå utan en tränare som berättar hur man ska göra.
Och sen är det kul att få till den där perfekta hopprundan eller dressyrprogrammet där allt satt.
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag tävlar för att jag gillar lite utmaningar och för att jag får en riktig adrenalinkick av alla förberedelser och när man sen går in på banan eller in i ridhuset.
Vinnarskalle är jag väl inte, men man hoppas ju alltid på att gå vidare i tävlingen.
 
Sv: Varför tävlar ni?

Kul att komma ut, ha ett mål. Roligt att träna och fixa allt som behöver fixas innan.
 
Sv: Varför tävlar ni?

Smidigt att låta någon annan släpa ut alla tunga hinder:D
Det är kul att visa upp min snygga häst!
Det är ännu roligare när han inte vägrar ut sig:angel:
Det blir aldrig samma känsla hemma även om man bygger aldrig så fina banor, det är helt enkelt något speciellt, som julafton ungefär!:)
 
Sv: Varför tävlar ni?

Kul att komma ut, ha ett mål. Roligt att träna och fixa allt som behöver fixas innan.

Man kan faktiskt ha mål om man inte tävlar :mad:

Till alla andra:
Jo min ponny älskar ju att visa upp sig och vara i centrum så det smittar ju av sig en del. Det är bara det att jag inte har den där vinnarskallen som ni andra.
Kanske behöver jag ta och vinna några små tävlingar för att få det?:idea:

Ska se om vi ska börja träna för fälttävlan. Det ser roligt ut och så finns det ju inte lika häftiga hinder hemma :smirk:
 
Sv: Varför tävlar ni?

...för att jag älskar hästar och är en t'vlingsmänniska ut i fingerspetsarna... Jag har nerver av stål och är alltid totalt fokuserad på min uppgift... När man var liten skit var det väl mest rosetterna som räknades.. du blir jag överlycklig om jag tycker att jag gjorde en j*****t bra runda och är oerhört nöjd med min ritt och framför allt min häst och får en placering på det är det en oerhörd bonus.. Däremot om jag känner att vi presterade dåligt och ändå får en placering betyder det inte som mycket mer än bara tur...
 
Sv: Varför tävlar ni?

Man kan faktiskt ha mål om man inte tävlar :mad:

Till alla andra:
Jo min ponny älskar ju att visa upp sig och vara i centrum så det smittar ju av sig en del. Det är bara det att jag inte har den där vinnarskallen som ni andra.
Kanske behöver jag ta och vinna några små tävlingar för att få det?:idea:

Ska se om vi ska börja träna för fälttävlan. Det ser roligt ut och så finns det ju inte lika häftiga hinder hemma :smirk:

Framgång föder framgång, har man en gång fått smak på det.. så kämpar man mer, får bättre självförtroende och det resulterar oftast i bättre tävlingar:D
 
Sv: Varför tävlar ni?

jag tycker att tävla är belöningen och svart på vitt att man karar något som man kanske inte trodde var möjligt tidigare. Jag älskar att tävla, har super bra tävlingsnerver och har tävlat hela mitt liv, för mig skulle det inte vara samma sak att hålla på med hästar oxch inte få tävla.... då ser jag inte riktigt virsen längre.. eftersom allt jag gör o kämpar med i veckorna är för att jag ska tävla och göra lyckat ifrån mig.... :) alla tycker olika, men tävling för mig är otroligt viktigt! och ordentliga kickar, desutom är det bra att ibland få motgångar som att det ex går jätte dåligt på en tävling, bättre lycka nästa gång och så kämpar man ännu mer! :P
 
Sv: Varför tävlar ni?

Det beror ju på i vilken gren man tävlar..

Jag tävlar t ex i dressyr för att det är en gren där man ganska enkelt kan tävla mot sig själv (dvs försöka höja sin poäng inom samma program)

Hoppning tävlar jag i för att på så sätt "tvinga" mig själv till att träna.. är lite feg och stannar gärna på bekväma höjder (dvs markbom) men om jag har anmält mig så måste jag träna även om det känns lite pirrigt, på så sätt har jag faktiskt kommit upp i 90 p träning :)

sen kan det ju faktiskt tilläggas att jag är tävlingsmänniska :angel:


ett tips är att du försöker göra tävlandet till ngt trevligt, själv så har jag syrran som hästskötare så hon sover över kvällen inne = tjejsanck och filmkväll, vi gör då även ngn god sallad och tar med oss samt färdgodis. så det blir superskoj även om tävlingen i sig kanske inte gick så bra.

men.. om du trots ideliga försök inte tycker det är roligt så ska du ju givetvis inte tävla utan hitta på ngt annat istället, det får faktiskt släkten respektera. alla är ju inte tävlingsindivider..
 
Sv: Varför tävlar ni?

Det kommer aldrig att bli roligt att tävla om du gör det för någon annan än dig själv.

Jag tävlar för att jag tycker att det är skoj. Jag tycker om att utsätta mig för situationer där jag är lite sårbar men som jag ändå klarar av. Sen är det så mysigt att förbereda för tävling. Slipa på ridbanan, putsa utrustningen, knoppa, ryka i evigheter osv...jag vet att det är det många hatar med att tävla men jag älskar det. Sen är det en sån härlig känsla när det går bra. Den känslan är svårslagen. När det går precis sådär som man verkligen tänkte sig och allt bara funkar. :bump:
 
Sv: Varför tävlar ni?

Nu när jag tänkte efter, sa jag aldrig att man BARA har mål om man tävlar eller ?
Skrev bara ha ett mål.

Okej, förlåt! ;)
Det är så himla många nu som har klagat på att jag inte har något mål för att jag inte tävlar så jag blev lite arg. :devil:
 
Sv: Varför tävlar ni?

Hehe okej ;)
Jag tycker man kan ha mål på olika sätt :)
Jag tävlar inte i körning men jag har ändå mål att bli bättre på vissa saker ;D
 
Sv: Varför tävlar ni?

jag tycker att tävla är belöningen och svart på vitt att man karar något som man kanske inte trodde var möjligt tidigare. Jag älskar att tävla, har super bra tävlingsnerver och har tävlat hela mitt liv, för mig skulle det inte vara samma sak att hålla på med hästar oxch inte få tävla.... då ser jag inte riktigt virsen längre.. eftersom allt jag gör o kämpar med i veckorna är för att jag ska tävla och göra lyckat ifrån mig.... :) alla tycker olika, men tävling för mig är otroligt viktigt! och ordentliga kickar, desutom är det bra att ibland få motgångar som att det ex går jätte dåligt på en tävling, bättre lycka nästa gång och så kämpar man ännu mer! :P

...är som tvillingar när det gäller tävling:D:D:banana:
 
Sv: Varför tävlar ni?

Själv tävlar jag för fikat och kamratskapets skull :)

Helst ska det vara fint väder och inte så långt att åka, helst under 25 mil mao.
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag Tävlar För Att Jag Älskar Att Hoppa. :D Och Min Ungponny lika så, Båda är riktigt tävlingsinriktade, :D

Det är så härligt, :D

Jag Längatr Till Min Ungponny Är FärdigUtbildad,, då blir det större tälingar och lite svårare klasser :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 348
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 754
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp