Bukefalos 28 år!

Varför tävlar ni?

Sv: Varför tävlar ni?

Det är en väldigt svår fråga faktiskt! (tycker jag...) :D


Under ponnytiden tävlade jag mycket och ofta, jag tyckte att det var kul men samtidigt så blev det lite mer "press" ju högre nivå man kom till.

Jag är också en person med prestationsångest och extrema krav på mig själv, så tävlingarna var underbara när det gick bra men värre när det inte gick bra... jag lät ALDRIG min besvikelse gå ut över hästen eller föräldrarna, men jag straffade mig SJÄLV väldigt mycket.


Nu har jag jag inte tävlat på några månader i och med att jag fyller 19 i år och ponnytiden är över, och jag SAKNAR det jättemycket, men samtidigt så är det lite skönt.

Men, jag ska igång och tävla lite smått på storhäst nu och verkligen ha ambitionen att bara ha KUL!
 
Sv: Varför tävlar ni?

Det är som sagt inte lönt att tävla om du inte gillar det men du kanske kan kolla om det finns något mer som lockar inom andra grenar. Själv har jag aldrig varit så speciellt tävlingsfixerad men jag har planerat att skaffa grönt kort inom kort och strax därpå ge mig in på prova på eller clear rounder i distans. Det är mer "manda-stil". Ute och lattja runt i skogen och kolla på naturen :D
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag tävlar för att det är kul och för att jag är en extrem tävlingsmänniska, skulle inte få ro om jag bara satt hemma och tränade vecka efter vecka och sedan aldrig får se hur pass vi förbättrar oss (använder resultaten som måttstock). Jag har inte blivit nervös på säkert 10 år eller mer när jag tävlar.

Tyvärr är jag både en dålig förlorare och en dålig vinnare (men det har blivit bättre).
Jag skulle nog sluta rida om jag inte kunde åka på tävlingar, men har full förståelse för folk som inte vill tävla.

Jag tyker definitivt inte att du ska tävla bara för att andra vill, tycker man inte att det är kul brukar det synas i resultaten...
 
Sv: Varför tävlar ni?

jag tävlar för att jag tycker att det är så himla kul. tävlar bara i dressyr därför att jag inte är någon hoppmänniska helt enkelt.
jag tycker att det är så kul att få visa vad man går för och att få träffa en massa nya människor :)
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag tävlar för att det är kul, började tävla lokalt i hoppning förra året och vi har gjort några rundor som gått bra. Jag lär mig vad jag ska träna på framförallt. Men min häst har precis vilat en vecka efter att ha sträckt en muskel så vi skrittar bara just nu...
Man ska bara tävla om man tycker att det är kul!!!
 
Sv: Varför tävlar ni?

jag älskar allt som har med tävling att göra, speciellt när det finns något stort som vi kallar för "monsteroxrar" eller "3sekunders språng" :D och man klarar det, man blir så grymt stolt över sig själv och spec sin häst. red en tjurig shettis som vägrade nästan hela tiden förut :) hon vägrade ofta mennär man kom över ett sånt hinder på en tävling så blev man så himla glad, obeskrivlig känsla ;)
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag tävlar för att få rosetter :D haha nä allvarligt, själv tävlar jag för att ha något mål med ridningen, sen är ju själva tävlandet och att vara på tävlingsplatser så himla roligt oavsett hur det går.
 
Sv: Varför tävlar ni?

KL

Jag är tävlingsmänniska enda ut i fingertopparna. Men skulle aldrig pressa min häst för hårt, för min egen vinnings skull. Jag tävlar tillsammans med hästen. Och nu när jag rider unghäst får man lov att dämpa sin vinnarinstinkt och dåliga-förlorar-sida , för nu kan inte hästen mer än vad jag lärt den. (Och egentligen gör ju inte en häst mer än det du ber den om heller)
Och att rida och tävla unghäst har varit och är supernyttigt för mig som tävlingsmänniska, jag får lära mig ta emot motgångar och framgångar på ett bättre sätt.

Jag tävlar för att det är det bästa jag vet. Känslan av att placera sig, eller i unghäst-fallet, ta sig runt pleasure'n, Huntern eller vad det nu är, felfritt, är bekräftelse och pepp nog att åka hem och träna mer, och förhoppningsvis göra ännu bättre ifrån sig nästa gång!
Och sen samspelet mellan dig och häst, när allt bara klaffar, och massa ögon är där för att bevittna det sammarbetet.. Vad slår det?
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag älskar att tävla, älskar att träna inför ett mål och älskar att se hästarna förbättras.

Tävlandet har blivit en del av livstilen med att ha häst. hade jag inte tävlat hade jag inte träffat en massa folk som jag träffar idag och gått miste om allt roligt runtomkring.

Sen är det klart att mycket kretsar runt resultat osv. Man vill se förbättringar och resultat av tävlandet. Jag hittar hela tidne nya saker att utvecklas inom. Ponnytravet ät huvudsysslan, men jag åker gärna på utställningar, tävlar lite ridgrenar, funderar på att lära mig mer om klassisk körning.

Russet är passionen, allt runtomkring är bonusen man får med russ!
 
Sv: Varför tävlar ni?

Nu väcker jag tråden, om det går för sig. :D

Jag tävlar för att jag tycker det är grymt roligt. Samt för att ponnyn ska få komma ut, få massa rutin och lära sig massor. Sen märker man verkligen att ponnyn och en själv har utvecklats. Och det är så himla roligt :D
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag har tävlat lite på lokal tävlingar mest för att jag tycker det är en rolig upplevese.
Och jag tävlar dressyr endast för att få höra hur kunnigt follk tycker att jag och hästen fungerar tillsammans och känna om vi kommit nån vart i träningen eller ej.
Har aldrig haft någon som tjatat på att jag ska hålla på med höstar, mina föräldrar vet knappt om att jag har tävlat någon gång eller hur det gick, dom bryr sig helt enkelt inte om "hästeriet" som dom kallar det.
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag tränar för att tävla kan man väll säga. Tävlingen är liksom ett kvitto på att träningen givit resultat tror inte jag hade tränat om det inte hade varit för tävlingarna + att det är bra miljöträning för hästen + att jag tycker det är jädrans skoj å tävla. Tyvär så får man se alla ryttare som inte kan skilja på deras egen nervositet och sina egna fel från hästens. vilket bruka resultera i rent ut sakt för jävlig ridning. MEN man får ju se alla duktiga ryttare oxså som man kan sträva efter att bli som ;P
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag tävlar för att jag tycker det är så himla kul :)
Älskar känslan! En av höjdpunkterna med att ha en häst, enligt mej!
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag tävlar för att jag tycker att de e kul,och mina hästar verkar tycka lika så...+ att de kan höja hästens värde om man någon gånga ska sälja.
 
Sv: Varför tävlar ni?

Som person är jag tävlingsmänniska - jag "tävlar" inom allt jag gör, oavsett om det gäller ridningen, jobbet eller något annat. Jag tycker också att tävlingen är en bra "värdemätare" på hur bra träningen går - det är en sak att sitta hemma och tycka att nu går hästen mycket bättre, och en annan sak att verkligen bevisa det genom högre poäng på tävling! En sporre att bli bättre, helt enkelt, och väldigt kul! Och så är det ju ett sätt att komma ut och träffa andra som är intresserade av samma sak som en själv, och att kanske bli lite extra inspirerad av fina hästar och bra ridning!
 
Sv: Varför tävlar ni?

jag tävlar för att det är så kul ! :D Men nu har jag inte kunnat tävla på ett år pga att min häst jag har nu har varit under inridning och jag har verkligen saknat tävlandet. Spänningen, farten, kännslan :D Men nu i höst ska jag äntligen få komma ut och tävla med min häst och är jättegald för det (: Du kanske ska testa och tävla på en lite högre nivå så du får lite att jobba med (:
 
Sv: Varför tävlar ni?

älskar att tävla när man pyslar om hästen och att man kan sätta mål i stället för att träna till igenting man kan sätta mål det är såå btra tycker jag för då vill man värkligen lära sig också nått nytt till mästa tävling har startat dressyr och hoppning med två hästar men inte med min häst jag har nu ska starta en klass i dressyr om nån vecka :D :P
 
Sv: Varför tävlar ni?

klart du inte ska tävla för att andra tycker det. :smirk: jag tycker det är skittråkigt att tävla, en massa jobb och mas för inget. för det spelar knappast nån roll om man vinner eller blir utesluten, om man ändå bara är en hobbyryttare. orka stressa för att rida en la liksom.. vad är poängen? att stärka sitt ego?

för dom som lever av ridningen förstå jag att det är viktigt med tävlingar. dom måste visa resultat för att få kunder och sponsorer.

man kan träna och rida seriöst och utvecklas utan tävlingsmomentet.
 
Sv: Varför tävlar ni?

:)
klart du inte ska tävla för att andra tycker det. :smirk: jag tycker det är skittråkigt att tävla, en massa jobb och mas för inget. för det spelar knappast nån roll om man vinner eller blir utesluten, om man ändå bara är en hobbyryttare. orka stressa för att rida en la liksom.. vad är poängen? att stärka sitt ego?

för dom som lever av ridningen förstå jag att det är viktigt med tävlingar. dom måste visa resultat för att få kunder och sponsorer.

man kan träna och rida seriöst och utvecklas utan tävlingsmomentet.


det är helt sant varför rider vi det är inte nödvändigt men faan va kul det är samma sak med tävla asså vad ger det för nytta att rida det är onödigt att rida men va kul det är man får komma ut med hästen och asså jag har inget imot ridning rider alltid klarar mig inte utan hästar hästar är ju bäst :D:love::love::love::love:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 348
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 755
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp