Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.

leia

Trådstartare
Dags för sjätte tråden!

Mars
4:e MayDay, 2a barnet - E född 2013-03-08
6:e Garpur, 1a barnet
15:e Shootingstar, 3e barnet,en pojke-Cody född 2013-03-15
17:e Apollo 13, 1a barnet, en flicka – Olivia född 2013-02-13
20:e Bassi, 4e barnet
21:a Whalor, 2:a barnet
24:e vindvissla, 3e barnet - Charlie född 2013-03-30
25:e Kaktusblomma, 2a barnet - Sixten född 2013-03-16

April
3:e misan, 2a barnet - Anton född 2013-03-10
5:e deathslyna, 1:a barnet - Alva född 2013-04-13
10:e Klockmalva, 2:a barnet - Ludvig född 2013-03-28
13:e leia, 2a barnet - Linnea född 2013-04-03
13:e CallMeAce, 1:a barnet
14:e wtf, 2:a barnet - Pojke född 2013-04-28
15:e Tink, 1:a barnet
26:e Solvind, 1a barnet, en pojke – Tor född 2013-02-02
27:e roxanne, 1:a barnet, en flicka

Maj
6:e Majola, 2a barnet, en flicka - Tabea Jasmin född 2013-05-07
8:e Vilse, 1a barnet - Pojke född 2013-05-13
10:e Zewz 1a barnet - Tova född 2013-04-27
21:e Micks, 1a barnet, en flicka - Ylva född 2013-05-25
24:e panaccea 1a barnet (tvillingar) - Freya & Thyra födda 2013-03-27
25:e Lewellyn, första barnet - flicka född 2013-05-29
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Haha! Otroligt vad det kan babblas! Vi har ju som en egen mammagrupp på buke :p
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Hänger med även i denna tråden även om det blir i bakgrunden även här. Passar på att säga att vi har det supergött och att vi alla mår bra! Olivia väger 4910 och har fått börja smaka liiiite liiiite på vår mat. Hon är inte jätte impad än så länge ;) Tiden går så sjukt fort! Hon är mer stadig i kroppen, sitter och står om man bara håller i armarna och hon undersöker sin röst mer och mer!

Men vi har ett smärre kaos här hemma ändå! Fast det är inte olivias fel utan de fem kattungarna som röjer runt och rymmer hela tiden!! Haha, jag sliter mitt hår!! (Tyvärr har vi bara blivit av med en än så länge, skittråkigt att ev behöva skicka så många till vet :( ) Sedan kommer de bli ännu mer kaos eftersom jag beställt 30 st avelsägg som jag ska kläcka! Känns som en extremt bra kombo, kattungar och kycklingar hahaha!! Det blir spännande det här ;)

Ha det gött allihopa!!
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Vad vi babblar :D

Ylva har haft ett litet vansinnesutbrott här. Men nu har det gått över för stunden (tutte i munnen)
Vart ute på första promenaden idag. Var ute en halvtimme med henne i sjalen. :)

Imorgon är hon 2 veckor!
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Hihi, kattungar och kycklingar låter som sagt som en intressant kombo :D Spännande att Olivia redan smakar mat, ganska långt kvar tills dess för oss. Blev ju ganska stor spridning i gruppen. En del fortfarande nykläckta och andra ganska långt komna.

Micks, låter mysigt med sjalpromenad!

Pan, här i Schweiz blev det inte så farligt med översvämningar. En del jordskred och många vattenfyllda källare, men inga skadade eller så.

Zewz, låt oss hoppas att det inte var första mensen (för både dig och mig), vore skönt att slippa den ett tag till.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Snabb kl mitt i amningen före middagen.

Hembesök från BVC i dag, dagens vikt hela 2960 g så snart är hon över 3 kg och har ju gått upp fint. Nio dagar gammal i dag och bara äter, äter och sover. I går ammade jag minst en gång i timmen mellan 16 - 04, sen sov hon fram till 08...

Svarar vidare efter middagen sen :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Känns skumt att inte mina flingor är minst i skaran längre :p

Freya väger 3.320g och thyra 3.630g :) stora damer nu :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Så där ja

DS - ja perfekt med mammagrupp här, isf för mig som inte gått på mammagrupp under graviditeten. Får se om jag gör det nu... Lite första hjälpen och så skulle jag vilja lära mig så snart som möjligt i alla fall men det skulle de inte ha förrän efter sommaren.

Micks - vad skönt att det börjar ge med sig! Det låter supermysigt att vara ute med sjalen, jag har i te ems hunnit prova ha min fröken i sjal än. Det har varit på tok för varmt, jag blev svettig bara av att ha den på mig utan bebis i :( Ska sätta mig i kväll och kika lite mer på vad jag ska skaffa som är svalare.

Zewz - hoppas att det bara var avslaget som gjorde en spurt, fy vad tråkigt att få tillbaka mensen så snabbt när du ändå helammar.

Apollo - fullt röj kan jag tänka mig :) jag har tre hönor som lugger och ruvar nu, så jag hoppas på i alla fall några kycklingar här med. Jag har bara kikat under en av dem och hon har 8 ägg men jag misstänker att de andra har färre. De passade på att lägga sig när sambon glömde plocka in ägg medan jag var på BB. Vad har du för höns?

Leia - fy vad drygt med översvämningar, har ni klarat er undan förstörelse?
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Kl
Ni som har barn sedan tidigare, har ni haft någon som "kräver" att ammas till sömns? Sambon kan numer få tösabiten att somna men hon sover oftast oroligt och sällan särskilt länge när han nattar henne, kanske för att han gärna lägger ifrån sig henne när hon somnat? Jag lägger mig oftat i sängen när jag nattar henne och då vill hon alltid bli ammad även om hon inte alltid äter ordentligt utan mer småsnuttar. Vaknar hon till räcker det oftast med att lägga armen om henne så somnar hon om igen. Nappen är ratad så den gör ingen skillnad. Någon gång har hon lyckats hålla den någon minut men det kanske är "tuttförvirring"?

Jag blir (förmodligen obefogat) nervös för att det blir svårt att vänja av den rutinen iom att hon inte tar napp men det kanske går av sig självt när hon är redo. Frågan är bara när det kan tänkas hända i så fall.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

*kl*

Vi har haft rejäla översvämningar. Jag var ute på promenad med barnen i vagnen i söndags och då simmade det fiskar (ca en dm stora!) på vägen bredvid floden! Vi är inte personligen drabbade, då vårt hus ligger ca 50 höjdmeter över floden, men floderna häromkring har stigit rejält. Jag tror man har rapporterat om 2-3 döda personer här i trakten (ca 5 mils omkrets), många källare som är översvämmade, ett bostadsområde evakuerat pga risk för jordras osv. I vår by klarade man sig med en massa sandsäckar och en spärrad väg (och blöta källare...). Fruktträdsfälten ser dock mest ut som risfält...

Tabbelina och jag är nu "utskrivna" från barnmorskan. Hon vägde idag ca 4270-4300 gram. Jag behöver inte väcka mer för att mata på nätterna utan hon får sova hur länge hon vill!

Zewz: Ang. avslaget: bm frågade idag om jag blödde fortfarande. Jag sa att det i princip avtagit helt under veckan, men att jag sedan blödde färskt blod igen igår (dock inte så mycket som du skriver). Då frågade hon om jag hade haft mer stress än vanligt, och det har jag ju med storebrors födelsedag, Sverigebesök osv. Tydligen kan det påverka, så att man blöder mer igen.

DS: jag ammade ju inte min stora, men han somnade till flaskan när han var riktigt liten, men det slutade av sig självt när han var runt 3 månader tror jag.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Oj, fiskar som simmar på vägen är man glad att man inte ser så ofta! Här har de ganska smarta alternativ till sandsäckar tycker jag. Det är långa och tjocka korvar i 'plast' (säkert nåt väldigt hållbart material) som är tomma när man placerar ut dom. Sen fyller man dem med vatten på plats. Känns smidigare än att släpa runt tunga sandsäckar. Vi blev inte heller personligt drabbade, bor ganska långt från ngn större flod och dessutom högt. Vår lilla å brukar dock också vattenfylla källarna nere i byn, men de byggde lite nya skydd i vintras som verkar funka. Där jag bodde innan blev det översvämning varje vår :crazy:

Skönt att du inte behöver väcka Tabea längre!

DS, vår son ammade jag till sömns i 14 månader... Inte på natten dock, då bar vi (han sov hela nätter ett tag, sen började han vakna igen men var inte hungrig). Linnea verkar likadan. Är nog lite bekvämlighet från min sida, tycker amma till sömns är ganska smidigt, jämfört med att tex gå å bära och vagga. Vägrade somna bara liggandes i sängen. Sitta i sängen och vagga funkade inte heller, han krävde att man skulle vandra runt :meh: Linnea kräver redan nu att man går runt med henne om hon är vaken! Ser fram emot mycket nattligt bärande framöver :p Sonen kan fortfarande inte somna ensam, utan en av oss måste ligga bredvid tills han somnar. Lite osmidigt om man egentligen hade något att göra på kvällen (eftersom vi oftast somnar själva också, inte sällan före Nisse), men ganska mysigt ändå.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Oj, mer än ett år hade jag ju inte planerat att amma. Eftersom att jag är inne på studier till våren vill jag helst inte hålla på längre än så. Kanske funkar att ersätta med en flaska välling eller nåt sen om jag har lite tur om hon nu inte slutar med det innan.

Majola: skönt att slippa väcka henne, det måste ju vara jobbigt att inte få sova som man vill.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Nej, det hade inte jag tänkt heller. Bara blev så för att det var det enklaste sättet att få honom att somna. Från ca 10 mån ammade han dock bara på kvällen vid läggdags (tog 4 mån innan han ersatt alla andra måltider med mat). Förutom att jag blev bunden på kvällen var det ok för mig (hade börjat jobba igen). Hade massor utpumpad mjölk i frysen att ta till om jag inte var hemma.

Det är väldigt individuellt hur snabbt det går att övergå till mat och var och en bestämmer ju själv hur länge man ammar. Många ger nog ersättning eller välling istället på kvällen tex. Välling finns inte att köpa här dock, tror att det är en svensk uppfinning.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Nu jäklar börjar det närma sig! Om två timmar hämtar vi släkten från Kalifornien på flygplatsen, 3 veckor ska de bo här * glup*
Blev klar med ovanvåningen i torsdags så det var precis på håret vi hann med :D men tusan så fint där är nu. Bara möblering kvar, men det blir när släkten åkt - just nu är där fullt med luftmadrass :p

Med Viktor är allt bara bra, riktigt lugn och lätt att hålla nöjd :) enda problemet vi har är att han har ganska rejäla magkramper ibland :( har börjat med Sempers magdroppar nu så får vi hoppas det hjälper.
Ni som ger mer droppar än vad det står på förpackningen - ger ni alla droppar samtidigt, eller uppdelat på flera tillfällen under dagen?
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Ja det kommer bli kaos här.. Men det blir spännande! ;)
Just nu har vi en ren leghorn, tuppen är Plymouth rock och så har dom tre (visserligen ganska stora) kycklisar, en höna och två tuppar. Lite kul att leghornen la sig ner och ruvade! Alla tuppar står på "listan". Tuppen för att han är en störig faen och hotas då och då och de små för att de inte är rena. Så vi hoppas på att få ut en fin tupp ur kläckaren :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Det är minifom man kan ge mer av ( och då ges den dubbla dosen varje gång flera gånger om dagen)

Sempers magdroppar ges i dosen som står på förpackningen som väl är fem droppar en gång per dag. Där tror jag inte att man ska överdosera allt för mycket.


Skönt att ovanvåningen blev klar. Hoppa det går bra nu med släkten boendes hos er ett tag.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Vad trevligt att se dig igen :) .

Kattungar är ju för härligt. Minns tydligt när jag var liten och vi hade åtta kattungar och två kattmammor som sprang omkring hemma :love:
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Igår blev min kusin pappa till ett tredje barn. H*n föddes på badrumsgolvet och kusinen och kompisen som skulle köra in dem till förlossningen (de har ingen egen bil) fick agera barnmorskor.

De ringde in till förlossningen och sa att de strax kommer in. Sedan gick vattnet och en kvart senare kom bebis. Allt gick bra som tur är och de fick åka ambulans in för kontroll. Själva är de nöjda och tyckte de att det var bättre med badrumsgolvet än bilsäte. Och det är det väl antagligen.

Detta blir ett riktigt litet sjalbarn. De har sjalat sina tidigare och det var därifrån jag upptäckte att det fanns.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

O där kom thyras leende med! :love: mina fina små flickor!

Såg för övrigt en bild på en tös i prematurgruppen som knatade runt på en gräsmatta. 66cm lång och 6,7kg :D hon är född 2,5mån för tidigt och är nu 11(8,5) mån, så häftigt :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 251
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 528
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 375
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp