Vårföräldrar 2015 #7

Här har sonen nyss fyllt två år!
Galet vad fort det går!

Han är nog lite senare med talet än andra här i tråden men nu börjar der verkligen lossna. Så himla söt!
Sen är han en sån fin storebror :love:
Omtänksam verkligen!
Får se hur länge det varar :p


Aktiviteter är vi inte på, har inte ens tänkt på det faktiskt :angel:
Musiklek ibland men de blir a l l t i d sjuka efteråt och då blir det inte jätteroligt:meh: även om det antagligen är bra att få lite baciller att träna immunförsvar mot.
 
Här har sonen nyss fyllt två år!
Galet vad fort det går!

Han är nog lite senare med talet än andra här i tråden men nu börjar der verkligen lossna. Så himla söt!
Sen är han en sån fin storebror :love:
Omtänksam verkligen!
Får se hur länge det varar :p


Aktiviteter är vi inte på, har inte ens tänkt på det faktiskt :angel:
Musiklek ibland men de blir a l l t i d sjuka efteråt och då blir det inte jätteroligt:meh: även om det antagligen är bra att få lite baciller att träna immunförsvar mot.

Jag tror att det ofta är så att de som är "sena" inte rapporterar så mycket! Min bebis (som inte är nån bebis längre ) pratar non stop, men mycket är egna ord, bara enstaka tvåordsmeningar och sådär. Ingen engelska/latin/spanska än men han är göllig när han går och babblar och sjunger för sig själv.

Är det någon som vet varför pojkar oftare är sena med talet än flickor? Eller är det en myt? Vi pratar massor med honom, frågar, sjunger och läser osv. Jag pratade rent när jag var 18 månader och trodde att min unge skulle göra det också, men icke, han verkar vilja göra saker i en helt egen takt.

Nu börjar han på förskola på torsdag och jag förbereder mig mentalt på att vi kommer bli sjuka hela tiden (?!) Hittills har han bara varit förkyld en gång i sitt liv, har varit väldigt skönt, men förstår att det inte varar för evigt...
 
En fråga: har ni börjat med några aktiviteter typ barngympa?
Nä, jag har nog tyckt att dagis räcker bra hittills men hon är nu anmäld till lite fotbollslek som börjar framåt sommaren.
Det är en väldigt liten idrottsförening där vi bor som upptäckte att det var så mycket småsyskon till barnen i fotbollsskolan på plats samtidigt så de tar emot barn i alla åldrar numera och delar upp dem i åldersgrupper. Hon älskar att springa efter bollar, i synnerhet när andra barn är med, så jag tänkte att vi provar några gånger om vi gillar det.
 
Här har sonen nyss fyllt två år!
Galet vad fort det går!

Han är nog lite senare med talet än andra här i tråden men nu börjar der verkligen lossna. Så himla söt!
Sen är han en sån fin storebror :love:
Omtänksam verkligen!
Får se hur länge det varar :p


Aktiviteter är vi inte på, har inte ens tänkt på det faktiskt :angel:
Musiklek ibland men de blir a l l t i d sjuka efteråt och då blir det inte jätteroligt:meh: även om det antagligen är bra att få lite baciller att träna immunförsvar mot.
Så fint att han är snäll mot lillebror. Efter vad jag har sett hos kompisar med flera barn så brukar prövningen vara när lilasyskonet börjar ta för sig mer och kan ta leksaker, men där är ni väl redan?
H är också gullig med sin lillasyster, men vill gärna att hon ska ligga i sängen och det var inte populärt när vi testade att sätta henne i bumbostolen (hon är för liten för den än så länge).

Jag tror att det ofta är så att de som är "sena" inte rapporterar så mycket! Min bebis (som inte är nån bebis längre ) pratar non stop, men mycket är egna ord, bara enstaka tvåordsmeningar och sådär. Ingen engelska/latin/spanska än men han är göllig när han går och babblar och sjunger för sig själv.

Är det någon som vet varför pojkar oftare är sena med talet än flickor? Eller är det en myt? Vi pratar massor med honom, frågar, sjunger och läser osv. Jag pratade rent när jag var 18 månader och trodde att min unge skulle göra det också, men icke, han verkar vilja göra saker i en helt egen takt.

Nu börjar han på förskola på torsdag och jag förbereder mig mentalt på att vi kommer bli sjuka hela tiden (?!) Hittills har han bara varit förkyld en gång i sitt liv, har varit väldigt skönt, men förstår att det inte varar för evigt...
Jag tror också att man mest berättar om det positiva: att de kan ord på annat språk, alfabetet, göra kullerbytta osv.

Jag tror inte att det är en myt. Generellt sett pratar och läser föräldrar mindre med pojkar och det följer med och påverkar resultatet i skolan.

Vi var sjuka hela tiden efter inskolningen, men det är bättre tidpunkt nu än slutet av november då vi skolade in. H har varit hemma i två månader nu pga så mycket sjukdomar på förskolan, men idag har han åkt dit igen. Hoppas att er inskolning går bra! Att börja på förskolan innebar en explosion för talet hos H (och jag tror att det är ganska vanligt).
 
Haft diskussioner på sitt egna språk har han haft jättelänge. Han har talat med oss, väntat när vi svarat och sen fortsatt prata. men riktiga ord är inte föränn ganska nyligen :D
Sen har han ju gjort sej förstådd ändå så han kanske inte 'behövt' utveckla orden innan?

Häftigt är det iallafall!

Lillebror börjar ju bli lite mer livlig :angel: nu och det händer att de vill ha samma saker. Det brukar gå bra men ibland blir det tandagnisslan såklart. Ofta brukar storebror ge lillebror en annan leksak i utbyte :p
Häromdagen hjälpte han lillebror upp i soffan genom att putta honom i rumpan :laugh:
 
Jag tror som flera redan skrivit att man rapporterar det barnen kan och inte det de inte kan. Sen är jag så dålig på barn generellt att jag vet inte vad de förväntas kunna i den här åldern.
Däremot har jag noterat att mitt barn verkar ganska sen vad gäller att lägga pussel så det är lite olika vad de lägger krut på :D
 
En fråga: har ni börjat med några aktiviteter typ barngympa?

Jag håller på att kolla efter någon barndansgrupp som verkar vettig. L är en riktig dansgalning och det är häftigt att se hur hon anpassar dansen till musiken. Hon påminner rätt mycket om en av mina systerdöttrar som också var väldigt dansant som liten, hon är nu som tonåring en sån där som kan få dansen till "Gangnam Style" att se snygg och graciös ut. :D
 
Här har sonen nyss fyllt två år!
Galet vad fort det går!

Han är nog lite senare med talet än andra här i tråden men nu börjar der verkligen lossna. Så himla söt!
Sen är han en sån fin storebror :love:
Omtänksam verkligen!
Får se hur länge det varar :p


Aktiviteter är vi inte på, har inte ens tänkt på det faktiskt :angel:
Musiklek ibland men de blir a l l t i d sjuka efteråt och då blir det inte jätteroligt:meh: även om det antagligen är bra att få lite baciller att träna immunförsvar mot.
Vad härligt att dina kommer så bra överens! Mina som är ju precis lika gamla nästan slår och puttar varann osv, ungefär hela tiden, eller ja, Ffa den äldsta då. Att lillan tar storasysters leksaker är :devil::mad::rage: ungefär. Vi har mycket att stå i här hemma. :banghead::laugh:
 
Här har sonen nyss fyllt två år!
Galet vad fort det går!

Han är nog lite senare med talet än andra här i tråden men nu börjar der verkligen lossna. Så himla söt!
Jag vet inte om S är sen, men definitivt senare än många här i tråden iaf. Han säger massa ord och det kommer nya ord stup i kvarten. Men mer avancerat än tvåordsmeningar är det inte. "Vill inte" är mest frekvent använt ;) Sen snackar han ju konstant i lååånga meningar på sitt eget språk :p

Men jag tror också på att man får bilden av att "alla andra kan" eftersom folk (såklart) brukar berätta om det barnen lärt sig och inte det de inte har lärt sig :)

Jag tror inte att det är en myt. Generellt sett pratar och läser föräldrar mindre med pojkar och det följer med och påverkar resultatet i skolan.

Hos oss kan jag inte tro på att det skulle bero på att vi pratar och läser mindre med honom. Pratar gör vi jämt och ständigt och S är en bokmal av stora mått. Istället för gosedjur går han jämt runt med någon pixibok och vi snittar nog på att läsa 15-20 böcker om dagen (rätt ofta samma bok flera gånger :p ) Men det är en intressant diskussion!
 
Åh det där med hur man rapporterar barns utveckling är intressant. Iaf jag blir helt fascinerad av allt som hon faktiskt kan och då berättar man ju såklart gärna om det. Om det är saker som hon inte kan och kanske ligger "efter" i så har jag helt enkelt ingen aning om det :p just vad barn "ska" kunna vid vilken ålder har jag ingen koll på och tänker att det måste ju variera nåt fruktansvärt och känns för mig rätt ointressant så länge man inte stöter på patrull i vardagen, då är det kanske dags att kolla upp men känns som att det ligger långt bort med såna här små.
Vi hör ju till dom som har ett barn som är helt ointresserad av att läsa trots idoga försök från vår sida, på sin höjd såna böcker som låter kan vara intressant. Pussel och andra saker som kräver mer koncentration har inte heller funkat tills för nån vecka sen.

Vi funderar också på någon aktivitet. Vi bor i stannar utbudet inom gångavstånd är nog rätt stort. Jag tror att hon skulle gilla det och eftersom hon inte börjar förskolan förrän tidigast till hösten så hade det varit trevligt med någon aktivitet i veckan :)
 
Våra två leker väldigt mycket och bra tillsammans! Dom drar med varann och J är väldigt omhändertagande och är mån om sin lillasyster :love: Dom blir såklart ovänner ibland men det är faktiskt inte så jätte ofta.
Den här långhelgen har ju varit underbar och vi har varit ute mest hela tiden! Dom leker och pysslar och älskar att vara ute på gården. Vi skulle bli galna alla fyra om vi bodde i en lägenhet i stan tror jag :p
Nästa vecka fyller J 5 år. Helt galet att vi varit föräldrar i 5 år redan :confused:
 
Med tanke på att rapportera utveckling. S har lärt sig räkna till fyra. Eller ja han har lärt sig konceptet med att räkna och han kan säga "ett to tee yyra". Men han har inte riktigt fått ihop de två än :D Så han går runt och pekar på allt och "räknar". Men oftast pekar han på samma sak två eller tre av gångerna :p

Han har också lärt sig första namnet på en person. Innan har han sagt mamma, pappa, mormor och farfar men inte något namn. Nu har han fattat att en av kompisarna på dagis heter Pelle. Vi misstänker starkt att det beror på att Pelle Svanslös är stora favoriten just nu :D Om han har fattat att Pelle Svanslös och Pelle på dagis är olika förtäljer inte historien :p
 
Jag vet inte om S är sen, men definitivt senare än många här i tråden iaf. Han säger massa ord och det kommer nya ord stup i kvarten. Men mer avancerat än tvåordsmeningar är det inte. "Vill inte" är mest frekvent använt ;) Sen snackar han ju konstant i lååånga meningar på sitt eget språk :p

Men jag tror också på att man får bilden av att "alla andra kan" eftersom folk (såklart) brukar berätta om det barnen lärt sig och inte det de inte har lärt sig :)



Hos oss kan jag inte tro på att det skulle bero på att vi pratar och läser mindre med honom. Pratar gör vi jämt och ständigt och S är en bokmal av stora mått. Istället för gosedjur går han jämt runt med någon pixibok och vi snittar nog på att läsa 15-20 böcker om dagen (rätt ofta samma bok flera gånger :p ) Men det är en intressant diskussion!
Nej, jag tror (baserat på det jag läst här såklart) att både du och @Comatose pratar och läser mycket för era barn och det är ju klart att det finns skillnader i individers intresse och utveckling.

Med tanke på hur mycket glädje jag själv alltid har haft av läsning så är jag jätteglad att H älskar böcker. Det är tur att det finns ett stort utbud av bra barnböcker som även jag gillar att läsa, för favoriterna går varma här hemma. Han har väldigt stort tålamod så vi kan läsa ganska långa böcker utan att han tröttnar (däremot är tålamodet obefintligt när det gäller tex strumpor som inte sitter riktigt rätt).
 
Med tanke på att rapportera utveckling. S har lärt sig räkna till fyra. Eller ja han har lärt sig konceptet med att räkna och han kan säga "ett to tee yyra". Men han har inte riktigt fått ihop de två än :D Så han går runt och pekar på allt och "räknar". Men oftast pekar han på samma sak två eller tre av gångerna :p

L:s kusin har drillat henne i kurragömma och jag tror det är därför hon tar sig ända till åtta, sen hoppar hon över nio innan hon säger tio. :D Mest går hon runt och säger "Fem, sex, sju, åtta, tio!". :D
 
L:s kusin har drillat henne i kurragömma och jag tror det är därför hon tar sig ända till åtta, sen hoppar hon över nio innan hon säger tio. :D Mest går hon runt och säger "Fem, sex, sju, åtta, tio!". :D

Haha :D Dansare indeed!

S har en ett år äldre kusin. Sist vi träffade honom kunde han nästan räkna till fjorton. Men han har inte lärt sig skillnaden på fyra och fjorton. Han kör "elva, tolv, tretton, fyra, fem, sex...." och så går det vidare i en evighetsloop :D
 
L:s kusin har drillat henne i kurragömma och jag tror det är därför hon tar sig ända till åtta, sen hoppar hon över nio innan hon säger tio. :D Mest går hon runt och säger "Fem, sex, sju, åtta, tio!". :D
Dottern älskar också att räkna, hon pekar på saker och säger "fyr fem sex sju åtta nio tio" och hon kan räkna upp till 13 men jag räknar med (pun intended) att det mer är en ramsa för henne än någon större förståelse bakom :)
 
Precis som @Melisen så tycker jag att det är svårt att veta vad andra barn kan och ser egentligen ingen poäng med att jämföra.
Men jag tror att H har ganska bra minne vilket också kan bidra till att han kan massor med ord. Vi lånar mycket böcker på biblioteket och är där ungefär en gång i veckan och byter ut delar av böckerna. Just nu har vi nog ungefär 30 barnböcker hemma och H känner igen alla (även de tre som han inte gillar och som vi aldrig läst klart) och kan säga vad de heter. De böckerna som vi läst mycket (bland annat Benny-böckerna :heart) kan han i stort sett utantill och sitter och "läser" med.
 
Vi går förresten inte på någon aktivitet. Än så länge känns förskolan fullt tillräckligt. Men vi funderar på att fortsätta simmandet (det som kommer efter babysim) efter sommaren.
 
Med tanke på att rapportera utveckling. S har lärt sig räkna till fyra. Eller ja han har lärt sig konceptet med att räkna och han kan säga "ett to tee yyra". Men han har inte riktigt fått ihop de två än :D Så han går runt och pekar på allt och "räknar". Men oftast pekar han på samma sak två eller tre av gångerna :p

Han har också lärt sig första namnet på en person. Innan har han sagt mamma, pappa, mormor och farfar men inte något namn. Nu har han fattat att en av kompisarna på dagis heter Pelle. Vi misstänker starkt att det beror på att Pelle Svanslös är stora favoriten just nu :D Om han har fattat att Pelle Svanslös och Pelle på dagis är olika förtäljer inte historien :p
L är också inne på förnamn, både jag och hennes pappa tilltalas med mamma+förnamn och pappa+förnamn. Hennes roligaste just nu är att byta förnamn på oss säga "fel". Hon kiknar varje gång :D
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 130
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 104
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp