Vårföräldrar 2017 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Va och testade olika bakåtvända stolar idag, vad ska ni ha? Föll för smidigheten hos Cybex med snurrbar stol, men dom kan bara ha den upp till 19kg tyvärr. Han satt bra i både den, Be Safe och Axkid Minikid. Fanns ju hur mkt som helst att välja på:confused:

C sitter i en britax two way tror ja den heter :)
 
Va och testade olika bakåtvända stolar idag, vad ska ni ha? Föll för smidigheten hos Cybex med snurrbar stol, men dom kan bara ha den upp till 19kg tyvärr. Han satt bra i både den, Be Safe och Axkid Minikid. Fanns ju hur mkt som helst att välja på:confused:
Vi har köpt en Britax Max Way men inte installerat den än. Ska också vara en stol som många barn kan sitta länge i :)
 
Hur ställde de diagnosen? Har fått den av en läkare medan en annan säger att diagnosen bara får ställas på centrum för speciella diagnoser.. Vilken typ?

Hade först möte med sjukgymnast och läkare på VC. De kände inte att de hade kompetensen för att sätta 100% diagnos så skickade en remiss till rehabiliteringsmedicin. Så där hade jag en genomgång med sjukgymnast och överläkare. Gick igenom brightonskalan samt sammanfattade mina besvär. Fick diagnosen h-EDS. Egentligen ska diagnos ställas hos VC förutom vid vEDS som jag förstod det. Men det är ju inte lätt när de flesta inte ens har en aning om sjukdomen.

En kort sammanfattning av mina symptom.

Överrörlig
Ledsmärta
Muskelsmärta
"Nervsmärta"
Luxationer fingrar/tår
"Låsta leder" armbåge/knän
Öm hud
Inflammationer i muskler
Ryggskott
Nerv i kläm i ryggen
Ärr/bristningar
Svårt att sova
Ramlar ofta/ tappar saker
Svårt att lokalbedöva
Får lätt blåmärken
Trötthet
Åderbråck
Dålig/känslig mage

Graviditet - extrem foglossning, värk-svag
 
Hade först möte med sjukgymnast och läkare på VC. De kände inte att de hade kompetensen för att sätta 100% diagnos så skickade en remiss till rehabiliteringsmedicin. Så där hade jag en genomgång med sjukgymnast och överläkare. Gick igenom brightonskalan samt sammanfattade mina besvär. Fick diagnosen h-EDS. Egentligen ska diagnos ställas hos VC förutom vid vEDS som jag förstod det. Men det är ju inte lätt när de flesta inte ens har en aning om sjukdomen.

En kort sammanfattning av mina symptom.

Överrörlig
Ledsmärta
Muskelsmärta
"Nervsmärta"
Luxationer fingrar/tår
"Låsta leder" armbåge/knän
Öm hud
Inflammationer i muskler
Ryggskott
Nerv i kläm i ryggen
Ärr/bristningar
Svårt att sova
Ramlar ofta/ tappar saker
Svårt att lokalbedöva
Får lätt blåmärken
Trötthet
Åderbråck
Dålig/känslig mage

Graviditet - extrem foglossning, värk-svag

Hu.
Finns det någon form av behandling/symtomlindring?
 
Ella har bara kunnat somna om man aktivt sövt henne med amning, sele, famn, vagn etc. olika i perioder vad som fungerat. Just nu har det bara varit vagn ute som fungerat ett tag vilket är lite drygt kvällstid.. Så ikväll tänkte jag att det var dags att försöka påbörja att hitta en metod så man kan natta henne i sängen och så småningom att kunna somna mer självständigt. Att sjunga eller lyssna på musik fungerar inte för hon är för rastlös. Men så hittade jag en avslappningsvideo för barn på Youtube när jag sökte efter godnattsagor och 15 minuter senare ligger övertrötta lilla fröken här i min famn och snusar :heart så vill tipsa om den :)
 
Hade först möte med sjukgymnast och läkare på VC. De kände inte att de hade kompetensen för att sätta 100% diagnos så skickade en remiss till rehabiliteringsmedicin. Så där hade jag en genomgång med sjukgymnast och överläkare. Gick igenom brightonskalan samt sammanfattade mina besvär. Fick diagnosen h-EDS. Egentligen ska diagnos ställas hos VC förutom vid vEDS som jag förstod det. Men det är ju inte lätt när de flesta inte ens har en aning om sjukdomen.

En kort sammanfattning av mina symptom.

Överrörlig
Ledsmärta
Muskelsmärta
"Nervsmärta"
Luxationer fingrar/tår
"Låsta leder" armbåge/knän
Öm hud
Inflammationer i muskler
Ryggskott
Nerv i kläm i ryggen
Ärr/bristningar
Svårt att sova
Ramlar ofta/ tappar saker
Svårt att lokalbedöva
Får lätt blåmärken
Trötthet
Åderbråck
Dålig/känslig mage

Graviditet - extrem foglossning, värk-svag

Fick diagnosen på vc av min husläkare och sedan skickades jag på multimodal smärtrehab. Fick diagnos fibromyalgi o eds typ 3 (hypomobilitet), men min hud är inte sammetslen vilket läkaren hände upp sig på.

Annars är det full pott på brightonskalan, käkleder som går ur led
Vrickar fötter o knään
Inflammation i muskler o fästen
Nervsmärtor
Ryggskott/diskbråck
Fumlighet, tappar saker
Svårt med smärtstillande
Sår spricker när de sys ihop, får väldigt fula ärr.
mm...

Haft jätteproblem med käkleder o diskar nu o var på tandläkarhögskolan i Malmö.. Fick en remiss till smärtteamet på sjukhuset i närheten och de har nio månaders väntetid :banghead:

Lever rätt bra med mig själv under tiden o tränar mycket anpassad fysisk träning och rider. Även om jag har ont mår kroppen bäst av o vara i rörelse :up:

Det är en trälig diagnos men samtidigt skönt o veta att det är på riktigt tycker jag. Får du någon vidare hjälp/stöd från arbetsterapeut /sjukgymnast? Vi har anpassat mycket av livet hemma och det är skönt. Små saker som underlättar. Har en anpassad arbetsplats med:up: dock lite orolig för o börja jobba igen :meh: kommer ju förmodligen bli sjukskriven om det blir ny smärtutredning/smärtrehab.
 
Fick diagnosen på vc av min husläkare och sedan skickades jag på multimodal smärtrehab. Fick diagnos fibromyalgi o eds typ 3 (hypomobilitet), men min hud är inte sammetslen vilket läkaren hände upp sig på.

Annars är det full pott på brightonskalan, käkleder som går ur led
Vrickar fötter o knään
Inflammation i muskler o fästen
Nervsmärtor
Ryggskott/diskbråck
Fumlighet, tappar saker
Svårt med smärtstillande
Sår spricker när de sys ihop, får väldigt fula ärr.
mm...

Haft jätteproblem med käkleder o diskar nu o var på tandläkarhögskolan i Malmö.. Fick en remiss till smärtteamet på sjukhuset i närheten och de har nio månaders väntetid :banghead:

Lever rätt bra med mig själv under tiden o tränar mycket anpassad fysisk träning och rider. Även om jag har ont mår kroppen bäst av o vara i rörelse :up:

Det är en trälig diagnos men samtidigt skönt o veta att det är på riktigt tycker jag. Får du någon vidare hjälp/stöd från arbetsterapeut /sjukgymnast? Vi har anpassat mycket av livet hemma och det är skönt. Små saker som underlättar. Har en anpassad arbetsplats med:up: dock lite orolig för o börja jobba igen :meh: kommer ju förmodligen bli sjukskriven om det blir ny smärtutredning/smärtrehab.

Min hud är len men inte töjbar men läkaren verkade inte lägga någon stor vikt vid det.

Min sjukgymnast är sjukt bra och kommer be henne om hjälp vart jag ska vända mig mer. Läkaren sa att jag i princip måste skaffa otroser till knän och handleder. Sen får vi se vad jag behöver anpassa mer. Jag ska få en remiss till någon typ livstilscoach på VC också. Tänker att jag tackar ja till det de erbjuder så får man rensa själv sen typ.

Jag har ju levt med smärta hela livet så det är ju inget nytt. Däremot är det skönt att veta varför jag är ständigt dödstrött. Det var lite av en tyngd från axlarna.
 
Nu är det full fart framåt här hemma. Hon kryper, börjar dra sig upp mot möbler och rymmer ur spjällsängen. Så idag ska spjällsängsbotten sänkas. Jag tror aldrig att jag träffat ett så glatt barn i mitt liv. Hon skrattar och ler ALLTID, även när hon är trött och på väg att bli grinig så räcker det med att man pussar på henne eller ler så ler hon tillbaka :heart Det enda jobbiga är hennes öronbedövande och skäääärande skrik som hon ibland ger ifrån sig :arghh: Hoppas det försvinner snart :D
 
Troll önskar härmed ett mammabyte på direkten eftersom mamman inte tycker att bubbelblåsning med munnen full av gröt är det roligaste som finns.
Mamman påstår även att man ska sova på natten och inte ägna sig åt att babbla, tjattra, skratta, peta i mammas näsa, dra i mammas hår, sparka mamma i sidan eller leka tittut med täcke/spjälsängsskydd.
Troll håller inte med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 743
Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
1 967
Senast: SiZo
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: Blyger
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 055
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp