Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min bm kommenterar varenda gång att den har så gott om plats fortfarande (v28 nu). Inte i diskussion om just tvärläge men att hon inte börjar känna efter hur den ligger än (spelar ändå ingen roll) och att den kan röra sig mycket och vara lite "var som helst".

Jag tror min har vänt sig med huvudet ner idag. Sparkar höööögt upp i magen ikväll. Funderar på om det orsakat sammandragningar också. Tycker de ökat igen och o eftermiddags invigde jag faktiskt värktimern, tyckte de kom så regelbundet trots vila... Ingen fara dock, 10 min mellanrum nånting och lugnade sig sen. Inte onda, men ilade lite.
 
Jag har funderat ett tag nu kring varför det ibland känns så obehagligt när bebis vänder sig med ryggen utåt i magen. Efter lite googlande har jag självklart lyckats skrämma upp mig själv litegranna...:banghead: Har insett att bebis för det mesta ligger på tvären nämligen (kan tydligt känna kroppen när ryggen hannar utåt). Nu är jag ju inte så långt gången än (25+3) så hon kanske snurrar rätt senare. Men för många med bebis på tvären verkar utgången bli ks. Väldigt skönt att ha besök hos bm imorrn så jag kan fråga om detta i alla fall, finns väldigt lite info att tillgå förutom folks erfarenheter på området. Får se hur hon ligger på UL på tors o passa på att fråga om längd på navelsträng etc som kan påverka. Känns som en evighet mellan kontrollerna! Någon annan som också känner sin bebis i tvärläge?

Min låg på tvären i princip fram till den dagen vattnet gick, då sjönk han ner med rätt ände först.
 
Det har du säkert rätt i @Sedna , håller tummarna för det iaf. De första jag läste om var längre gångna, typ v33 o framåt.

@Shpongle det var inte meningen att oroa någon, sorry. Om din bm inte har nämnt det så är det nog lugnt. Misstänker att min bm kommer ge mig lugnande besked imorgon när jag tar upp saken, men känner ändå att jag vill fråga om det så jag inte behöver fundera på det mer:)

Vad sa bm om tvärläge? :)
 
@lil-sis gjordes det något vändningsförsök eller så innan? Skönt att han rättade till sig själv sen:)

@Sedna
Hon sa att jag inte behövde börja tänka på det förrän ca 1 månad innan födsel:) så det var skönt att höra, samt även att det var normalt att det kan kännas obehagligt när de ligger i tvärläge (vilket jag också funderat kring).
 
@lil-sis gjordes det något vändningsförsök eller så innan? Skönt att han rättade till sig själv sen:)

@Sedna
Hon sa att jag inte behövde börja tänka på det förrän ca 1 månad innan födsel:) så det var skönt att höra, samt även att det var normalt att det kan kännas obehagligt när de ligger i tvärläge (vilket jag också funderat kring).

Nej vattnet gick i 35+3.
 
Jag måste gnälla av mig lite.
Jag som var glad över att faktiskt kunna röra mig den här graviditeten blev halvt handikappad bara över en natt förra veckan.
Fogarna gör svinont för minsta lilla, karpaltunnlarna bråkar och tummarna gör ont, så det är nätt o jämt att man kan lyfta en liter mjölk. Dessutom har 2 åringen nån period där hon prompt ska bli buren mest hela tiden, de två stora bråkar så fort de ser varann och 4 åringen är bara anti allt man säger.
Behöver jag säga att jag njöt idag när alla barnen var iväg på dagis/skola? :D åtminstone ett par timmar tills jag var tvungen att gå ner till tandläkaren med 4 åringen. Min man var riktigt billig när jag insåg att han hade tagit bilen till jobbet.
Kan inte direkt påstå att jag tycker om att vara gravid just nu..
På torsdag är det dags för bm-besök igen, ska bli intressant o se om sf-måttet fortfarande är över översta kurvan. Förhoppningsvis så får jag veta när jag ska på tul också.
För övrigt så har jag börjat fundera på namn, men vi kan verkligen inte komma överens om namn. Det är verkligen mycket svårare med pojknamn än med flicknamn :S
De jag kommer på ratar maken helt, och själv kommer han inte på några alls. Den där stackars ungen kommer få vara namnlös läänge
 
Då är vi två, men jag har antagit att det beror på min depression.
Jag sov uselt min förra graviditet också, om det beror på själva tillståndet eller att det framkallar så mycket funderingar vet jag inte. Men sover gör jag inte och nu är det dags att åka till stall innan jobbet:crazy:.
 
Min halsbränna/uppstötningar/tryck vid magmunnoch strupe har faktiskt blivit bättre senaste veckan. För mig har det varit värst om kvällarna, ffa när jag lagt mig. Hoppas förbättringen håller i sig!

Men jag sover krattigt jag också! Nu när sonen plötsligt sover 7-11 timmar i sin egen säng vaknar jag ändå massor på natten. Antingen är jag kissnödig, eller så har jag drömt ngn konstig/läskig dröm som varvat upp mig, eller så är det ngt som gnager i medvetandet som jag inte kan släppa. Börjar ge upp om att få sova någon hel natt före förlossningen. Det var snart två år sedan jag sov minst 8 timmar ostört någon gång! Minns inte ens hur man gör tror jag.
 
Jag sover väldigt bra på nätterna faktiskt, brukar vakna och gå på toaletten bara men somnar snabbt om efter det. Har haft problem sista tiden att jag vart så sjukt trött, hade för låga järnvärden hos barnmorskan igår så förhoppningsvis blir det lite bättre nu när jag börjar ta järntabletter. Halsbränna har jag ju haft nu ett bra tag och den verkar hålla i sig.

Idag har jag dessutom blivit sjukskriven på 50% fram till jag går på graviditetspenning den 17 februari. Har ju ett fysiskt tungt jobb och har fått foglossning som gör att jag har svårt att stå och gå i 8 timmar som jag gjort nu tidigare på jobbet. Han ville först sjukskriva mig på 100% men jag tänkte att jag vill försöka jobba lite grann iaf så jag slipper klättra på väggarna här hemma! Men blev det värre så kunde jag bara höra av mig så blir jag sjukskriven på heltid.
 
Åh känner igen mig i problem kring sömnen! Har sluppit mardrömmarna ett tag nu men för några nätter sen kom de tillbaka.. Man blir ju snarare tröttare av att sova när man drömmer så obehagligt :down:

Igår somnade jag sittande i soffan kring kl15... Är så himla trött hela tiden o det blir bara värre. Hb't fortsätter dala och det känns som att jag inte får syre. Igår fm klarade jag mig knappt fram till mvc, fick stanna flera ggr för att stoppa huvudet mellan knäna pga yrsel. Bm tycker fortsatt att depåerna inte behöver kollas men med sambons övertalning gick hon med på extra koll av hb om 3v. Hoppas att depåerna kickar in så detta vänder!

Blodsocker o tryck var normalt i samband mitt yrselanfall så det är iaf inget sådant. Väldigt tacksam för att just de två grejerna ser fortsatt bra ut, med tanke på hur jag hävt i mig sjukt mkt mat (läs: vitt bröd, hehe) sen v6 :up: och tacksam över att bebis verkar må finfint därinne:love:

Håller tummarna för att vi alla får bra med sömn i fortsättningen:)
 
Jag har tid hos bm idag.. Nu visar det sig att vårdcentralen är stängd hela dagen pga något hot och barnmorskan håller till i samma byggnad.
Ska man plåga sig och vanka ner ändå och hoppas på att det bara är läkarmottagningen som är stängd eller ska man stanna kvar i sängen? Kan ju inte direkt påstå att jag är jättesugen på att gå i onödan
 
Jag har tid hos bm idag.. Nu visar det sig att vårdcentralen är stängd hela dagen pga något hot och barnmorskan håller till i samma byggnad.
Ska man plåga sig och vanka ner ändå och hoppas på att det bara är läkarmottagningen som är stängd eller ska man stanna kvar i sängen? Kan ju inte direkt påstå att jag är jättesugen på att gå i onödan
Antar det är det är byggnaden som det rapporterades om i Ekot och jag fick uppfattningen att hela byggnaden var stängd.
 
Antar det är det är byggnaden som det rapporterades om i Ekot och jag fick uppfattningen att hela byggnaden var stängd.
Det är det nog såvida inte flera vårdcentraler blivit hotade.
Men då stannar jag hemma, finns ingen anledning att plåga fogarna helt i onödan
 
Och nu lagom när jag lämnat de små på dagis och hävt mig ner i sängen igen så ringde de och sa att jag skulle åka in till grannhålan 3 mil bort och träffa en bm där istället. Så nu är det väl bara att kravla sig upp och göra sig i ordning.
 
Sådär då.. Besöket avklarat och bebis mådde finfint och alla värden var bra.
Fortfarande aningen stort sf-mått (33 i v 28+6) men följer min egen kurva så är inte allt för orolig.
Tillväxtultraljud den 7e och i samma veva så ska jag tydligen på ett läkarbesök för att kolla tappen.. Tydligen standard efter konisering, men vad jag kan minnas så var det inget de gjorde förra graviditeten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
782
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
773
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 681
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 468
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp