Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått lite lätta strimlor på brösten speciellt ena bröstet som dessutom är större än det andra :meh:
Men så har jag har jag som små små tunna ytliga blodkärl långt upp på insidan av låret. Ser inte ut som bristningar mer ut som ytliga blodkärl men kanske är bristningar. :confused:

Nej alltså det är så mkt som är svårt att veta vad som är vad med graviditeten.. Kanske inte någon idé att fundera så mkt över det men jag kan inte låta bli:p
 
Tror inte heller på åderbråck då jag har haft dom ett tag och de har inte blivit värre och buktar inte ut heller. Så jag hoppas verkligen inte det, är lite rädd för åderbråck då jag står hela dagarna på jobbet.
Stödstrumpor tror jag förebygger det. Körde med det både förra graviditeten och nu. Finns rätt snygga på apoteket. Kom ihåg att mäta ordentligt först så det vlir rätt storlek. Bra att man är gravid på vintern när man ändå har långbyxor!
 
Jag har fått lite lätta strimlor på brösten speciellt ena bröstet som dessutom är större än det andra :meh:
Men så har jag har jag som små små tunna ytliga blodkärl långt upp på insidan av låret. Ser inte ut som bristningar mer ut som ytliga blodkärl men kanske är bristningar. :confused:

Jag har samma på mina bröst, vet inte heller om det faktiskt är bristningar eller ytliga blodkärl. Men än sak är säker och att det är att mina bröst har blivit bra mycket större än de var tidigare iaf. Magen har jag inga bristningar på än iaf. Har smörjt in med olja ganska länge nu, har hört att det egentligen beror på hormoner och att oljan egentligen inte spelar någon roll men det känns bättre för mitt huvud om jag gör det iaf ;)

Nu ikväll har jag roat mig att rensa lite i det som ska bli lillkillens rum sen. Passade på att lägga in alla de kläder som vi fått/köpt i byrån. Såg dock att vi endast hade två bodys och ett par byxor i storlek 50. Så hoppas han är så pass stor att han kan ha 56 kläder direkt ;) Är ju annars rätt långt kvar så garderoben hinner nog fyllas på lite innan det är dags ;)
 
Var på hundträning igår efter ett uppehåll på ett par månader, det var så kul! Trodde hunden skulle vara jobbig då hon varit understimulerad men hon skötte sig exemplariskt :love:
Sen åkte vi hem till mina föräldrar på middag och jag vägde mig :nailbiting: Vi hade slagit vad här hemma ;) 9 kg har jag gått upp (v.20) jag gissade på 8 kg,maken 10 kgoch dottern 12 kg.
Nu ska jag ut i det fina soliga vädret och ladda inför jobb i mon efter julledighet!
 
Jag har samma på mina bröst, vet inte heller om det faktiskt är bristningar eller ytliga blodkärl. Men än sak är säker och att det är att mina bröst har blivit bra mycket större än de var tidigare iaf. Magen har jag inga bristningar på än iaf. Har smörjt in med olja ganska länge nu, har hört att det egentligen beror på hormoner och att oljan egentligen inte spelar någon roll men det känns bättre för mitt huvud om jag gör det iaf ;)

Nu ikväll har jag roat mig att rensa lite i det som ska bli lillkillens rum sen. Passade på att lägga in alla de kläder som vi fått/köpt i byrån. Såg dock att vi endast hade två bodys och ett par byxor i storlek 50. Så hoppas han är så pass stor att han kan ha 56 kläder direkt ;) Är ju annars rätt långt kvar så garderoben hinner nog fyllas på lite innan det är dags ;)
Det brukar inte vara ngr problem att det är lite för stort :-)
 
Stödstrumpor tror jag förebygger det. Körde med det både förra graviditeten och nu. Finns rätt snygga på apoteket. Kom ihåg att mäta ordentligt först så det vlir rätt storlek. Bra att man är gravid på vintern när man ändå har långbyxor!
Jag använder stödstrumpor, det brukar jag göra även när jag inte är gravid :up:

Jag har samma på mina bröst, vet inte heller om det faktiskt är bristningar eller ytliga blodkärl. Men än sak är säker och att det är att mina bröst har blivit bra mycket större än de var tidigare iaf. Magen har jag inga bristningar på än iaf. Har smörjt in med olja ganska länge nu, har hört att det egentligen beror på hormoner och att oljan egentligen inte spelar någon roll men det känns bättre för mitt huvud om jag gör det iaf ;)

Nu ikväll har jag roat mig att rensa lite i det som ska bli lillkillens rum sen. Passade på att lägga in alla de kläder som vi fått/köpt i byrån. Såg dock att vi endast hade två bodys och ett par byxor i storlek 50. Så hoppas han är så pass stor att han kan ha 56 kläder direkt ;) Är ju annars rätt långt kvar så garderoben hinner nog fyllas på lite innan det är dags ;)
Jag smörjer också min mage dock med vanlig lotion, även om det kanske inte hjälper så mycket mot bristningar så sägs det hjälpa mot kliande hud :up:
Jag har inte heller så mycket kläder i 50, om bebis är liten så får vi ta en rund på stan och shoppa på oss mer :D
 
Kanske har frågan varit upp tidigare, men jag känner mig helt lost på det mesta inom området gravid ;)

Vi har precis varit på rutinultraljud, och den 17:e är det dags för nästa besök hos barnmorskan. Vad kan man vänta sig då? När börjar magen mätas? Får man lyssna på hjärtljud?

Har haft vad jag tror är sammandragningar sen sist, men inte direkt ont (kom fram till att det nog var luft när jag skrev senast :o), men magen blev liksom tung efter en dag på benen igår. Inte jättehård och inte så det kom och gick, utan mer tyngre än vanligt..
 
Kanske har frågan varit upp tidigare, men jag känner mig helt lost på det mesta inom området gravid ;)

Vi har precis varit på rutinultraljud, och den 17:e är det dags för nästa besök hos barnmorskan. Vad kan man vänta sig då? När börjar magen mätas? Får man lyssna på hjärtljud?

Har haft vad jag tror är sammandragningar sen sist, men inte direkt ont (kom fram till att det nog var luft när jag skrev senast :o), men magen blev liksom tung efter en dag på benen igår. Inte jättehård och inte så det kom och gick, utan mer tyngre än vanligt..
Mäta magen brukar man göra första gången runt vecka 24-25. Då lyssnar man även på hjärtljuden :)
Man får även ett graviditetsintyg som man ska skicka in till försäkringskassan, samt att man får ta ett blodprov för att se vilken blodgrupp man tillhör och om man är rh pos eller neg. Sen bara lite allmänt babbel.
Mkt mer än så tycker jag inte det är på det besöket.
 
Jag har funderat ett tag nu kring varför det ibland känns så obehagligt när bebis vänder sig med ryggen utåt i magen. Efter lite googlande har jag självklart lyckats skrämma upp mig själv litegranna...:banghead: Har insett att bebis för det mesta ligger på tvären nämligen (kan tydligt känna kroppen när ryggen hannar utåt). Nu är jag ju inte så långt gången än (25+3) så hon kanske snurrar rätt senare. Men för många med bebis på tvären verkar utgången bli ks. Väldigt skönt att ha besök hos bm imorrn så jag kan fråga om detta i alla fall, finns väldigt lite info att tillgå förutom folks erfarenheter på området. Får se hur hon ligger på UL på tors o passa på att fråga om längd på navelsträng etc som kan påverka. Känns som en evighet mellan kontrollerna! Någon annan som också känner sin bebis i tvärläge?
 
Mäta magen brukar man göra första gången runt vecka 24-25. Då lyssnar man även på hjärtljuden :)
Man får även ett graviditetsintyg som man ska skicka in till försäkringskassan, samt att man får ta ett blodprov för att se vilken blodgrupp man tillhör och om man är rh pos eller neg. Sen bara lite allmänt babbel.
Mkt mer än så tycker jag inte det är på det besöket.

Här görs blodgruppering vid inskrivningen men blodtryck, urinprov (kolla äggvita) och stick i fingret (järn och glukos) görs förutom ovanstående i v 25 (som är första besök efter rul).
 
Här görs blodgruppering vid inskrivningen men blodtryck, urinprov (kolla äggvita) och stick i fingret (järn och glukos) görs förutom ovanstående i v 25 (som är första besök efter rul).
Ja det är nog olika hur dom gör med grupperingen :) har dock fått för mig att de inte kollar rh förrän runt v 25. Men det är säkert olika där med
 
Mäta magen brukar man göra första gången runt vecka 24-25. Då lyssnar man även på hjärtljuden :)
Man får även ett graviditetsintyg som man ska skicka in till försäkringskassan, samt att man får ta ett blodprov för att se vilken blodgrupp man tillhör och om man är rh pos eller neg. Sen bara lite allmänt babbel.
Mkt mer än så tycker jag inte det är på det besöket.

Då lär det bli mätning och koll av hjärljud :) Kommer vara i vecka 23 när vi är där.
Hoppas på det i alla fall! :) Blodprov togs vid inskrivningen, men det kanske kollas HB igen? Tänker att det aknske kan ha ändrats till nu. Är så väldigt trött på dagarna O_o
 
Då lär det bli mätning och koll av hjärljud :) Kommer vara i vecka 23 när vi är där.
Hoppas på det i alla fall! :) Blodprov togs vid inskrivningen, men det kanske kollas HB igen? Tänker att det aknske kan ha ändrats till nu. Är så väldigt trött på dagarna O_o
Hb kollar de flera gånger under graviditeten. Typ varannan gång. Likaså blodsocker.
 
Jag har funderat ett tag nu kring varför det ibland känns så obehagligt när bebis vänder sig med ryggen utåt i magen. Efter lite googlande har jag självklart lyckats skrämma upp mig själv litegranna...:banghead: Har insett att bebis för det mesta ligger på tvären nämligen (kan tydligt känna kroppen när ryggen hannar utåt). Nu är jag ju inte så långt gången än (25+3) så hon kanske snurrar rätt senare. Men för många med bebis på tvären verkar utgången bli ks. Väldigt skönt att ha besök hos bm imorrn så jag kan fråga om detta i alla fall, finns väldigt lite info att tillgå förutom folks erfarenheter på området. Får se hur hon ligger på UL på tors o passa på att fråga om längd på navelsträng etc som kan påverka. Känns som en evighet mellan kontrollerna! Någon annan som också känner sin bebis i tvärläge?
Jag tror att min bebis också ligger på tvären ibland, dock har jag svårt att urskilja kroppsdelar genom magen. Men jag har ofta rörelser på sidan av magen främst vänster sida. Har inte ens tänkt på att det skulle vara konstigt, dom har väl flera veckor på sig att vända sig neråt och fixera sig är i vecka 29+0? Dock låg han med huvudet nedåt på tul.
Min brors tjej kommer dock behöva göra KS på grund av tvärläge. :crazy:
 
Gick in i v24 idag och en halvdag på äventyrsbad med min tvååring och sedan ett rejält ridpass känns i kroppen. Glad att det funkar och hoppas jag inte får sota för det för mycket på jobbet imorgon.

Verkar ha en livlig liten bebis i magen, känner små puffar och buffar titt som tätt.
 
Det har du säkert rätt i @Sedna , håller tummarna för det iaf. De första jag läste om var längre gångna, typ v33 o framåt.

@Shpongle det var inte meningen att oroa någon, sorry. Om din bm inte har nämnt det så är det nog lugnt. Misstänker att min bm kommer ge mig lugnande besked imorgon när jag tar upp saken, men känner ändå att jag vill fråga om det så jag inte behöver fundera på det mer:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
841
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
852
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 842
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 083
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp