Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har fått ännu en kallelse till förlossningssamtal... Rörigt värre.

Kommer få lov att byta barnmorska också sista 1,5 mån då hon ska sluta. Känns lite trist.

V 29 idag. Firar med att vara jättetrött (och när sonen äntligen somnar blir jag såklart pigg men hungrig istället...) Och ryggont. Känner inte att det är början av graviditeten längre i alla fall
 
Har fått ännu en kallelse till förlossningssamtal... Rörigt värre.

Kommer få lov att byta barnmorska också sista 1,5 mån då hon ska sluta. Känns lite trist.

V 29 idag. Firar med att vara jättetrött (och när sonen äntligen somnar blir jag såklart pigg men hungrig istället...) Och ryggont. Känner inte att det är början av graviditeten längre i alla fall
Har missat varför du ska förlossningssamtal, hade du komplikationer senast?
 
Har missat varför du ska förlossningssamtal, hade du komplikationer senast?
Förlossningsrädsla. Remiss skickades tidigt men det har dröjt och så kom den till fel sjukhus först så nu har jag fått kallelse till 2 olika ställen. Så jag vet ju varför, vill bara se så jag får träffa rätt person också.
Nja, upplevde förlossningen som hemsk men det har nog inte så mycket med komplikationerna att göra egentligen (blev ansiktsförlamad och fick havandeskapsförgiftning och blev då igångsatt).
 
Alltså denna nojjan för allt och inget, känner mig inte helt sund :o:banghead:

Idag fick vi varuleverans till jobbet. Jag tänkte inte på det utan bar in till lagret. Ett paket var ganska tungt (14 kg) men jag har alltid tänkt att det är bara att bära det man är van vid även när man är gravid. Efter jag burit kom tankarna dock: "det kanske var för tungt?!" Och nu nojjar jag över det. Bär ju höbalar på 10 kg styck..
Häromdagen var det att jag vaknade av att jag sov på mage.
Blev tydligen inte alls en så lugn gravid kvinna som jag trodde ;)
 
Ansiktsförlamad? Var det pga av havandeskapsförgiftningen @Jenka ? Låter obehagligt:nailbiting: håller tummarna för att det är en riktigt bra person du får träffa på samtalet!
 
Alltså denna nojjan för allt och inget, känner mig inte helt sund :o:banghead:

Idag fick vi varuleverans till jobbet. Jag tänkte inte på det utan bar in till lagret. Ett paket var ganska tungt (14 kg) men jag har alltid tänkt att det är bara att bära det man är van vid även när man är gravid. Efter jag burit kom tankarna dock: "det kanske var för tungt?!" Och nu nojjar jag över det. Bär ju höbalar på 10 kg styck..
Häromdagen var det att jag vaknade av att jag sov på mage.
Blev tydligen inte alls en så lugn gravid kvinna som jag trodde ;)

Oroa sig är normalt, men försök att inte göra det. ;)

Jag nojade kring tunga lyft första gravditeten. Nu, med en tvååring, är läget annorlunda. ”Mamma bär” är standard här hemma. Tur hon är lättviktare med sina 11 kg. :D Sov på mage gjorde jag tills för ett par veckor sedan. Nu halvt på mage. V.28 och ligger överst på SF-kurvan. Folk undrar hur jag gör, men känner att jag inte har något val. Jag sover endast på mage. :D
 
Alltså denna nojjan för allt och inget, känner mig inte helt sund :o:banghead:

Idag fick vi varuleverans till jobbet. Jag tänkte inte på det utan bar in till lagret. Ett paket var ganska tungt (14 kg) men jag har alltid tänkt att det är bara att bära det man är van vid även när man är gravid. Efter jag burit kom tankarna dock: "det kanske var för tungt?!" Och nu nojjar jag över det. Bär ju höbalar på 10 kg styck..
Häromdagen var det att jag vaknade av att jag sov på mage.
Blev tydligen inte alls en så lugn gravid kvinna som jag trodde ;)
Jag undviker tunga lyft i möjligaste mån men när sambon inte är hemma och jag vill ha det varmt fyller jag på kaminen dagligen med 16-kilos säckar. Nu ska han däremot modifiera lite så han kan fylla på ca 5 säckar innan han åker, så behöver jag inte fylla på lika ofta.
 
Oroa sig är normalt, men försök att inte göra det. ;)

Jag nojade kring tunga lyft första gravditeten. Nu, med en tvååring, är läget annorlunda. ”Mamma bär” är standard här hemma. Tur hon är lättviktare med sina 11 kg. :D Sov på mage gjorde jag tills för ett par veckor sedan. Nu halvt på mage. V.28 och ligger överst på SF-kurvan. Folk undrar hur jag gör, men känner att jag inte har något val. Jag sover endast på mage. :D

Försöker att inte noja, men det är så svårt! Tänker att det finns kvinnor som inte har annat val än att bära och släpa genom hela graviditeten, och att jag är privilegierad som har lyxen att tänka på det. Men ändå. Om man oroar sig nu, hur blir det då när bebisen är född:nailbiting:
 
Jag undviker tunga lyft i möjligaste mån men när sambon inte är hemma och jag vill ha det varmt fyller jag på kaminen dagligen med 16-kilos säckar. Nu ska han däremot modifiera lite så han kan fylla på ca 5 säckar innan han åker, så behöver jag inte fylla på lika ofta.

Förstår, värme är skönt att ha inne! Men bra att det går att modifiera :) Låter tungt även i vanliga fall.
Sen tror jag som sagt egentligen inte att det är nån fara, framförallt inte om man är van sen innan. Men jag gissar att det hör till att tänka på allt sånt och oroa sig ;)
 
Om man är van att bära och i övrigt frisk bör det inte vara farligt att bära 14 kg. Att dra sin vikt eller mer i marklyft r däremot inte så smart. Men jag tror att t ex fogar och annat i kroppen tar mer skada än själva graviditeten. Bär också rung på en 12kgs storebror emellanåt, och det är ju en vikt jag är van att lyfta och bära. Som nämns ovan, på många ställen, och förr i Sverige, jobbade kvinnor på åkern eller med djuren fram till förlossningen.
 
Försöker att inte noja, men det är så svårt! Tänker att det finns kvinnor som inte har annat val än att bära och släpa genom hela graviditeten, och att jag är privilegierad som har lyxen att tänka på det. Men ändå. Om man oroar sig nu, hur blir det då när bebisen är född:nailbiting:

Tyckte faktiskt mycket av oron släppte när bebis var född. Precis i början var det lite obehagligt att sova och inte ha koll på bebis, men i övrigt kände jag att jag hade mycket mer kontroll över situationen med bebis på utsidan. Delat ansvar med den andra föräldern tyckte jag också lugnade. Graviditeten är jag så ensam i och på många sätt helt maktlös över.
 
Tyckte faktiskt mycket av oron släppte när bebis var född. Precis i början var det lite obehagligt att sova och inte ha koll på bebis, men i övrigt kände jag att jag hade mycket mer kontroll över situationen med bebis på utsidan. Delat ansvar med den andra föräldern tyckte jag också lugnade. Graviditeten är jag så ensam i och på många sätt helt maktlös över.

Kikar in från vintertråden och håller med! Vi hade nyligen uppe det ämnet också :)
 
Försöker att inte noja, men det är så svårt! Tänker att det finns kvinnor som inte har annat val än att bära och släpa genom hela graviditeten, och att jag är privilegierad som har lyxen att tänka på det. Men ändå. Om man oroar sig nu, hur blir det då när bebisen är född:nailbiting:
Känns kroppen ok och du inte har nån riskgraviditet ska det inte vara någon fara.
 
Ansiktsförlamad? Var det pga av havandeskapsförgiftningen @Jenka ? Låter obehagligt:nailbiting: håller tummarna för att det är en riktigt bra person du får träffa på samtalet!

Enligt vården hade det inte med havandeskapsförgiftningen att göra men med graviditeten (vanligare som gravid iaf). Jag tvivlar när man inte vet egentliga anledningen till att det uppkommer och det kom precis samtidigt (de vidarebefordrade till nån som forskade på det men hörde aldrig nåt vidare).
Blev återställd på ett par månader.
 
Alltså denna nojjan för allt och inget, känner mig inte helt sund :o:banghead:

Idag fick vi varuleverans till jobbet. Jag tänkte inte på det utan bar in till lagret. Ett paket var ganska tungt (14 kg) men jag har alltid tänkt att det är bara att bära det man är van vid även när man är gravid. Efter jag burit kom tankarna dock: "det kanske var för tungt?!" Och nu nojjar jag över det. Bär ju höbalar på 10 kg styck..
Häromdagen var det att jag vaknade av att jag sov på mage.
Blev tydligen inte alls en så lugn gravid kvinna som jag trodde ;)

Hoppar in från sommartråden och håller med övriga här som säger att det är lugnt. :) Jag kånkar omkring på storasyster (1,5 år) halva dagarna och hon väger knappa 17 kilo. Om man inte fått restriktioner från läkare eller barnmorska så är det bara att bära på som vanligt. :)
 
Hoppar in från sommartråden och håller med övriga här som säger att det är lugnt. :) Jag kånkar omkring på storasyster (1,5 år) halva dagarna och hon väger knappa 17 kilo. Om man inte fått restriktioner från läkare eller barnmorska så är det bara att bära på som vanligt. :)
Jösses vilken stor tjej :o, jag kånkar en hel del på mitt barn jag med men hon väger typ 12 kg och fyller tre om några månader.

Känner ingen oro över att bära, mer än att det är jobbigt och försöker peppa henne till att gå så mycket som möjligt själv av den anledningen.
 
Jösses vilken stor tjej :o, jag kånkar en hel del på mitt barn jag med men hon väger typ 12 kg och fyller tre om några månader.

Känner ingen oro över att bära, mer än att det är jobbigt och försöker peppa henne till att gå så mycket som möjligt själv av den anledningen.

Ja gud vad jag känner mig tråkig som mamma ibland... Blir lite för mycket nej mamma är trött eller orkar inte (bära). Och sonen i en period där det bara är jag som föredras.
 
Ja gud vad jag känner mig tråkig som mamma ibland... Blir lite för mycket nej mamma är trött eller orkar inte (bära). Och sonen i en period där det bara är jag som föredras.
Samma här, på både att vara tråkig och den som föredras. I skrivande stund är jag hemma och sjuk och pappan försöker få med barnet ut men hon är motsträvig trots att favvostället biblioteket är som förslag.
 
Jösses vilken stor tjej :o, jag kånkar en hel del på mitt barn jag med men hon väger typ 12 kg och fyller tre om några månader.

Känner ingen oro över att bära, mer än att det är jobbigt och försöker peppa henne till att gå så mycket som möjligt själv av den anledningen.

Ja, hon är en stadig brud! +3 på både längd- och viktkurvan. :D
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
778
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
771
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 666
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 419
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp