Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon annan som har svårt att sova på nätterna på grund av känslan av andnöd?
Det är verkligen jätteobehagligt och gör att jag knappt får sova, ligger och drar flera djupa andetag hela tiden.
Någon som har förslag på bra sovställning?
Va?! Undrar om det är samma vi har. Jag kan få som en klump i halsen som sakta försvinner ner. Gör ont och andningen känns jobbig. Men det är inte så att jag upplever att jag inte kan andas men det känns otroligt jobbigt med andningen och man vill lixom sträcka på hals och så. Alltid tänkt att det är någonting sim kommer upp i halsen så jag upplever att lite vatten gör så det försvinner snabbare
 
Här kommer ytterligare ett skriva-av-mig inlägg med lite gnäll från mig.. Vaknade vid midnatt och kände att hela mitt högra ben domnat bort, kroppen allmänt konstig.. Efter ett tag insåg jag att bebis inte rört sig och fick panik efter ytterligare en stund. Väckte sambon som skulle upp o jobba tidigt, men stod inte ut i min oro. Inget fungerade av de vanliga väckningsmetoderna såsom isvatten etc så blev även ett samtal till fl. Bm där lyckades lugna mig och efter ytterligare 30min kom lillan äntligen igång. Ingen rolig natt:( Mitt i allt fick jag en sammandragning som inte ville släppa och gjorde rejält ont..

Det händer mer och mer nu att sammandragningarna gör ont och även när livmodern slappnar av så fortsätter smärtan en stund. Börjar fundera på om det kanske börjar övergå i förvärkar.. Har haft väldigt mycket sd en period nu när jag sovit lite sämre. Hade varit skönt om det inte var så lång tid kvar till mitt besök hos bm. Men de är iaf inte regelbundna så jag tror egentligen det bara är att stå ut med smärtan, så ett samtal hit eller dit gör nog ingen skillnad.
Förstår oron till 100% kan vakna och få en panik av att det är så lugnt i magen. man reagerar lixom på en gång som att man ger inte bebis en chans att visa att han lever där inne. Men oftast inom en minut så gör han någonting så blir man lugn igen. Men känslan är så himla jobbig. Jag är ju en sån som aldrig vill vara till besvär heller. Vill inte ringa förlossningen i onödan osv, eller väcka sambon. Men säklart gör jag ju det ändå om det krävs. Ringt förlossningen 2 gånger denna graviditet. Oftast har det lugnat ner mig för de är så kunniga och bra på att lugna
 
Jag har också svårt att sova, dock inte direkt pga andnöd utan konstiga drömmar, ont i kroppen och att det inte går att hitta nån bekväm sovställning.
 
Jag har fått bihåleinflammation, så andningen är riktigt jobbig just nu. Annars har jag märkt en klar förbättring senaste tiden. Lättare att andas, lättare att äta och ingen halsbränna. Tycker magen fortfarande är rätt hög, men lite måste den ha sjunkit. Bm bedömde bebis som fixerad förra veckan, men känns inte alls som när första barnet fixerat sig. Slipper jag obehaget jag hade förra gången är jag tacksam för det. Har mycket mer förvärkar den här gången istället, men är väl så det förväntas vara som omföderska.
 
Jag har fått bihåleinflammation, så andningen är riktigt jobbig just nu. Annars har jag märkt en klar förbättring senaste tiden. Lättare att andas, lättare att äta och ingen halsbränna. Tycker magen fortfarande är rätt hög, men lite måste den ha sjunkit. Bm bedömde bebis som fixerad förra veckan, men känns inte alls som när första barnet fixerat sig. Slipper jag obehaget jag hade förra gången är jag tacksam för det. Har mycket mer förvärkar den här gången istället, men är väl så det förväntas vara som omföderska.

Krya på dig! Och skönt att kunna äta bättre med mindre halsbränna.

Har läst en del i tråden men aldrig skrivit. Hör dock hit med bf 1 maj! :) blir mitt andra barn, fick nr 1 sommaren -15. Tror det kan bli kämpigt för första tösen då hon är mammig och dessutom väldigt avundsjuk och gillar ordet MIN. Men hon gosar gärna med magen och pussar på den och vi säger alltid att det är både mammas, pappas och hennes bebis däri. Hon har dessutom bedårande nog varit gravid själv i flera månader på egen bevåg med en elefant i sin mage :laugh:

Jag är alltså i v 33 imorgon.
Vilka veckor är ni andra i nu? Tappat lite koll på sånt...
 
25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
26/3 - Zata, första barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: pojke / Det blev en:
29/3 - Mulles_matte, femte barnet /UL visade: pojke /Det blev en:
5/4 - Jenka, andra barnet /gissar på: tjej /UL visade/Det blev en:
8/4 - Sedna, andra barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: pojke/ Det blev en:
10/4 - Minian, andra barnet / Gissar på:Pojke / UL visade:Pojke / Det blev en:
17/4 - Pengy, första barnet / Gissar på: Tjej/ UL visade: Pojke / Det blev en:
19/4 - anonymApril, första barnet / Gissar på: pojke / UL visade: tjej/ Det blev en:
21/4 - Whirlie, andra barnet / Gissar på: / UL visade: flicka / Det blev en:
1/5 - Kaki, andra barnet.
6/5 - Anonymusen, andra barnet / Gissar på: Pojke / UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på:Pojke/ UL visade: Tjej / Det blev en:
15/5 - Iglatjarn, andra barnet. NIPT-test visade: Tjej
25/5 - Linn-Nora, första barnet
30/5- Tingeling84,tredje barnet/UL visade:kille/Det blev en:

Hittade såklart listan nu när jag frågade så la in mig :)
 
Välkommen @Kaki !

Är i v 35+4 nu. Även här misstänker jag att vi får en del svartsjuka från storebror (född jan-16) men senast ikväll drog han upp min tröja och satt och myste med magen och sa att han längtar efter bebisen :love:
 
Välkommen hit @Kaki
V 36+5 här nu.
Här blir det nog också en del svartsjuka från minstingen (född nov -15). Hon är extremt mammig just nu och jag tror inte att hon riktigt fattat att det är en bebis i min mage, även om hon gärna är där och klappar och pussar.
 
Jag har också svårt att sova, dock inte direkt pga andnöd utan konstiga drömmar, ont i kroppen och att det inte går att hitta nån bekväm sovställning.
+1 på den. Vaknar alltid 1 eller 2 på natten. Oftast ryggont och en massa annat. Nu har man kollat på lite walking dead. Fan att det ska vara så spännande
 
Krya på dig! Och skönt att kunna äta bättre med mindre halsbränna.

Har läst en del i tråden men aldrig skrivit. Hör dock hit med bf 1 maj! :) blir mitt andra barn, fick nr 1 sommaren -15. Tror det kan bli kämpigt för första tösen då hon är mammig och dessutom väldigt avundsjuk och gillar ordet MIN. Men hon gosar gärna med magen och pussar på den och vi säger alltid att det är både mammas, pappas och hennes bebis däri. Hon har dessutom bedårande nog varit gravid själv i flera månader på egen bevåg med en elefant i sin mage :laugh:

Jag är alltså i v 33 imorgon.
Vilka veckor är ni andra i nu? Tappat lite koll på sånt...
Välkommen. Idag gick jag in i vecka 35+0
 
Jag har fått bihåleinflammation, så andningen är riktigt jobbig just nu. Annars har jag märkt en klar förbättring senaste tiden. Lättare att andas, lättare att äta och ingen halsbränna. Tycker magen fortfarande är rätt hög, men lite måste den ha sjunkit. Bm bedömde bebis som fixerad förra veckan, men känns inte alls som när första barnet fixerat sig. Slipper jag obehaget jag hade förra gången är jag tacksam för det. Har mycket mer förvärkar den här gången istället, men är väl så det förväntas vara som omföderska.
Krya på dig. Ska till bm på torsdag. Får se om min lille också vill fixera sig snart.
 
Knepigt det där när de inte "svarar". Den bm på fl jag pratade med sa att vissa bebisar är så, men det är ju svårt att hålla i tanken när man verkligen känner att man vill veta att bebis är ok. Men jag har försökt tänka som så nu att det kanske betyder att de sover som stockar även när de kommit ut sen, man kan ju alltid hoppas...:angel:

Känner igen det där med värk i benen, jag brukar värma en vetekudde och lägga på. Det hjälper lite. Den där domningen var ny och jag hoppas att det inte blir fler.



Det där med andnöd är ingen höjdare, jag brukar ha det dagtid till och från men har fortfarande inte kommit på något som hjälper när det är ihållande. När jag får sd då jag ligger ner blir det svårt att andas, då brukar jag försöka sträcka ut kroppen och tippa huvudet bakåt, andas genom munnen så att jag iaf inbillar mig att det kommer in mer luft. Egentligen är inandning genom näsan ett bättre sätt, eftersom mer syre tillförs då. Har inga bättre tips än så att komma med tyvärr..
Jag hoppas också på teorin om en lugn bebis i magen innebär lugn bebis utanför! :up:

Ska testa det där med att luta huvudet bakåt och se om jag tycker det hjälper. Jag har ju haft lite problem med vena kava men tycker det borde börja släppa lite då bebis har sjunkit ner. Men tydligen inte, nu kan jag inte ens ligga på sidan utan att få andnöd. :(
Träffar BM senare idag ska höra med henne om hon har något tips.
 
Va?! Undrar om det är samma vi har. Jag kan få som en klump i halsen som sakta försvinner ner. Gör ont och andningen känns jobbig. Men det är inte så att jag upplever att jag inte kan andas men det känns otroligt jobbigt med andningen och man vill lixom sträcka på hals och så. Alltid tänkt att det är någonting sim kommer upp i halsen så jag upplever att lite vatten gör så det försvinner snabbare
Det är verkligen jättejobbigt! Det som har hjälpt mig är att sätta mig upp med rak rygg, känns ju sådär att behöva sitta på sängkanten mitt i natten.. Men måste vara rak i ryggen för halvsitter jag så får jag samma känsla. :down:
Tycker ju att det borde släppa eftersom bebis har sjunkit ner..
 
Jag har fått bihåleinflammation, så andningen är riktigt jobbig just nu. Annars har jag märkt en klar förbättring senaste tiden. Lättare att andas, lättare att äta och ingen halsbränna. Tycker magen fortfarande är rätt hög, men lite måste den ha sjunkit. Bm bedömde bebis som fixerad förra veckan, men känns inte alls som när första barnet fixerat sig. Slipper jag obehaget jag hade förra gången är jag tacksam för det. Har mycket mer förvärkar den här gången istället, men är väl så det förväntas vara som omföderska.
Men fy vad hemskt med bihåleinflammation hoppas det går fort över!
Min bebis har sjunkit ner men har ändå problem med andningen och halsbränna..:(
Jag upplever heller inge obehag fast bebis har vart fixerad i ett par veckor enligt BM. Någon enstaka gång jag har haft obehagliga ilningar men det går fort över. Väldigt tacksam!
Har inte heller speciellt mycket sammandragningar eller förvärkar, känns som att bebis är väldigt låångt borta.
Krya på dig!
 
Krya på dig! Och skönt att kunna äta bättre med mindre halsbränna.

Har läst en del i tråden men aldrig skrivit. Hör dock hit med bf 1 maj! :) blir mitt andra barn, fick nr 1 sommaren -15. Tror det kan bli kämpigt för första tösen då hon är mammig och dessutom väldigt avundsjuk och gillar ordet MIN. Men hon gosar gärna med magen och pussar på den och vi säger alltid att det är både mammas, pappas och hennes bebis däri. Hon har dessutom bedårande nog varit gravid själv i flera månader på egen bevåg med en elefant i sin mage :laugh:

Jag är alltså i v 33 imorgon.
Vilka veckor är ni andra i nu? Tappat lite koll på sånt...
Välkommen!
Vad gulligt att hon är gravid med en elefantbebis :D
Själv är jag gravid i vecka 37+2
 
Läste att ni diskuterade blodtryck.. Och konstaterade att jag måste ligga väldigt lågt, har legat stadigt på 90/60 hela graviditeten?
Undra om man kan känna andnöd på grund av lågt blodtryck.

Hur ofta tittar ni ert hb och blodsocker?
Jag har gjort det två ggr fram till V 37. Känns väldigt sällan? Ska till BM idag så får vi se om hon kollar det den här gången.
 
Läste att ni diskuterade blodtryck.. Och konstaterade att jag måste ligga väldigt lågt, har legat stadigt på 90/60 hela graviditeten?
Undra om man kan känna andnöd på grund av lågt blodtryck.

Hur ofta tittar ni ert hb och blodsocker?
Jag har gjort det två ggr fram till V 37. Känns väldigt sällan? Ska till BM idag så får vi se om hon kollar det den här gången.

Min barnmorska tittar på allt varje gång :) Blodtryck, HB, blodsocker, SF-mått, vikt och nu i slutet av graviditeten har hon kollat hur lilleman ligger också! Men verkar som det är väldigt olika, för denna diskussionen var väl uppe för ett tag sen och då verkar det vara väldigt blandat var barnmorskorna kollade varje gång.

Var tvungen att ta upp appen och kolla vilken vecka jag var i ;) Men är i v. 34+0 idag :)
 
9
Läste att ni diskuterade blodtryck.. Och konstaterade att jag måste ligga väldigt lågt, har legat stadigt på 90/60 hela graviditeten?
Undra om man kan känna andnöd på grund av lågt blodtryck.

Hur ofta tittar ni ert hb och blodsocker?
Jag har gjort det två ggr fram till V 37. Känns väldigt sällan? Ska till BM idag så får vi se om hon kollar det den här gången.
90/60 är rätt lågt, men om det kan ge andnöd vet jag inte?
Har kollat HB två gånger, socker några till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
915
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
907
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 959
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 251
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp