Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fler med tankar (/oro) kring syskon och bebis? Har ju för länge sen konstaterat att sonen är jättesöt med bebisar men säkert kommer bli svartsjuk. Börjar dock komma på mer konkreta saker. Hur sover man om båda "kräver" att sova i vår säng?

mormor var barnvakt över en natt i helgen. Gick hur bra som helst men han är ju (fullt förståeligt) extra kramig etc när han kommer hem. Kombinera det med nyförlöst mamma som mycket troligt har en bebis klistrad vid bröstet :crazy:
Han har alltid varit väldigt mammig. Tack och lov börjar pappa bli lite viktigare än tidigare men ändå.
 
Fler med tankar (/oro) kring syskon och bebis? Har ju för länge sen konstaterat att sonen är jättesöt med bebisar men säkert kommer bli svartsjuk. Börjar dock komma på mer konkreta saker. Hur sover man om båda "kräver" att sova i vår säng?

mormor var barnvakt över en natt i helgen. Gick hur bra som helst men han är ju (fullt förståeligt) extra kramig etc när han kommer hem. Kombinera det med nyförlöst mamma som mycket troligt har en bebis klistrad vid bröstet :crazy:
Han har alltid varit väldigt mammig. Tack och lov börjar pappa bli lite viktigare än tidigare men ändå.
Hoppar in från sommartråden.
Vi kommer ha bebis i egen säng bredvid våran med sidan nedfälld. Då kan storasyster ligga mellan mig och pappan om hon vill och bebisen ligger bredvid mig fast i egen säng. Känns tryggast för oss alla. Hade storasyster så också pga stor hund.
 
Tänker också att någon variant på ”bedside crib” till bebis kan underlätta @Jenka.

Vi kommer att sova i varsitt rum med varsitt barn. Jag flyttade redan i höstas till gästrummet pga sömnproblem och har stannat kvar där utan nattligt ansvar för dottern. I och med att dottern redan är van att sova med sin pappa så blir just det ingen förändring för dottern. Det finns stunder bara jag duger men överlag är hon betydligt mer pappig än mammig. Sedan är det såklart svårt att veta vad som händer när bebis kommer, men utgångspunkten skapar tacksamt nog ingen grund för oro. Sambon kommer vara hemma första månaden, så det känns som vi har ganska bra med tid att landa i den nya familjesituationen.
 
Ja lite så hade vi sonen men dels vill jag kunna liggamma (med viss risk att somna) och dels bör han ändå ha nån egen säng (sen räknar jag oavsett med att han kommer in ibland). Bra tanke @Sedna att börja sova med bara pappa, ska fundera på om vi kan få till det.
 
Såååå skönt när sambon kommer hem. Han gör verkligen det mesta här hemma när han är hemma. När han jobbar så gör ju jag allt men så fort han kommer hem kan jag verkligen däcka i soffan eller sängen så fixar han mat. Inte alltid med oftast nunflr tiden. Nu står han o sonen och diskar. Sonen ville hjälpa till. Jag har stora förhoppningar om att sonen kommer växa mycket med rollen som storebror. :)
Jag sj stängde in mig på rummet och ligger i slösurfar. Behövs verkligen känner jag. Mitt humör gick i topp där ett tag hah
 
Är det något som oroar? Vad brukar du ligga på? Jag ligger normalt kring 130/85, men det är såklart individuellt.
Den här graviditeten har jag legat rätt lågt, 100/65 förra veckan. Det oroar för att det var precis så det började stiga i ungefär samma vecka förra graviditeten, vilket sen gick från den här nivån till 190/110, havandeskapsförgiftning (och förlamat ansikte) och igångsättning på en eftermiddag.
 
Den här graviditeten har jag legat rätt lågt, 100/65 förra veckan. Det oroar för att det var precis så det började stiga i ungefär samma vecka förra graviditeten, vilket sen gick från den här nivån till 190/110, havandeskapsförgiftning (och förlamat ansikte) och igångsättning på en eftermiddag.
Gäller att ni har lite koll nu då om det känns som en upprepning. Annars säger de väl att det kan stiga i slutet helt normalt
 
Den här graviditeten har jag legat rätt lågt, 100/65 förra veckan. Det oroar för att det var precis så det började stiga i ungefär samma vecka förra graviditeten, vilket sen gick från den här nivån till 190/110, havandeskapsförgiftning (och förlamat ansikte) och igångsättning på en eftermiddag.

Blir det tätare kontroller nu då? Det är ju inget alarmerande blodtryck i sig, men förstår om det oroar utifrån din förra graviditetet. Vad säger mödravården om risk för upprepning?
 
Blir det tätare kontroller nu då? Det är ju inget alarmerande blodtryck i sig, men förstår om det oroar utifrån din förra graviditetet. Vad säger mödravården om risk för upprepning?
Nä än så länge är det ju ingen fara, men orolig för upprepning som sagt. Går redan en gång i veckan, blir ev två nu. Ska kolla på torsdag i alla fall. + @Minlan
 
Här kommer ytterligare ett skriva-av-mig inlägg med lite gnäll från mig.. Vaknade vid midnatt och kände att hela mitt högra ben domnat bort, kroppen allmänt konstig.. Efter ett tag insåg jag att bebis inte rört sig och fick panik efter ytterligare en stund. Väckte sambon som skulle upp o jobba tidigt, men stod inte ut i min oro. Inget fungerade av de vanliga väckningsmetoderna såsom isvatten etc så blev även ett samtal till fl. Bm där lyckades lugna mig och efter ytterligare 30min kom lillan äntligen igång. Ingen rolig natt:( Mitt i allt fick jag en sammandragning som inte ville släppa och gjorde rejält ont..

Det händer mer och mer nu att sammandragningarna gör ont och även när livmodern slappnar av så fortsätter smärtan en stund. Börjar fundera på om det kanske börjar övergå i förvärkar.. Har haft väldigt mycket sd en period nu när jag sovit lite sämre. Hade varit skönt om det inte var så lång tid kvar till mitt besök hos bm. Men de är iaf inte regelbundna så jag tror egentligen det bara är att stå ut med smärtan, så ett samtal hit eller dit gör nog ingen skillnad.
 
Här kommer ytterligare ett skriva-av-mig inlägg med lite gnäll från mig.. Vaknade vid midnatt och kände att hela mitt högra ben domnat bort, kroppen allmänt konstig.. Efter ett tag insåg jag att bebis inte rört sig och fick panik efter ytterligare en stund. Väckte sambon som skulle upp o jobba tidigt, men stod inte ut i min oro. Inget fungerade av de vanliga väckningsmetoderna såsom isvatten etc så blev även ett samtal till fl. Bm där lyckades lugna mig och efter ytterligare 30min kom lillan äntligen igång. Ingen rolig natt:( Mitt i allt fick jag en sammandragning som inte ville släppa och gjorde rejält ont..

Det händer mer och mer nu att sammandragningarna gör ont och även när livmodern slappnar av så fortsätter smärtan en stund. Börjar fundera på om det kanske börjar övergå i förvärkar.. Har haft väldigt mycket sd en period nu när jag sovit lite sämre. Hade varit skönt om det inte var så lång tid kvar till mitt besök hos bm. Men de är iaf inte regelbundna så jag tror egentligen det bara är att stå ut med smärtan, så ett samtal hit eller dit gör nog ingen skillnad.
Jag förstår din rädsla när man inte känner bebis som man brukar. Min bebis verkar ha perioder som han är mycket lugnare och svår att få reaktioner ifrån. Det tär verkligen psykiskt :(
Mina ben domnar inte bort på nätterna men får värk från bäckenet och ner i benen på nätterna, när det blir för många timmar på sidorna.
 
Någon annan som har svårt att sova på nätterna på grund av känslan av andnöd?
Det är verkligen jätteobehagligt och gör att jag knappt får sova, ligger och drar flera djupa andetag hela tiden.
Någon som har förslag på bra sovställning?
 
Jag förstår din rädsla när man inte känner bebis som man brukar. Min bebis verkar ha perioder som han är mycket lugnare och svår att få reaktioner ifrån. Det tär verkligen psykiskt :(
Mina ben domnar inte bort på nätterna men får värk från bäckenet och ner i benen på nätterna, när det blir för många timmar på sidorna.

Knepigt det där när de inte "svarar". Den bm på fl jag pratade med sa att vissa bebisar är så, men det är ju svårt att hålla i tanken när man verkligen känner att man vill veta att bebis är ok. Men jag har försökt tänka som så nu att det kanske betyder att de sover som stockar även när de kommit ut sen, man kan ju alltid hoppas...:angel:

Känner igen det där med värk i benen, jag brukar värma en vetekudde och lägga på. Det hjälper lite. Den där domningen var ny och jag hoppas att det inte blir fler.

Någon annan som har svårt att sova på nätterna på grund av känslan av andnöd?
Det är verkligen jätteobehagligt och gör att jag knappt får sova, ligger och drar flera djupa andetag hela tiden.
Någon som har förslag på bra sovställning?

Det där med andnöd är ingen höjdare, jag brukar ha det dagtid till och från men har fortfarande inte kommit på något som hjälper när det är ihållande. När jag får sd då jag ligger ner blir det svårt att andas, då brukar jag försöka sträcka ut kroppen och tippa huvudet bakåt, andas genom munnen så att jag iaf inbillar mig att det kommer in mer luft. Egentligen är inandning genom näsan ett bättre sätt, eftersom mer syre tillförs då. Har inga bättre tips än så att komma med tyvärr..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
844
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
854
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 848
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 087
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp