Varför hindrade inte golden retrievern knivattacken?

nilie

Trådstartare
Det är en fråga jag skulle vilja höra era synpunker på.
Hur mycket försvar, larm och hjälp har vi av hunden? Vilka hundar försvarar oss? Ingriper inte alla hundar efter förmåga?
Är vissa raser så människoälskande att de inte ingriper? (retrivrar, spanielhundar)

Det här hände häromdagen och jag har funderat på det:

En 32-årig gravid kvinna blev knivhuggen till döds i en park i Köpenhamn och det var inte sent på kvällen. Kl var 19. Hon var ute på en promenad med sin golden retriever då hon attackerades.

- Hon har gått ut med sin hund i parken där hon stött på en gärningsman, säger polisens förundersökningsledare Christian Tonnesen till TV2.

Varför tror ni att hennes golden retriever inte kunde förhindra knivattacken? Är golden så öppna och människoälskande att de inte ingriper?
Hade kvinnan haft större chans att klara sig om hon haft en annan ras?
 
Det finns ett fåtal raser som faktiskt skyddar sin ägare vid attack, och bara för man har den rasen är det inte säkert attt alla individer stÄller upp.
Men chansen är definitivt större att de gör det inom vissa raser.
De flest hundar flyr vid riktig fara.

Och angående golden så ja de är nästan så långt ifrån att kunna försvara sin ägare man kan kommA.
 
Det finns ett fåtal raser som faktiskt skyddar sin ägare vid attack, och bara för man har den rasen är det inte säkert attt alla individer stÄller upp.
Men chansen är definitivt större att de gör det inom vissa raser.
De flest hundar flyr vid riktig fara.

Och angående golden så ja de är nästan så långt ifrån att kunna försvara sin ägare man kan kommA.
Oj då! Jag har en kompis som vill köpa en golden och hon är ofta ute och springer i mörkret. Kanske ska avråda henne då.
 
Golden är ju en av de förarvekaste raserna, de flesta retrievers/spaniels är otroligt följsamma och veka - det går inte hand i hand med att försvara sin ägare. På sin höjd kan de väl 'anfalla' för att pussa på förbrytaren..

En hund med större reservation (reservation med mod, inte skygghet) lär vara mer benägen att iallafall skälla på och morra åt en hotfull figur, vilket lär skrämma bort de flesta förbrytare.
 
Det är en fråga jag skulle vilja höra era synpunker på.
Hur mycket försvar, larm och hjälp har vi av hunden? Vilka hundar försvarar oss? Ingriper inte alla hundar efter förmåga?
Är vissa raser så människoälskande att de inte ingriper? (retrivrar, spanielhundar)

Det här hände häromdagen och jag har funderat på det:

En 32-årig gravid kvinna blev knivhuggen till döds i en park i Köpenhamn och det var inte sent på kvällen. Kl var 19. Hon var ute på en promenad med sin golden retriever då hon attackerades.

- Hon har gått ut med sin hund i parken där hon stött på en gärningsman, säger polisens förundersökningsledare Christian Tonnesen till TV2.

Varför tror ni att hennes golden retriever inte kunde förhindra knivattacken? Är golden så öppna och människoälskande att de inte ingriper?
Hade kvinnan haft större chans att klara sig om hon haft en annan ras?
Det krävs ganska extrema egenskaper i en hund för att den ska gå på en människa. Få individer besitter dem, ens bland raserna som avlas för det.
 
Jag hade en schäfer/collie/golden/groenendael. Jag hade också en period en misshandlande pojkvän. Men hunden var min, hade haft honom i flera flera år innan jag träffade pojkvännen. Min hund gick och gömde sig när jag fick stryk. Han gömde sig så fort någon höjde rösten. Tror nästan min kinespojke som jag har nu skulle reagera med mer försvar.
 
Att skydda mot en anfallade människa är inget naturligt utan något vi lär hundarna.
Sen finns enstaka individer som har skyddat i överfall och inte ens alla dessa har skyddat medvetet. En del har råkat skrämma el bita pga sin egen rädsla.
Många av de raser som vi använder till skydd ska enligt sitt ursprung skydda tex boskap, eller larma, inte gå på folk. Sen har vi människor nyttjat egenskaper för att träna hunden vidare för ett speciellt ändamål.
I skyddet spelar man på bla hundens rädsla. En hund som inte fruktar ett skit ser heller aldrig något som ett hot och tar inte fram allvaret. Den viftar på svansen till buset.
Det är en balans mellan allvar, aggression, rädsla och mod som gör att en hund bestämmer sig för att gå till försvar ist att hälsa glatt, sticka där ifrån eller bara titta på.
 
Risken att bli attackerad av någon otrevlig människa ökar ju inte för att någon är ute med sin hund...
En hund borde ju avskräcka en ev gärningsman. Jag tror absolut att min eurasier skulle ingripa om jag blev attackerad. I vilken grad vet jag ej, men jag tror att hon åtminstone skulle larma och hoppa upp mot gärningspersonen och slå med tassarna. Bita vet jag inte. De flesta hundar som inte är avlade och tränade för det biter inte en människa så lätt. Men hon skulle i varje fall göra lufthugg och det kan skrämma.
Eurasier är reserverade mot främlingar till skillnad mot retrievers och spaniel. Min är extra vaksam mot främlingar när vi är ute efter mörkrets inbrott.
 
Att skydda mot en anfallade människa är inget naturligt utan något vi lär hundarna.
Sen finns enstaka individer som har skyddat i överfall och inte ens alla dessa har skyddat medvetet. En del har råkat skrämma el bita pga sin egen rädsla.
Många av de raser som vi använder till skydd ska enligt sitt ursprung skydda tex boskap, eller larma, inte gå på folk. Sen har vi människor nyttjat egenskaper för att träna hunden vidare för ett speciellt ändamål.
I skyddet spelar man på bla hundens rädsla. En hund som inte fruktar ett skit ser heller aldrig något som ett hot och tar inte fram allvaret. Den viftar på svansen till buset.
Det är en balans mellan allvar, aggression, rädsla och mod som gör att en hund bestämmer sig för att gå till försvar ist att hälsa glatt, sticka där ifrån eller bara titta på.

Min mentalt svaga och folkskygga BC högg spöket på sin beteendeanalys. Han skulle för en utomstående se ut som att han vaktar mig, men i själva verket är han så rädd att han inte vågar vända ryggen åt "anfallaren". Intressant att du pratar om att ni använder rädslan i skyddet, inte tänkt på det så förut.
 
Jag hade en schäfer/collie/golden/groenendael. Jag hade också en period en misshandlande pojkvän. Men hunden var min, hade haft honom i flera flera år innan jag träffade pojkvännen. Min hund gick och gömde sig när jag fick stryk. Han gömde sig så fort någon höjde rösten. Tror nästan min kinespojke som jag har nu skulle reagera med mer försvar.
Så hemskt! Var din blandis osäker och undergiven? Eler var hemsitationen så otrygg att han blivit sån kanske?
 
En hund borde ju avskräcka en ev gärningsman. Jag tror absolut att min eurasier skulle ingripa om jag blev attackerad. I vilken grad vet jag ej, men jag tror att hon åtminstone skulle larma och hoppa upp mot gärningspersonen och slå med tassarna. Bita vet jag inte. De flesta hundar som inte är avlade och tränade för det biter inte en människa så lätt. Men hon skulle i varje fall göra lufthugg och det kan skrämma.
Eurasier är reserverade mot främlingar till skillnad mot retrievers och spaniel. Min är extra vaksam mot främlingar när vi är ute efter mörkrets inbrott.

En icke hundvan kanske blir rädd. Dock har de flesta svenskar lite hunderfarenhet och jag tror bara uppsynen av en hund, eller lite hoppande inte avskräcker så mycket.

Vi har sålt bla till väktare och fått höra att det avskräcker marginellt med hund. Och då pratar vi skyddstränad schäfer.
En del busar ser det tom som en kul utmaning med en grinig hund:meh:
 
Det är en fråga jag skulle vilja höra era synpunker på.
Hur mycket försvar, larm och hjälp har vi av hunden? Vilka hundar försvarar oss? Ingriper inte alla hundar efter förmåga?
Är vissa raser så människoälskande att de inte ingriper? (retrivrar, spanielhundar)

Det här hände häromdagen och jag har funderat på det:

En 32-årig gravid kvinna blev knivhuggen till döds i en park i Köpenhamn och det var inte sent på kvällen. Kl var 19. Hon var ute på en promenad med sin golden retriever då hon attackerades.

- Hon har gått ut med sin hund i parken där hon stött på en gärningsman, säger polisens förundersökningsledare Christian Tonnesen till TV2.

Varför tror ni att hennes golden retriever inte kunde förhindra knivattacken? Är golden så öppna och människoälskande att de inte ingriper?
Hade kvinnan haft större chans att klara sig om hon haft en annan ras?
Jag läste nyss att hunden inte var hennes egen. Kvinnan var ute med systerns golden retriever. Kanske har betydelse.
 
Min mentalt svaga och folkskygga BC högg spöket på sin beteendeanalys. Han skulle för en utomstående se ut som att han vaktar mig, men i själva verket är han så rädd att han inte vågar vända ryggen åt "anfallaren". Intressant att du pratar om att ni använder rädslan i skyddet, inte tänkt på det så förut.
Finns hundar som gått lysande på L-test men som sedan fallit i utbildningen för de har inte sett busarna som hot.
Fantastiska, välbalanserade hundar men tyvärr lite för trevliga:D
 
Så hemskt! Var din blandis osäker och undergiven? Eler var hemsitationen så otrygg att han blivit sån kanske?
Nej inte alls. Han var en lugn och trygg hund. Jag var sambo i en frisk relation när vi skaffade honom så van vid män också. När jag och fd sambon skojbrottades var hunden alltid med och skuttade runt och skällde, En glad skit. Han var väldigt vänlig mot typ alla.
Men han tyckte bråk var jobbig. När jag och f.d. sambon grälade gick hunden också iväg och lade sig i ett annat rum. Han kände direkt när det blev allvar och inte var skojbråk. Eller när tonläget gick från vanligt samtal till en diskussion/gräl. Att umgås med barn som stojade och skrek var inga problem, eller som sagt när vi busade runt och var högludda.
 
En hund borde ju avskräcka en ev gärningsman. Jag tror absolut att min eurasier skulle ingripa om jag blev attackerad. I vilken grad vet jag ej, men jag tror att hon åtminstone skulle larma och hoppa upp mot gärningspersonen och slå med tassarna. Bita vet jag inte. De flesta hundar som inte är avlade och tränade för det biter inte en människa så lätt. Men hon skulle i varje fall göra lufthugg och det kan skrämma.
Eurasier är reserverade mot främlingar till skillnad mot retrievers och spaniel. Min är extra vaksam mot främlingar när vi är ute efter mörkrets inbrott.
Hundar gör säkert NÅGOT ja, framförallt om de hålls kopplade och då hamnar i en pressad situation som de inte kan fly från. Frågan är dock om någon person som på allvar är ute efter att skada en annan människa blir avskräckt av sådant? Jag tror att de flesta i Sverige inte blir det. Det finns ju också en risk att den otäcka människan ger sig på hunden om hunden faktiskt skulle vara tuff nog att gå in i försvar.
 
När vi varit med om situationer där JAG känner mig hotad så blir Tönto först asförbannad, reser ragg och skäller, Han gjorde precis samma sak på sitt MH fast där sprang han och gömde sig bakom mig för att han till slut blev för rädd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp