Vårföräldrar 2015 #7

När pappan i familjen sitter en lååång stund och ritar kakor i alla former och färger och klipper ut till dottern som lägger dem på en plåt och stoppar i (leksaks)ugnen, då sväller hjärtat lite. :love:

Tillägg: nu, strax efter halv nio, börjar han faktiskt tröttna lite. :rofl:
 
Vi har definitivt hamnat i något sorts utvecklingssprång. Sen ett par dagar tillbaka har han börjat med att verkligen gallskrika rätt ut typ "inte den!" han inte får som han vill. Det märks att det är mycket känslor han inte riktigt kan hantera för det övergår ofta i någon sorts allmän ilska där han inte själv vet vad han vill.

Vi försöker avleda och förebygga så mycket det bara går men ibland är det oundvikligt. Igår tog det 45 minuter från att maten var klar tills att vi alla satt och åt. Tålamodet är 2-åringsförälderns bästa vän ;)

Nu har vi kört helt blöjfritt (förutom natten) sen i måndags. Det går bra! Någon olycka om dagen blir det men han har helt klart koll på läget, var man ska kissa osv. Det är mest när han är för uppspelt eller upptagen i lek som han glömmer bort sig. :)
 
Här går det rätt bra med att vara blöjfri. Hon tycker det är svårt med bajset om vi inte är hemma inomhus eller nära till att gå in så det har hänt en del bajsolyckor :p Men det ger väl med sig. Kissolyckor händer oftast senare på dagen när hon börjar bli trött och hon glömmer bort sig. Hoppas på att dom är villiga att hjälpa oss på dagis också när det är dags att börja där igen nästa vecka. Vill inte förstöra de här veckorna med att dom bra sätter på henne blöja för enkelhetens skull....

I morse samlade hon ihop alla sina nappar och la i en påse som hennes pappas moster ska få :D Hon är här och hälsar på och E har fått för sig att hon ska ha hennes nappar haha. Får väl se hur läggningarna går utan napp :angel:
 
Här rullar det på med potträningen. Han går alltid blöjfri på dagen, men det blir ofta några droppar som hamnar i kalsongen. Bajsen funkar inte alls. Han brukar säga "behöver inte bajsa" och det betyder att han har bajsar, fast han vill inte avbryta leken genom att torka rumpan. Vet inte riktigt hur vi ska komma runt det, men hoppas på ett genombrott snart. Det blir en himla massa tvätt.

Sonen ska vara hemma med mig en vecka till och sedan börjar han dagis med 15 timmar per vecka eftersom jag kommer vara föräldraledig då. Hoppas förskolan kan hjälpa till med potträningen, men det bör de klara av kan jag tycka eftersom han bara kommer vara där 3 timmar per dag.
 
Vi skickade iväg ett barn utan blöja till förskolan för första gången i dag, om en stund får jag veta hur det funkade. Det går jättebra hemma men hon är lite osäker på att gå på okända toaletter, potta går däremot nästan alltid att sitta på överallt. På förskolan finns både kända toaletter och potta så jag hoppas det funkar, annars finns det blöjor kvar där sen i våras :)
 
Här rullar det på med potträningen. Han går alltid blöjfri på dagen, men det blir ofta några droppar som hamnar i kalsongen. Bajsen funkar inte alls. Han brukar säga "behöver inte bajsa" och det betyder att han har bajsar, fast han vill inte avbryta leken genom att torka rumpan. Vet inte riktigt hur vi ska komma runt det, men hoppas på ett genombrott snart. Det blir en himla massa tvätt.

Sonen ska vara hemma med mig en vecka till och sedan börjar han dagis med 15 timmar per vecka eftersom jag kommer vara föräldraledig då. Hoppas förskolan kan hjälpa till med potträningen, men det bör de klara av kan jag tycka eftersom han bara kommer vara där 3 timmar per dag.

Kommer ni på någon lösning med bajsandet får du hojta för vi har ju samma "problem" :p E kan vara jätteduktig och säga att hon ska bajsa och springa på potten, men ofta så säger hon det först efter hon redan bajsat i trosorna :grin:
 
Kissandet funkar konstigt nog bäst när vi inte är hemma. Det är som att han antingen har lättare för att hålla sig mellan kissarna, men det kan också bero på att vi påminner honom om att kissa lite oftare också.
Kommer ni på någon lösning med bajsandet får du hojta för vi har ju samma "problem" :p E kan vara jätteduktig och säga att hon ska bajsa och springa på potten, men ofta så säger hon det först efter hon redan bajsat i trosorna :grin:
Absolut! Och om ni hittar en lösning först så hojta du med :D!
 
Häromdagen var vi på restaurang, och pojken kissade säkert tio gånger under den tiden :D jättespännande!
Lagom till min (allas våran mat) fint stekta oxfilé kommer in så ska han bajsa :grin: jag satt närmst så det var bara att kila iväg. Sen sitter han minst en kvart så så kan det gå när en unnar sej restaurangbesök :rofl:
Annars går det bra! Sista veckan har det kommit droppar i byxorna när han inte riktigt hunnit säga till men så kan det ju bli.

Idag första dagen på förskolan, även där sa han till duktigt men fick faktiskt ha blöja :o men sa till ändå. Sen var han alldeles för upptagen med att leka så kissa var ju oerhört onödigt! Ända tills det blev panik :p jag hoppas hoppas de kan försöka höra honom när han vill kissa. Är ju inte enda barnet där som är/nyss/ska bli blöjfri så..
Han kissade direkt vi kom dit och jag sa att han var blöjfri och då svarade fröken att 'ja det kan ni nog inte räkna med att han fortsätter är' typ..
:meh:
Jag vet ju att det kan bli bakslag och särskilt nu såklart men vara lite positiv?
'Det blir säkert bakslag med så mycket nytt att han inte har tid men vi ska göra så gott vi kan'? Kanske hade låtit bättre? Men just den fröken kan väl vara lite sån men iaf..

Jaja, i övrigt gick det jättebra! Lekte med de andra barnen och var helt salig över allt nytt. Han hade sååå roligt!
Blir väl en smekmånad så får vi se sen :angel:
Sen sov dom i flera timmar :rofl:
 
Idag första dagen på förskolan, även där sa han till duktigt men fick faktiskt ha blöja :o men sa till ändå. Sen var han alldeles för upptagen med att leka så kissa var ju oerhört onödigt! Ända tills det blev panik :p jag hoppas hoppas de kan försöka höra honom när han vill kissa. Är ju inte enda barnet där som är/nyss/ska bli blöjfri så..
Han kissade direkt vi kom dit och jag sa att han var blöjfri och då svarade fröken att 'ja det kan ni nog inte räkna med att han fortsätter är' typ..
:meh:
Jag vet ju att det kan bli bakslag och särskilt nu såklart men vara lite positiv?
'Det blir säkert bakslag med så mycket nytt att han inte har tid men vi ska göra så gott vi kan'? Kanske hade låtit bättre? Men just den fröken kan väl vara lite sån men iaf..

Vilken tråkig inställning! Det är ju klart att det kan bli bakslag men man kan ju ha olika inställning till det!
 
Även här går det framåt! Både kiss och bajs på pottan funkar finfint men han är ju väldigt van med det sen innan. Han säger till nästan varje gång men han säger "kissa" oavsett om han ska kissa, bajsa eller prutta. Så det blir många vändor till pottan :p Sen har han också fått "kissa på träden" och "kissa på blomman" när vi varit ute och det är vääääldigt roligt. Så ibland säger han till även om han egentligen inte behöver :p

Olyckor blir det såklart fortfarande, mest när han är upprörd eller har fullt upp med annat. Men de blir färre och färre. En vecka kvar till förskolan börjar igen så vi hoppas att det ska funka där då :)
 
Vilken tråkig inställning! Det är ju klart att det kan bli bakslag men man kan ju ha olika inställning till det!
Man tycker det.
Ett'men vad duktig' som pepp kanske:cool:
Men det blir väl son det blir, han blir ganska ledsen om han inte kommer till toan i tid så de lär äl höra när han blir upprörd får vi hoppas :angel:
 
Igår var vi på restaurang vilket sonen genomförde med två klädbyten ;) Inte helt utan olyckor med andra ord. Men det var mycket som hände hela tiden och inte så konstigt att han glömde bort sig.

Men sen kompenserade han det hela genom att vakna i natt och säga att han skulle kissa. Vi gick upp, kissade, och somnade sen om igen. En gång är väl ingen gång men det har aldrig hänt förut så jag väljer att tro att det går framåt :p Han har blöja på natten men den är torr kanske två av tre nätter. Så var det absolut inte innan vi slutade med blöja dagtid så det verkar hända saker där med :)
 
Dags för dagisvidag efter 5 veckors sommarlov! Hon gav ju bort sina nappar förra veckan och det går väldigt bra utan så hoppas det går bra även där :) Provar även att skicka dit henne utan blöja så hoppas jag dom vill hjälpa till att låta henne träna på att bli helt torr.
 
Dags för dagisvidag efter 5 veckors sommarlov! Hon gav ju bort sina nappar förra veckan och det går väldigt bra utan så hoppas det går bra även där :) Provar även att skicka dit henne utan blöja så hoppas jag dom vill hjälpa till att låta henne träna på att bli helt torr.
Hoppas det går bra med potträningen på dagis. Sonen börjar också idag och skickar också dit honom utan blöja. Han ska bara gå tre timmar per dag så de borde kunna hjälpa till på den korta tiden, kan jag tycka :).
 
Även vi har lämnat på dagis för första gången på 5 veckor idag. Att gå upp på morgonen var pest och pina men själva lämningen gick jättebra och han verkade glad att vara där :)

Vi lämnade också utan blöja, ska bli väldigt spännande att se hur det går. Räknar med en hel del olyckor och är inte så säker på om han säger till med andra än oss. Men personalen var iaf positiva. "Så länge ni står ut att tvätta så kör vi!" Får se om de säger samma sak i eftermiddag :D
 
Även vi har lämnat på dagis för första gången på 5 veckor idag. Att gå upp på morgonen var pest och pina men själva lämningen gick jättebra och han verkade glad att vara där :)

Vi lämnade också utan blöja, ska bli väldigt spännande att se hur det går. Räknar med en hel del olyckor och är inte så säker på om han säger till med andra än oss. Men personalen var iaf positiva. "Så länge ni står ut att tvätta så kör vi!" Får se om de säger samma sak i eftermiddag :D

Hoppas vår personal också tycker så :) Nu sa dom att vi provar så får vi se! Undrade om det går bra att ta på blöja när hon ska sova och det gör ju vi också så det är helt okej.

Även våra barn var svåra att få ur sängen i morse:p Vi har lagt oss senare och gått upp senare hela sommaren så det blir jobbigt att vända rätt allt nu :D Plus att dom varit två nätter hos farmor och farfar och sen två nätter hos mormor och morfar nu när vi varit i Polen med mitt jobb. Sliter på dom att vara hemifrån så även fast dom har roligt. Tidig kväll på oss alla ikväll :)
 
Vår gosse(gossar) gör första riktiga dagen på förskolan idag. Den lilla knatade iväg och brydde sej noll.
Stora var jätteglad först, pratade om att han skulle till 'schkola, leka, bäbbis'
Till förskolan och leka med lillebror.:D Medan 'mamma pappa jobba'.
Meen så klär vi av oss och han klamrar sej fast och vill inte släppa. Gråter krokodiltårar.
Men när jag gått så hade det gått bra. Lite från och till kommer han på att vi inte är där men leker bra och glatt.

Pust, lilla kraken :heart
Men han har det bra och fröknarna är duktiga.
 
Vår gosse(gossar) gör första riktiga dagen på förskolan idag. Den lilla knatade iväg och brydde sej noll.
Stora var jätteglad först, pratade om att han skulle till 'schkola, leka, bäbbis'
Till förskolan och leka med lillebror.:D Medan 'mamma pappa jobba'.
Meen så klär vi av oss och han klamrar sej fast och vill inte släppa. Gråter krokodiltårar.
Men när jag gått så hade det gått bra. Lite från och till kommer han på att vi inte är där men leker bra och glatt.

Pust, lilla kraken :heart
Men han har det bra och fröknarna är duktiga.

Det kommer nog gå bra! Kan nog tänka mig att det är ganska vanligt med jobbiga lämningar efter sommarlov. De blir ju större och större och mer medvetna.

Psst, "krokodiltårar" är falska tårar, inte stora tårar ;)
 
Hoppas det går bra för er alla som lämnat på dagis idag. Kan rapportera att lämningen gick helt ok. Eftersom jag är föräldraledig har jag inga tider att passa så jag var kvar i ca en timma med honom innan jag gick. Han ville INTE till dagis på morgonen, och han ville inte lämnas heller utan satt i mitt knä ganska länge. Men sedan fick han igång leklusten med en tågbanan och ett par bilar och då passade jag på att säga hej då. Nu väntar utelek och fruktstund innan jag hämtar igen. Ska nog gå bra dethär :).
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 107
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 075
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp