Bukefalos 28 år!

Vargjakten är igång

Att upprätta någon form av revir i Norrland kommer aldrig att hända. Det finns inte varg eller järv i närheten av renarna, punkt. Enda gångerna tjuvjakt inte bedrivits är när helikoptern varit uppe och letat varg. Då har renarna drivits så de gått tämligen nära vägar och bebyggelse med medföljande olyckor.
 
Men jag kan hålla med dig. Hade vi inte haft renbetesområden som som ställer till det med potentiellt enorma vargkonflikter så hade det blivit lättare. man kan dock inte peka ut revir åt vargen och tro att de stannar där.
Vad jag vet finns det inte en enda ren (förutom i djurpark) i Skåne, Blekinge, Halland, Småland, Östegötland Södermanland, Västergötland, Bohuslän eller Uppland trots det så lyser vargen med sin frånvaro och inget görs för att sprida den till de områdena. Jag undrar därför varför du drar in rennäringen i diskussionen om att sprida vargen till andra områden?
Det som stör mig i din argumentation är att du, vad jag kan läsa mig till, är rätt nöjd med statusen av idag. Jag är istället jäkligt trött på snacket om att Sverige är stort så vi kan ha massor av varg så sluta gnälla. Sverige är stort men vargen lever i ett mycket begränsat område och så länge det ser ut så så kommer konflikterna fortgå.
 
Dödar folk varg på eget bevåg så minskar utrymmet för licensjakt.
Ja? Om det tjuvjagas i stor omfattning så att populationen påverkas, oavsett om det är älg eller varg så minskar tilldelningen. Vart ville du komma? Det visar ju bara att det fortfarande förkastligt med tjuvjakt, men säger inget om licensjakt.

...Tydligen så är inte tjuvjakten så extrem som vissa vill påstå då vargstammen ökar stadigt och är i god form för licensjakt.
 
Då är det inte jakten som skrämmer vargarna och lär dem att människan är farlig. Orsaken är i så fall att man påverkar det genetiska urvalet, vilket har mycket lite att göra med att skrämma vargar.
Det är inte riktigt sant. I förra årets licensjakt i Gävleborg var tilldelningen först 6 vargar. Efter att dessa skjutits valde Läststyrelsen att öka tilldelningen med 2 st då det fortfarande fanns vargar kvar i reviret. Av dessa 2 lyckades 1 skjutas. Jägarna vittnade om att dessa vargar ändrat beteende efter att deras fränder skjutits. Från att inte varit särskilt rädda så flyttade de sig direkt när människor kom i närheten.
 
Fega djur är farliga djur och saknar förmåga att leda flocken på korrekt sätt.
Det är stor skillnad på fega och försiktiga djur. Att vara respektlöst oförsiktig inte enbart mot människa kan ha förödande konsekvenser för enskild individ och flock. Framförallt vid jakt på bytesdjur.
 
Vad jag vet finns det inte en enda ren (förutom i djurpark) i Skåne, Blekinge, Halland, Småland, Östegötland Södermanland, Västergötland, Bohuslän eller Uppland trots det så lyser vargen med sin frånvaro och inget görs för att sprida den till de områdena. Jag undrar därför varför du drar in rennäringen i diskussionen om att sprida vargen till andra områden?
För att renbetets området effektivt hindrar vargens spridning till glesbebyggden och delar av delar av landet de förmodligen trivts i.

Vargen lever förmodligen på begränsade områden i alla länder oavsett om där är konflikter eller inte. De söker sig till glesbygden där det finns byte. Jag gissar att det är för gott om folk i Skåne och Stockholmsregionen en del andra områden för deras smak. Som sagt man kan inte peka ut ett område och förvänta sig att vargen ska stanna. Blir det för trångt där de befinner sig kommer de förmodligen att självmant söka nya områden.



Det som stör mig i din argumentation är att du, vad jag kan läsa mig till, är rätt nöjd med statusen av idag. Jag är istället jäkligt trött på snacket om att Sverige är stort så vi kan ha massor av varg så sluta gnälla. Sverige är stort men vargen lever i ett mycket begränsat område och så länge det ser ut så så kommer konflikterna fortgå.
Jag avhåller mig från att svara på detta och återkommer eventuellt om du vill diskutera sakfrågan utan nedsättande kommentarer och inte gissar fel om vad jag tycker.
 
För att renbetets området effektivt hindrar vargens spridning till glesbebyggden och delar av delar av landet de förmodligen trivts i.

Vargen lever förmodligen på begränsade områden i alla länder oavsett om där är konflikter eller inte. De söker sig till glesbygden där det finns byte. Jag gissar att det är för gott om folk i Skåne och Stockholmsregionen en del andra områden för deras smak. Som sagt man kan inte peka ut ett område och förvänta sig att vargen ska stanna. Blir det för trångt där de befinner sig kommer de förmodligen att självmant söka nya områden.
Fast som sagt det finns massor av plats som inte är renbetesland. Du uttalade dig som om det finns dagens utbredningsområde eller renbetesland att välja på det är som jag med mitt inlägg beskrev inte sant. Varför du då börjar dra in Stockholm och Skåne begriper jag inte. Är hela Sverige förutom Värmland, Dalarna och omkrinliggande gränstrakter Stockholm och övberbefolkat Skåne? Är verkligen Skåne så tättbefolkat att det inte kan leva varg där? Är Småland lika tättbefolkat?
Är det pga att det är så tätbefolkat som vargen inte lever i Småland eller beror det kanske på att man inget gör för att medvetet sprida den dit.

Jag avhåller mig från att svara på detta och återkommer eventuellt om du vill diskutera sakfrågan utan nedsättande kommentarer och inte gissar fel om vad jag tycker.
Tyvärr kan jag inte hjälpa att du tolkar det som skrivs som en nedsättande kommentar. Jag skrev inte att det vara så du tyckte utan att det var så jag tolkade dina inlägg. Uppenbarligen har jag tolkat fel så du får gärna förklara var du står i frågan eftersom jag inte har någon koll på det.
 
Fast som sagt det finns massor av plats som inte är renbetesland. Du uttalade dig som om det finns dagens utbredningsområde eller renbetesland att välja på det är som jag med mitt inlägg beskrev inte sant. Varför du då börjar dra in Stockholm och Skåne begriper jag inte. Är hela Sverige förutom Värmland, Dalarna och omkrinliggande gränstrakter Stockholm och övberbefolkat Skåne? Är verkligen Skåne så tättbefolkat att det inte kan leva varg där? Är Småland lika tättbefolkat?
Är det pga att det är så tätbefolkat som vargen inte lever i Småland eller beror det kanske på att man inget gör för att medvetet sprida den dit.
Kan du citera vart jag skriver att det endast finns renbetesområdet och nuvarande områden? Troligen inte för det har jag inte nämnt.

Det jag skrivit är att det är synd att renbetesområdet inte är aktuellt handlar om att den begränsningen stänger av typ halva Sverige och delar landet på mitten, den mest folktomma där vargen annars inte stött på särskilt mycket folk eller tamboskap. Det är ett problem när det gäller vargens etablering även om den förmodligen inte trivts överallt i området.

Jag skrev att vargen troligen inte trivs i de mest tättbefolkade områdena (och pekar ut ett par) och inte flyttar dig man pekar samt att vargen förmodligen självmant flyttar till nya områden om den behöver större ytor för sina revir. Hur du kan tolka det till att det inte finns några andra områden som kan vara aktuella än nuvarande är för mig obegripligt.


Huvudbudskapet i mina inlägg, att jag ifrågasatte din jämförelse mellan vargtätheten i Värmland med hela Rumänien, jag undrar fortfarande hur du tänker kring det, vad poängen skulle vara. Troligen är det minst lika tätt med vargar i Karpaterna som i Värmland, en jämförelse där hade varit intressant, men som du skrev så är det mycket olika hur mycket varg ett område tål, men en sådan jämförelse skulle vara lättare att dra slutsatser från.


Tyvärr kan jag inte hjälpa att du tolkar det som skrivs som en nedsättande kommentar. Jag skrev inte att det vara så du tyckte utan att det var så jag tolkade dina inlägg. Uppenbarligen har jag tolkat fel så du får gärna förklara var du står i frågan eftersom jag inte har någon koll på det.
Jag vet inte hur det är med mig, men jag tycker personligen att det är nedsättande och tråkig ton att kalla folk gnälliga som du gjorde. Jag tror det är rätt allmängiltigt och ger inte mycket utrymme för tolkning.
 

Liknande trådar

Fritid Visst har vi byggkunniga här som kanske kan komma med tips och råd vid val av virke? I stallet har vi hyllor i vårt "vattenrum" de...
Svar
17
· Visningar
850
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 625
Senast: escodobe
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 567
Senast: JohannaB
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
25 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp