Bukefalos 28 år!

Vargjakten är igång

Exempel på vad som sker med rådjursstammen i områden med högt rovdjurstryck, från rådjursforskaren Petter Kjellander:

http://svenskjakt.se/jakt-prylar/jagartips/forskare-oroas-av-radjurens-tillbakagang/
Jag älskar information tagen ur sitt sammanhang!

Och när experter

Det blir nämligen så enkelt att argumentera då.

Att rådjuren "minskar" eller nästan inte finns alls (som t.ex. här där jag håller till), kan ha många olika orsaker.

Här omkring handlar de om att de blivit utkonkurrerade av dovhjort, kronhjort och och trängda av vildsvin, som gärna kniper ett och annat kid.

Lodjurspopulationen har varit konstant i många, många år, men hjortarna blir bara fler och fler för varje år.
Och ju fler hjortar det blivit (i synnerhet dovhjort), desto färre rådjur...

Under augusti- början av september roade jag mig med att två gånger per vecka ägna en eftermiddag åt att räkna vilt (i synnerhet dovhjort) på en del av min egen mark, ett näs format som en halvö mellan två sjöar på 48 hektar. Jag tillbringade en del av tiden i ett regelrätt gömsle nära en öppen yta, och en del av tiden på två olika ställen i bilen på skogsbilvägar.
Vid varje tillfälle såg jag dovhjort, medelantalet dovhjort var ca 40 djur i flocken, flockarna innehåller både honor, kalvar och hornbärande djur. Vid ungefär hälften av tillfällena såg jag kronhjort, oftast flockarna med honor 4-8 djur, alternativt ensamma hornbärande hjortar, det här var strax innan brunsten. Ett par gånger så såg jag "vår" älgko med sina tvillingkalvar. Vildsvinen såg jag någon gång, men hörde desto oftare, men något rådjur såg jag inte...

Med den lindrigt sagt överdrivna populationen av i synnerhet dovhjort som finns här runt i kring, så finns det helt enkelt ingen "plats" kvar för rådjuren.

Sedan så fanns det historiskt sett, väldigt många rådjur från 1980-talet och fram till ungefär år 2000.
Det berodde till stor del på att räven slogs ut till rekordlågt antal under 1970-1980-talet p.g.a. rävskabben, samt att det var ett flertal milda och snöfattiga vintrar under samma period. Det fick rådjurstammen att fullständigt explodera.
Många av de jägare som är i min ålder kommer helt enkelt ihåg hur enormt mycket rådjur det fanns under 1990-talet när stammen peakade. Och har svårt att förstå att kombinationen: rävens återkomst, dovhjortens utbredning, vildsvinens utbredning och ett antal hårda vintrar helt enkelt skapat en mer normal situation.

Förändringar i skogsbruk och lantbruk kan också förklara en del av minskningen, varje hektar betesmark som får växa igen, varje vall som planteras med gran, minskar också utrymmet med optimal föda för rådjuren.

Att sedan en svag stam blir ännu svagare av en större förekomst av topppredatorer är inte så konstigt.
 
Nu måste du ha läst nån helt annan tråd? Vargen är definitivt ett problem för fårnäringen och även för annan djurhållning.

Skulle jag få ett angrepp skulle mitt hästföretag t ex vara skjutet i sank på ungefär fem röda sekunder.
Sluta att berätta för mig vad jag har för problem!

Jag är fårbonde, är du?
 
Jag älskar information tagen ur sitt sammanhang!

Och när experter

Det blir nämligen så enkelt att argumentera då.

Att rådjuren "minskar" eller nästan inte finns alls (som t.ex. här där jag håller till), kan ha många olika orsaker.

Här omkring handlar de om att de blivit utkonkurrerade av dovhjort, kronhjort och och trängda av vildsvin, som gärna kniper ett och annat kid.

Lodjurspopulationen har varit konstant i många, många år, men hjortarna blir bara fler och fler för varje år.
Och ju fler hjortar det blivit (i synnerhet dovhjort), desto färre rådjur...

Under augusti- början av september roade jag mig med att två gånger per vecka ägna en eftermiddag åt att räkna vilt (i synnerhet dovhjort) på en del av min egen mark, ett näs format som en halvö mellan två sjöar på 48 hektar. Jag tillbringade en del av tiden i ett regelrätt gömsle nära en öppen yta, och en del av tiden på två olika ställen i bilen på skogsbilvägar.
Vid varje tillfälle såg jag dovhjort, medelantalet dovhjort var ca 40 djur i flocken, flockarna innehåller både honor, kalvar och hornbärande djur. Vid ungefär hälften av tillfällena såg jag kronhjort, oftast flockarna med honor 4-8 djur, alternativt ensamma hornbärande hjortar, det här var strax innan brunsten. Ett par gånger så såg jag "vår" älgko med sina tvillingkalvar. Vildsvinen såg jag någon gång, men hörde desto oftare, men något rådjur såg jag inte...

Med den lindrigt sagt överdrivna populationen av i synnerhet dovhjort som finns här runt i kring, så finns det helt enkelt ingen "plats" kvar för rådjuren.

Sedan så fanns det historiskt sett, väldigt många rådjur från 1980-talet och fram till ungefär år 2000.
Det berodde till stor del på att räven slogs ut till rekordlågt antal under 1970-1980-talet p.g.a. rävskabben, samt att det var ett flertal milda och snöfattiga vintrar under samma period. Det fick rådjurstammen att fullständigt explodera.
Många av de jägare som är i min ålder kommer helt enkelt ihåg hur enormt mycket rådjur det fanns under 1990-talet när stammen peakade. Och har svårt att förstå att kombinationen: rävens återkomst, dovhjortens utbredning, vildsvinens utbredning och ett antal hårda vintrar helt enkelt skapat en mer normal situation.

Förändringar i skogsbruk och lantbruk kan också förklara en del av minskningen, varje hektar betesmark som får växa igen, varje vall som planteras med gran, minskar också utrymmet med optimal föda för rådjuren.

Att sedan en svag stam blir ännu svagare av en större förekomst av topppredatorer är inte så konstigt.

Ja, det där står ju i resten av artikeln.
Jag plockade bara ut citatet om specifikt de stora rovdjuren och lämnade länken till de som ville läsa allt.
Jag brukar sällan kopiera in hela artiklar faktiskt.
 
Men i det ryska exemplet är det ju på grund av att varg population verkligen är ett hot mot, som jag förstår det av artikeln, ekonomisk överlevnad och även människoliv och det är vi alla överens om är befogad jakt på varg. Och att dessutom något rubbat den naturliga rov-bytesdjur balansen, dvs innan de extremförhållanden som lett till skottpengar på varg, det inte varit ett problem.

Att argumentet att vargstammen måste minska för att de fäller för många älgar så jägare inte kan skjuta av älgstammen i samma utsträckning som förr håller enligt min mening inte.

I en tidigare tråd så tog någon upp att det ibland blir stora rubriker om vargar som dödat får och senare har det konstaterats att det var hundar, men det får inga rubriker. Likaså stora rubriker när en varg dödar en hund, men ingenting om att fler hundar skjuts ihjäl av andra jägare av misstag. Min gissning, utan några källor, är att rennäringen är mer drabbad än fårbönder och jag anser att man där dels måste ge ökat ekonomiskt stöd för förlusten av renar till ägaren och dels koncentrerar sig på att se till att just de områdena har en liten vargpopulation. Men jag tvivlar starkt på att det finns så många som livnär sig på renar i Värmland...

Ja, men Ryssland har haft skottpengar på varg väldigt länge.

Jag tycker absolut att vi borde kunna ha en så livskraftig älgstam att den tål att både jagas och ätas av våra rovdjur. Annars har vi inte en särskilt stark älgstam, om den ska ligga på marginalen hela tiden.

Agrias statistik på hundar skjutna av jägare vs hundar tagna av varg är, procentuellt sett, inte till någon fördel för vargen. Statistiken finns tidigare i tråden.
 
Vad jag tyckte var intressant av artikeln var att vargarna som sköts var friska och i gott hull. Det visar att rov-bytesdjur balansen fungerar.

Jadå, än finns det ju vilt kvar i vargreviret.
Jag tycker ändå att det är mest intressant att de var välskjutna, i princip alla med direkt dödande skott. Till motsats av vad många som är anti vargjakt påstår.
Samt att de inte heller visar särskilt allvarliga defekter trots sin höga inavel.
 
Om man nu vill ha älg och rådjurskött kan man börja avla på dem. Det finns ju redan någon i södra Sverige som har tama älgar för att underhålla turister. Och jag antar att de älgar vi ser på Skansen och i andra djurparker är uppfödda där. Om man kan odla lax och räkor kan man avla älg/rådjur. Det skulle också ge en större andel av befolkningen tillgång till ett kött som nu är reserverat för en minoritet av svenskar.

Tycker du på riktigt att det här är en bra idé? O_o
 
Fast nu räknade jag om det till st/km2 så vad ytan gör för skillnad vet jag inte. Angående snedfördelningen så finns den säkert där också. Jag har inte påstått annat. Problemet är att man bara jämför rakt av utan att ha några fasta värden som ger vettiga jämförelsevärden. Det här var iallafall ett sätt att försöka skapa någon typ av jämförelse/ytenhet istället en massa tyckande utan någon fakta. En annan sak att beakta är ifall växtsäsongen ser likadan ut där som här. Beroende på den så kan marken föda olika många växtätare vilket är en viktig faktor i ekvationen.
Den andra delen var för att visa hur ojämnt fördelad vargen faktiskt är i landet. Uppenbarligen är inte det ett problem för större delen av invånarna. Jag tycker det är ett problem när jaktlagen jagar älg och ser noll kalvar år efter år efter år. Det tyder i min värld på att reviren är för små.
Här jämförde man äpplen med päron och till synes i syfte att belysa hur mycket varg det finns i Värmland jämfört med Rumänien. Det blir då totalt tokigt att jämföra det vargtätaste området i Sverige med hela Rumänien. Eller jo det blir perfekt om inte någon ser syftet och påtalar problematiken och att jämförelsen inte säger ett piss. Det är inte direkt konstigt att det vargtätaste området i ett land har mer varg än snittet på vargbeståndet i ett annat land. Det är förmodligen så som regel.

Hade du lyckats få siffrorna från karpaterna som torde vara det vargrikaste området i rumänien så lär vargtätheten vara högre än i Sverige och hade man då räknat ut varg per kvadrat km i rumänien baserat på vad man har där det finns flest då hade vargbeståndet inte stannat 1167 st.
 
Citerar mig själv
Jag har räknat lite. Någon tog upp Rumänien som exempel jag satte mig att titta lite på det.
I Rumänien lever det 0,016 vargar/km2
I Värmland är det 0,09 vargar/km2 (räknat på inventeringen 14/15 som var den nyaste siffra jag hittade)
Jag har tappat en viktig siffra i ovanstående citat. Det ska stå
I Rumänien lever det 0,016 vargar/km2
I Värmland är det 0,009 vargar/km2
Det är altså knappt dubbla antalet vargar/km2 i Rumänien
 
Hade du lyckats få siffrorna från karpaterna som torde vara det vargrikaste området i rumänien så lär vargtätheten vara högre än i Sverige och hade man då räknat ut varg per kvadrat km i rumänien baserat på vad man har där det finns flest då hade vargbeståndet inte stannat 1167 st.
Se mitt svar ovan. En siffra föll tyvärr bort.
 
Fast i den första jämförelsen var det ju inte ens äpplen och päron utan snarare äpplen och luftballonger. Varför kritisera mitt inlägg som iallafall gör ett försök att sätt in siffrorna i en kontext när du inte sagt flaska om det första inlägget angående Rumänien? Det var ju ännu mer malplacerat.
Återigen
Jag anser att vi ska ha varg i Sverige men den ska då spridas ut i en större del av landet. Dagens situation är inte hållbar.
 
Fast i den första jämförelsen var det ju inte ens äpplen och päron utan snarare äpplen och luftballonger. Varför kritisera mitt inlägg som iallafall gör ett försök att sätt in siffrorna i en kontext när du inte sagt flaska om det första inlägget angående Rumänien? Det var ju ännu mer malplacerat.
Återigen
Jag anser att vi ska ha varg i Sverige men den ska då spridas ut i en större del av landet. Dagens situation är inte hållbar.
Jag kanske missat första jämförelsen, det var din när du jämför värmland med hela Rumänien jag reagerde på och den jämförelsen jag kritiserar. Jag kan rimligen inte kritisera någon annan för det du gör eller citera inlägg som inte har med saken att göra. Det blir tokigt.
Och som sagt tror du vargen i Rumänien är sprid över hela landet?

Men jag kan hålla med dig. Hade vi inte haft renbetesområden som som ställer till det med potentiellt enorma vargkonflikter så hade det blivit lättare. man kan dock inte peka ut revir åt vargen och tro att de stannar där.
 
Hela tråden handlar om biologisk mångfald. Nuff said?

Jo, det förstår jag absolut. Men varför inte börja avla älg och rådjur? Det är ett jättegott och nyttigt protein, även om det vore intressant och se hur mycket smaken skulle förändras av mer tamdjursfoder. Ett billigare kilopris och försäljning i större volymer skulle också ge den stora del av Sveriges befolkning som inte har ätit älg eller rådjur tillfälle att göra det.

Det var egentligen bara ett sidospår till just argumentet mot vargar är att älgstammen minskar. Så är det för köttets skull eller för själva jakten man jagar? Om det är för köttet skulle avlad älg vara ett sätt att uppväga minskade jaktkvoter.
 
Men varför inte? Alla tamdjur var en gång i världen vilda, varför inte avel på nuvarande vilt? Vad är det största argumentet mot?

Därför att optimalt i min värld är att inte behöva äta djur som levt i fångenskap över huvud taget. Det är en av de största anledningarna till att jag jagar, tillsammans med hundupplevelsen och naturupplevelsen.
Vi äter i princip bara viltkött. Älg, vildsvin, rådjur om vi kan köpa det eller får med oss från annan mark, gräsand och mer sällsynt hare . Vi gör egen matkorv i olika konstellationer och påläggskorv av den färs som vi inte hinner äta upp innan jaktsäsongen börjar om och nytt kött hamnar i frysen. Slamsorna/putsen/ben som blir över får hundarna, antingen som tillskott till sitt foder eller så torkas det i svamptorken och blir godis.

Att börja föda upp djur i fångenskap med att "köttet ska bli billigare" som argument ser jag som rent förkastligt faktiskt. Som om det inte är illa nog med de tamdjur vi har.
Hör man sig bara för lite är det inte särskilt svårt att köpa viltkött, däremot gör livsmedelslagarna det onödigt svårt för jägare att sälja köttet lagligt.
 
Därför att optimalt i min värld är att inte behöva äta djur som levt i fångenskap över huvud taget. Det är en av de största anledningarna till att jag jagar, tillsammans med hundupplevelsen och naturupplevelsen.
Vi äter i princip bara viltkött. Älg, vildsvin, rådjur om vi kan köpa det eller får med oss från annan mark, gräsand och mer sällsynt hare . Vi gör egen matkorv i olika konstellationer och påläggskorv av den färs som vi inte hinner äta upp innan jaktsäsongen börjar om och nytt kött hamnar i frysen. Slamsorna/putsen/ben som blir över får hundarna, antingen som tillskott till sitt foder eller så torkas det i svamptorken och blir godis.

Att börja föda upp djur i fångenskap med att "köttet ska bli billigare" som argument ser jag som rent förkastligt faktiskt. Som om det inte är illa nog med de tamdjur vi har.
Hör man sig bara för lite är det inte särskilt svårt att köpa viltkött, däremot gör livsmedelslagarna det onödigt svårt för jägare att sälja köttet lagligt.

Jo, generellt så skulle nog fler personer behöva bli vegetarianer för att jorden ska överleva.
 
Så då så, de två huvudargumenten att varg orsakar stora ekonomiska skador för ffa fårbönder och rennäringen faller - i den tidigare tråden som jag nu inte hittar - påpekades det att varg inte utgjorde en större fara för fårbönderna heller. Kvarstår då argumentet att vargarna minskar viltdjursstammen, ffa rådjur och älg. Djur som ingen livnär sig på utan skjuts för nöjes skull och tillägg till en redan mer än adekvat diet.

Om man nu vill ha älg och rådjurskött kan man börja avla på dem. Det finns ju redan någon i södra Sverige som har tama älgar för att underhålla turister. Och jag antar att de älgar vi ser på Skansen och i andra djurparker är uppfödda där. Om man kan odla lax och räkor kan man avla älg/rådjur. Det skulle också ge en större andel av befolkningen tillgång till ett kött som nu är reserverat för en minoritet av svenskar.

Att det inte är problem med varg när det gäller rennäringen är ju för att alla vargar "mystiskt" omkommer när de kommer i närheten dessa områden.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 359
Senast: Freazer
·
Fritid Visst har vi byggkunniga här som kanske kan komma med tips och råd vid val av virke? I stallet har vi hyllor i vårt "vattenrum" de...
Svar
17
· Visningar
850
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Jag gillar inte att bli äldre. Kroppen är liksom inte med mig som förr. Jag blir stel och får ont bara jag råkar göra något. Igår...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 611
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 625
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp