Bukefalos 28 år!

Vargjakten är igång

Rennäringen är inte särskilt hårt drabbad. Vargen är inte accepterad där.

Officiellt eller inofficiellt? ;) Läste nyligen att det största hotet just nu är klimatförändringar med mycket mindre snö och kyla som förvirrar renarna och gör att renägarna måste dyrt stödutfodra. :(
 
Officiellt eller inofficiellt? ;) Läste nyligen att det största hotet just nu är klimatförändringar med mycket mindre snö och kyla som förvirrar renarna och gör att renägarna måste dyrt stödutfodra. :(

Både och. Det trodde jag var allmänt känt. Det är väl det största problemet för vargens utbredning, halva Sverige är stängt.

Söderut är den väl heller inte särskilt välkommen.
 
Grejen är att jägarna har fått beröm för vargjakten, eftersom de skött den på ett mycket bra sätt.
Både efter förra jakten: http://svenskjakt.se/uncategorized/sva-berommer-vargskyttar/
och jakten dessförinnan: http://svenskjakt.se/start/nyhet/bra-skytte-vid-vargjakten/

Att jägarna har misskött vargjakten stämmer inte riktigt...

Vad jag tyckte var intressant av artikeln var att vargarna som sköts var friska och i gott hull. Det visar att rov-bytesdjur balansen fungerar.
 
Både och. Det trodde jag var allmänt känt. Det är väl det största problemet för vargens utbredning, halva Sverige är stängt.

Söderut är den väl heller inte särskilt välkommen.
Jag har en känsla av att kommer vargen in i renbeteslandet så blir den inte allt för gammal om inte lst har koll på den då är dom nog försiktigare !
 
Både och. Det trodde jag var allmänt känt. Det är väl det största problemet för vargens utbredning, halva Sverige är stängt.

Söderut är den väl heller inte särskilt välkommen.

Som sagt, om klimatförändringarna fortsätter i samma takt kommer det inte att vara ett problem om några årtionden eftersom det då inte kommer att finnas många som kan försörja sig på rennäringen.

Kanske ett alternativ är att skapa ett naturreservat i norra Sverige för vargar? Jag har för mig att staten äger stora områden där så det skulle vara relativt lätt med ett naturreservat. Vore fantastiskt roligt med ett reservat där inte bara vargar utan även uroxar och andra djur från urminnes dagar kunde vandra fritt.
 
Som sagt, om klimatförändringarna fortsätter i samma takt kommer det inte att vara ett problem om några årtionden eftersom det då inte kommer att finnas många som kan försörja sig på rennäringen.

Kanske ett alternativ är att skapa ett naturreservat i norra Sverige för vargar? Jag har för mig att staten äger stora områden där så det skulle vara relativt lätt med ett naturreservat. Vore fantastiskt roligt med ett reservat där inte bara vargar utan även uroxar och andra djur från urminnes dagar kunde vandra fritt.

Det är ganska mycket omdiskuterat och finns även angivet i riksdagens rovdjursförvaltning (att varg inte ska finnas i renskötselområdet).
 
Jag har räknat lite. Någon tog upp Rumänien som exempel jag satte mig att titta lite på det.
I Rumänien lever det 0,016 vargar/km2
I Värmland är det 0,09 vargar/km2 (räknat på inventeringen 14/15 som var den nyaste siffra jag hittade)
Om vi ser till att ha samma vargtäthet i hela Götaland och Svealand som finns i Värmland så blir det totala antalet djur 1667 st.
Som jag sagt tidigare. Problemet är inte att vi har varg i Sverige utan att en liten del av landet bär hela bördan.
 
Det har hittills inte varit problem att få skyddsjakt beviljad på dem.
Nej det är rätt men många organisationer gör allt för att stoppa skyddsjakten för samerna.Har läst en del på was sida på fb men som tur är får dom inte igenom sina överklagande då det gäller samerna
 
Det är ganska mycket omdiskuterat och finns även angivet i riksdagens rovdjursförvaltning (att varg inte ska finnas i renskötselområdet).

Så då så, de två huvudargumenten att varg orsakar stora ekonomiska skador för ffa fårbönder och rennäringen faller - i den tidigare tråden som jag nu inte hittar - påpekades det att varg inte utgjorde en större fara för fårbönderna heller. Kvarstår då argumentet att vargarna minskar viltdjursstammen, ffa rådjur och älg. Djur som ingen livnär sig på utan skjuts för nöjes skull och tillägg till en redan mer än adekvat diet.

Om man nu vill ha älg och rådjurskött kan man börja avla på dem. Det finns ju redan någon i södra Sverige som har tama älgar för att underhålla turister. Och jag antar att de älgar vi ser på Skansen och i andra djurparker är uppfödda där. Om man kan odla lax och räkor kan man avla älg/rådjur. Det skulle också ge en större andel av befolkningen tillgång till ett kött som nu är reserverat för en minoritet av svenskar.
 
Så då så, de två huvudargumenten att varg orsakar stora ekonomiska skador för ffa fårbönder och rennäringen faller - i den tidigare tråden som jag nu inte hittar - påpekades det att varg inte utgjorde en större fara för fårbönderna heller. Kvarstår då argumentet att vargarna minskar viltdjursstammen, ffa rådjur och älg. Djur som ingen livnär sig på utan skjuts för nöjes skull och tillägg till en redan mer än adekvat diet.

Om man nu vill ha älg och rådjurskött kan man börja avla på dem. Det finns ju redan någon i södra Sverige som har tama älgar för att underhålla turister. Och jag antar att de älgar vi ser på Skansen och i andra djurparker är uppfödda där. Om man kan odla lax och räkor kan man avla älg/rådjur. Det skulle också ge en större andel av befolkningen tillgång till ett kött som nu är reserverat för en minoritet av svenskar.

Nu måste du ha läst nån helt annan tråd? Vargen är definitivt ett problem för fårnäringen och även för annan djurhållning.

Skulle jag få ett angrepp skulle mitt hästföretag t ex vara skjutet i sank på ungefär fem röda sekunder.
 
Jag har räknat lite. Någon tog upp Rumänien som exempel jag satte mig att titta lite på det.
I Rumänien lever det 0,016 vargar/km2
I Värmland är det 0,09 vargar/km2 (räknat på inventeringen 14/15 som var den nyaste siffra jag hittade)
Om vi ser till att ha samma vargtäthet i hela Götaland och Svealand som finns i Värmland så blir det totala antalet djur 1667 st.
Som jag sagt tidigare. Problemet är inte att vi har varg i Sverige utan att en liten del av landet bär hela bördan.
Tror du att vargen är jämnt fördelad över hela rumänien? Jag tvivlar att du hitttar så värst många vargar i Buckarest eller vid svartahavskusten. Jag gissar att snedfördelningen är lika stor där som i Sverige. Förutom då att de har fler vargar och landet är drygt hälften så stort på ett ungefär. Och har dubbelt så många invånare än Sverige.
 
Nu måste du ha läst nån helt annan tråd? Vargen är definitivt ett problem för fårnäringen och även för annan djurhållning.

Skulle jag få ett angrepp skulle mitt hästföretag t ex vara skjutet i sank på ungefär fem röda sekunder.

Du påpekade själv att skyddsjakt på varg i renbetesområden är tillåtet och att man håller efter vargstammen där. Jag hänvisade också till en tidigare tråd på samma tema där man diskuterade just fårböndernas problematik och där det togs upp att vargar inte ansågs som något större hot mot fårbesättningen men att det absolut förekom vargattacker. Jag vet att det var någon som höll på med en omfattande analys av just vargar-får och hur kompensation och minimering av attacker skulle åtgärdas. Jag kommer bara inte ihåg nick nu.

Men frågan är då, hur många hästföretag har blivit attackerade av vargar särskilt till den grad att de tvingats sluta? Och är det inte mer logiskt att man isof utvidgar det ekonomiska stödet till att omfatta samtliga tamdjur som attackeras/dödats av vargar. Nu läser jag inte alla lokaltidningar men jag har aldrig sett en artikel/rubrik om att en vargattack har tvingat en hästuppfödare eller annan djurnäring i konkurs? Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Du påpekade själv att skyddsjakt på varg i renbetesområden är tillåtet och att man håller efter vargstammen där. Jag hänvisade också till en tidigare tråd på samma tema där man diskuterade just fårböndernas problematik och där det togs upp att vargar inte ansågs som något större hot mot fårbesättningen men att det absolut förekom vargattacker. Jag vet att det var någon som höll på med en omfattande analys av just vargar-får och hur kompensation och minimering av attacker skulle åtgärdas. Jag kommer bara inte ihåg nick nu.

Men frågan är då, hur många hästföretag har blivit attackerade av vargar särskilt till den grad att de tvingats sluta? Och är det inte mer logiskt att man isof utvidgar det ekonomiska stödet till att omfatta samtliga tamdjur som attackeras/dödats av vargar. Nu läser jag inte alla lokaltidningar men jag har aldrig sett en artikel/rubrik om att en vargattack har tvingat en hästuppfödare eller annan djurnäring i konkurs? Rätta mig gärna om jag har fel.

Man kan ju inte förneka att vargarna inte påverkat fårnäringen i Värmland. Antalet besättningar sjunker snabbt, det finns det statistik på (jag jobbar dagligen med dessa frågorna och även i nära samarbete med Länsstyrelsen i Värmland, du hittar snabbt mitt namn vid en googling. Om du behöver källa så att säga).

Vad gäller hästarna; Nej det har inte hänt. För mig (se min profil så kan du läsa vad jag pysslar med) där jag bor är risken ändå ganska stor (se tidigare i tråden en karta över reviren i Värmland) i synnerhet eftersom jag har många föl här. Jag kommer inte ha en kund kvar om vi får vargangrepp i hästhagen.

Jag har fått stängselbidrag beviljat till mina naturbeten, det är uppsatt och betalat men jag har inte fått pengarna än. Det kräver alltså en viss egen likviditet för att betala det. Jag kommer göra en ny ansökan på resten av arealen inom kort, det är dock tack vare att jag har några får som jag öht kommer ifråga för bidraget.

(så slipper nån komma med argumentet om stängsel)
 
Tror du att vargen är jämnt fördelad över hela rumänien? Jag tvivlar att du hitttar så värst många vargar i Buckarest eller vid svartahavskusten. Jag gissar att snedfördelningen är lika stor där som i Sverige. Förutom då att de har fler vargar och landet är drygt hälften så stort på ett ungefär. Och har dubbelt så många invånare än Sverige.
Fast nu räknade jag om det till st/km2 så vad ytan gör för skillnad vet jag inte. Angående snedfördelningen så finns den säkert där också. Jag har inte påstått annat. Problemet är att man bara jämför rakt av utan att ha några fasta värden som ger vettiga jämförelsevärden. Det här var iallafall ett sätt att försöka skapa någon typ av jämförelse/ytenhet istället en massa tyckande utan någon fakta. En annan sak att beakta är ifall växtsäsongen ser likadan ut där som här. Beroende på den så kan marken föda olika många växtätare vilket är en viktig faktor i ekvationen.
Den andra delen var för att visa hur ojämnt fördelad vargen faktiskt är i landet. Uppenbarligen är inte det ett problem för större delen av invånarna. Jag tycker det är ett problem när jaktlagen jagar älg och ser noll kalvar år efter år efter år. Det tyder i min värld på att reviren är för små.
 
Tror du att vargen är jämnt fördelad över hela rumänien? Jag tvivlar att du hitttar så värst många vargar i Buckarest eller vid svartahavskusten. Jag gissar att snedfördelningen är lika stor där som i Sverige. Förutom då att de har fler vargar och landet är drygt hälften så stort på ett ungefär. Och har dubbelt så många invånare än Sverige.

Min bror var för många år sedan på en ridresa i Rumänien i Karpaterna där det tydligen vimlade av både vargar andra vilda djur och människor med tamdjur som försörjning. Han såg vargar men hästarna var coola och vana, hmmm.

På något sätt fungerade det ändå, det sköts vargar men inte så att populationen minskade. Jag har för mig att han berättade att många bönder hade någon slags enormt stor hund med taggigt halsband som skyddade fåren och om det var kor också men det kan jag inte svära på att det var.

Edit: Hittade det!

Detta område har Europas största koncentration av stora rovdjur och på Karpatien långritt ges möjlighet att även få se vilda brunbjörnar från ett gömsle. På Transylvanien långritt får du rida över de intilliggande transsylvanska böljande kullarna som tycks ändlösa - som om de var gjorda för ridning. I byarna där emellan tycks tiden stå stilla, inte många bilar besöker dessa byar och tempot på de små gårdarna är fortfarande som det brukade vara hundra år sedan.

http://www.horsexplore.se/transylvanien
 
Vaktande hundar finns här också, men allemansrätten är ett problem. I Sverige kan vem som helst gå in i en hage, och de där hundarna är inte speciellt trevliga (man har dem inte i familjen som "vanliga" hundar) och därtill har vi strikt hundägaransvar. Så vi måste ändra några lagar innan boskapsvaktande hundar kan fungera i vårt land.
 
Inte för att föra tråden OT eller göra reklam men fasiken vad längtig man blir när man läser om ridresor till jordens alla hörn. Drömmen vore definitivt Mongoliet :love:
 
Vaktande hundar finns här också, men allemansrätten är ett problem. I Sverige kan vem som helst gå in i en hage, och de där hundarna är inte speciellt trevliga (man har dem inte i familjen som "vanliga" hundar) och därtill har vi strikt hundägaransvar. Så vi måste ändra några lagar innan boskapsvaktande hundar kan fungera i vårt land.

Men det här är alltså hundar som är uppfödda att försvara mot vargar och andra rovdjur? Hur effektiva är de?
 

Liknande trådar

Fritid Visst har vi byggkunniga här som kanske kan komma med tips och råd vid val av virke? I stallet har vi hyllor i vårt "vattenrum" de...
Svar
17
· Visningar
850
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 625
Senast: escodobe
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 567
Senast: JohannaB
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
25 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp