Bukefalos 28 år!

Vargjakten är igång

Vilka experter är det du hänvisar till?
Och på vilket sätt står resonemanget om hur bytesdjur och rovdjur "följer varandra" i motsats till vad?
Det är hur många som helst som uttalar sig i bla P1, har inte en aning vad dom heter. Många var från första omgången vargjakt där dom även förklarade bla varför vargar blir skygga vid jakt.

Problem med att bytesdjur dör ut finns om man är på en liten begränsad yta som tex en ö. Tror inte Sverige räknas som starkt begränsad yta.

Men som sagt du har rätt och experterna fel. Så slipper vi flera sidor med inlägg där tillslut någon ny citerar ett inlägg taget ur sitt samanhang flera sidor tillbaks och allt börjar på nytt igen.
 
Exempel på vad som sker med rådjursstammen i områden med högt rovdjurstryck, från rådjursforskaren Petter Kjellander:
Möjligheten att förvalta de stora rovdjuren har varit små på senare år och det ger stora konsekvenser för rådjuren.
I delar av Mellansverige finns i dag ingen möjlighet till rådjursjakt. Det är en följd av det höga och samlade rovdjurstrycket.
– Lodjur och varg ihop är ingen bra kombination för rådjuren. Rådjuren är lättjagade och kommer alltid att få stryk av båda de stora rovdjuren, menar Petter Kjellander.

I mitten av 1990-talet fanns det oerhört gott om rådjur i stora delar av landet. I dag är rådjursstammen på många håll nere på bottennivåer.

Finns det någon chans till mellannivå för rådjuren med dagens höga rovdjurstryck?
– Jag är väldigt pessimistisk. Det enda halmstrået för rådjursstammen är att rovdjurens revir blir så stora att det samlade predationstrycket blir tillräckligt lågt lokalt. Men från strax norr om Mälardalen och uppåt i rovdjursområdena är det kört. Det kommer aldrig mer bli ens en hygglig rådjursstam i de områdena om vi inte får till beståndsreglerande jakt på lodjur och varg.
http://svenskjakt.se/jakt-prylar/jagartips/forskare-oroas-av-radjurens-tillbakagang/
 
Inte för att kasta mer pinnar på brasan, men en av de främsta argumentet för vargjakt är att älgjakten minskar. Fårbönder och renhållare kan jag verkligen förstå deras argument, men jakt på vilt bytesdjur av en grupp som inte behöver det för sin överlevnad utan endast för nöjesskull och att få äta gott viltkött tycker inte jag är ett gångbart argument, och jodå jag vet att jägare förvaltar skogsvård och marker och att utan dem skulle stora delar av Sveriges skogar växa igen. Direktcitat från jägareförbundet i Värmland:

Värmland har varit ett län där älgjakten präglat både människor och bygder. Idag är älgjakten kraftigt försämrad. – Älgjakten är ett kulturarv som vi försöker värna. Värmland har under många år tvingats att ta ett oproportionellt och för många plågsamt ansvar för den skandinaviska vargstammen. Det är inte rimligt, nu måste vi få en regional förvaltning och kraftig minskning av antalet vargar i Värmland, säger Ingemar Tönnberg.

Jag blir också riktigt provocerad av att samma människor som är för vargjakt för att de orsakar ekonomisk förlust samtidigt ojar sig över jakt på djur i Afrika och Asien vilken till stor del består av kollisionen mellan en ökande befolkning och hot mot djurens naturliga habitat, något som inte förekommer i Sverige. Svenska staten kan kanske uppföra vargreservat på olika platser runtom i Sverige likt reservaten i Afrika och Asien. Yellowstone Park Swedish style är kanske ett alternativ?

Vargar fäller enligt beräkningar 24,000 älgar om året, jägare 100,000. Vilka bidrar mest till den eventuella utarmningen av älgstammen? Minska kvoten av älgjakt till 76,000 och problemet är löst ;) Då blir det dessutom bara 24% mindre skogsvård.

Nej, vargen är inte utrotningshotad men det är inte heller elefanter i Kenya och tro mig, efter att ha lyssnat till berättelser om hur elefanter äter upp taken och förstör de små åkrar som utgör lokalbefolkningens enda inkomstkälla och sedan dödar bybor som springer ut för att stoppa dem, ja då har jag full förståelse för hatet mot elefanter.

Fö är årets kvot fylld nu förutom att ytterligare ett par till eventuellt kommer att skjutas. Så vi kan återuppta diskussionen i januari 2018 :angel:
 
Vargar fäller enligt beräkningar 24,000 älgar om året, jägare 100,000. Vilka bidrar mest till den eventuella utarmningen av älgstammen? Minska kvoten av älgjakt till 76,000 och problemet är löst ;) Då blir det dessutom bara 24% mindre skogsvård.

Nej, vargen är inte utrotningshotad men det är inte heller elefanter i Kenya och tro mig, efter att ha lyssnat till berättelser om hur elefanter äter upp taken och förstör de små åkrar som utgör lokalbefolkningens enda inkomstkälla och sedan dödar bybor som springer ut för att stoppa dem, ja då har jag full förståelse för hatet mot elefanter.

Fö är årets kvot fylld nu förutom att ytterligare ett par till eventuellt kommer att skjutas. Så vi kan återuppta diskussionen i januari 2018 :angel:

Nu plockar jag ett par stycken ur din text, hoppas det är ok :)

Med tanke på att man i år hade en tilldelning på 3.600 älgar i Värmland och att man 1982 hade en tilldelning på 16.700 älgar så har ju en rejäl minskning redan utförts.
Sedan kan jag ju tycka att det inte är försvarbart att skjuta älg i Värmland över huvud taget när stammen ser ut som den gör, och det är ju flera jaktlag som tycker samma och inte jagar älg längre.
Men ska man hårddra det - 300 000 jägare skjuter 100.000 älgar. Ca 400 vargar äter 24.000 älgar, om dina siffror angående det stämmer..

Och jag håller med dig angående elefanter, jag har varit där och sett förödelsen också.
 
Nu plockar jag ett par stycken ur din text, hoppas det är ok :)

Med tanke på att man i år hade en tilldelning på 3.600 älgar i Värmland och att man 1982 hade en tilldelning på 16.700 älgar så har ju en rejäl minskning redan utförts.
Sedan kan jag ju tycka att det inte är försvarbart att skjuta älg i Värmland över huvud taget när stammen ser ut som den gör, och det är ju flera jaktlag som tycker samma och inte jagar älg längre.
Men ska man hårddra det - 300 000 jägare skjuter 100.000 älgar. Ca 400 vargar äter 24.000 älgar, om dina siffror angående det stämmer..

Siffrorna fick jag från Sveriges Radio tror jag, hittar inte länken just nu, men jag antar att de är relativt källkritiska. Om man vänder på frågan, en av argumentet mot varg är ju att de inte är utrotningshotade vilket är helt sant. De finns i många länder - intressant fö att Rumänien tex har en mångdubbelt större vargbefolkning på ett mindre område än Sverige och fler som livnär sig på tamdjurshållning. Men älgar är om något ännu mindre utrotningshotade än vargar. De finns i samtliga 'vargländer' och har av någon underlig anledning inte blivit utrotade av varg där. Kanske borde Sverige titta på länder som Kanada och USA som har en mycket större population av varg än här och älgjägare som jagar året runt utan att varken varg eller älg verkar vara på väg att utrotas som det tydligen varnas för i Sverige.
 
Alltså, jag har eg inga moraliska problem med jakt på varg - om stammen är livskraftig nog.
Jag tycker dock att iom den infekterade frågan (och att man tidvis skjutit helt fel individer) bör det skötas av speciella jägare och i samråd med LS (det är väl de som sköter inventeringen?) för att skjuta rätt individer på rätt plats - istället för kvot.
 
Det där är ju en väldigt ungefärlig sanning.
När det finns gott om bytesdjur, finns det näring för fler rovdjur så rovdjursstammen har en tendens att växa när det finns fler bytesdjur.

Alltså: många bytesdjur leder till många rovdjur.

När tillgången på bytesdjur sjunker, kan inte längre en lika stor rovdjursstam "hållas".
Så när antalet bytesdjur är lågt, sjunker antalet rovdjur - eller så serverar sig rovdjuren av tamdjur i stället.

Stort antal rovdjur leder till att det blir ett mindre antal bytesdjur.


Visst blir det något slags balans, men inte på det sättet som du beskriver ovan utan mer komplext än så och inte med det kausalsamband som du verkar beskriva.
Det är hur många som helst som uttalar sig i bla P1, har inte en aning vad dom heter. Många var från första omgången vargjakt där dom även förklarade bla varför vargar blir skygga vid jakt.

Problem med att bytesdjur dör ut finns om man är på en liten begränsad yta som tex en ö. Tror inte Sverige räknas som starkt begränsad yta.

Men som sagt du har rätt och experterna fel. Så slipper vi flera sidor med inlägg där tillslut någon ny citerar ett inlägg taget ur sitt samanhang flera sidor tillbaks och allt börjar på nytt igen.
För många år sedan då jag började jaga hade vi massor med rådjur här så vi jagade dom ganska hårt men stammen minskade inte nämnvärt men sedan kom det hit 5 lodjur som höll sig nere efter älven på en sträcka på 2 mil och gjorde det i princip rent från rådjur och det blev några enstaka kvar .Och stammen har inte repat sig än utan den är knappt jaktbart här på 20 år .Hade en flock på 8 djur här som jag såg nästan var dag .Nu får man vara glad om man ser spår .Ena rådjuret som blev taget låg resterna av på min gräsmatta .Sedan drog lon iväg härifrån till nya jaktmarker
 
För många år sedan då jag började jaga hade vi massor med rådjur här så vi jagade dom ganska hårt men stammen minskade inte nämnvärt men sedan kom det hit 5 lodjur som höll sig nere efter älven på en sträcka på 2 mil och gjorde det i princip rent från rådjur och det blev några enstaka kvar .Och stammen har inte repat sig än utan den är knappt jaktbart här på 20 år .Hade en flock på 8 djur här som jag såg nästan var dag .Nu får man vara glad om man ser spår .Ena rådjuret som blev taget låg resterna av på min gräsmatta .Sedan drog lon iväg härifrån till nya jaktmarker
Och?
 
Siffrorna fick jag från Sveriges Radio tror jag, hittar inte länken just nu, men jag antar att de är relativt källkritiska. Om man vänder på frågan, en av argumentet mot varg är ju att de inte är utrotningshotade vilket är helt sant. De finns i många länder - intressant fö att Rumänien tex har en mångdubbelt större vargbefolkning på ett mindre område än Sverige och fler som livnär sig på tamdjurshållning. Men älgar är om något ännu mindre utrotningshotade än vargar. De finns i samtliga 'vargländer' och har av någon underlig anledning inte blivit utrotade av varg där. Kanske borde Sverige titta på länder som Kanada och USA som har en mycket större population av varg än här och älgjägare som jagar året runt utan att varken varg eller älg verkar vara på väg att utrotas som det tydligen varnas för i Sverige.

Då stämmer det säkerligen.

Ett vanligt misstag när man tar upp att andra länder har så mycket varg och inte vi, är att man missar att samma diskussioner förs där som här. Nu har man jaktstopp på de stora rovdjuren i Rumänien sedan något år, men 2007-2016 har man skjutit 1186 vargar där. (källa) Man tror väl att populationen ligger på ca 4000 vargar, 2016 års tilldelning var 600st.
Gemensamt för alla andra länder som har en stor population av varg. är att man jagar dem. Förutom Rumänien nu då, sedan de beslutat att sluta jaga de stora rovdjuren.
I Ryssland är det t ex skottpengar på varg och ammunitionen är subventionerad... (http://www.telegraph.co.uk/science/...-state-of-emergency-in-russias-siberia-regio/)
 
Alltså, jag har eg inga moraliska problem med jakt på varg - om stammen är livskraftig nog.
Jag tycker dock att iom den infekterade frågan (och att man tidvis skjutit helt fel individer) bör det skötas av speciella jägare och i samråd med LS (det är väl de som sköter inventeringen?) för att skjuta rätt individer på rätt plats - istället för kvot.

Grejen är att jägarna har fått beröm för vargjakten, eftersom de skött den på ett mycket bra sätt.
Både efter förra jakten: http://svenskjakt.se/uncategorized/sva-berommer-vargskyttar/
och jakten dessförinnan: http://svenskjakt.se/start/nyhet/bra-skytte-vid-vargjakten/

Att jägarna har misskött vargjakten stämmer inte riktigt...
 
I Ryssland är det t ex skottpengar på varg och ammunitionen är subventionerad... (http://www.telegraph.co.uk/science/...-state-of-emergency-in-russias-siberia-regio/)

Men i det ryska exemplet är det ju på grund av att varg population verkligen är ett hot mot, som jag förstår det av artikeln, ekonomisk överlevnad och även människoliv och det är vi alla överens om är befogad jakt på varg. Och att dessutom något rubbat den naturliga rov-bytesdjur balansen, dvs innan de extremförhållanden som lett till skottpengar på varg, det inte varit ett problem.

Att argumentet att vargstammen måste minska för att de fäller för många älgar så jägare inte kan skjuta av älgstammen i samma utsträckning som förr håller enligt min mening inte.

I en tidigare tråd så tog någon upp att det ibland blir stora rubriker om vargar som dödat får och senare har det konstaterats att det var hundar, men det får inga rubriker. Likaså stora rubriker när en varg dödar en hund, men ingenting om att fler hundar skjuts ihjäl av andra jägare av misstag. Min gissning, utan några källor, är att rennäringen är mer drabbad än fårbönder och jag anser att man där dels måste ge ökat ekonomiskt stöd för förlusten av renar till ägaren och dels koncentrerar sig på att se till att just de områdena har en liten vargpopulation. Men jag tvivlar starkt på att det finns så många som livnär sig på renar i Värmland...
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
1 789
Senast: Freazer
·
Fritid Visst har vi byggkunniga här som kanske kan komma med tips och råd vid val av virke? I stallet har vi hyllor i vårt "vattenrum" de...
Svar
17
· Visningar
912
Senast: Bison
·
Fritid Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 158
Senast: lizzie
·
  • Artikel
Dagbok Jag gillar inte att bli äldre. Kroppen är liksom inte med mig som förr. Jag blir stel och får ont bara jag råkar göra något. Igår...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
8 089
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp