Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Det verkar vara svårt. Vi har t.ex. aldrig fått träffa barnläkaren på barnkliniken som har hand om henne i vanliga fall och läkaren som ringde igår från u-sala bad faktiskt om ursäkt att han tog det per telefon men han ville ta möjligheten när de hade en tid nästa vecka.
Pratade lite med BVC igår (innan jag pratade med de från u-sala) men eftersom hon inte kan något om det här så kan jag inte heller få några svar. BVC är ju väldigt allmänna och kan lite om mycket. Läkarna i v-ås är duktiga men de är långt ifrån samma kunnande som läkarna i u-sala.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Skittråkigt, jag vet! :D Men det är underbart när det är klart, på nåt sätt känns det skönt att packa och flyttstäda - för då är man så trött på skiten när man väl är klar, att avskedet från lägenheten inte blir så jobbigt. Man vill bara iväg liksom. :D Manducan var vår bästa vän då vi packade och städade. Eller ja, det är den alltid men den användes i princip dygnet runt då. :o
Tänk - snart har ni ert hus på landet! :love:

Michellan; Massa kramar till er! Det kan inte vara lätt att tvingas ta såna beslut som ni gör, jag får ont i magen av bara tanken. :crazy: Håller tummarna för er att allt går bra!

Lottch;
Demenssjukdomar är ett jäkla skit. :( Har jobbat mycket med just det, och vet hur förtvivlad man blir som anhörig. Massa kramar till dig med!
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Äh, den borde ju inte vara svårsåld! Marklägenheterna är ju skitmysiga, och ni har väl renoverat en hel del va? Ska höra mig för lite i alla fall, har ett par vänner som ev. kan vara intresserade. ;)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Tänkte försöka lägga ut en annons på blocket i helgen och lite bilder på facebook.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Men tänk vilken lycka för familjen som äntligen får ett barn :) Och hur mycket den fattiga kvinnan kan göra för sin familj. Visst- det är absolut inte rätt- det tycker inte jag heller MEN de hade inte haft det bättre utan de extra pengarna heller tyvärr... Sen tror jag att det är ett väldigt slitsamt sätt att skaffa fram pengar.
Nu har jag inte en aning om vad de tjänar på detta...

Men bara för att folk är fattiga är det väl inte ok att utnyttja dem? :crazy:

Och hur kan du veta att de inte hade haft det bättre utan pengarna? I flera fall var det ju inte kvinnan själv utan kvinnans man som bestämde att hon skulle gå igenom graviditeten för att familjen behövde pengar. Inte kvinnan själv. Och det är inte alls sagt att kvinnan själv hade kommit fram till att det var värt pengarna - att mannen tycker det säger ju inte så mycket, det är ju inte han som ska göra det.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Det är inte lätt för man vet inte om man tar rätt beslut :confused: men kan bara hoppas just nu och det är så enormt frustrerande att inte kunna få exakt svar att så här blir det.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Som sagt- jag skrev inte att det var rätt. Jag kollade inte detta programmet överhuvudtaget men har ju sett liknande.
Sen är det synd om alla kvinnor som är så förtryckta av mannen iofs. Men det är ju så i vissa kulturer...
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

*kl*

Både idag och igår har det varit full fart på oss. Igår var jag och red och resten av dagen spenderades med min farbror och faster som är här på besök från usa och sen så var svärmor här till klockan nio igår. Idag var jag i stallet på morgonen och sen så har jag varit på ikea och stalands halva dagen och shoppat. Snaaaart så har vi möbler i alla rum igen. Woho.

Har även hunnit med att vara och hälsa på Selmas lilla ponny, bjuder på två bilder på gulleungen. :love:

58189_448261199760_503859760_4801127_1544328_n.jpg

41210_448261364760_503859760_4801128_2899145_n.jpg

:love: Gudars så fin!!! :love:
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Men bara för att folk är fattiga är det väl inte ok att utnyttja dem? :crazy:

Och hur kan du veta att de inte hade haft det bättre utan pengarna?

Samtidigt är det ju så att även om man är fattig kan man fatta beslut baserade på den information man själv har om sin familj för sin familjs bästa. Det är inte alltid så att en representant från WHO tex kan fatta ett bättre beslut. Ofta blir det fel om den som inte drabbas/genomför ska fatta beslutet (men även se nedan apropå det)


I flera fall var det ju inte kvinnan själv utan kvinnans man som bestämde att hon skulle gå igenom graviditeten för att familjen behövde pengar. Inte kvinnan själv. Och det är inte alls sagt att kvinnan själv hade kommit fram till att det var värt pengarna - att mannen tycker det säger ju inte så mycket, det är ju inte han som ska göra det.

Det är ju självklart så att man tycker att det är kvinnan som ska fatta beslutet byggt på egen erfarenhet och kunskap om sin egen hälsa!
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Fast i så fall är ju allt utnyttjande av fattiga helt ok, för de flesta människor fattar ju det beslut de själva tycker är bäst för sin familj.

Även om folk har det så illa att de nappar på att t ex sälja sin njure, sälja sin dotter till prostitution, sätta barnen i slavarbete, eller vad det nu vara, så försvarar inte det i mina ögon den som gör erbjudandet och drar nytta av njuren/dottern/barnen. Bara för att någon annan har det så jävligt att den tackar ja, så innebär inte det att det är ok att utnyttja dem. För vad har man för val i realiteten?
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Det är väl självklart att det finns gradskillnader.

Jag gillar bara inte att vi betraktar världens fattiga som lite mer korkade än andra människor. Då blir vissa sätt man uttrycker sig på patroniserande.

Jag vet inte om jag tycker det är rätt att folk föder andras barn, men jag tycker att om en kvinna fattat det beslutet själv så känns det fel att antyda att det var för att hon var lite korkad och borde fattat att all lycka inte ligger i pengar (har man tillräckligt lite så ligger nog mycket i de slantarna).

Konstig värld, men jag vägrar att förakta vare sig den som vill ha ett barn fött av någon annan eller den som tar beslutet att föda det (oavsett hur fattig eller rik hon är). Jag kan förstå dem båda.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Men OM jag satt i en svår situation och kunde lösa alla problem med att sälja en njure eller bära ett surrogatbarn så hade jag faktiskt gjort det tror jag...
Sen tror jag ju inte att ersättningden de i 3:e världen får skulle få mig att ställa upp- det är ju helt klart sant. Det är ju lätt att sitta i västvärlden och gnälla över att vi utnyttjar 3:e världen.

Jag och min vän snackade för några år sedan om att sälja våra ägg. Något jag lätt skulle kunna göra för att en annan skulle få uppleva den lycka jag har idag :) MEN jag vill inte att de ska kunna veta var ägget kommer ifrån.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Det är väl självklart att det finns gradskillnader.

Jag gillar bara inte att vi betraktar världens fattiga som lite mer korkade än andra människor. Då blir vissa sätt man uttrycker sig på patroniserande.

Jag vet inte om jag tycker det är rätt att folk föder andras barn, men jag tycker att om en kvinna fattat det beslutet själv så känns det fel att antyda att det var för att hon var lite korkad och borde fattat att all lycka inte ligger i pengar (har man tillräckligt lite så ligger nog mycket i de slantarna).

Konstig värld, men jag vägrar att förakta vare sig den som vill ha ett barn fött av någon annan eller den som tar beslutet att föda det (oavsett hur fattig eller rik hon är). Jag kan förstå dem båda.

Patroniserande?:confused: Eller menar du eng. "patronizing" - sv. "nedlåtande"?

Att fattiga skulle vara korkade får stå för dig. Jag syftade på att fattiga kan vara så utsatta att de inte har annat val än att tacka ja till att göra saker de inte skulle göra om de hade andra alternativ. Som t ex att sälja en njure. Om alternativet är att ens barn inte får gå i skola så är det kanske bättre att sälja en njure. Det innebär inte att den som köper njuren absolut ska ha rent samvete - man kunde ju istället skänka pengarna för njuren till en skola, så att ingen behövde välja mellan den egna njuren och barnens skolgång.

Alltså, den som är i priviligierad position kan inte gömma sig bakom "Jamen de fick ju välja", när den som säljer sin kropp i praktiken inte har något val. Jag tycker inte det är ok att köpa saker tillverkade av barnarbetare, t ex, även om deras föräldrar faktiskt har kunnat "välja" att sätta sina barn i sådana fabriker. För föräldrarna har i praktiken inte haft något val, annars tror jag inte någon skulle göra så.

Just den fattiga vet väl om någon att lycka inte ligger i pengar, men troligen ligger ju lycka i det pengar kan köpa (mat, bostad, utbildning för barnen). Det betyder inte att den som utnyttjar den fattiges position och behov av pengar kan två sina händer från ansvar.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Alltså, den som är i priviligierad position kan inte gömma sig bakom "Jamen de fick ju välja", när den som säljer sin kropp i praktiken inte har något val. Jag tycker inte det är ok att köpa saker tillverkade av barnarbetare, t ex, även om deras föräldrar faktiskt har kunnat "välja" att sätta sina barn i sådana fabriker. För föräldrarna har i praktiken inte haft något val, annars tror jag inte någon skulle göra så.

Just den fattiga vet väl om någon att lycka inte ligger i pengar, men troligen ligger ju lycka i det pengar kan köpa (mat, bostad, utbildning för barnen). Det betyder inte att den som utnyttjar den fattiges position och behov av pengar kan två sina händer från ansvar.

Jag tycker att det är ett sorts moraliskt dilemma.

I en annan tråd så stod det om en människorättsorganisation som stängde en fabrik med barnarbetare, problemet var bara att barnen inte fångades upp, nu var de inte bara fattiga, utan också var deras möjlighet till inkost och bostad borta. De fick ägna sig åt tiggeri och prostitution.

Samma sak skulle kunna inträffa om alla vägrade köpa produkter gjorda av barn ->fabriker stänger osv.

Detta är inte enskilda konsumenters ansvar, ansvaret bör ligga på dessa länders styrande personer.

Surrogatmammor är ju åt samma håll, fast mer på individnivå. Det kanske är så (troligtvis är det så) att ett surrogatbarn kan ge familjen så mycket pengar att de har råd med skolgång för ett biologiskt barn.

Fruktansvärda sanningar. Och verkligen något att ta tag i för styrena i dessa länder
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Fast jag tycker man har ansvar som individ också. Jag tror mig ha hyfsad insikt i hur det är att vilja ha ett barn men inte kunna få något, men i mina ögon försvarar inte det att jag utsätter någon annan för lidande för att jag ska få uppleva lyckan med ett barn. Känner jag att jag vill göra något för fattiga kvinnor i Indien, så tror jag att det finns bättre sätt än att anlita dem som surrogatmödrar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 786
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 179
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 275
Senast: geting
·
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
48 323
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp