Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

tjaaa, det verkar som att man gnager på den, i eevigheter ;)

Är man lite äldre så är den flexig, hela går att platta till helt, slänger man den i golvet så studsar den (men den kanske skadar sig själv o golvet om man gör det för ofta, vem vet). På varje pinne sitter en träpärla så om man rullar den så "klirrar" den av träpärlor mot trä.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Det var riktigt trevligt att inte enbart renovera på huset på hans semester. Fikade ute i skogen och fick med oss 2 liter kantareller som jag tänkte fixa till middag. oxfilé och kantarellsås med klyftpotatis! Hade lite filé i frysen som måste ätas upp ;)

Så det blir riktigt hemgjord middag, hemslaktad filé. Plockade kantareller och så var jag och grävde upp lite potatis i landet! Mums
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

*kl*

Både idag och igår har det varit full fart på oss. Igår var jag och red och resten av dagen spenderades med min farbror och faster som är här på besök från usa och sen så var svärmor här till klockan nio igår. Idag var jag i stallet på morgonen och sen så har jag varit på ikea och stalands halva dagen och shoppat. Snaaaart så har vi möbler i alla rum igen. Woho.

Har även hunnit med att vara och hälsa på Selmas lilla ponny, bjuder på två bilder på gulleungen. :love:

58189_448261199760_503859760_4801127_1544328_n.jpg

41210_448261364760_503859760_4801128_2899145_n.jpg


Jag var även och hälsade på min farmor, som är svårt sjuk i alzheimers för att visa Selma. Tvekade in i det sista ifall Selma skulle bli rädd, men det gick faktiskt väldigt bra. Det tog en kvart innan farmor såg att det var ett barn med, men då så vaknade hon till liv och tog kontakt, något hon gör med väldigt få nuförtiden. Är fortfarande lite ledsen över att Selma inte får uppleva MIN farmor, så som hon var. Det är så tragiskt att hon lever, men inte har förmåga att uppfatta att hon har fått ett barnbarnsbarn. :(

47289_448800934760_503859760_4812590_5531021_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Tänkte fråga dej, som potatisodlarexpert om råd... De har haft ett potatisland vid huset som nu fått bli gräsmatta. Men jag skulle vilja ta upp det igen... Så hur gör jag då? Och vilka sorter ska jag odla?

Hehe, det vettisjutton. Det är mest sambon som står för den biten :D
Att det har varit potatis där innan är nog inte några bekymmer eftersom det va ett tag sen. Men det är inte att rekommendera att ha samma plats för mångaår i sträck.
Du gräver bort gräset och luckrar upp jorden ordentligt. Du har ju hästar, så
häv på några skottkärror välbrännt skit med.
Sen framåt andra halvan av april är det dags att sätta dem.
Efter nån vecka så kupar du potatisen, dvs häver på extra jord över raderna du satt dem för att få väck ogräs och att de inte ska bli gröna.
Vilka sorter du ska ha är upp till dig att bestämma. Men blanda lite tidiga och sena sorter så kanske du får lite till midsommar å sen till hösten.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

*kl*

Är det någon mera här inne som ger sina små Lactolose?

Sen jag började med smakisar har A bajsat väldigt sällan, idag hade han inte gjort något sen i lördags och har varit gnällig och orolig sedan igår. Fisar som luktat bajs, men inget i blöjan. Efter att pratat med bvc idag så köpte jag lactolose och gav honom (1 ml)

I em så bajsade han äntligen men ger den effekt så snabbt eller var det kanske mest slumpen? Däremot så kräks han mkt ikväll och det stod att den kunde ge illamående.
Någon som har egna erfarenheter...?

Ska bara amma ett par dagar nu, så får vi se vad som händer.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

*kl*

Är det ngn som tittar på kungarna av tylösand på femman? Jag sitter mest så här :eek:
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Nä, men jag tittar på ett program på tvåan som heter "Världen"
Handlar om surrogatmammor.
De förlöste en precis med snitt. De la bebisen på en rostfri plåt och bar i väg den, la den sen naken och blöt på ett bord. Satt så här :eek::eek:
Stackars barn.
Och stackars stackars surrogatmammorna i u-länder som går igenom nåt sånt för pengarnas skull :cry:
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Men tänk vilken lycka för familjen som äntligen får ett barn :) Och hur mycket den fattiga kvinnan kan göra för sin familj. Visst- det är absolut inte rätt- det tycker inte jag heller MEN de hade inte haft det bättre utan de extra pengarna heller tyvärr... Sen tror jag att det är ett väldigt slitsamt sätt att skaffa fram pengar.
Nu har jag inte en aning om vad de tjänar på detta...

Men å andra sidan- vad är det rimliga priset då? Om du själv skulle låna ut din kropp. Har man en plättlätt graviditet och förlossning kan det ju vara skönt att gå hemma o ha en årslön eller så... Tänk va tid över till våra guldklimpar ;)
Jag själv skulle inte vilja det- så tråkigt som det var att vara gravid vill ju inte jag vara mot mitt gull här hemma... Men alla mår ju inte så.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Du har rätt i allt du skriver. Men just här i denna dokumentären så verkar surrogatmammorna ha det rätt ledsamt uter graviditeten.
De får inte lämna kliniken och vara med sin familj.

Är väl mest upprörd över att någon kan vara så fattig så man måste "sälja" sin kropp på detta vis.
I västvärlden tror jag knappt man får betalt, att man gör det för att man verkligen vill hjälpa. Tror knappt kvinnorna i Indien tänker så.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

kl
Vi besökte öppnaförskolan igår. T tyckte att det var en höjdare med alla barnen, sången och leksakerna. Så det kan jag varmt rekommendera. Tyvärr var min make den enda föräldralediga pappan bland ca 25 mammor.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

*kl*

Åhh, vad jag är avis på dej Zody som redan sålt och städat ur lägenheten... :mad: Det är ju så TRÅKIGT!!! Och inte lätt med en bebis på armen heller...
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

*kl*

Igår ringde kirurgen från uppsala. Egentligen vet jag inte vad jag ska tycka men jag tror det blir bra.
Isabellas njure är egentligen utdömd med sina 8% men nu har läkarna i u-sala sett att det finns lite njurvävnad och det kanske, kanske går att få igång hennes njure för det är ju så nära 10%. De vill sätta in en slang i hennes njure genom urinledaren till blåsan för att lätta på den stora njurbäckenförstoringen. Kan de lätta på trycket på njuren hoppas de att njuren ska börja jobba igen. Får de inte upp slangen till njuren så kommer hon få en slang i sidan med en liten urinpåse på magen.
3 veckor efter operation för vi göra en ny isotop-röntgen och kolla funktionen och har det inte hänt något då utan njuren fungerar fortfarande dåligt så blir hon opererad när hon är runt året och tar då bort njuren. Fungerar njuren bättre vet jag inte vad som händer vi pratade bara om det negativa?
Chansen att det ska fungera är så liten, men fungerar det så har hon två njurar igen även om den vänstra kanske aldrig kommer fungera helt ut.

Känns dumt att söva henne bara för att läkarna vill "forska" lite och se om det går om vi senare måste ta bort njuren i alla fall.
Känns dumt att inte låta dem prova om hon kan få en till njure. Tar de bort den så är det oåterkallbart. Nu kan hon få en extra chans med två njurar.

Helt ärligt oavsett vad vi väljer så känns det fel...
På måndag åker vi iaf upp till u-sala och läggs in inför op på tisdag.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

*biter redan på naglarna här* Usch va ni går igenom... Hopp- förtvivlan.... Jag är absolut imponerad över hur bra ni ändå verkar ta allt.
Hur ni än gör så verkar det inte vara en enkel resa men förhoppningsvis blir ju allt bra- det lär ju bli bättre hur ni än gör va?
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Åhh, stackars Bella och stackars er :cry: Lider verkligen med er. Och förstår dina tankar. Styrkekramar till er!
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Det som känns så fel med att göra denna lilla operation på tisdag är att de måste söva henne och söva är alltid en risk. Det som är fel är att de har ingen aning om de hjälper ens att göra denna operation, kirurgen kan inte ens säga om det är 50% chans eller ens 10% chans att det fungerar att få igång njuren. Eftersom njurfunktionstestet är en månad gammal nu så kan det vara så att njuren fungerar ännu sämre nu och inte alls 8% som är så nära den magiska gränsen på 10%.
Kanske hon måste gå igenom allt detta med operation nästa vecka och ny funktionstest helt i onödan? Då hade det ju varit bättre och låtit henne slippa detta och ta bort njuren istället. Allt är bara en enda chansning som i bästa fall kan erbjuda ett väldigt litet resultat men vågar man förvägra henne chansen att ha två njurar istället för en?
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Demens bland nära anhöriga är en sorg och mycket tungt. Förlorade min mormor tidigt pg demens. För även om hon levde vidare var det inte min mormor.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Kramar. Det är inga små beslut ni måste ta. Finns det inte någon ni kan få en personlig konsultation med? Inte bara via telefon. Så ni kan få ingående svar om riskerna med narkosen, möjligheterna till ett lyckat resultat o s v.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 784
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 179
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 275
Senast: geting
·
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
48 319
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp