Varmt klimat och pälssättning.

kopparberg

Trådstartare
Tittade på Animal planet om en pålle som blev kastrerad i Förenade arabemiraten ngnstans.

Då slog det mig en sak jag inte vet, byter hästar som bor i varmt klimat året om päls? :confused:

På ställen med halva året varmt och halva kallt, så byter ju hästen naturligt till tjockare "jacka" på vintern och tunnare på sommaren.

Men hur är det när det är varmt året om?! :confused:
De måste väl i allafall BYTA päls ibland?! Men den blir väl inte tjockare ibland?

Och där det är snorkallt hela tiden då? Byter de LÅNG päls då?

Och hästar som flyttar från ett land som har sommar året om, till ett land med vinter och sommar, hur reagerar den? Hur länge tar det innan pälsen "lärt sig" att den måste vara längre en viss årstid?
Pållen i fråga på Animal Planet skulle "emigrera" till England.

Ngn som vet?
 
Ja du......det måste dom ju göra...men det kan ju vara ganska så kallt med t om minusgrader på nätterna i en del varma länder....

En sak jag kom att tänka på är att hingstar ofta har kortare tätare päls, om man sedan kastrerar den så får den nästan alltid mycket längre vinterpäls än den haft innan
I o med att vi kastrerar ganska sent förhållandevis till ridsporten så syns ju detta väldigt väl...kan ha hingstar som haft jättekort vinterpäls, efter kastration så ser dom ut som utegångsfår(obs, endast på vintern)....

Så visst har hormoner med pälsen att göra.
 
Intressant med hormoner kontra pälssättning!
Kanske hormonerna hingstar har "stör" pälssättningen? :confused:
 
Dom har ju kort tjock päls så jag tror inte att det stör på det viset, däremot tror jag mer på att det stör när man kastrerat...dvs hormonerna uteblir och hästen får längre hår för att "skydda" sig mot kylan...samma fenomen ser man ju på hästar som inte är friska eller får nog med foder...pälsen blir längre framförallt...de hästar jag har/haft hemma är nog genpmgående valacker som har den riltigt långa pälsen, sällan ston eller hingstar....däremot hade jag ett sto med rubbningar på sköldkörteln som såg ut som hej kom o hjälp mig på vintrarna...jättefin på sommaren...efter sitt första föl så hade hon normal vinterpäls :confused:...så det har nog ganska stor betydelse detta med hormoner.....valacker som varit valacker länge blir ju mer normala i pälsen.....

(inte alla kastrater blir såna , men många är det)
 
Och där det är snorkallt hela tiden då? Byter de LÅNG päls då?


Ngn som vet?

Jag kom att tänka på Svalbardrenen som lever i ett arktiskt klimat.
den har kortare päls på sommaren - det ÄR skillnad i temperatur även i arktiska miljöer - och tjockare vintertid. Största skillnaden är att den RÖR sig mindre om vintern för att spara energin.

Hästar som flyttar, jag tog ner en "norrlandshäst" en gång, den satte päls tidigare än de andra.
Kul fråga!
 
Ja, och så finns det vissa importer som aldrig verkar "lära" sig att sätta ordentligt med päls? :confused:
 
Finns det sådana?
Jag vet ju att tex fullblod (XX) ibland inte alls "förstår" att sätta päls, och därigenom måste ha täcke.

Var är de importerna från för land? Ngt mkt varmare än vårt?

Jag har grubblat nästan barnsligt mkt på denna fråga om pälssättning sedan i lördags! :D :o
 
I tex spanien är det ju årstider, också. På sommaren tex 40 grader varmt på dagarna, 20 på nätterna. På vintern 15 grader på dagen, 0 på natten, tex (olika).

Så hästarna sätter vinterpäls även i spanien! Fast deras årstider är ju inte alls lika extrema som i norden!
 
Jag importerade ju häst i mitten av november. Han kom från Camargue i södra Frankrike där det då var ca 2-14 grader. Här i Sverige (Göteborg) var det väl mellan 0 och +5 tror jag.

Han kastrerades 11 september också.

Han har iaf ordentlig vinterpäls (längre än de andra lösdriftspållarna (hingstar+valacker, alla utan täcken), men inte lika lång som "varm"uppstallade hästar), men jag gissar på att det blev lite stört eftersom han flyttade precis när han bytte päls. Han är ju Camarguehäst och är ju avlad på att överleva i det vilda. De sätter ordentliga vinterpälsar där nere också (ligger runt nollan, blåser mycket och stormar ofta) och har väldigt tunna sommarpälsar.

En bekant/vän har också importerat från Camargue (dock en Lusitano-korsning) som kom hit i november. Första vintern satte han en halvlång päls (ungefär som min har nu), men vintrarna därefter har han satt en kort och tät päls (han är hingst).
 
Det stämmer klockrent på min kuse först hade han rejäl vinterpäls men vintrarna nu sen vi kastrerade honom som treåring (5 nu) har han sett ut som en sibirisk mammut...

Hade inte en aning om att det kunde bli av kastreringen vi har nämligen undrat för vintrarna har varit som vanligt och ingen extrem kyla
 
På katter är det känt att de semilånghåriga raserna (skogkatt, birma, maine coon etc) ofta får tjock och lång päls när de kastrerats, så visst finns det ett samband :idea:
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 135
Senast: Efwa
·
Hästvård Min sköthäst har blivit diagnostiserad med trångt luftrör (eller var det platt luftrör kanske?). Tror det var förra året eller något...
Svar
6
· Visningar
2 906
Senast: cambodia
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 086
Senast: skuggi
·
Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 483
Senast: Hoobes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp