Bukefalos 28 år!

Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

kolblakkur

Trådstartare
Jag får inget gehör hos barnmorskan så jag får ställa frågan här istället.

Jag är handikappad två dagar i månaden. Får sjukskriva mig och skita i hästarna. Ja, jag syftar på mens! Men det kan väl liksom inte bara vara mens? Och om det bara är mens, är det meningen att man ska behöva leva såhär? :(

Varje månad kommer den punktlig som alltid. Femte (!) dagen brakar helvetet lös, då kommer mensvärken. Utöver denna mensvärk så har jag massor med knivhugg i nedersta delen av magen. Det svartnar framför ögonen, jag lipar, kan inte resa mig, svetten rinner för det gör så ont och ibland får jag panik för jag vet inte var jag ska ta vägen, kan inte gå normalt (går så långt framåtlutad jag bara kan). Min sambo får hjälpa mig till toaletten för när jag ska sätta mig ner och när jag går så hugger det till och då måste jag stanna i exakt samma sekund innan jag nästan svimmar. Dag sex brukar vara lite bättre, då behöver jag ingen assistans och knivhuggen kommer inte alls lika ofta. Ingen mensvärk dag sex.
Av någon anledning så kan inte gaser i tarmen passera normalt utan att bli knivhugg. Det gör något så djävulskt ont. På detta får alltid magkatarr i samband med mens (någonstans mellan 3e och 5e dagen), men det har jag haft så många gånger utan mens så jag vet att knivhuggen inte är magkatarr. Knivhuggen är dessutom betydligt längre ner, jag kan få knivhugg längst med blygdbenet, så det liksom strömmar neråt.

Är detta normalt? Finns det något att göra? Jag vill inte och kan inte ta p-piller. Tål inte acetylsalicylsyra :( Kan min bakåtlutande livmoder ha något med det att göra? Det har inte alltid varit såhär, bara de senaste två åren och jag har haft mens i 15 år. Jag är även öm på magen, så om man trycker lätt så gör det väldigt, väldigt ont.

Hjälp mig, en månad kvar till nästa gång :(
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Tyvärr så känner jag igen det. Smärtan som gör att det svartnar och man kan bara ligga i fosterställning.
Ingen aning om vad det beror på.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Ingen aning egentligen, men har du kollat för cystor och liknande?
Att byta gynekolog känns som ett första steg åtminstone.

Hoppas du hittar någon lösning snart!
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Din stackare!! :(

Känner också igen det. Hade det så som tonåring men bara första dagen faktiskt. Jag kröp till toaletten och låg nästan ner och åt för att kunna få i mig lite mat. Full dos + lite till på värktabletter tog knappt udden ur det. :(

Det försvann när jag fick barn....
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

En kompis hade det precis som du beskriver. Det var tydligen "vanlig" mensvvärk - dvs inget farligt. Hon gick såklart också till BM som inte gjorde något. Så hon tog sig vidare och träffade en riktig gyn (har du gjort det?) och efter mycket krångel och tjat så har hon fått några supertabletter utskrivna som kanske inte tar bort smärtan, men åtminstone gör att hon fungerar.

Så, det behöver inte vara något "fel" (men kan vara det, därför - träffa gyn om du inte har gjort det!!), men bara för det ska du inte behöva ha det så. Man ska inte behöva bli förlamad 2 dagar/månad, i alla fall inte förrän man har testat allt som kan hjälpa. Så gå till gyn och stå på dig. :)
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Byt barnmorska och begär att dom kollar dig ordentligt! Förklara exakt som du skrev här och säg att du vill kolla efter cystor. Har själv haft problem med det och det är riktigt hemskt!
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Hur är det med hormonspiral? Men jag säger med gyn i första hand
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Tycker att det låter jättekonstigt att det blir riktigt illa på dag 5... Jag hade det rätt besvärligt förut, men då var det de första två dagarna som var jobbiga, och så tror jag att det är för de flesta som har besvär? Jag skulle definitivt försökt få hjälp med det här, för det låter ju hemskt :( !
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Jag hade jätteproblem, men ett par besök hos en riktigt duktig gynekolog hjälpte massor.
Han talade om att nej, man ska inte ha så ont, och sedan gjorde han något åt det.
Finns du i närheten av Stockholm kan jag rekommendera min.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

har själv en hel del problem - men oftast brukar det vara dag 2 el 3 för mig. Det enda som funkar när det brakar löst och är som värst är Naproxen i kombination m sängläge och vetekudde på magen.

Senaste året jag har tagit Naproxen i förebyggande syfte redan dag1 när jag fått mens och har sluppit de värsta topparna.

Det var mycket bättre under den (långa) period jag åt p-piller, men nu när jag slutat har h-vetet kommit tillbaka...
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Vetevärmare och Alvedon gör varken från eller till, det känns som att bli huggen med kniv varenda gång jag rör mig :(

Honung och Bläckis: Googlade det och har i stort sett samtliga symptom (ej depression) vissa har jag inte ens kopplat till detta :( Ska boka tid hos gyn. Kollade på en bild på var det är vanligast att man har det: jag har ont på alla punkterna :( Hoppas på något sätt att jag har det ändå, för då kan jag få hjälp. Har man vanlig mensvärk får man bara höra "ta en Ipren".
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Jag skulle gissa att du har endomentrios eller iallfall cystor av något slag. Jag känner igen din beskrivning väl. När man har så ont så är det inte tal om acetylsalicylsyra längre utan du behöver mycket starkare mediciner än så. Du ska omgående se till att få en tid hos gynekologen så att de får kolla dig ordentligt.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Vetevärmare och Alvedon gör varken från eller till, det känns som att bli huggen med kniv varenda gång jag rör mig :(

Alvedon, Ipren el liknande har aldrig hjälpt mig, oavsett hur liten el svår värken är - det är bara Naproxen som funkar för mig.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Har testat det också, funkar inte. Om något så blir allt värre eftersom jag inte tåler Naproxen och får ännu värre magkatarr.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Nu har jag inte koll på hur man brukar lindra endometrios men jag känner till att yoga kan lindra. Det finns en svensk kvinna som heter Helen Kåselöv som driver en sajt som heter endoyoga.com. Sajten är dock skriven på engelska. Ett av hennes inlägg på http://www.endoyoga.com/1/post/2013/01/can-i-really-do-yoga-when-i-have-pain.html handlar om ifall man verkligen kan göra yoga när man har så fruktansvärt ont. Hon ger bra svar på det. Rekommenderas att läsa.

Själv har jag bara vanlig mensvärk, men har erfarenhet av att svimma av den och har i vissa lägen blivit sängliggande. Yrsel och illamående har också förekommit. Numera har jag rätt lindrig mens då jag förebygger problemen med yoga.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Säger också endometrios. Kan gå oupptäckt länge, ingen ingen i min kommun har t ex ultraljud, så de gissar bara vid varje årlig kontroll :/
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Jag skulle åka in akut när den kommer nästa gång, kanske du får mer gehör där om inte barnmorskan vill göra något? Eller byt barnmorska som endel föreslår. Byt barnmorska först tror jag är bäst.

Lycka till! Och NEJ man ska inte ha så ont, då är det något fel.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Jag har funderat på att åka in akut, men det faller på att de kommer klämma på min mage. Och då kommer jag att gå sönder av smärta. Jag vet att det är idiotiskt att resonera så, men med dessa knivhuggen blir man till sist väldigt rädd för all beröring och för att röra sig överhuvudtaget.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 453
Senast: Tora
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Pilot
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 290
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp