Vart drar man gränsen?

Sv: Vart drar man gränsen?

Jaha du står där inhyrd och det gör inte den andre??
Men då är det ju självklart iaf för mig att då ska stoet flytta.

Kan du inte kolla om du kan få en ur hagen att gå med din i en av de andra hagarna??

Ja jag står där inhyrd sedan senvåren, eg bara någon veckan innan betessläppet så vi kom ungefär samtidigt bara det att jag ska stå där permanent och den andre inte..

har kollat men ingen annan vill släppa sin häst ifrån flocken.. har ej heller bekanta att låna en kompis av annars skulle jag testat.
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Ja då blev det tydligare ;)

Kl
Håller med om att står ts där permanent borde stallägaren se till perspektivet om det verkligen bara är bråkigt pga en temporär häst .

Eftersom vi båda kom nästan samtidigt så skulle jag nog inte säga att det är bråkigt pga en enskild temporär häst då båda är nya i flocken :crazy: sen är jag inhyrd permanent och den andre ska flytta hem i aug varför jag anser det onödigt att flytta på mig igen. däremot kan jag flytta min pålle till annan hage men det går ej utan kompis.
 
Sv: Vart drar man gränsen?

kan du inte be stallägaren annonsera efter en sällskap till dig?
Taskigt att ingen vill hjälpa dig..
Kan du inte kolla med stallägaren om hon kan ingripa? jag menar om hon bestämmer att nu ska den gå med din eller om hennes häst kan gå med din?

Om det inte går att lösa så hade jag flyttat för hur roligt är de att stå i ett stall med stallkompisar som skiter i dig och hur din häst mår och inte kan tänka sig att ställa upp när din häst mår dåligt???

Vill man ens stå kvar i ett sånt stall?

Finns folk till allt.!
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Jag instämmer med det. Men som sagt, det är upp till hästägaren att avgöra hur stor risken är, om det är värt risken eller om man vill flytta sin häst nån annanstans.

Instämmer även med det du skrev i inlägget ovan detta. Som stallägare vore det mer intressant att se till att de hästar som permanent tillhör flocken kan stå kvar. Det var så vi handlade i fallet jag beskrev ovan också.

som sagt ovan så är båda nya i flocken men min ska fortsätta gå med merparten i höst/vinter , permanent inhyrd.känns dumt att separera dem då och sedan ihop igen.. Men blir det verkligen illa i hagen, ja då får jag se mig om efter annat stall och bete. Det är inte bara min häst jag tänker på för han kan också avge sprakrar och brakar det loss helt, vill jag inte se på när nån blir skadad. Kan bara tycka att man borde vara lite ödmjuk om man sitter på eget stall med hagar.. att kanske då ta hem den hästen..ist för att en som står utan ska flytta.. men tyvärr verkar det oftast vara så i detta land..
 
Sv: Vart drar man gränsen?

kan du inte be stallägaren annonsera efter en sällskap till dig?
Taskigt att ingen vill hjälpa dig..
Kan du inte kolla med stallägaren om hon kan ingripa? jag menar om hon bestämmer att nu ska den gå med din eller om hennes häst kan gå med din?

Om det inte går att lösa så hade jag flyttat för hur roligt är de att stå i ett stall med stallkompisar som skiter i dig och hur din häst mår och inte kan tänka sig att ställa upp när din häst mår dåligt???

Vill man ens stå kvar i ett sånt stall?

Finns folk till allt.!

Stallägaren tycker helt enkelt bara att hästarna får gå ihop.. oavsett hur det slutar.. och hennes hästar går på ett annat större bete så hon behöver inte bekymra sig.

usch.. du har rätt,.. vill man stå i ett sådant stall..
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Kan man inte??

Säg det till mitt försäkringsbolag som ersatte en hästägares kostnader när dennes häst troligtvis blivit sparkad av min (de gick ihop bara de 2 men ingen såg vad som hänt) och fick avlivas p.g.a. fraktur!
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Nix... min hemförsäkring täckte hennes kostnader som hon haft (självrisk+ 20% av totalbeloppet på vetvård och avlivning).
 
Sv: Vart drar man gränsen?

KL
Byggningabalk (1736:0123 1)

7 § Dräper fä annans fä, som ej ätas kan; betale ägaren hälften av dess värde, som dräpt blev. Kan det ätas; gälde fjärdung, och det döda tage han, som det förr ägde. Nu varder fä sargat av fä; betale halva läkeslön och halva skadan. Är fä vant att skada göra, och vet det ägaren, eller är han där om varnad; gälde dubbelt mer än sagt är. Samma lag vare om hund, som fä biter, eller sargar. Gör hund skada tredje gången; betale dess ägare som sagt är, och döde hunden.

Så det är inte alls självklart att inte stoägaren blir skyldig att ersätta ev skador på TS häst om det finns vittnen till att det var just det stoet som orsakade skadan. Kanske läge att fråga stoägeren om h*n har en bra hemförsäkring?
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Precis den lagen som gick in och "gjorde" mig skadestånds skyldig.

Jag hade först ringt mitt försäkringsbolag 2 gånger, 2 olika hästjurister och sökt mig gul och blå på nätet för att verkligen kolla att jag inte kunde bli skadeståndsskyldig när den andra hästägaren hävdade att det skulle finnas en försäkring som täckte detta med skada på annans häst.

Alla sa nej och ingen info hittades mer än nått inlägg i en gammal buketråd där en annans hemförsäkring gått in och täckt upp kostnader när en häst sågs sparka den andra vid ett ihopsläpp som både parter var överens om.

När jag tillslut hittade lagen så skicka jag mail med länk till den till mitt försäkringsbolag och frågade om jag verkligen inte kunde bli skadeståndsskyldig och efter detta fick jag skicka in en skadeanmälan med ersättningskraven ifrån den andra ägaren och de betalade hennes kostnader hon haft på sin hästs försäkring.

Min hemförsäkring gick in och jag fick snällt betala självrisk på 1500kr.

Då kan jag tillägga att INGEN sett vad som hände den andra hästen, min häst kan ha sparkat honom, han kan även gått omkull i hagen eller ja vad som...

Så när väl hästvärlden får upp ögonen för denna lagen lär det bli bråk och sura miner i stallen runt om i landet. :crazy:
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Precis den lagen som gick in och "gjorde" mig skadestånds skyldig.

Jag hade först ringt mitt försäkringsbolag 2 gånger, 2 olika hästjurister och sökt mig gul och blå på nätet för att verkligen kolla att jag inte kunde bli skadeståndsskyldig när den andra hästägaren hävdade att det skulle finnas en försäkring som täckte detta med skada på annans häst.

Alla sa nej och ingen info hittades mer än nått inlägg i en gammal buketråd där en annans hemförsäkring gått in och täckt upp kostnader när en häst sågs sparka den andra vid ett ihopsläpp som både parter var överens om.

När jag tillslut hittade lagen så skicka jag mail med länk till den till mitt försäkringsbolag och frågade om jag verkligen inte kunde bli skadeståndsskyldig och efter detta fick jag skicka in en skadeanmälan med ersättningskraven ifrån den andra ägaren och de betalade hennes kostnader hon haft på sin hästs försäkring.

Min hemförsäkring gick in och jag fick snällt betala självrisk på 1500kr.

Då kan jag tillägga att INGEN sett vad som hände den andra hästen, min häst kan ha sparkat honom, han kan även gått omkull i hagen eller ja vad som...

Så när väl hästvärlden får upp ögonen för denna lagen lär det bli bråk och sura miner i stallen runt om i landet. :crazy:

Tillägger att enligt lagen borde min försäkring (och det gjorde den kanske också, jag har inte fått se pappren om beslutet) bara täckt halva hennes kostnader men hon sa till mig att de täckt allt hon fått betala.

Hon försökte också kräva 15000kr i sveda och värk för händelsen men det tvärvägra mitt försäkringsbolag att betala ut.
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Där ser man, det finns vägar att gå om man är envis.

Apropå lagar som ingen känner till tror jag att det är tillåtet än att rida på annans gård och utfodra sin häst med dennes foder innan man rider vidare. Lite kuriosa bara. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vart drar man gränsen?

Extremt intressant och som du säger lär premierna skjuta i höjden om det är praxis . Jag har aldrig ngnsin hört att en hemförsäkring skulle täcka häst hållning .
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Det var min ansvarsförsäkring i hemförsäkringen som gick in och täckte det eftersom hästen är mitt under mitt ansvar.

Har man inte ansvarsförsäkring i sim hemförsäkring får man ju betala hela kalaset ur egen plånbok om man blir stämd av den andre. :crazy:
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Hm ...
Ja om man blir STÄMD . Dvs stämd och dömd ?
Jag har aldrig hört talas om ngn som stämt och öht haft ett case över ngt som ingen bevittnat gällande hästar lösa i hage där de gått tillsammans efter godkännande av respektive hästägare .

Jag har inte ens vetat att häst går under "ansvar" det enda jag vet är att med hund är det så men att just hund anses undantag i det hänseendet .
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Ja om den andre ägaren stämmer en och då ev. drar det vidare så man blir dömd.
Går flera hästar i samma hage kan det ju vara svårt att veta vem som orsakat skadan och egentligen om någon gjort skadan om man inte kan se att det är en sparkskada.

Jag kunde kanske sagt nej och låtit henne dra det vidare och frågan är om hon fått rätt när det inte fanns någon som sett vad som hänt.
Men jag orkade inte bråka just då, hög gravid och med massa annat privat som pockade på uppmärksamhet och ork.

Jag trodde jag och den andra hade samma tanke med häst ihop, på eget ansvar som jag lärt mig men när detta sen inträffade så börja hon tjaffsa en massa. :(

Nu ville hon testa och ha min och den nya ihop för de verka gilla varandra men jag tvärvägrade. :meh:
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Nej du blir inte dömd för att ngn stämmer dig .

Jag har lite svårt att följa din redogörelse måste jag säga du blir lite hoppig i sina svar så har jag missuppfattat ngt ber jag om ursäkt men det jag läste var att du var hundra på att man kan åberopa skada på sin häst åsamkad av en annan häst utan ena vittnen och du får betala självrisk via din hemförsäkring ?
Jag har aldrig ngnsin vare sig lagligt rättsligt eller personligt uppfattat att det är praxis så därav mina förvånade kommentarer .
 
Senast ändrad:
Sv: Vart drar man gränsen?

Mina svar kan nog vara hoppiga, trött och super förkyld.

I min historia var där ingen som såg vad som hände, de hittade hästen hoppandes på 3 ben tisdag eftermidda och veterinär tillkallades.
Hästen hade då en svullnad på vänster fram uppe vid armbågen som vet datte drän i, minns inte om där var ett sår också som syddes.

Själv var jag bort rest och kom till stallet först torsdag morgon och fick först då reda på vad som hänt och att de misstänkte att min häst sparkat hennes.
Den skadade hästen blir inte bättre och svullnar mer och fredagkväll röntgas hästen på plats i stallet och det visade sig vara en fraktur (stackars hästen har gått med fraktur från tisdag 17,00 när de upptäcktes till fredag kväll, blivit undersökt, böjd och bänd och tvingats att gå på stallgången varje dag enligt råd från veteriären utan smärtstillande).
Det beslutas om avlivning och hästen somnar in fredag.

Under fredagen när det väntas på veterinären med röntgen så börjar hon prata om att hennes vän sagt att det borde gå att ta detta på min hästs försäkring då han troligtvis orsakat skadan, jag säger att så funkar det nog inte men hon envisas med att jag ska ringa och kolla.
Vilket jag gör, 2 gånger till försäkringsbolaget, till 2 olika hästjurister och jag googlar mig gul och blå.
Hittar en gammal buketråd där en hästägares hemförsäkring gått in och täckt upp för en annan hästägares vet.kostnader som uppstod när de släppte ihop sina hästar och hennes häst skadade den andra. (sök på strikt hästägarskap så bör tråden komma upp, tror det var en som är moderator här på buke som var den vars försäkring täckte skadan).

Då fann jag även lagen som kopieras in här i tråden längre upp och mailade då mitt försäkringsbolag och fråga om jag inte kunde bli skadestånds skyldig genom den lagen och då öppnade de ett ärende och jag fick skriva en skadeanmälan och de ersatte sen den andre ägaren för hennes kostnader.

Hade det dock varit fler hästar i hagen än våra två och ingen sett när skadan inträffade så hade man inte kunnat använda den lagen.
Men om man är på plats och ser en häst skada en annan så kan man ju nyttja lagen för att få ersättning.

Så har man inga bevis/vittnen kan de bli svårt att kräva någon på ersättning, hon hade kanske inte fått någon ersättning om jag yrkat på att det inte fanns bevis på att min häst sparkat, hennes kan lika bra ha gått omkull på en störresten eller någon av de två olika brunnslocken som finns i hagen.
Vem vet? Jag orkade dock inte tjaffsa och den andre hästägaren med sina vänner var faktigst rätt fula mot mig i detta läget så som sagt jag orkade inte ta tag i det ordentligt.
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Självrisken jag fick betala var för hemförsäkringen där min ansvarsförsäkring finns och det var den som löste ut.
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Kan inte din häst o stoet gå ihop ensamma några dagar då, och sen släppas i stora flocken igen? Min erfarenhet är att knutar brukar kunna lösa sig när man gör så. Det är inte säkert att det fungerar, men jag skulle tyckt att det var värt att testa.

Jag skulle diskutera det med stoägaren. Även hen har ett intresse av att din häst o hennes inte bråkar.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 034
Senast: yamyam
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 951
Senast: jemeni
·
Hästhantering Ja, går det? Vi har en häst som hittills varit så snäll, aldrig drömt om att sparkas förutom om någon började sparka henne i hagen, då...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 540
Senast: Grazing
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 306
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp