Vart drar man gränsen?

Sv: Vart drar man gränsen?

Tack snälla för din förklaring ! Mycket intressant och då är jag en lärdom rikare . Tack ! Vilken jobbig situation dessutom .:(
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Precis den lagen som gick in och "gjorde" mig skadestånds skyldig.

Jag hade först ringt mitt försäkringsbolag 2 gånger, 2 olika hästjurister och sökt mig gul och blå på nätet för att verkligen kolla att jag inte kunde bli skadeståndsskyldig när den andra hästägaren hävdade att det skulle finnas en försäkring som täckte detta med skada på annans häst.

Alla sa nej och ingen info hittades mer än nått inlägg i en gammal buketråd där en annans hemförsäkring gått in och täckt upp kostnader när en häst sågs sparka den andra vid ett ihopsläpp som både parter var överens om.

När jag tillslut hittade lagen så skicka jag mail med länk till den till mitt försäkringsbolag och frågade om jag verkligen inte kunde bli skadeståndsskyldig och efter detta fick jag skicka in en skadeanmälan med ersättningskraven ifrån den andra ägaren och de betalade hennes kostnader hon haft på sin hästs försäkring.

Min hemförsäkring gick in och jag fick snällt betala självrisk på 1500kr.

Då kan jag tillägga att INGEN sett vad som hände den andra hästen, min häst kan ha sparkat honom, han kan även gått omkull i hagen eller ja vad som...

Så när väl hästvärlden får upp ögonen för denna lagen lär det bli bråk och sura miner i stallen runt om i landet. :crazy:



Därför har man hästarna själva i hagen! huvaligen
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Nu fattar jag inget ?
Du har ju om ngn Erf av röriga hagar ? Menar du uppdelning av könen ? Eller en stabil hagvistelse över lag ? Inte ensamgående häst i sig?
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Nu fattar jag inget ?
Du har ju om ngn Erf av röriga hagar ? Menar du uppdelning av könen ? Eller en stabil hagvistelse över lag ? Inte ensamgående häst i sig?

Nä detta om stämning och lagen menade jag om..
Jag har bara erfarenhet om röriga hagar och kommer aldrig igen släppa ihop min häst med mer än 1 hagkomis annars får hon gå själv.
Hästflock och naturliga beteenden i all ära men min plånbok har tyvärr inte råd med sånt.:crazy:

I det vilda så blir en häst bortmotad ur en flock om de inte funkar men i de fångenskap så smackar man bara ihop 10 hästar och hoppas på att de tycer om varandra..
Om inte. ja synd för den ägare som äger den mobbade hästen men ingen bryr sig och ingen är villig att ge.. bara ta!



Att ta in söndersparkade/bitna hästar var dag och har man tur kan man rida 5 dagar på ett år, men de om man har tur.:crazy:

Nästan kul hela tiden att ha häst
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Har man inte råd att låta hästen få utlopp för sina sociala behov kanske man ska satsa på en annan hobby. Eller minska på antalet egna hästar. Bara för att vi tycker att det är kul att rida på djuren betyder inte det att vi kan låta dem leva under vilka omständigheter som helst bara för att det passar oss.

Du måste ha varit med om väldigt speciella omständigheter för det hör inte till vardagen att hästar skadar sig när dom går i flock. Jag har haft hästar i flock i alla år och det sker mycket sällan skador, och ännu mer sällan skador som förhindrar ridning eller är allvarliga. Det gäller även vid ihopsläpp med nya hästar enligt min erfarenhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart drar man gränsen?

Har man inte råd att låta hästen få utlopp för sina sociala behov kanske man ska satsa på en annan hobby. Eller minska på antalet egna hästar. Bara för att vi tycker att det är kul att rida på djuren betyder inte det att vi kan låta dem leva under vilka omständigheter som helst bara för att det passar oss.

Du måste ha varit med om väldigt speciella omständigheter för det hör inte till vardagen att hästar skadar sig när dom går i flock. Jag har haft hästar i flock i alla år och det sker mycket sällan skador, och ännu mer sällan skador som förhindrar ridning eller är allvarliga. Det gäller även vid ihopsläpp med nya hästar enligt min erfarenhet.


Står nu med en skadad häst som fick en spark av en häst som fortfarande hade brodd i hagen(!)
och det är vid ihopsläpp skador sker det är ju då innan alla hittar sin plats som det skall göras upp och då kan de sparkas rätt mycket.

När väl alla hittar sin plats och alla funkar bra så är det sällan de händer skador. så vidare det nu inte är 2 st som inte går bra ihop oavsett hur lång tid de få gå ihop.


Få har råd med att varje månad lägga ut flera 1000 tals kronor på sin häst som blir skadad.

Och mjo jag har varit med om de mest knäppa människor som finns, har nog gått igenom de alla nu så förhoppningen är nu att vi kan börja beta av de lite mer normala sorten:D

Jag har ett sto som är mycket låg i rang och blir lätt hackkyckling i hagen och tyvärr ser det ut som i denna tråd.
Folk är inte beredda på att hjälpa till när en annan häst behöver hjälp.


Har man sin häst i en fin stor hage och sin häst funkar super med alla i hagen så bryr man sig inte om att en annan ägare har problem.
Det är ju inte sitt problem liksom:crazy:

Men när man själv sedan blir drabbad av problem förväntar sig folk att nu helt plötsligt skall alla ställa upp och blir väldigt sura om man inte gör detta.

Jag tror ingen här på bukefalos säger som du sa nu när man väl står där med en häst som alltid är skadad och det kostar halva lönen varje månad i bara vet kostnader och sist man red det var månader sedan.
Allt bara för att hästarna i hagen inte funkar ihop och stallägaren vägrar dela hagen.
Hästar kan ha naturliga beteenden både själv och med bara en hästkompis i hagen, min häst står nästan alltid 20 meter bort från sin flock när hon väl går med en.
Så om jag bara drar en tråd mellan vart de plötsligt supersynd om min häst då som helt plötsligt inte kan leva ut sina vildhästfantasier?O_o

Har jag 3 hästkompisar i en liten grushage tycker jag det är värre än att gå själv eller med bara en kompis fast i stora härliga gräshagar.


Det där med naturliga beteenden och hela den biten får man lägga ner... vi har tamhästar vi har hästar för vi tycker det är kul.. vi har häst för vi vill träna och tävla.. Vi har inte hästar som ridshästar för hästarna älskar det.

Kanin i bur har vi gladligen man tar ut kanske om kaninen har tur 1 gång om dagen, klappar i 5 minuter för att spendera resten av de 23 timmar i buren.

Knappast för kaninens bästa vi har den som tamkanin men nu vill vi människan ha kaniner som sällskapsdjur och då får de vackert anpassa sig efter oss..
Som så mkt annat här i livet får göra.. alltså anpassa sig efter vad människan vill.

Så snacket med att va så naturlig som möjligt är bara ren skitsnack i mina ögon.

Ska jag ge min häst ett naturligt liv så ska jag köpa en hage på 100 hektar med skog bäck och härliga åkrar och släppa ut henne där och där får hon gå resten av sitt liv.

Men det vill jag inte.. jag vill träna och tävla och rida:o:D


Sedan kan man försöka ge den så mkt naturligt liv som man nu kan i fångenskap.
Ja att ha den ute så mycket man bara kan och gärna i stora gräshagar,
Jag prioriterar lång utevistelse och bra hagar före sällskap då jag vet att min häst nästan mår bättre själv eller med EN kompis bara.

Nu finns möjlighet att hon kan få sällskap med EN häst och jag ska prova men föst skall min häst få läka.
Funkar hon inte med denna häst ja då får hon gå själv, och jag har inte det minsta dåliga samvetet för de.

Hade man en egen gård kan man ha stor flock för då skulle man ju bara sära på 2 som bråkar och göra om flocken tills man ser att alla lugnar ner sig och blir glada och trevliga mot varandra.

Tänk om det kunde funka så i alla stall man stått i:D
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Fast det du beskrivit om dina röriga hagar, så är det verkligen extremt det du utsatt din häst för, och inte direkt praxis...... dvs det borde vara tämligen lätt att undvika.
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Hade samma situation i ett stall jag stod i tidigare. Ett sto som småbråkade/mobbade valacken hon gick med hela tiden. Slutade med att hon trängde in honom i ett hörn och sparkade av honom benet....

Jag hade flyttat hästen i går!!!
 
Sv: Vart drar man gränsen?

nu får du de som att låta so mjag utsätt mn häst för saker och är en hämsk hästägare..Välj dina ord tack!


Snarare andra och tala om för mig hur man LÄTT kan undvika detta?
Vore mkt intrressant att höra hur man lätt kan förindra detta!

Jag hyr in min häst och man får vackert anpassa sig så dessvärre, säger stallägaren att hästen ska vara i denna hage det eller stå inne dygnet runt eller flytta så är det inte så lätt.
Att flytta kan man inte bara göra på 1 sekund, utan man har uppsägningstd andra stall har fullt ja det är inte bara att flytta!

Och som nu har jag inge stallplats alls utan är mellan 2 stall så det eter stallplats från 1 juli.
Och har bara detta betet fram tills dess vars betesägare skiter fullständigt i hur andra hästar mår och funkar ihop.
Inge el så hästar smiter huller om buller.. inte bara min som smiter staket somgår sönder och lagas på ett sätt s man blir mörkrädd.
Betesägare som flyttar hästar utan att fråga om lov de kan gå 2 dagar där och 4 hhär och så håller de på.
Ser på när hästar bråkar och blir skadad utan att ringa hästägaren och tala omdetta.
Hästkraken kan väl ligga död i hagen utan att hon verkar bry sig!!!

Nu kommer min häst flytta i vild panik idag och i värsta fall får hon stå inne dygnet runt nu fram tills den 1 men det få dså va..Allt är bättre än de som är idag!!

JAG är en bra hästägare och gör allt för min häst så kom inte och säg annat!!
JAG utsätter inte min häst för saker som är dåligt!!!!


Du uttryckte dig otroligt klumpigt och sårande där!!
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Jag hade precis som Centaur skrivit aldrig ens övervägt den situation din häst har varit i som du beskrivit i detalj. Jag förstår inte utifrån den situationen hur du kan vara förvånad över att din häst beter sig "konstigt" osv, och eftersom situationen är som du beskrivit den så förstår jag heller inte hur man utifrån det kan dra slutsatsen att enda alternativet att undvika skador är att ha hästen själv. du får ursäkta men det är min ärliga åsikt.

det finns jättebra sätt att undvika såna här ställen och det är att man i detalj tar reda på förhållandena innan man väljer stall. efterlevs dessa inte så flyttar man, lite krasst ser jag på det så.
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Det är tydligt att vi har väldigt olika syn på djur.

Jag har häst därför att JAG tycker att det är kul. Men inte sjutton tycker jag att det är kul om inte hästen mår bra och jag kan ha den i en miljö där den kan bete sig som en häst. Om jag inte hade den möjligheten hade jag slutat med hästar för länge sen. Ridning är kul men inte till vilket pris som helst, djurets välmående går givetvis alltid före mina egna intressen. Och det är ett pris jag är villig att betala.

Kaniner har jag inte av den enkla anledningen att jag inte tycker att det finns möjlighet att hålla kaniner på ett sätt som är bra för dom. Min syster har haft kaniner och ska ev skaffa igen, hon har 150kvm inhägnad med buskage, träd, snår och grävmöjligheter som hon rensar från olämpliga växter. Det tycker jag är ett drägligt liv för en kanin.

Min häst måste inte leva som i det fria, däremot vill jag ha honom ute dygnet runt i stora kuperade naturhagar med skog med sällskap. Jag tror att det räcker för att han ska må bra. Staketen är till för att skydda honom från omgivningar där han kan komma till skada, därför anser jag att de behövs och därmed får han inte hela världen framför sina fötter. När jag ser att han agerar naturligt i sin hemmiljö så tror jag att han mår bra ändå.

Jag tycker att det är konstigt att påstå att naturliga behov såsom socialt samspel med sin egen art för ett flockdjur är vildhästfantasier. Det är ett grundläggande behov och inget annat. Lika viktigt för en häst som för en människa, som man vet tar allvarlig psykisk skada av att isoleras. Nu har din häst ju fortfarande hästar i sin närhet så jag påstår inte att den är isolerad. Men att säga att den inte behöver samspela med andra bygger på ren ovilja att se fakta. För det är ingen nyhet.

Mitt mål med diskussionen är inte att få dig att känna dig dålig, men det man skriver öppet riskerar att bli kritiserat och det gör jag om någon hävdar att hästens egna välmående och naturliga behov står efter ens eget intresse att utnyttja djuret. Däremot kan det givetvis diskuteras hur mkt djuret lider av att inte kunna samspela med sin egen art.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart drar man gränsen?

Vill tillägga att jag förstår att man har sig häst själv en kort period av olika omständigheter, såsom stök i hagen och väntan på ny stallplats. Det jag menar är att det är ingen långsiktig lösning att ha sin häst själv. SÅ om jag missförstått dig där vill jag klargöra det direkt.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 037
Senast: yamyam
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 961
Senast: jemeni
·
Hästhantering Ja, går det? Vi har en häst som hittills varit så snäll, aldrig drömt om att sparkas förutom om någon började sparka henne i hagen, då...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 542
Senast: Grazing
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 306
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp