Vart drar man gränsen?

spirit86

Trådstartare
Har en valack på 9 år som är mycket ranglåg och enligt förra ägaren har han alltid varit det. I min ägo har han inte haft några somhelst problem i någon flock och då har han gått i unghästflock samt två blandflockar.

Vid stallbyte och på betet nu så var det ingen skillnad på han beteende, han går undan så fort någon viker öronen.. men ett ungsto som varit ranglåg förut började valla honom, och hon delar även ut en hel del sparkar mot min häst. Även om han försöker gå undan så fortsätter hon.. efter 1 vecka fick jag nog då min häst inte ens fick beta ifred,..blev sparkad och biten om vartannat. som jag tolkar stoet så försöker hon klättra i rang,..men så ouppfostrad.. jag menar.. vilka hästar fortsätter att valla och sparka när den svage redan går undan?.. efter diverse skador på min häst, hälta osv så fick jag sotet flyttat till en annan hage med kompis..

nu är min häst stabiliserad i flocken, det är en lugn harmonisk flock. Om ett par dagar ska stoet tillbaka...

Av min erfarenhet så brukar de som inte gått ihop förut gå ihop senare, men kan det vara så att det ändras nu när flocken är stabiliserad? Är rädd för skador på hästar och en obalanserad flock igen.. hade det varit min häst som inte fungerade i flocken så hade jag flyttat honom självmant..men nu är det inte så utan den andre som inte kan infinna sig och komma till ro.. alltså borde hon flyttas, eller?! men varken ägare eller stallägare verkar se det som ett problem.. men hade det varit deras egen som blev sparkad hela tiden så hade det nog inte varit så kul..

Jag kan absolut ta lite rangbråk de första timmarna men efter en vecka så torde det vara löst.. hur mycket bråk och sparkar ska man acceptera?! och hur länge?nDet är inte direkt någon lek..

jag är sååå nervös inför ihopsläppet igen.. jag vill inte flytta på min häst igen,..han fungerar och trivs så himla bra, som ny häst är han.. dessutom är vi fasta inakoderade nu till efter betet med.. men det är ej den andre.. bara bete..

har jag rätt att kräva att de går åtskilda om stoet fortsätter?
 
Senast ändrad:
Sv: Vart drar man gränsen?

Svårt att säga vad du kan kräva utan att veta hur kontraktet ser ut/vad det är för stall. Om ni har flera hagar som kan användas borde det ju inte vara ett jättestort problem att dela upp flocken/flytta någon till en annan hage.
Finns det någon annan häst som blir utsatt eller är det bara din? Vore nog bra att sätta sig ner med stallägaren och ägaren till den andra hästen och prata igenom det hela lite..
Var det du som stod i stallet först och sen kom den nya hästen tycker jag personligen att det är den nya hästen som borde flytta på sig och inte din, men det är ju inte alltid det funkar så heller.
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Det finns flera hagar men ingen vill flytta sin häst eftersom betet är helt fantastiskt! Min kan inte gå helt ensam och eftersom ingen vill flytta sin så funkar det inte.. stoet däremot har gått med en annan kompis som den fungerar med ensamma ett tag...

Alltså jag vill inte avslöja vem jag är och skriva för detaljerat men människan har några hästar på det betet men annars har dem uppstallade hemma där även hagar finns. De anlände till betet någon vecka innan oss. Bara det att jag är långtidsinak.. känns mest praktiskt att den som har möjlighet att flytta sin borde görat.. dessutom när det är den hästen som bråkar.. min är passiv.. och vi har ingestans att flytta.. hade jag varit den andre ägaren hade jag tagit hem min häst eftersom möjligheten finns.. men det är ju jag det..

Det är bara min som blir utsatt.. och bara av det stoet..
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Fortsätter stoet orsaka skador på din häst så upplys stoets ägare att du kommer stämma hen på ev. ersättning för vård och/eller ev. värdeminskning på din häst p.g.a. Skador.
Men då måste du antigen se stoet skada din häst, allra helst filma/fota eftersom det går flera hästar i samma hage!
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Vad säger stallägaren? Tycker h*n att det är ok att din häst blir skadad? Ställ krav, säg att det inte är ok att fortsätta så här och att det måste lösas. Tjata om det är det som behövs.
Been there, done that.
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Några speciella rättigheter har du ju inte. Stallägaren bestämmer, punkt. En del hästar är hackkycklingar, andra hackar. Och vissa hästar fungerar hur bra som helst med andra men inte med varandra. Det är sånt man inte kan veta.

Jag tycker att man ofta får ha lite is i magen när man har en individ som blir utstött - en vecka är för kort tid, det kan ta flera månader om man har otur. Ofta handlar det om att den som stöts bort ses som ett hot, en störning, eller så kapitulerar den inte ordentligt. Att valla och skicka bort hästen är ett sätt att uppfostra den, lära den vilket beteende som är önskvärt och inte. Så fort den kliver över gränsen för vad som är ok kommer den att drivas bort. Hurvida hästen kapitulerar ordentligt eller inte är svårt för oss att se, det beror ju på vad den andra hästen anser är tillräckligt. Hur snabbt eller oförsiktigt hästen kommer tillbaka kan också påverka hur den bemöts. Tyvärr kan för små ytor skapa problem då den vallande hästen inte tar hänsyn till att den andra hästen hindras att kapitulera pga ett staket.

Vi har en ponny hos oss som vaktar "sina" två ston väldigt väl. Vi har en ny häst nu som jagar iväg ganska redigt ibland, och andra stunden får han stå nära flocken. Det beror på hur han förhåller sig till stona gissar jag för det är tydligt att det är dom som är fokus för ponnyns beteende. Sålänge hästen kommer undan och inte skadar sig är det ju ingenting att bry sig om, men man får ju som hästägare ta beslutet hur mycket hästen tål. I vårt fall är ponnyn mycket mer stadig på benen i vår kuperade hage än den långbenta nykomlingen, så risken att han gör sig illa är kanske större än om det vore en ponny som jagades undan. Men samtidigt kan man inte göra mer än att ge det tid.

Du får känna efter själv hur stor risk det är för din häst att skadas allvarligt. Bett och sparkar brukar inte vara så farligt, men det händer såklart olyckor och en del hästar är tuffare än andra. Och en del hästar skadar sig lättare än andra. Och man beslutar ju själv hur stora skador som är ok. I naturen sker också både ordentliga bett, sparkar och hältor pga konflikter så det är något som hör hästlivet till. En kompis häst blev ordentligt biten på ryggen och kunde inte ridas flera veckor, men utöver det hände ingenting förutom att han hölls på avstånd en tid så för dem var det inget att jaga upp sig över, medan en annan kanske skulle ha tagit bort sig häst direkt från flocken.

I ditt fall kan det vara så att det unga stoet försöker hitta sin plats och pondus, och då början man långt ner i skalan och går på en av de ranglåga för att ta sig uppåt sakta men säkert. Hennes beteende låter inte ranghögt, utan hon är säkert lite omogen eller så kapitulerar inte din häst ordentligt. Han kanske springer iväg när hon jagar bort honom, men tar inte små avvisningar eller kapitulerar dåligt i andra situationer vilket kan resultera i att en osäker (ranglåg) häst spär på sitt hävdande.
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Fortsätter stoet orsaka skador på din häst så upplys stoets ägare att du kommer stämma hen på ev. ersättning för vård och/eller ev. värdeminskning på din häst p.g.a. Skador.
Men då måste du antigen se stoet skada din häst, allra helst filma/fota eftersom det går flera hästar i samma hage!
Man kan inte stämma någon för vad dess häst gör i en hage där man dessutom själv valt att ställa sin egen. Om man som hästägare inte vill ha sin häst med en annan pga skaderisken ställer man den nån annanstans eller byter stall. Det är inget att göra sig osams med folk om. Det finns inget som säger att det inte är den skadade hästen som är orsaken till tommultet och ingen kan nånsin garantera att en annan inte kommer till skada i en flock med hästar.
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Konstellationen förändrar sig Utifrån individer ja.

Nej du har ingen rätt att kräva vilken häst som inte ska in i hagen såvida du inte äger stället själv .
Känner du att det inte fungerar står det till dig själv att ta beslut om du vill flytta din häst . Krasst talat . Ingen annan har skyldighet att flytta på sig för att det ska passa just dig och din häst .

Håller helt med Tintilar .
 
Senast ändrad:
Sv: Vart drar man gränsen?

Skulle aldrig anmäla en annan ägare för skador även om jag sett att det är dennes häst.. för hursomhaver så är hästar hästar och av naturen kan saker ske.. däremot undrade jag mer vad som är rimligt om hästarna verkligen inte går ihop, vilken man flyttar på om den ene fungerar i flocken och den andra inte, oavsett om min är där eller inte så orsakar detta ungsto dålig energi i flocken vilken är som natt och dag beroende på om hon är där. ser man att en flock inte fungerar så brukar man i normala fall prova annat. det finns hagar så det räcker.. om än mindre och min får gärna gå där.. om sällskap finns vilket det inte gör eftersom ingen vill flytta sin häst.. han hoppar dessvärre genom elstängslena om han är ensam..


De timmar jag suttit och tittat på flocken så ser jag att så fort stoet stryker öronen så sticker min häst.. han kan tom gå och beta 50m bort och hon på ett annat håll när hon sedan vänder i full galopp och börjar jaga och sparka.. det är det jag finner knepigt. Att han inbland inte fattar vinken tidigt nog har jag också sett och ja.. så är det i en flock, då får man stryk.. stoet är ouppfostrat, märks tydligt då hon även går på människor..hon vet inte bättre..

Nåja, lite rangbråk får man tåla och jag är inte den typen som reagerar för minsta lilla.. då hade han redan gått i en frimärkshage.. nu går de på gigantiska beten. vet faktiskt inte hur många ha.. men måååååånga. så plats ha de.

Ville bara veta vad ni anser, vad som är att "förvänta" sig. Hade min varit den bråkiga, oupfostrade så hade jag garanterat flyttat på honom, dessutom om jag hade eget stall med stora hagar och då den andre har varken eller och är därför inakorderad.

Förhoppningsvis går dem ihop, eller åtminstonde kan gå i samma hage utan att slå ihjäl varandra.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart drar man gränsen?

Jag är/har varit i en liknande situation nyss, Vid betessläpp så gick Wille inte ihop med ett sto, vilket fick flytta till annan hage tills Wille rotat sig i flocken. Hon fick en kompis från sitt ordinarie stall och idag efter ca 3 veckor släpptes de in flocken igen. Vet inte om det blev direkt bättre men inte sämre heller.. Wille och stoet kan småkivas lite men verkar änsålänge hålla avstånd från varandra, stoets kompis däremot som också är sto är nu den som blir vallad ordentligt.. kan säga att hjärtat ibland sitter i halsgropen då wille är haflinger och stona är ardennrar.. jisses vilka sparkar.. men man får tänka att det likväl kan vara så att en mindre häst kan slå av ett ben som en grövre.. händer det så är det otur.. liksom att hästarna kan fastna i trådarna, trilla nedför en kulle och bryta rygg/nacke..
Däremot anser jag att om hästarna verkligen inte går ihop, och då menar jag att de bråkar i h konstant med både sparkar och stegringar osv osv och inte ens tar en paus.. utan någon ska slås ut.. ja, då hade jag flyttat min häst oavsett vem som "startar" bråket. Sådana bråk är inte bra för någon häst i slutändan. Men rangkiv,, det kommer man inte undan. Prata med stallägare och stoets ägare hur de ser på saken.
 
Sv: Vart drar man gränsen?

leta nytt beteomgående.. hellre en flytt till än en söndersparkad/skadad häst.

Prata med stallägaren först så klart berätta att du inte vill att stoet skall komma tillbaks och varför.
Lyssnar dom inte så flytta direkt.


Jag står i samma sits mitt sto går inte ihop med det andra stoet men nu har jag tur att stoet flyttar..Min får gå själv på bete sista veckan här nu innan hon tas in för igångsättning.
Hon har hagkompisar i hagarna brevid.

Men hade dom andra inte tagit hem sitt sto hade min fått flyttat hem redan idag för min har redan en sparkskada i käkbenet som hon står med sedan idag!:crazy:
Så mer ihopsläpp blir det inte för hennes del denna sommar.
Nya tag nästa sommar:)

Jag uppfattar det som så att så länge det inte gäller sina egna hästar bryr sig ingen. men så fort de berör andras hästar så blir det hus i luckan!Märkligt
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Fast poängen är att ingen kan hitta eller definiera syndabockar allt handlar om den sammanslagna dynamiken .

Man kan inte förvänta sig att x personer om de inte anser att problem finns ska vara villiga att stuva om sina planer utan det faller på den som anser det ohållbart för sin egen hästs skull . sen förstår jag ypperligt väl vad du skriver och hur du tänker utifrån observation osv och jag motsäger dig inte ang detta men svarar utifrån det som ändå är rimligt och praxis så att säga , fast praxis är ett dåligt ord i sig.

Det "normala" är väl optimalt att samtliga involverade noterar oron i hagen och ser skaderisk och rörighet i flocken mot nornalt oavsett vem det berör . Gör de detta blir ju saken lite mer vägande så att säga .

Om ngn är ensam om
Att uppleva problem och samtidigt kan inte hästen gå själv så tyvärr även om jag förstår problematiken så skulle jag inte tycka det rimligt att ngn annan måste konstellera om sin häst och byta hage och upplägg från tänkt osv .

Men jag förstår komplexiteten .
 
Senast ändrad:
Sv: Vart drar man gränsen?

Enda gången jag tagit bort en häst från en flock var när vi på lösdriften släppte in ett litet sto som gått där tidigare men varit i en annan hage en längre tid. Hagen var ca 20 hektar.

Vi hade en valack som just då bestämde och han var en ganska orolig individ som stökade runt mycket innan han kom till ro med hästkompisar. Iaf hade flocken varit lugn i ett år vid det här laget. Han jagade detta stackars sto (otroligt vänt sto, stillsam, lugn och försiktig, väldigt anspråkslös). Det var ingen måtta på det. Hon skulle stå längst bort i skogen utom synhåll. En gång såg jag henne stå vid ligghallen och han såg på henne i ögonvrån på flera 100 meters avstånd. Hon flyttade över vikten från ett ben till ett annat och då satte han av mot henne som om han var djävulen själv och hon hann inte undan för jag har väl aldrig sett en häst springa så fort och han var större än hon. Trots att hon hade allt utrymme i världen och sprang för livet länge gav han inte upp jakten. Till slut kände till och med jag att hästen kommer inte att orka mer så efter lite bök lyckades vi bryta jakten genom att stänga en grind mellan dem som han nästan gick igenom. Hon var löddrig, halt och så andfådd. Den hästen släppte vi inte tillbaka, valacken blev dock kvar. Han tillhörde flocken och stoet kunde gå tillbaka till sig gamla hage. Troligen var hon för skör, hon såg inte helt frisk och stark ut och såna hästar stöts ibland bort av vissa individer. Hon innebar en svaghet för flocken och den oroliga hästen kunde inte med det orosmomentet.

Tyvärr kan man inte veta vilken av hästarna som är orsaken till en konflikt. Inte ens i ditt fall. Oavsett vilken häst ni avlägsnar fungerar ju flocken. Det är verkligen svårt att avgöra hur hästarnas samspel fungerar för de signaler vi ser är bara en bråkdel som dom använder sig av. Och den fas som stoet går igenom är kanske en normal utvecklingsfas som hon måste ha och kommer att behöva komma igenom. Det är med stor sannolikhet hon som går igenom nåt, och din häst råkar komma i hennes väg på ett eller annat sätt. Det är inte illa ment.

Om hästen beter sig ouppfostrat mot människor så kan det vara tecken på samma utvecklingsfas, men en häst kan fungera utmärkt i en flock och ändå vara hemsk med folk, eller tvärt om. Min häst är en envis, bumlig kluns bland en del människor, men i en hästflock ligger han alltid lågt och skulle aldrig trampa npn på tårna. Han försöker inte ens, han trivs med sin plats och vill inte bossa runt. I en hästflock är han trygg med ledarskapet, när det kommer till människor är han mer skeptisk till deras förmåga att skapa trygghet och stabilitet.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart drar man gränsen?

Kanske . Sen i all reflektion måste jag väl säga att bland flock temporärt över tex sommar inte direkt bäddar för harmoni i hagarna om inte individer gått i blandflock tidigare osv.

Att ngn häst "behöver det" ur uppfostran osv och att det potentiellt löser sig med tiden har jag full förståelse Flr att man som hästägare inte öht bryr sig om ifall det förefaller en extremt påtaglig skademöjlighet .
 
Sv: Vart drar man gränsen?

leta nytt beteomgående.. hellre en flytt till än en söndersparkad/skadad häst.

Prata med stallägaren först så klart berätta att du inte vill att stoet skall komma tillbaks och varför.
Lyssnar dom inte så flytta direkt.


Jag står i samma sits mitt sto går inte ihop med det andra stoet men nu har jag tur att stoet flyttar..Min får gå själv på bete sista veckan här nu innan hon tas in för igångsättning.
Hon har hagkompisar i hagarna brevid.

Men hade dom andra inte tagit hem sitt sto hade min fått flyttat hem redan idag för min har redan en sparkskada i käkbenet som hon står med sedan idag!:crazy:
Så mer ihopsläpp blir det inte för hennes del denna sommar.
Nya tag nästa sommar:)

Jag uppfattar det som så att så länge det inte gäller sina egna hästar bryr sig ingen. men så fort de berör andras hästar så blir det hus i luckan!Märkligt

Tyvärr växer inte beten på träd här.. grejen som gör mig frustrerad är att jag är fast inakorderad där året om,..det är inte den andra som dessutom har egna hagar och stall hemma. Känns onödigt att flytta på oss en gång till, för att den andre ska gå där 2 mån till ca..

usch orkar inte med sånthär.. varför ens sätta in dem i samma flock igen när det fungerar så bra som det är nu.. flocken är lugn.. stoet går med kompis och de verkar trivas. kan man inte bara låta det få vara så, bra som det är nu..
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Nä jag menar att när det gäller sina egna hästar.. typ den som skriver om ett problem här på buke eller någon annan stans. så bryr sig de övriga i hagen inte om att just din häst blir sparkad.. för de gäller inte deras hästar.
Men den dagen deras hästar(andras) blir sparkade så är det helt plötsligt mkt vikitgt att se till att just deras häst får de bra.


Kanske formulerade mig knasigt:D



Provar nytt



Folk bryr sig inte om när andras hästar blir skadade sparkade eller hackade på i hagen.. så länge det inte gäller sina egna hästar för då jäklar blir det liv=)
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Jaha du står där inhyrd och det gör inte den andre??
Men då är det ju självklart iaf för mig att då ska stoet flytta.

Kan du inte kolla om du kan få en ur hagen att gå med din i en av de andra hagarna??
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Ja då blev det tydligare ;)

Kl
Håller med om att står ts där permanent borde stallägaren se till perspektivet om det verkligen bara är bråkigt pga en temporär häst .
 
Sv: Vart drar man gränsen?

Jag instämmer med det. Men som sagt, det är upp till hästägaren att avgöra hur stor risken är, om det är värt risken eller om man vill flytta sin häst nån annanstans.

Instämmer även med det du skrev i inlägget ovan detta. Som stallägare vore det mer intressant att se till att de hästar som permanent tillhör flocken kan stå kvar. Det var så vi handlade i fallet jag beskrev ovan också.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 036
Senast: yamyam
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·
Hästhantering Ja, går det? Vi har en häst som hittills varit så snäll, aldrig drömt om att sparkas förutom om någon började sparka henne i hagen, då...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 541
Senast: Grazing
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 306
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp