Bukefalos 28 år!

Vårt stallbygge

Sv: Vårt stallbygge

tips på ritning?

IMG]http://i1115.photobucket.com/albums/k551/lindalif91/stallllllhhooo.jpg[/IMG]

blev svårt med att du ville ha 3 dörrar :p, annars så hade man lätt kunnat fylla en långsida med stora boxar och på andra sidan stallgången ha shettis box + sadelkammare.
 
Sv: Vårt stallbygge

Väldigt snygga ritningar! Det kan ju vara nåt!

Jag är alltså syster till heidi maria och min shettis ska stå i stallet :)

Jag är också den som kommer fota alltsammans! Vill ni ha några bilder på hur allt ser ut nu? :)
 
Sv: Vårt stallbygge

Klart vi vill! :) Jag älskar sådana här trådar, man kan aldrig få för många tips och idéer inför det egna stallbygget (som kanske sker någon gång i framtiden...) ;)
 
Sv: Vårt stallbygge

tips på ritning?

stallllllhhooo.jpg


blev svårt med att du ville ha 3 dörrar :p, annars så hade man lätt kunnat fylla en långsida med stora boxar och på andra sidan stallgången ha shettis box + sadelkammare.

Nu syns kanske bilden oxå :D
 
Sv: Vårt stallbygge

KL

Jag hade absolut gjort en spolspilta. Det har jag alltid saknat i mitt stall, det är inte kul att ha en häst som behöva spolas och tvättas mycket, men stå stallgången och slabba ner allt.

Sen hade jag inte byggt en shettisbox, jag hade byggt en ponnybox som en ponny upp till D-ponny kan stå i. Sen hade jag definitivt gjort en fölbox för halvblod, det är alltid en fördel att ha. Så jag hade nog varit en sån som hade tagit till någon meter nu, när ni ändå ska bygga, istället för att snåla på ytorna.
 
Sv: Vårt stallbygge

KL

Roade mig oxå med att rita ditt stall i sketch up:
ccc.png


De stora boxarna är 3x4 m
Shettisboxen är 2,4x3 m
Stallgången ut till öster (gårdsplan)
Samt upp till norr (hagar)
är 2,5 m bred
Den lilla snutten stallgång mellan shettisboxen och storboxen (söder, ut till gödselstack) är 2 m bred.

De tre sadelkammarna är 1.9 x 2 m
ddd.png
 
Sv: Vårt stallbygge

Åh fina ritningar! Det blir ganska likt Rebecka jolies ritning lutar det åt!

Tre boxar på3x3,2 m. En ponnybox på 3,3x2 m, och en stor på 3,3x3,4 m.
Tanken är att mellanväggarna ska gå att flytta senare om man har fyra större hästar,eller får föl. Ska lämna in allt imorgon:)

Har ritat galler som ska sitta i fronterna, ska få dem svetsade nånstans. Bild på dem kommer! Blir välvda egenritade så fronterna blir rätt öppna, förutsatt att det går att göra till ett ok pris. Ca 1,40 höga boxdörrar i spåntat,betsat virke, ca 44 mm.
 
Sv: Vårt stallbygge

Uppdaterar tråden lite! Mitt lilla ställe är på gång nu.

Det går sakta men säkert framåt. Ladan som stod på platsen sen innan är borta. Schaktning och grävning för avlopp i princip färdigt. Bygglovet är dock inte stämplat än (väntat sen januari!!!), så när det är klart är det dags att gjuta platta. Vi sliter på! Hela tomten är i princip uppgrävd, iom att vi hade ca 45 m till avloppet.

schaktning.jpg


Bifogar en översiktsbild på hur jag hade tänkt själva lilla gården. Tomten är liten, ca 3500 kvadrat, så hagarna har jag arrenderat. Den del av hagen som kommer upp på tomten ska grusas. Dessutom ska det få plats en liten ridbana för tömkörning och longering, ca 18x28 m. Bra att ha hemma för lite lättare övningar om det är mörkt ute. Hagarna jag arrenderat är en gräsvall som sträcker sig runt min lilla gård och ett skogsbryn, ca 26 m bred och typ 550 m långt. Vinterhagen ska vara ca 350 m lång, och i vardera ände blir det en stor rektangulär gräsyta för ridning och körning. Även på utsidan av hagarna sparas 3,5 m till en rid och körslinga. :)


Tycker det känns bra med avlång hage istället för en fyrkant som inte är lika intressant. Nu kan hästarna sträcka ut ordentligt trots att inte hagen är jäätestor till ytan.

Lstisnybeskurenritning.jpg


Sommarbeten har vi på annan plats, så det blir endast vinterhage här. Blir en liten och kompakt gård, men tror det blir fint! Hästarna som ska flytta in efter betet är två D-ponnyer för ridning, en kallblodstravis som ska tränas och en shettis.
 
Sv: Vårt stallbygge

Glömde beskriva vad allt är på paint-skissen. Det röda är mitt hus, ca 85 kvadrat. Svarta taket till vänster är stallet vi ska bygga. Nedanför det en gödselplatta, som ska ligga ca 1 m nedanför stallet. Så när mna går ut genom gödselstackdörren är kanten ca 1 m framför en. Platta går att tömma genom att köra nerför en liten slänt brevid. Framför plattan ska jag sätta ett plank med en grind så man slipper se det det första man gör när man kommer hem :P

Mitt på gårdsplan ska jag ha en liten rabatt eller gräscirkel med en liten lykta. Planen blir ca 15 m i diameter, så det går att svänga runt med släp om man tar det lite försiktigt. Andra svarta taket är en gammal lada med övervåning där man kan ha sommarfester och så, ca 6x8 m. Nedervåningen ska bli hölada.

Till höger om det blir den lilla volten. Ovanför stallet sen man att hagen har lite skum form. Det är för att det kan blåsa mkt norrifrån, så jag ska stängsla in lite småträd som växer längs tomtgränsen så de får växa till sig och bilda lite vindskydd. Därför blir det många småvägar för hastarna ner på vallen.

Bonusbild på min älskade lilla häst som ska bo hos mig, en korsning fjord/nordis som fick åka på bete redan idag. :) Sååååå förväntansfull. Fast jag inser hur mkt jobb detta kommer vara innan det är klart! VERKLIGEN mkt jobb. :o
Ankibetesslpp.png
 
Sv: Vårt stallbygge

Hehe jaa det är vinter fortf på vissa håll va?

KL

Släppte tidigt så vi sparar tid iom att vi haft fyra kollektivplater innan :O De har bra skyddade sommarhagar, men vi ger lite hö och tar på täcke vid ihållande regn såhär i början. Finns ändå en hel del gräs! Känns bra att hästen går ute så har jag inte dåligt samvete de dagar man inte hinner motionera iom bygget.
 
Sv: Vårt stallbygge

Kul tråd!
Ska bli spännande att följa.
Även jag har köpt mig en gård. Där är stallet redan klart men har "bara" tre boxar så jag ska göra om ett litet uthus till ett avelsstall med två stora boxar i.
 
Sv: Vårt stallbygge

Ok, trevligt:) Känns kul att äntligen få prova ha hästarna hemma. SÄkert samma känsla hos dig :)
 
Sv: Vårt stallbygge

plattaaann.jpg
Uppdatering:

Bygglovet är klart, avlopp, vatten och el är framdraget, platsen är dränerad, gruset plattat många gånger om och gjutformar för både stall och gödselpaltta är på plats. Nu håller i på att najar ihop armeringen, och på fredag kommer betongbilen :)

Gick "bara" åt 210 ton grus till grunden. :P Hade uppskattat det till 50 innan vi började..
 
Senast ändrad:
Sv: Vårt stallbygge

En till uppdatering! Vi har gjutit, murat ett varv leca, gjutit gödselplatta och mur runt det!

20100705Plattorna.jpg


Sen satte vi upp väggar och takstolar!

20120705Takstolarupp.jpg


20120705Inuti.jpg


Gårdsplanen: här ser man den gamla ladan som ska få nya portar och brädgolv och bli hölada. :)

20100705Grdsplan.jpg


Stallet är 12x8,4 m, så det blir två boxar på höger sida, stallgång på 2,65 och flera små sadelkammare på vänster sida. Längst in blir det två stora boxar och en shettisbox. Stallgången blir ett T, med utgång mot gödselplattan och hagen åt vardera håll.

Mer bilder utifrån kommer snart när vi satt in lite dörrar och fönster. :laugh:
 
Ny uppdatering!

Börjar likna ett stall nu! Har isolerat och satt upp skivmaterial, och sen knackat på några kilometer råspont över det. Nu håller vi på med innerväggar till sadelkammare och tvättstuga. Ska bli två små sadelkammare på v sida av stallgången. Sen ett litet förråd lillesyrrans shettis saker brevid det. Sedan en tvättstuga med torkning av täcken och en diskbänk att fixa foder vid. Ska fixa fram ritning nån dag så får ni se!

20120805stalletinuti.jpg



Utifrån börjar det se riktigt färdigt ut! Målning och stuprännor kvar, sen grusa upp ordenligt så man kommer in utan plankorna!
20120805stalletutifrn.jpg


Bara att kämpa vidare, snart är vi i mål! Vi har byggt i ca 3 månader riktigt intensivt nu. Kvällar, helger och semesterdagar. Innan dess rev vi en lada som stod på platsen för hand, motorsåg och med bil. (!)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 811
Senast: shia
·
Anläggning (Vet inte om tråden ligger rätt men men, bara för Moderator att flytta annars:)) Hejsan, jo det är såhär att vi ska skaffa två ponnysar...
2
Svar
27
· Visningar
5 093
Senast: lady_vip
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 335
Senast: Mabuse
·
Anläggning Vi bygger stall med fyra boxar från grunden och jag tänkte att det kunde vara roligt att dela och diskutera. Det är ett kallstall...
Svar
1
· Visningar
3 730
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp