Vårterminens tävlingar.

Jag har aldrig utgått, men flera har sagt att dom hade utgått om dom haft min ritt jag hade förra året :D.
Hästen var pigg och vaken, gnäggade och tog varje liten hjälp jag gav med 100 %, dock med 100 % överdrivning med! Vägarna satt, inga problem, dock syntes det ju hur "spänd" han var. Jobbade fint genom kroppen, slog inte upp med huvudet utan enbart extremt pigg! Jag skrattade minns jag, kollade lite snabbt mot domaren, fick ögonkontakt - och hon log snällt och la huvudet på sned, så jag red på. Finns med på film, skrattar än idag åt kommentaren på filmen när jag ska skritta snett igenom på lång tygel - nej, gud, nu flyger hon väl av!! Men nej då, hästen länger ut halsen, skrittar på spikrakt och sen fortsatte vi vårt program. VI fick högst poäng på skritten :angel:
 
Ridit en MsvC2 idag på 64,8% vilket gav en tredjeplats :). Så otroligt glad över min fina ponny och hur vi verkligen hoppat upp ett snäpp resultatmässigt den här säsongen.
18700143_10211410568371810_2731907858842569346_n.jpg
 
Söndagens ritt var sådär, ser på filmen att jag fick upp och ihop honom bättre, och jag kom själv ner i sadeln mer och fick igenom hörnpasseringarna i både traven och galoppen. Samt att en av övergångarna galopp-trav blev i fin balans! Och vägarna reds mer planerade. Dock samma domare som för 4 veckor sedan belönade mig med 51 %, hon dömde oss till 55 % denna gången. Och inga byten i galoppdiagonalerna!! Hade inte tänkt tävla mer dressyr nu (foderhäst som ska tillbaka till ägaren i augusti) men nu är jag bra sugen på att åka till grannkommunen i slutet på juni för och rida en LC ena dagen och sen en LB igen dagen efter. Eller, vad säger ni kloka bukefalosfolk, LB:1/ LB:3, eller LC:1/LB:1 ? Rider inte för och vinna, jag har inga tävlingsnerver och tävlar för att det är kul :D
 
Jag hade siktat på LC:1 och LB:1, det är roligare att lyckas bra i lättare klasser än sämre i svårare klasser.

Ja, absolut är det roligare. Men jag tänker såhär, jag har troligen bara hästen en kort stund till. Hästen är snäll och ärlig, lätt och ha med sig ut, inte tittig och tycker om att visa upp sig. Jag har aldrig startat högre än LB:2 med någon häst innan, så nu är kanske en bra chans att prova? Ev ska egen häst köpas in om jag inte kan ha kvar denna ett år till och då kan det ha varit bra och testat tävla lite högre klasser? Vi pratar ju inte Msv, utan LB:2. Är jag helt ute och snurrar? Min dröm är ju att köpa egen häst och sen tävla för att det är roligt på LB/LA-nivå.
 
Ja, absolut är det roligare. Men jag tänker såhär, jag har troligen bara hästen en kort stund till. Hästen är snäll och ärlig, lätt och ha med sig ut, inte tittig och tycker om att visa upp sig. Jag har aldrig startat högre än LB:2 med någon häst innan, så nu är kanske en bra chans att prova? Ev ska egen häst köpas in om jag inte kan ha kvar denna ett år till och då kan det ha varit bra och testat tävla lite högre klasser? Vi pratar ju inte Msv, utan LB:2. Är jag helt ute och snurrar? Min dröm är ju att köpa egen häst och sen tävla för att det är roligt på LB/LA-nivå.
Jag tycker inte att det är så stor skillnad på LB:2 och LB:3 att jag räknar det som en högre klass på det sättet att det gör någon egentlig skillnad.
Men om du struntar i resultatet så spelar det ju ingen större roll vilken klass du startar:)
Men håller med föregående om att det är roligare att faktiskt ha en chans att rida på godkända procent istället för att starta en högre klass "bara för att".
 
Ja, absolut är det roligare. Men jag tänker såhär, jag har troligen bara hästen en kort stund till. Hästen är snäll och ärlig, lätt och ha med sig ut, inte tittig och tycker om att visa upp sig. Jag har aldrig startat högre än LB:2 med någon häst innan, så nu är kanske en bra chans att prova? Ev ska egen häst köpas in om jag inte kan ha kvar denna ett år till och då kan det ha varit bra och testat tävla lite högre klasser? Vi pratar ju inte Msv, utan LB:2. Är jag helt ute och snurrar? Min dröm är ju att köpa egen häst och sen tävla för att det är roligt på LB/LA-nivå.

Jag tycker att LB:2 och LB:3 är enklare än LB:1, för jag tycker att det är svårare att rida på kort bana med en stor häst. :)
 
Jag tycker att LB:2 och LB:3 är enklare än LB:1, för jag tycker att det är svårare att rida på kort bana med en stor häst. :)

Jag har en stor häst med, 168 cm grov äldre häst men har bara ridit program på kort bana med honom. Kanske ska försöka få en träning på lång bana och rida upp LB:2 / LB:3 ?
 
@shipwreckgirl , jag är inne på @WBanna s linje och säger också att lång bana är lättare än stor häst på kort bana. LB2 är rätt trevligt, LB3 är lite samma men mer tillsptsat sas. Det jag gillar med LB3 är att det är et rätt långt program där en verkligen kan koncentrera sig på att rida sin häst genom hela programmet-vägarna hjälper verkligen en att lösgöra. Rid igenom programmen och känn på dom :).
 
Var på tävling i helgen och det varken kändes eller blev bra :( underlaget var så överbevattnat att hästen inte ville gå fram. Det klafsade redigt och i klassen innan så var det vattenpölar på flera ställen. Fick dra runt henne kändes det som. Det var tittigt i ridhuset och lite brötigt på läktaren som givetvis åxå var läskig. Fick 63,88%. Blev så besviken. Hon var så fin på framridningen, men min häst är en riktig prinsessan på ärten. Känslig för minsta lilla. På gott och ont. Men jag försöker se det positivt. Det var bara våran 3e tävling, har endast gått p&j innan och en p&r. Så detta är fortfarande nytt. Dessutom var vi inte dom enda som hade problem. Vi Är en erfarenhet rikare. :up:
 
Jaha, en till pay and ride i dag. Katastrofala %, det bodde något spöke på banan! Det var bara andra gången vi var iväg på pnr utomhus, hade problem förra gången också. Inomhus går det jättebra. Konstigt egentligen, vi har inget eget ridhus utan rider i princip alltid utomhus hemma. Nästa helg är det dags för första lokala starten!
 
Idag har jag och min ponnyskrutt varit ute och tävlat för första gången i år. Sista tävlingen för oss var i september förra året, sen dess har vi tränat på för tränare under hösten och gjort ett mycket lyckat stallbyte i vinter. Upplägget för ponnyn är helt annorlunda idag jämfört med för ett år sen, så jag var spänd för att se resultatet. Ponnyn fick nog mer eller mindre en chock när vi kom till tävlingsplatsen med alla andra runtomkring efter att ha levt ett skyddat liv i litet stall på landet med enbart en hästkompis i fem månader, och den känslan speglades väl ganska rättvist i första klassen som var lätt C2. Jag var rätt besviken (på mig själv), men vi tog ordentlig revansch i lätt B1 och höjde vårt personbästa med fyra procentenheter jämfört med tidigare resultat i lätt B och tangerade personbästa i dressyr överlag. Och då var känslan ändå att det finns mycket, mycket mer att hämta ut, och hästen var inte i närheten av vad hon presterar hemma/på träning, så jag är mer än nöjd.
 
@Piaff Eller jag hade honom utlånad under ett år till en dressyr junior i Östergötland när jag var som fattigast, kanske var då du menade. :confused: Då var han bara 14 år så ja då var han rena ungdomen ;)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: zarmino
·
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
Svar
14
· Visningar
2 312
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 841
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp