Våteksem/hotspots

Bubble

Trådstartare
Vovven fick det i förra veckan på hela halsen.. Var till veterinären, rakade bort pälsen på området och han fick en spray som man skulle spraya på i 1 vecka. Problemen (alltså att det var rött och varade) försvann ganska fort men trots att jag tvättar ordentligt varje dag och försöker ta bort gamla sårskorpor och död hud som flagnar så har han fortfarande mycket sårskorpor kvar tycker jag.

Någon som har haft det på sina hundar, hur länge brukar det ta innan det försvinner? Alltså själva eksemen är ju borta men just att det är så mycket sårskorpor kvar samt att det fortfarande luktar lite från "såret".

Det verkar även klia ganska mycket och han blir ju såklart besvärad när han inte får klia. Brukar ha kalla handdukar som han får vila hakan mot för att dämpa kliandet och har köpt en receptfri kräm på apoteket som ska lindra klåda men finns det något annat man kan göra eller är det bara vänta tills det går över? Det har nu gått ca 7 dagar.

Tänkte om någon här har erfarenhet av det :)
 
Sv: Våteksem/hotspots

Ibland behöver fuktexcem behandlas med antibiotika för att bli helt bra! Särksilt nu i röt-månadstider är det viktigt att du håller koll på temp, allmänstillstånd osv.

Annars är min "huskur" för behandling av fuktexecem följande:
Klipp LÅNGT utanför den yttersta röda/irriterade kanten på excemet. Gärna MINST 10 cm. Det händer nämligen att excemet smygsprider sej med små "plitor" som sedan blommar upp till nya excem.

Tvätta sedan med parfymfri tvål, vatten och en grövre frottéhandduk så att du gnuggar bort alla skorpor! Ibland kan man behöva blöta upp ett excem innan man gnuggar på det för att det skall vara så behagligt för hunden som möjligt.

Sedan applicerar jag "Otoclean i pulverform" - kommer inte ihåg namnet tyvärr!! - på excemet.

Sätter på hunden en tratt eller strumpor - beroende på var excemet sitter - för att förhindra att den kliar/tvättar området.

En klar förbättring bör ses inom några dagar och efter ca 10 dagar bör det vara helt torrt och inte längre orsaka något obehag för hunden!

/Swat
 
Sv: Våteksem/hotspots

Min vovve hade det i våras och det tar tid. Jag höll nog på att tvätta med vätesperoxidlösning i 3 veckor. Det blev snabbt sårskorpor men under dessa så fortsatte det att vätska.

Jag använde krämen i stället för sprayen då jag tycker den var lättare att täcka hela området. Jag rakade varje dag för att vara säker på att det inte spred sig.Tvättade morgon och kväll,smorde 2ggr/dag.

Men som sagt,det tog tid innan han var helt återställd.
 
Sv: Våteksem/hotspots

min hund fick antibiotika + klorhexidinspray och antiseptiskt schampo och var i stort sett återställd på någon vecka. jag fick tipset att föna hunden torr efter varje schamponering och sprayning för att undvika att huden var fuktig någon längre stund.
 
Sv: Våteksem/hotspots

Det tar sin lilla tid innan huden ser normal ut igen, men du kan behöva behandla längre än 7 dagar om det inte ser helt ok ut efter den tiden.

Vad är det för spray du fått? Någon annan behandling?
 
Sv: Våteksem/hotspots

Tack för alla svar och tips! :)

Det är rakat en bit utanför eksemet också så det inte ska sprida sig.

Strumpor får han ha på sig så han kommer inte åt att klia men det besvärar honom ganska mycket (han sitter och gnäller mycket och vilar ofta med huvudet rakt upp osv..) ingenting som jag provar verkar hjälpa för att minska klådan men det kanske inte är något att göra åt utan istället se till att det läker så fort som möjligt.

Vad är Otoclean (eller det i pulverform) för något, är det receptfritt eller får man det hos vet?

Nu är jag på jobbet så kan inte kolla vad medicinerna heter men han fick tabletter och sprayen (kanske svårt att veta vad det är när jag inte vet namnen iofs).

Jag funderar mest om det är dags att göra återbesök eller om man ska fortsätta tvätta/medicinera några dagar till. Det har ju blivit betydligt bättre men som sagt en del sårskorpor kvar.
 
Sv: Våteksem/hotspots

Jag kör esprees hotspot foam och det ser fint ut på mindre än 48 timmar. Jag tycker den är jättebra! Jag klipper rent så att det blir luftigt.
 
Sv: Våteksem/hotspots

Det kan jag inte säga, då blir det för övertydlig reklam. Dock är espree inte ett ovanligt märke, så jag skulle tro att alla välsorterade affärer har det.
 
Sv: Våteksem/hotspots

Okej det tänkte jag inte på :p Men ska se om jag hittar det då och testa :)
 
Sv: Våteksem/hotspots

Jag kör esprees hotspot foam och det ser fint ut på mindre än 48 timmar. Jag tycker den är jättebra! Jag klipper rent så att det blir luftigt.

Efter jag läste ditt inlägg här, om hotspot foam, så beställde jag det till min hund som verkar åka på hot spots var tredje-fjärde månad. Hon är bara 1,5 år men haft hotspots fyra gånger redan. (är under utredning om varför)

Jag har tidigare, på veterinärs inrådan, använt klorhexidin eller alsolsprit med följd att min hund inte alls mått bra. Såklart att det svider galet mycket att ta på klorhexidin på ett hotspot i full blom, och det har varit plågsamt alltsammans, även om man hoppas att det ska hjälpa. Men det har det har det inte gjort, hotspoten har blommat vidare trots behandling. (Det enda som hjälpt är antibiotika, och det vill man ju inte använda för ofta.)

Men så testade jag, i ren desperation, hotspot foam efter ditt tips här på buke.

Och vilken skillnad! Ingen deprimerad och lidande hund efter behandlingen, mycket lättare att tvätta och ta på skummet eftersom det inte gör ont, och efter bara två dagar är hotspoten avstannad och på gång att läka ihop! Allt ser jättetoppen ut!! :bow:

Tusen tack för tipset, jättetack!! :bow::bow:
 
Sv: Våteksem/hotspots

Ja visst funkar det bra? Samma här. Slutar kladda första dygnet och är bra på andra dygnet. Tyvärr är det många som inte upptäckt det eller tar till betydligt krångligare metoder. Kanske fungerar det inte heller på alla hundar?
 
Sv: Våteksem/hotspots

Jag har en engelsk bulldog som ofta får hotspots och jag ska pröva esprees hotspot foam. Fuciderm vet funkar suveränt men det är bara nått vet kan skriva ut åt dig. sen ett tips är att alltid se till att området är torrt. Hemma kör jag alltid med babypuder. funkar suveränt.
 
Sv: Våteksem/hotspots

Jasså du. Så länge det fungerar och min hund slutar slicka och klia så tänker jag gladeligen använda det de två till tre ggr om året hon får hotspots.
 
Sv: Våteksem/hotspots

Jag kommer högst troligt skita i att diskutera saken vidare med dig. Det fattar vem som helst med bättre attityd att ingen hundägare skiter i sådant. Däremot mäter många nyttan med ett preparat mot den farlighet det anses (av vissa) besitta, och den nytta det gör på egna djuret. Det gäller schampon, mediciner, i högsta grad fästinghalsband mm.
 
Sv: Våteksem/hotspots

Veterinärförbundet har gått ut med en allmän varning mot att använda TT på hund o katt pga risken för kontaktallergi o allvarliga förgiftningar.
Läkemedelsverket avråder likaså.
När det gäller Espree hot spot foam så är den troligen inte laglig att säljas i sverige utan att registreras som naturläkemedel, o den skulle aldrig godkännas av läkemedelsverket just pga TT oljan.
Finns massvis med rapporter om allvarliga toxiska reaktioner på hund o katt.
Du skiter ju i det men klagar istället på min attityd.
PL
 
Sv: Våteksem/hotspots

Kontaktallergier kände jag till, men inte förgiftningar. Du råkar inte veta va man kan läsa mer? Nu diskvalificerar ju bara allergrisken TT, men det är alltid intressant att läsa mer.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I helgen som gick var jag och maken på "gourmetweekend". Det här med att låta mat bli en sinnlig upplevelse är något jag gillar...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Har behandlat min valp mot klåda och utslag sedan snart tre veckor tillbaka. Behandlade med antibiotika och ett schampo och det blev...
Svar
2
· Visningar
2 629
Senast: Glimfeather
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 167
Senast: Simply me
·
Avel kort fråga som kanske är lång... Har russ, och har förstått att man inte vill ha klåda. Man ska inte avla på djur med exembesvär tex...
Svar
2
· Visningar
1 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp