Vatten i benen?!

IrpaSnirpa

Trådstartare
Kopierar in från ett annat forum, kanske kan ni komma med lite tips, eller bara vara med mig och spygalla över hur det fungerar för vissa av oss som "inte kan få hjälp för vi är gravida".

Inlägg 1: (Startfrågan)
Jag är svullen, när jag går dunkar det i benen, när jag sitter spänner det. Sätter jag ner fotsulan så är det tusen nålar i foten. Med andra ord gör det ont. När jag trycker någonstans på benet så får jag en grop in i huden, ser lite läskigt ut, igår gjorde jag det när jag låg i badet och fick ett extra badkar i benet.

Min syster hade vatten i benen i slutet av sin graviditet, jag är i vecka 18 nu.

Min mamma hade havandeskapsförgiftning samt giftstruma under två av sina tre graviditeten.

Hur hade ni gjort?
Låtit det bestå eller tagit kontakt med läkare?

/A

**************************************************

Inlägg 2:
Jag har gnällt mycket angående mitt MVC och allt där hur jag blev bemött på UL osv. Min BM är iofs bra, trevlig och snäll.

MEN, jag har telefonfobi, det är en låååång uppvärmning för mig innan jag kan ringa. Och vad händer? Jo, telefontiden är inställd.. Det har vart så illa att jag inte klarade av att ringa 112 ens när jag fått mitt knä söndersparkat. Så fobin är inte så liten.

Så nu får jag återigen sätta mig och upprepa mitt mantra för att sedan ringa vårdcentralen ist..

*******************************************

Inlägg 3:
Om det hade vart så lätt..

Oavsett så ringde jag hälso och sjukvårdsupplysningen som hänvisade mig vidare till min BM (akut som hon sa) trots att jag flertalet gånger förklarade att jag inte får tag på dem. Då skulle jag gå till min familjeläkare (som jag aldrig träffat), men bäst är det ju att jag tar det med min BM "så ring henne idag".

Varför skall allt gå via BM?
Varför kan jag inte bara gå till VC och be dom kika, ta proverna och sen är det bra? Min BM har tydligt sagt att hon har jättedåligt med tider fram till min nästa tid hos henne dvs 5/6.
Jag blir tokig!

*****************************************

Inlägg 4: (idag, typ nyss)
Jag har fortfarande inte fått tag på min barnmorska. Och vart jag än vänder mig så säger de att jag skall prata med min BM.

Sagt och gjort.

Jag har införskaffat ett par stödstrumpor, gjorde det imorse, nu gör det ännu ondare rent ut sagt, kan knappt sätta ner fötterna utan att det känns som knivar rakt in i dem.

Ringde nyss till HoS-upplysningen och återigen "ta kontakt med din barnmorska". Jag frågar om jag inte skall ta kontakt med en RIKTIG läkare istället. "Nej" Varför inte? "För att din barnmorska skall vara ditt första alternativ".

Nu till detta så har jag huvudvärk, händerna har börjat svullna (svullnaden går ner när jag rör dem hela tiden). Huvudet är tyngre än tyngst.

Min sambo var nära att sjukskriva sig från jobbet men jag skickade iväg honom ändå. Att sätta mig på en buss till akuten och få svaret "Ta kontakt med din BM" känns för mig orimligt. Min mamma säger att jag måste få prata med någon ordentligt om det här, hon bor 40 mil ifrån mig så det är svårt att åka till henne och söka hjälp/tröst.

Ärligt talat så är jag trött på sjukvården i Västerås, ännu mer trött är jag på att vara gravid och hela tiden ha något som hindrar mig i mitt arbete.

Tycker det är fel fel fel att man inte skall kunna få hjälp på annat håll bara för att man är gravid.

********************************************
 
Sv: Vatten i benen?!

Om det nu är du, ta omedelbart kontakt med antingen Förlossningen eller kvinnokliniken på Västeråslasarett, det låter som om det är havandskapsförgiftning och du behöver komma in under kontroll så snart som möjligt. Ev vill de ha remiss från din BM, vilket inte borde vara så svårt, även om telefontiden är inställd så borde du komma till en reception och de ska koppla dig vidare till BM ioch med att du är gravid. Om du nu tycker att det är jobbigt att tjata i telefon så be din sambo eller vän ringa istället, för på kontroll måste du!!!
 
Sv: Vatten i benen?!

Jo det är jag.
Och idag har jag kämpa (i alla fall ett par timmar) med att få tag på någon som kan säga annat än att prata med min BM.

Faktum är ju att jag inte får tag på henne. Det är helt hopplöst.

Idag orkar jag tyvärr inte ta mig någonstans alls, inget körkort, oavsett så är inte bilen hemma om jag nu skulle haft körkort.. :/

Till saken hör att jag ställde mig på vågen häromdagen, sist var exakt fyra veckor sedan och jag har gått upp 20 kilo, och det är inte bra, det kan inte stämma, så vi var iväg och provade lite andra vågar och alla sa samma sak. Men det lyssnade inte distriksköterskan som jag prata med på.

Alltså, måste jag sluta vara gravid för att sjukvården skall ta mig på allvar? Eller har jag bara gravida symptom?

*arg*
 
Sv: Vatten i benen?!

detta är ju sanslöst!
Åk till akuten alt förlossningen på stört och vägra åk förrens de tittat ordentligt på dig!!!!
 
Sv: Vatten i benen?!

Men har du ringt förlossningen?

Att ha så mycket vätska i kroppen och dessutom ha fått huvudvärk är sympton på havandeskapsförgiftning.

Min BM var precis lika svår att få tag i. Men hon själv sa åt mig att kontakta förlossningen om jag skulle må dåligt av min havandeskapsförgiftning när jag inte fick tag i henne, eller om jag skulle bli dålig när hon inte är i tjänst. Men eftersom du inte är så långt gången kanske det är anledningen till att just förlossningen inte kan ta sig an dig. Men har du ringt dom och frågat?
 
Sv: Vatten i benen?!

Du kan också prova ringa "akutgyn", som jag antar finns på de flesta sjukhus. På "mitt" sjukhus så gäller akutgyn fram t o m v 23 därefter är det förlossningen. Fick själv havandeskapsförgiftning i slutet av graviditeten och jag kände inte av det förutom att jag svullnat (samlat på mig vatten) framförallt i fötter och ben, men även ansiktet. Tycker du så fort som möjligt ska in till sjukhus för koll, havandeskapsförgiftning är ett allvarligt tillstånd.
 
Sv: Vatten i benen?!

Jag har skickat ett pm till dig med telefon nr, snälla ta kontakt med dem! Det är allvarliga symtom du har, och du behöver till kontroll!!
 
Sv: Vatten i benen?!

Du, det där låter inte så bra. Du måste in på kontroll. Ring (eller be sambon eller en vän) förlossningen, så kan de hjälpa dig.

Jag har själv haft havandeskapsförgiftning.

Kram!!
 
Sv: Vatten i benen?!

Bra Ainasoja, du är en riktig vän!!:bow:


Jag har pratat med förlossningen och jag åker in med IrpaSnirpa nu till akuten för jag tycker att det är bäst att hon får vård och barnmorskan jag pratade med höll med mig.

Maken till svullen människa har jag inte sett :eek:
 
Sv: Vatten i benen?!

Ja, ainasoja är helt underbar.

Men nu är vi hemma i alla fall (eller jag är det, hon åker fortfarande bil).

Ingen havandeskapsförgiftning i alla fall, vilket kändes väldigt skönt att få höra. En mycket trevlig läkare fick jag träffa. Jag var lite för disorienterad för att kunna förklara vad som var fel på mig så det fick ainasoja berätta. Men han hittade som sagt inget som verkade fel. Så nu skall jag slappna av med detta, och invänta min tid hos min barnmorska samt ultraljud nr 2.

Vi fick i alla fall hjälp snabbt, det tog 1½ timme på akuten och sen fick vi åka hem igen, mycket skönt. Får hoppas att jag kan sova nu bara, tänkte somna framför tvn och inte vakna förrän sent imorgon.

Nu håller jag tummarna för att allt är som det skall och att inget är fel. Men svullen är jag och det skall vara normalt :oops: Men det känns inte normalt. Men han sa att det var induviduellt.

Tack för alla bra råd och all stöttning jag fått.
Och jättetack till ainasoja som fick iväg mig!

/A- hypokondriker?
 
Sv: Vatten i benen?!

Nej du är inte hypokondriker, man mår olika under en graviditet och det är individuellt! Men även om allt var bra nu, så var uppmärksam på allt som förändras, fortsätt att försöka få tag din BM och fråga hur du ska få tag på henne om det är några problem eller funderingar.

Jag vill inte skrämmas för mycket, men det kan ändå vara ett förstadium till havandeskapsförgiftning, så ta hand om dig och vila så mycket som du bara kan!
*kram*
 
Sv: Vatten i benen?!

Med tanke på att hennes tryck var runt 160/90 så är jag också orolig för att det kan vara början på en havandeskapsförgiftning!

En eloge till all vårdpersonal inatt, det gick otroligt snabbt!!!!
 
Sv: Vatten i benen?!

Idag dunkar det som bara den i kör med hamrandet från lägenheten under oss..

Jag har nu ÄNTLIGEN fått tag på min barnmorska i alla fall, hon ringde mig. Hade fått lite meddelande från "alla" jag pratat med och var nu orolig, så jag fick gå igenom allt som hände under natten och berätta allt han sa och inte sa och hur min hjärna fungerade just nu.

Hon kommer följa upp detta noggrannt och ta prover med jämna mellanrum, dvs nästa prover tas den 5/6 då jag skall til henne och sedan vill hon väl ha lite extra koll.

Idag är benen och resten av kroppen mer svullen än vad de har varit de sista dagarna, men jag har inte så mycket huvudvärk i alla fall, och den jag har skyller jag på hammaren därnere.

Annat "roligt" jag fick höra idag var att lägenheten under oss var så fukt och mögelskadad att dom inte kommer kunna flytta tillbaka på minst två månader, dom har redan vart borta i 1½ månad. Hela grunden hade vittrat sönder och mögel satt i varenda en vägg.
Så man kan ju undra hur våra väggar ser ut.

Nu skall vi flytta är det bestämt!
 
Sv: Vatten i benen?!

Vad bra att du fick tag på henne så hon kollar dig noga!!!

Jag hade inte heller velat bo kvar i eran lgh eftersom den nedanför er är så mögelskadad som den är, urk.
 
Sv: Vatten i benen?!

Skönt att du fick tag på BM! Du kan ju be om att få komma dit och bara lämna urinprov, så man lätt kan se om det skulle öka med vita blodkroppar. Och som sagt vila är det man rekomenderar vid havandeskaps förgiftning så det skadar ju inte att göra det redan nu! Du har ingen annanstans att ta vägen? Du skulle gärna få komma hit, men här är det två små huliganer som håller låda konstant istället... *kram*
 
Sv: Vatten i benen?!

Så lättad jag blir av att se att du fick hjälp och blev undersökt.

Också skönt att veta att din BM nu kommer att hålla koll på dig.

Sköt om dig! Kram!
 
Sv: Vatten i benen?!

Hörrö Snirpan, du kan komma o ligga i min höj o sänkbara säng o glo på tv om du vill ha sällskap o vila lite. Bara att ringa så hämtar jag dig. :D Mina grannar är ju inte heller så lugna, men det verkar ju bättre än era i alla fall :crazy: Är det fint väder så har vi ett jättetyst torp oxå att åka till :angel: :D Där kan man koppla av ordentligt.....

Hör av dig om det är nåt!
 
Sv: Vatten i benen?!

Om du har tillgång till fax så brukar det gå att faxa till BM-mottaginingen så de ringer upp.


Gira :banana:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 532
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 001
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 714
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 622
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp