Bukefalos 28 år!

vatten på korset?

Sv: vatten på korset?

Man kyler MUSKLERNA i benen. Det står ju i artikeln att de gör det för att det anses minska skadorna att blodkärlen drar ihop sig och blodet trycks ut i musklerna.

Det står också att tunnor med isvatten står utplacerade på alla stora mästerskap.

Hur som helst, jag bara svarade på att du inte tyckte några mänskliga idrottare skulle använda sig av isvatten :)

Vad som är den effektivaste metoden att kyla ner en varm häst är, precis som du skriver, en annan sak.
 
Sv: vatten på korset?

Det är väl en himla skillnad på att kyla benen, som man har gjort i alla tider på häst, men till att sänka ner hela lekamen i isvatten är ngt annat.

Kallurs har ju stressfrakturer.

På FT-hästarna under mästerskap eller i subtropiskt klimat handlar det mer om ren överlevnad- nödvändigt ont. Få ner T. snabbt.
Andhämtning o puls går inte ner annars.
 
Sv: vatten på korset?

Har läst igen. Det här stod:

och mina hästar går ute utan täcken både i spöregn och storm, så ordet "givetvis" stämmer inte tycker jag. För mig är det inte alls givet.

Du har rätt, jag formulerade mig lite klantigt - jag menade inte att allt annat är fel.

Däremot tycker jag inte det lät som att inga hästar klarar av att stå ute i regn och blåst. Mina går på lösdrift och täckas sällan, men när det drar på med storm och regn då åker täckena på. Nåja strunt samma...
 
Sv: vatten på korset?

Du skrev ju att muskler kan chocka. Det är väl muskler i benen på en löpare?
 
Sv: vatten på korset?

Nu handlar det om topprestationer med ev. blödningar i ligament o muskler o även skelett. Där man vill att det ska upphöra- som man behandlar vilken blödning som helst. Förhindra/ minska risken för större SKADA.

De ligger inte i o badar med hela kroppen, utan med det som ansträngs mest. fötter o underben. Betydligt bättre än kylspray eller en ispåse.

Får de en rumpskada kanske de sätter sig i den eller inte.
 
Sv: vatten på korset?

Myt är det inte, nerkylda kors kan ställa till med mycket.

Däremot härstammar det från tiden då det inte fanns varmvatten i stallarna.

Fast nog är det myt alltid.. nuförtiden kyler man alltid ner ft-hästarna över hela korset efter terrängen.
 
Sv: vatten på korset?

Vad jag kan dra mig till minnes så kyler man ner korset efter terrängen just för att muskulaturen ska räddas så mkt som möjligt från att "gå sönder".. nått sådant ungefär.
 
Sv: vatten på korset?

Fast man ska nog skilja på att kyla ner hästen efter ansträngning när den är varm och när den går i hagen i piskande kallt regn utan täcke..
 
Sv: vatten på korset?

Precis. att kyla ner en överhettad ansträngd häst eller att kyla ner en häst med kanske mkt päls o vintertid är vitt skilda saker..

Jag hade ju en medryttare som stog ute o tvättade min häst i Feb. . förvisso med varmvatten, men under en längre tid o sedan för lite täcken.
den hade dessutom en muskelskada i korset så hon visste att den skulle hållas varm- alltid. Den gick t o m på NSAID o blev sedan oren trots det.

Jag var o tränade min andra så hon passade på när jag var borta:mad:

hon fick sparken direkt.

Kyl akuta skador eller lagom i förebyggande annars är det värme som gäller.
 
Sv: vatten på korset?

Fast nog är det myt alltid.. nuförtiden kyler man alltid ner ft-hästarna över hela korset efter terrängen.

Exakt det är en gammal myt från tiden då man inte förstod/visste vas korsförlamning är /faktorerna som föranleder det . Går att jämföra med gamla tidens övertygelse att fång berodde på för mycket protein .
 
Sv: vatten på korset?

Nu handlar det om topprestationer med ev. blödningar i ligament o muskler o även skelett. Där man vill att det ska upphöra- som man behandlar vilken blödning som helst. Förhindra/ minska risken för större SKADA.

De ligger inte i o badar med hela kroppen, utan med det som ansträngs mest. fötter o underben. Betydligt bättre än kylspray eller en ispåse.

Får de en rumpskada kanske de sätter sig i den eller inte.

Wissman låg i tunna med iskallt vatten upp till hakan, var pÅ Sportnytt då han var som bäst. Tror att det handlade om att klara mjölksyran bättre och exakt hur det gick till vet jag inte... Men jag minns han i det kalla vattnet efter han sprungit och det var hela kroppen. Såg intebehagligt ut...
 
Sv: vatten på korset?

Ja men han är ju inte riktigt riktig:devil:

Han kallbadar säkert i en vak vintertid
 
Sv: vatten på korset?

På högre nivå.. finns säkert en och annan som gör det på lägre nivå oxå.
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
547
Samhälle LRF:s företrädare sa i en debatt i Aktuellt nyss att antalet mjölkbönder har minskat i Sverige pga lagen om att korna har rätt att gå ut...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
2 471
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
611
Senast: Lingon
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 736
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp