Bukefalos 28 år!

vatten på korset?

diabla

Trådstartare
skulle gärna vilja höra varför man inte fåt spola vatten över hästens kors?

har alltid vetat att det får man inte göra men aldrig vetat varför?

tacksam för svar
 
Sv: vatten på korset?

Intressant...jag har hållit på med hästar i över 30 år och aldrig hört nåt sånt? Kanske menas det kallt vatten på korset för ev risk för korsförlamning eller nåt sånt, men man duschar ju alltid hästarna över hela kroppen (inom tex travet även huvudet).

Ska bli intressant att höra andras uppfattningar!
 
Sv: vatten på korset?

Myt är det inte, nerkylda kors kan ställa till med mycket.

Däremot härstammar det från tiden då det inte fanns varmvatten i stallarna.
 
Sv: vatten på korset?

härstammar från tiden innan varmvatten i stallarna. på sommaren är det inga problem, hästen blir varm och torkar upp snabbt, men på vintern är det ju inte lika lätt att få hästen torr igen(om man inte har varmvatten och solarium att ställa in hästen i direkt efter bad).
höst och vår så spolar jag endast av ben och hals när det behövs, och sommaren så kan det hända att jag tvättar hela hästen.
har bara kall vatten och hästen har känslig rygg så är försiktig med att kyla ner rygg och rumpa när det kan ta extra tid att få torr henne igen.
 
Sv: vatten på korset?

Myt är det inte, nerkylda kors kan ställa till med mycket.

Däremot härstammar det från tiden då det inte fanns varmvatten i stallarna.


Vad för problem? och varför är det så mycket sämre om korset blir nerkylt än andra delar av hästen?
 
Sv: vatten på korset?

Jag skulle tro att det bara är en gammal myt..

nej det är ingen myt.
idag så spolade jag av hästen jag hade ridit, jag tänkte - ska jag spola korset? så gjorde jag det för det är 32 grader ute (i Sydney) och jag tänkte att det var varmt nog.
men hästen reagerade och liksom vek rumpan in under sig! som att han skulle sätta sig ner! jag blev självklart jätte rädd och trodde att nu dör han. men han gjorde så i kanske 1 sekund och sen ställde sig normalt igen.

usch - jag kännde mig så hemskt. hoppas att han inte har fått någon slags men av detta nu! :cry:

kommer bli intressant om någon kan förklara varför de är så känsliga där och vad som händer när det blir kallt.
 
Sv: vatten på korset?

Du trodde att hästen skulle dö för att du spolar lite vatten på korset? Jösses...


Att man inte ska spola vatten på korset härstammar som tidigare nämnt från de äldre dagarna då man bara hade kallvatten i stallet. Det finns stora muskelgrupper och muskelfästen i hästens bakkärra och om dessa blir nedkylda för mycket och för snabbt kan det orsaka hästen smärta och stelhet.
 
Sv: vatten på korset?

Vad för problem? och varför är det så mycket sämre om korset blir nerkylt än andra delar av hästen?

Jag säger det igen: korsförlamning. Det är inget roligt tillstånd och kan faktiskt förstöra en häst totalt om det vill sig illa. En gång drabbad återkommer det lätt, och är väldigt smärtsamt för hästen.
 
Sv: vatten på korset?

Om vi behover bada hastarna tvattar vi saklart hela hasten. Daremot gors det kvickt, ar det kyllera pa benen brukar jag tvatta bort det innan jag bloter hasten.
Sedan skrapar, handdukstorkar och tackar man saklart hasten.
Rejalt med ho och tort tacke efter behov tills hasten ar helt torr.
Vi har dock varmvatten, spolar aldrig av hastens kropp med kallt vatten.

Anlednigen ar korsforlamning och stelhet I bakkarran (storsta muskelgrupperna) samt njurarna.
 
Sv: vatten på korset?

alltså... när det regnar så regnar det ju på hela hästen - oavsett temperatur, och inte dör de för det. Givetvis låter maninte hästen stå utan täcke i spöregn och storm, men de klarar en hel del ändå. har man en frusen häst så är man mer försiktig förstås.

Och givetvis - man badar inte hela hästen mitt i vintern om man inte har varmvatten och uppvrämt stall, precis som man är noga med att skrapa av allt vatten när den badats på sommaren, torka den osv.
 
Sv: vatten på korset?

Jag har fått lära mig att det inte är bra om hästens kors blir kallt eftersom de känsliga njurarna finns där, varför man inte får spola kallt vatten där (om det inte är riktigt varmt ute eller man använder varmt vatten) Därför är korset också den kroppsdel som är viktigast att hålla varm (t.ex vid täckesanvändning, trots att resten av hästen kanske kan gå utan täcke är korset viktigt att hållas varmt, därav användningen av ländtäcken (på frusna hästar)). :)
 
Sv: vatten på korset?

Den tyckte väl att det var läskigt om du inte vågat spola den på ryggen innan.


I tävlingsstall badas hästar var och varannan dag. Trav och galopphästar badas efter varje träning året runt. Har aldrig stött på ett problem med det. Men självklart använder man ju varmvatten och täckar hästen efteråt. Folk verkar överlag tro att sina hästar är gjord av socker.

Handlar inte om att man inte får hälla vatten på korset, utan det handlar om att inte kyla ner korset. Är en stor skillnad. :)
 
Sv: vatten på korset?

kl

Men fortfarande så gjordes det ju massa tester inför något typ OS och det mest effektiva och hälsosamma var att hälla isvatten över hästarna efter tex terrängmomentet. Isvatten, skrapa av, isvatten, skrapa av tills hästen var normal i temp igen. Och det tog musklerna tydligen inte alls skada av. Jag tycker det låter galet men det är nog sant :D

De blev ju dock såklart inte NEDkylda, men bara att hälla isvatten direkt på ryggen låter för mig som ett megastort no-no på en häst :o
 
Sv: vatten på korset?

Mina hästar gör så när vattnet rinner in under svansen. Så det kanske var därför?

Jag dushar dock endast dom på sommaren då vi bara har kallvatten.
 
Sv: vatten på korset?

Vad väl i Atlanta-OS? Där hade de ju stora fläktar som blåste vatten på hästarna när de kommit i mål.
 
Sv: vatten på korset?

alltså... när det regnar så regnar det ju på hela hästen - oavsett temperatur, och inte dör de för det. Givetvis låter maninte hästen stå utan täcke i spöregn och storm, men de klarar en hel del ändå.
Varför inte? Har man en häst som inte är extra känslig av olika anledningar så klarar de att stå ute i princip vilket väder som helst.
När det regnar blir det inte samma snabba nedkylning heller som om man skulle spola iskallt med slang.
 
Sv: vatten på korset?

Ett tips om du inte har varmvatten att spola hästen med men det är varmt ute är att ställa fram en eller ett par hinkar vatten i solen innan du rider. Då hinner det värmas upp medan du rider, och sen kan du svampa av hästen med det.
 
Sv: vatten på korset?

Du trodde att hästen skulle dö för att du spolar lite vatten på korset? Jösses...


Att man inte ska spola vatten på korset härstammar som tidigare nämnt från de äldre dagarna då man bara hade kallvatten i stallet. Det finns stora muskelgrupper och muskelfästen i hästens bakkärra och om dessa blir nedkylda för mycket och för snabbt kan det orsaka hästen smärta och stelhet.

men gud, lite ironi borde du väll kunna klara av? :cool:
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 735
Senast: Askur2017
·
Kropp & Själ Då och då blir jag galet törstig men jag kan dricka vatten tills jag nästan kräks men är fortfarande lika törstig. På senare tid tycker...
Svar
19
· Visningar
1 735
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag står i kö för att chatta med sjukvårdsupplysningen, men frågar så länge. Jag behöver en remiss till öron-, näsa-, halsmottagningen...
Svar
7
· Visningar
461
Senast: FrDrake
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
913
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp