Bukefalos 28 år!

vatten på korset?

Sv: vatten på korset?

Ett tips om du inte har varmvatten att spola hästen med men det är varmt ute är att ställa fram en eller ett par hinkar vatten i solen innan du rider. Då hinner det värmas upp medan du rider, och sen kan du svampa av hästen med det.

jätte bra tips! tack tack
 
Sv: vatten på korset?

kl

Men fortfarande så gjordes det ju massa tester inför något typ OS och det mest effektiva och hälsosamma var att hälla isvatten över hästarna efter tex terrängmomentet. Isvatten, skrapa av, isvatten, skrapa av tills hästen var normal i temp igen. Och det tog musklerna tydligen inte alls skada av. Jag tycker det låter galet men det är nog sant :D

De blev ju dock såklart inte NEDkylda, men bara att hälla isvatten direkt på ryggen låter för mig som ett megastort no-no på en häst :o

Det gjorde man för att hästarna skulle återhämta sig så snabbt som möjligt. Ju snabbare de kommer tillbaka till normaltemp desto bättre återhämtning :)
 
Sv: vatten på korset?

Om nu hästarna inte gått stenhårt i tropiskt klimat så räcker det att kyla ner fronten. Gör så på min stora på sommaren o andhämtningen går ner snabbt, vilket inte skritt gör. Slipper eftersvettning också.

Mina hästar anser aldrig att kallvatten är behagligt.. oavsett var på kroppen.

Hästar svettas sällan över korset o därmed ser jag ingen anledning att ta hela hästen annat än om den har salter o smuts även där.

Tror också att det är en skröna från förr då man ej hade varmvatten eller schyssta täcken.
 
Sv: vatten på korset?

Ja, jag tycker också det är onödigt att duscha hela hästen om inte hela hästen är svettig ;) som sagt så kanske det räcker med att bara låta hästen stå ute utan täcke en stund för att den ska hamna på normaltemp igen och andra gånger kanske den behöver isvatten -som ex under OS i Atlanta
 
Sv: vatten på korset?

Det gjorde man för att hästarna skulle återhämta sig så snabbt som möjligt. Ju snabbare de kommer tillbaka till normaltemp desto bättre återhämtning :)

Precis! Och man kom ju fram till att musklerna inte alls tog skada av det :-)

Men det handlade ju som sagt inte om nedkylning under normaltemp. Men isvatten låter ändå lite hemskt :-D
 
Sv: vatten på korset?

Var det verkligen isvatten?:eek:
Hud o muskler kan ju chocka.
Än har jag inte sett en människa göra så. Även det varmaste "kallvattnet" KÄNNS ju jobbigt.

Jag tror mer på svalt vatten som man har sommartid. kontrasten är ju stor mellan överhettad häst o 7-10 gradigt kallvatten.

I Atlanta hade man ju vinden av fläktarna som extra kylfaktor.
 
Sv: vatten på korset?

Man ska undvika korsförlamning. Självklart får man spola vatten där så länge men torkar där och undviker att korset blir kallt :)
 
Sv: vatten på korset?

Varför inte? Har man en häst som inte är extra känslig av olika anledningar så klarar de att stå ute i princip vilket väder som helst.
När det regnar blir det inte samma snabba nedkylning heller som om man skulle spola iskallt med slang.

I regn och storm täckar jag mina, eftersom det då dessutom är kallt och jäkligt. I alla fall här. Jag pratar alltså inte om sommar-regn och lite blåst. Det gör man ju som man vill förstås. Och beroende på vad man har för hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: vatten på korset?

Var det verkligen isvatten?:eek:
Hud o muskler kan ju chocka.
Än har jag inte sett en människa göra så. Även det varmaste "kallvattnet" KÄNNS ju jobbigt.

Jag tror mer på svalt vatten som man har sommartid. kontrasten är ju stor mellan överhettad häst o 7-10 gradigt kallvatten.

I Atlanta hade man ju vinden av fläktarna som extra kylfaktor.

Jo då, flera av våra elitidrottare gör just det

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2008/article11479079.ab
 
Sv: vatten på korset?

I regn och storm täckar jag mina, eftersom det då dessutom är kallt och jäkligt. I alla fall här. Jag pratar alltså inte om sommar-regn och lite blåst. Det gör man ju som man vill förstås. Och beroende på vad man har för hästar.

Ja självklart beror det ju på vad man har för hästar. Jag svarade eftersom det lät som om inga hästar tål att stå i ösregn.
 
Sv: vatten på korset?

Jag säger det igen: korsförlamning. Det är inget roligt tillstånd och kan faktiskt förstöra en häst totalt om det vill sig illa. En gång drabbad återkommer det lätt, och är väldigt smärtsamt för hästen.

Öhum.. har ALDRIG hört talas om att en häst i dagens läge skulle få korsförlamning av att man spolar vatten på korset? :confused:

det är en sak mellan foder och träning.
 
Sv: vatten på korset?

Ett tips om du inte har varmvatten att spola hästen med men det är varmt ute är att ställa fram en eller ett par hinkar vatten i solen innan du rider. Då hinner det värmas upp medan du rider, och sen kan du svampa av hästen med det.

Vill man ha varmare vatten kan man ställa en dunk i bilen.
 
Sv: vatten på korset?

Var det verkligen isvatten?:eek:
Hud o muskler kan ju chocka.
Än har jag inte sett en människa göra så. Även det varmaste "kallvattnet" KÄNNS ju jobbigt.

Jag tror mer på svalt vatten som man har sommartid. kontrasten är ju stor mellan överhettad häst o 7-10 gradigt kallvatten.

I Atlanta hade man ju vinden av fläktarna som extra kylfaktor.

Johan Wissman körde bad i istunna efter 400 meters loppen...
 
Sv: vatten på korset?

Japp. Och så gör även dansarna i Riverdance, som måste få sina ben att hålla dag efter dag.
 
Sv: vatten på korset?

härstammar från tiden innan varmvatten i stallarna.

Hm... det är väl inget självklart nu heller... Jag har nog bara stått i två stall som haft varmvatten. Eller, som min kompis så träffande sa: "Det är lätt att glömma bort att ridning är en lyxsport..."

Varför hästarna är känsliga för att bli nedkylda över korset har ju redan flera andra svarat på. Det är ju därför man brukar använda ländtäcken på helklippta hästar också.
 
Sv: vatten på korset?

OK.man kyler benen. Det är ju stor skillnad.

Dessa elitatleter har ju dessutom redan skador.

Kajsa körde med värmekudde på hälsenan innan hopp.

Det mesta beror ju på utetempen.
Inte står dessa o kallbadar en längre stund vintertid.

Hästars muskler i korset kyls ju inte ner av endast en dusch o sen varma täcken på. I Vegas fall( extremsport) handlar det om att få ner hela kroppens T.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 735
Senast: Askur2017
·
Kropp & Själ Då och då blir jag galet törstig men jag kan dricka vatten tills jag nästan kräks men är fortfarande lika törstig. På senare tid tycker...
Svar
19
· Visningar
1 735
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag står i kö för att chatta med sjukvårdsupplysningen, men frågar så länge. Jag behöver en remiss till öron-, näsa-, halsmottagningen...
Svar
7
· Visningar
461
Senast: FrDrake
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
913
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp