Vatten till utekaniner vintertid?

DarkInNight

Trådstartare
Hur löser ni problemet med frysta vattenskålar?

Jag vill kunna erbjuda kaninerna drickbart vatten dygnet om utan att behöva byta vattenskål tio gånger per dygn.

Jag har sett att det finns eluppvärmda vattenautomater, är de bra? :)
 
Hur löser ni problemet med frysta vattenskålar?

Jag vill kunna erbjuda kaninerna drickbart vatten dygnet om utan att behöva byta vattenskål tio gånger per dygn.

Jag har sett att det finns eluppvärmda vattenautomater, är de bra? :)
Jag har en rostfri vattenskål, då är det lätt att slå ut isen :)
 
Och vi använder plastskålar för att vattnet inte ska frysa lika snabbt. Dock går många sönder om man inte orkar vara försiktig när man ska få ur isen. ;)

Har ingen bra lösning än att byta ofta tyvärr.

Vi har funderat på att skaffa en värmelampa till jättarna när det blir kallare, och då skulle man kunna använda i närheten av vattnet så att det inte fryser. Kanske fungerar?
 
Grislampa över vattnet om det finns möjlighet, det har funkar bra i mitt förra stall. Annars en så där hängande flaska med isolering? Det har jag sett i flera djuraffärer men aldrig testat själv.
 
Köpte en eluppvärmd vattenautomat på Granngården, det står på den att den inte är för utomhusbruk dock, men vad ska man annars ha den till? Vilket jag påpekade för personalen som också tyckte det var konstigt.
Kaninen som använde den bodde på logen så den var inte direktutsatt för väder mer än kyla. Den fungerade ett tag sen slutade den fungera. Bytte och den fungerade också vara några veckor innan den också gick sönder. Den var besvärlig att byta vatten på men annars smidigt då kaninen alltid hade ljummet vatten.
 
Hur löser ni problemet med frysta vattenskålar?

Jag vill kunna erbjuda kaninerna drickbart vatten dygnet om utan att behöva byta vattenskål tio gånger per dygn.

Jag har sett att det finns eluppvärmda vattenautomater, är de bra? :)
Jag bygde ett litet isolerat hus och la en värmematta (sån man har till ödlor) under golvet.

Fördelen med ödlemattan är att det är en termostat och transformator till. Dessutom tål den fukt. För att skydda sladden ut från huset så köpte jag en sådan där fjädergrind. En sådan där som är helt värdelös till hästar för att de fastnar så lätt med tagelstråna i den. Klippte av handtaget och drog sladden igenom fjädern. Fäste sedan fjädern i väggen på vattenhuset.

Kunde även ha tagit tex ett plaströr men fördelen med fjädern är att den går att böja hur som helst.
 
Jag har rostfria vattenskålar som jag knackar ur isen och fyller nytt vatten 2-3 ggr per dag. Jag vill också ha en bättre lösning men jag har inte hört så goda omdömen om den där eluppvärmda.
Däremot var det någon jag känner som även brukar erbjuda snö? Nån som har erfarenhet av det? Jag tycker det borde vara kallt men vet ju att hästar också kan göra det ibland.
 
Annars en så där hängande flaska med isolering? Det har jag sett i flera djuraffärer men aldrig testat själv.

Tänk på att pipen ändå fryser, trots isolering runt plastdelen. (om vi tänker på samma modell)

Jag gör så att jag knackar ut isen och fyller på med ljummet vatten några gånger per dag. De lär väl sig förhoppningsvis att passa på att dricka då. Och dricker säkert bättre när det är ljummet än om det skulle vara jättekallt, men utan is.

Annars kan man ju ge gurka
 
Det finns värmeplattor som används till höns för att hålla vattenautomater isfria, kanske kan vara något?
 
Och vi använder plastskålar för att vattnet inte ska frysa lika snabbt. Dock går många sönder om man inte orkar vara försiktig när man ska få ur isen. ;)

Har ingen bra lösning än att byta ofta tyvärr.

Vi har funderat på att skaffa en värmelampa till jättarna när det blir kallare, och då skulle man kunna använda i närheten av vattnet så att det inte fryser. Kanske fungerar?
Kör på dubbel uppsättning skålar så det bara är att ta in de isfyllda när du byter. Slipper man knacka ur is, ha sönder skålar och förfrysa händerna :)

@emindy du kan ju testa att ha en skål med snö också. Så länge det inte är istället för vatten utan att de kan välja det också så.

Jag har aldrig testat eluppvärmt men skulle vara orolig över att de ger sig på sladdar?
Har alltid kört på att ge vatten flera gånger per dag (med flera uppsättningar skålar), och helst inte samtidigt som maten så att vattnet hinner börja frysa medan de äter. När man väl fyller på brukar de se till att dricka.
 
Kör på dubbel uppsättning skålar så det bara är att ta in de isfyllda när du byter. Slipper man knacka ur is, ha sönder skålar och förfrysa händerna :)

@emindy du kan ju testa att ha en skål med snö också. Så länge det inte är istället för vatten utan att de kan välja det också så.

Jag har aldrig testat eluppvärmt men skulle vara orolig över att de ger sig på sladdar?
Har alltid kört på att ge vatten flera gånger per dag (med flera uppsättningar skålar), och helst inte samtidigt som maten så att vattnet hinner börja frysa medan de äter. När man väl fyller på brukar de se till att dricka.
Angående eluppvärmd så ställde jag den i ett hörn och sladden direkt ut genom gallret och fäste koppen med spännband.
 
Jag byter vatten 4-5-6 gånger om dagen. Har vanliga akita-skålar i plast som jag lägger i en hink med typ fingervarmt vatten en liten stund tills isen går att hälla ut och sedan bara skopa upp nytt vatten och hänga upp skålen.

Kaninerna lärde sig på bara några dagar att passa på och dricka när dom fick nytt vatten.

Skulle inte ha något annat än plast eller typ silicon på vintern, rostfria skålar och metallpipar blir jättekallt och om kaninerna slickar på det blir det ajaj i tungan :eek:
 
Den eluppvärmda har jag gett upp. Skräp
Vad är problemet med din eluppvärmda? jag köpte en sådan som är på bild högre upp.

Jag hängde min eftersom jag uppfattade som att de skulle hänga. Finns ju även hakar att haka fast dem med (gjorde ett hål i burnätet och stack in själva skåldelen just där).
Däremot vet jag inte om det skvätter ut runtomkring när hon dricker för det minskar ganska snabbt.
Dock är ofta halva volymen (som ju inte är så jättestor) kvar efter någon timme Så hon får ju i sig vatten men den är alltid tom till nästa gang jag kommer.

Har tittat och tittat och det verkar inte rinna ut under spontant av sig själv.
Håller i skålen också ibland men kommer då ut till fryst vatten senare istället så hon verkar föredra den uppvärmda.
 
Vad är problemet med din eluppvärmda? jag köpte en sådan som är på bild högre upp.

Jag hängde min eftersom jag uppfattade som att de skulle hänga. Finns ju även hakar att haka fast dem med (gjorde ett hål i burnätet och stack in själva skåldelen just där).
Däremot vet jag inte om det skvätter ut runtomkring när hon dricker för det minskar ganska snabbt.
Dock är ofta halva volymen (som ju inte är så jättestor) kvar efter någon timme Så hon får ju i sig vatten men den är alltid tom till nästa gang jag kommer.

Har tittat och tittat och det verkar inte rinna ut under spontant av sig själv.
Håller i skålen också ibland men kommer då ut till fryst vatten senare istället så hon verkar föredra den uppvärmda.

Den fungerar inte och innan dess tröttnade jag ur totalt på den, det är ju helt omöjligt att fylla på vatten utan att spilla vatten i buren.
 
Den fungerar inte och innan dess tröttnade jag ur totalt på den, det är ju helt omöjligt att fylla på vatten utan att spilla vatten i buren.
Okej, mvärmen funkar på min så den fryser inte. Jag håller mitt upp och ned, skjuter i den och vänder sedan snabbt den tillbaka. Tycker den funkar okej men inte bra. Men som sagt så har jag ju min utanför också så bara skåldelen är innanför.
 
Okej, mvärmen funkar på min så den fryser inte. Jag håller mitt upp och ned, skjuter i den och vänder sedan snabbt den tillbaka. Tycker den funkar okej men inte bra. Men som sagt så har jag ju min utanför också så bara skåldelen är innanför.
Jag kan bara ha hela flaskan inne i buren (sätter den i ett hörn så sladden inte riskeras att bitas sönder) och det blir en massa vatten utspillt varje gång. Tråkigt att ha isfläckar i buren tycker jag.
Men det har ju varit en mild vinter och det har ju underlättat när det gäller vattnet till kaninerna. Nästa år tänker jag skaffa en sån där värmeplatta att sätta under hönsvattenskålar och se om det fungerar bättre :)
 
Jag kan bara ha hela flaskan inne i buren (sätter den i ett hörn så sladden inte riskeras att bitas sönder) och det blir en massa vatten utspillt varje gång. Tråkigt att ha isfläckar i buren tycker jag.
Men det har ju varit en mild vinter och det har ju underlättat när det gäller vattnet till kaninerna. Nästa år tänker jag skaffa en sån där värmeplatta att sätta under hönsvattenskålar och se om det fungerar bättre :)

Ja, den var ju inte toppen sådär. Maken sade att man säkert kan ta ur värmaren och använda den till att konstruera något annat också. Men när jag ska köpa något annat blir det hönsplatta.
Min svärmor ska nog köpa en sådan till sina utekatter så jag kanske kan ge en recension sedan. Hon köper nog en i år då de bor längre norrut än vi.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 142
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 207
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: attheedge
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp