Vatten till utekaniner vintertid?

Vi hade en sån kerbl flaska, värdelös! Bökig att fylla på och varje gång vi kopplade in den gick säkringar i stallet.. Bytte två gånger för vi trodde det var fel på flaskan, men det verkar vara så de är konstruerade så vi kopplade ur den (och nej, det var inte överspänning. Vi kunde koppla in värmebalja och lampa till fåren i samma uttag bara några timmar senare..).
Fick byta skålar flera gånger om dagen när det var kallt. Använde keramik som fick stå och tina i sadelkammaren mellan bytena. Långt från optimalt men bättre än inget..
 
Knpeigt,
Vi hade en sån kerbl flaska, värdelös! Bökig att fylla på och varje gång vi kopplade in den gick säkringar i stallet.. Bytte två gånger för vi trodde det var fel på flaskan, men det verkar vara så de är konstruerade så vi kopplade ur den (och nej, det var inte överspänning. Vi kunde koppla in värmebalja och lampa till fåren i samma uttag bara några timmar senare..).
Fick byta skålar flera gånger om dagen när det var kallt. Använde keramik som fick stå och tina i sadelkammaren mellan bytena. Långt från optimalt men bättre än inget..
min Kerbl har aldrig pajat en säkring. Kanske haft tur då.
Däremot är det ju inte smidigaste lösningen direkt. Önskar jag kommit på värmeplatta eller värmelampa innan jag köpte den ;)
 
Knpeigt,

min Kerbl har aldrig pajat en säkring. Kanske haft tur då.
Däremot är det ju inte smidigaste lösningen direkt. Önskar jag kommit på värmeplatta eller värmelampa innan jag köpte den ;)

Ja, här fick vi fått byta tre säkringar innan vi galopp och började greja med skålar istället.. synd, för tanken var god. Vi fick lamm tidigare än planerat annars hade kaninerna fått ha vatten under värmelampa istället.
Vi bakade in skålarna i halm, kanske hjälpte det lite. Om inte annat såg det mysigt ut :angel:
 
Ja, här fick vi fått byta tre säkringar innan vi galopp och började greja med skålar istället.. synd, för tanken var god. Vi fick lamm tidigare än planerat annars hade kaninerna fått ha vatten under värmelampa istället.
Vi bakade in skålarna i halm, kanske hjälpte det lite. Om inte annat såg det mysigt ut :angel:
Till hästarna gör man ju isolerade lådor fodrat med frigolt eller så, undrar om man kan uppfinna någon till kaninen.
Men jag tror på de där hönsvärmeplattorna. Och kaniner lär kunna dricka ur en sån "hönsautomat" också :)
 
Om det är kallt ute skall utekaniner erbjudas varmt vatten minst två ggr per dag. Räcker inte att bara ge isfritt alltså. Källa:jordbruksverket
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 142
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 207
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: attheedge
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp