Bukefalos 28 år!

"vattenstämpla" bilder

Ainon

Trådstartare
Någon som vet något enkelt (och gratis) program där man kan "vattenstämpla" foton ?

Har börjat få problem med att flertalet snor mina foton och vill kunna skriva "© mitt namn" som en vattenstämpel tvärs över fotografierna jag lägger ut på internet.
 
Sv: "vattenstämpla" bilder

Jag gör en "vattenstämpel" i photoshop, klar relif heter den...


Jag hade kontakt med en bekant häromdagen... En sk. kompis till den hade stulit en bild av henne, sedan skickat in den till någon tävling med den sk. kompisens namn som fotograf, och den hade vunnit nåt pris, med en stulen bild... kul för min bekant *not*
 
Sv: "vattenstämpla" bilder

Någon som vet något enkelt (och gratis) program där man kan "vattenstämpla" foton ?

Har börjat få problem med att flertalet snor mina foton och vill kunna skriva "© mitt namn" som en vattenstämpel tvärs över fotografierna jag lägger ut på internet.

Vad har du för redigeringprogram?

Hittade denna artiklen, kolla in
http://www.idg.se/2.1085/1.147977
 
Senast ändrad:
Sv: "vattenstämpla" bilder

det enda säkra är igentligen att bara använda dig av miniatyrer i inte så bra upplösning... en stämpel är lätt att redigera bort och om den är kopieringskyddad gör folk bara en skärmdump.. då det enda säkra är att göra dem små och inte full kvalitet
 
Sv: "vattenstämpla" bilder

Man kan göra en pensel i photoshop och placera över hela bilden med någon svagare opacitet lr vad det heter. Skyddar dem inte helt men inte många bildtjuvar som orkar sitta och redigera bort det.
 
Sv: "vattenstämpla" bilder

Vet inte vad du kör med för kamera, men vissa kameror tillåter att man "vattenstämplar" redan i kameran, dold copyright information som går att plocka fram med viss programvara, för att man skall kunna bevisa i t.ex. domstol att det är du som tagit bilden.

Annars är nog det mesta som Rednex säger, lågupplösta små tumnaglar.
 
Sv: "vattenstämpla" bilder

Har en Canon PowerShot 710IS, tror inte det finns någon sådan funktion på den.

Har gjort såhär, det borde väll räcka hoppas jag. "Stämplat", minskat storleken till 10%

19995022.jpg


Kan förövrigt verkligen rekomendera GIMP 2 som redigeringsprogram, väldigt lättanvänt även om man som jag i redigeringsväg bara använt paint innan.
 
Senast ändrad:
Sv: "vattenstämpla" bilder

Dock kan jag inte riktigt förstå varför man väljer att visa bilder på webben över huvud taget om man ändå förstör dem med att kleta en så stor markant vattenstämpel som "tar över" och förtar hela bilden ändå...

Lägg en svag, helt genomskinlig och skuggad vattenstämpel om du vill att man som betraktare ska kunna få någon känsla alls av bilden. Och när det gäller så små och hårt komprimerade bilder som den ovan behövs väl knappast ingen vattenstämpel alls, för en sån har väl knappast något marknadsvärde?
 
Sv: "vattenstämpla" bilder

En annan variant som jag sett på diverse bildbanker är att lägga ett enkelt kryss över bilden i en ickemarkant färg och möjligen skriva copyrightinformation i en kant där det inte stör. Och att aldrig lägga ut bilder med något värde på webben i ett format som "går att använda".
 
Sv: "vattenstämpla" bilder

Bra exempel på vattenstämplel som stör bildupplevensen relativt lite är exempelvis: http://www.graphicreporter.com/tutorials/photoshop_watermark1.html

(men generellt kan man säga att för en engagerad bildtjyv så kan man ta bort alla vattenstämplar så länge det finns tillräckligt mycket kvar av bilden att det är värt att lägga upp den på nätet. Så man får väl väga hur viktigt det är att komma undan bildtjuvar mot hur intressanta bilderna blir när man förstör dem.)
 
Senast ändrad:
Sv: "vattenstämpla" bilder

Förstör bilderna? Jag har alltid ett oredigerat orginal kvar. Jag har heldre en stor stämpel över hela bilden på de jag lägger ut på nätet helt enkelt...
 
Sv: "vattenstämpla" bilder

Men du förstör kopian du lägger ut på nätet. En bild blir ju inte bättre för att man sätter en stor stämpel över den, utan sämre - man förstör den. I många fall tycker jag bilderna helt tappat sin mening eftersom det enda man "ser" av bilden är en fet vattenstämpel mitt i blickpunkten och lite bild i bakgrunden. Som vattenstämpeln på TS exempel. Vad är vitsen med att lägga ut bilder alls då?
 
Sv: "vattenstämpla" bilder

För att jag inte vill att någon ska stjäla bilden samtidigt som jag vill att vännerna ska kunna se vad vi har för oss, eller lägga ut på fotosidor och få hjälpsam kritik för att förbättra mitt fotograferande.

Det är exakt så som de beskriver på länken jag har gjort, bara att jag har samma opacity på alla bilder, för att spara tid.
På vissa är det precis märkbart medans på andra så syns det tydligt.

(har helt oredigerade orginal kvar såklart)

Personligen så tycker inte jag att det stör särskilt mkt när folk har vattenstämplar på fotografierna. Tydligen är det ju ett måste eftersom folk inte kan hålla fingrarna i styr.
 
Senast ändrad:
Sv: "vattenstämpla" bilder

Men kan man verkligen få vettig hjälpsam kritik på bilden med en fet vattenstämpel mitt i blickfånget som dessutom helt förstör eventuell bildkomposition. Kanske är det jag som är kräsen, men jag tycker det är fantastiskt störande med stora fula stämplar.

Jag vet att du gjorde på samma sätt ungefär. Vad jag menade var att med den extra nedlagda tid man lade på exemplet i tutorialen fick man en vattenstämpel som knappt störde bilden och bilden är ändå lika "kopieringsskyddad" som din onjutbara i exemplet ovan.
 
Sv: "vattenstämpla" bilder

Är väll en smaksak ;) Personligen tycker jag det är mer störande när man inte/knappt kan urskilja vad som är stämpel och vad som är kortet.

Men jag är nöjd över att ha hittat ett gratisprogram att stämpla och redigera korten med, vilket var vad jag var ute efter i tråden :)
 
Sv: "vattenstämpla" bilder

Ungefär så där blir det i PS med relif klar, fast jag stör mig inte på stämplarna annars heller, särskillt inte som jag förstör syftet...
 
Sv: "vattenstämpla" bilder

Jag © aldrig mina bilder, annat som exempel för andra hur man kan göra om man bums vill ha det över bilden och då brukar det se ut såhär

gallery_1473_14_71655.jpg


Tycker det ser hiskeligt ut själv, men smaken är som baken ;)

Rent allmänt så bör man kanske inte lägga ut bilder alls om man känner att det är en smärre katastrof om någon norpar dem..
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 771
Senast: MML
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
875
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hovlera
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp