Bukefalos 28 år!

Ajda

Trådstartare
Vi har tänkt bygga ett växthus i framtiden och funderar över vart i trädgården man ska placera det.
Såg ett fint där man byggde det intill en husvägg, alltså så det är glaspartier på 3 sidor och det vilar mot väggen och sen ett snedtak ner.
Bör ett växthus ligga på en sida där man har så mycket sol som möjligt. Där jag vill placera det har vi morgonsol och sen sol fram till ca lunchtid.
Är det ett mindre bra läge?
 
Vi har tänkt bygga ett växthus i framtiden och funderar över vart i trädgården man ska placera det.
Såg ett fint där man byggde det intill en husvägg, alltså så det är glaspartier på 3 sidor och det vilar mot väggen och sen ett snedtak ner.
Bör ett växthus ligga på en sida där man har så mycket sol som möjligt. Där jag vill placera det har vi morgonsol och sen sol fram till ca lunchtid.
Är det ett mindre bra läge?
Googlar man så hittas massor av tips.
Se här en länk från Rikförbundet Svensk Trädgård (det som trädgårdsföreningar är anslutna till)
http://www.tradgard.org/kunskap/kunskapsbank/artiklar/tradgardsaktuellt/drommen_vaxthus_1.html
 
Vi har tänkt bygga ett växthus i framtiden och funderar över vart i trädgården man ska placera det.
Såg ett fint där man byggde det intill en husvägg, alltså så det är glaspartier på 3 sidor och det vilar mot väggen och sen ett snedtak ner.
Bör ett växthus ligga på en sida där man har så mycket sol som möjligt. Där jag vill placera det har vi morgonsol och sen sol fram till ca lunchtid.
Är det ett mindre bra läge?
Vad ska ni ha det till? Korkad fråga kanske men det är inte sällan folk köper växthus fast dom ville ha någonstans att fika och kanske ha en tomatplanta. Då tycker jag man ska kika på uterum istället.
 
Vad ska ni ha det till? Korkad fråga kanske men det är inte sällan folk köper växthus fast dom ville ha någonstans att fika och kanske ha en tomatplanta. Då tycker jag man ska kika på uterum istället.
Hehe, ja tomatplantor absolut, men vindruvor, meloner osv. Vi ska odla i det är tanken, inte fika.
 
Om jag hade haft rätt plats så hade jag byggt ett orangeri.
En underbar kombination av växthus o uterum. Växthus verkar mest handla om att kalka rutor o vädra o vattna massor o ohyra och dom är alltid för små efter 3 år.
Och vindruvor, det har vi ute. Dom tar ofta över växthusen.
 
Om jag hade haft rätt plats så hade jag byggt ett orangeri.
En underbar kombination av växthus o uterum. Växthus verkar mest handla om att kalka rutor o vädra o vattna massor o ohyra och dom är alltid för små efter 3 år.
Och vindruvor, det har vi ute. Dom tar ofta över växthusen.
Hahaha.
De där problemen tror jag beror på att folk tror att bara för att man skaffat ett pytteväxthus så ska man kunna odla tomater åt ett helt regemente. Odla i paritet till växthusets storlek så ordnar det sig (mao - bygg inte för litet....:).)
 
Vill man odla till hushållets försörjning så skulle jag satsa på odlingstunnel. Smidigare än fiberduk. Då kan man byta jord lätt och komma åt sjukdomar o ohyra. För att få meloner så är varmbädd i odlingslåda med glasrutor bäst.
Men för att njuta av (det vill säga förundras över mer än äta ) växter som inte tål vårt klimat, citrus osv så är ett orangeri bättre.
Växthus, nä jag ser ingen fördel med det. Ingen.
 
Vill man odla till hushållets försörjning så skulle jag satsa på odlingstunnel. Smidigare än fiberduk.
/..../
Växthus, nä jag ser ingen fördel med det. Ingen.
Odlingstunneln måste fixas och göras i ordning varje vår och höst. Jag ser klara fördelar med ett växthus som står stadigt, som man kan röra sig upprätt i utan att behöva kravla omkring nere vid marken, samt att luften är bättre där så man kan stå därinne långa stunder och arbeta.
Odlingstunnel, nä jag ser inga fördelar med det ;)
 
Odlingstunneln måste fixas och göras i ordning varje vår och höst. Jag ser klara fördelar med ett växthus som står stadigt, som man kan röra sig upprätt i utan att behöva kravla omkring nere vid marken, samt att luften är bättre där så man kan stå därinne långa stunder och arbeta.
Odlingstunnel, nä jag ser inga fördelar med det ;)
Jo visst finns det fördelar med växthus. Men krypa i odlingstunnel? Näää.
Dom är ju två meter höga.
 
Jo visst finns det fördelar med växthus. Men krypa i odlingstunnel? Näää.
Dom är ju två meter höga.
Beror väl på tunnel? Om man bygger en stor eller bara täcker odlingen med halvmeter höga bågar.
11067_1.jpg
 
Hehe, ja tomatplantor absolut, men vindruvor, meloner osv. Vi ska odla i det är tanken, inte fika.
Här sätter jag stopp. Jag har ett växthus på ca 9 kvm och det räcker inte alls till det du vill ha. Du måste bygga större om du vill ha meloner etc.

Tomater tar kanske inte jättemycket plats, men ofta vill man ha flera sorter av tomater eftersom endast vanliga röda inte känns så roligt efter ett tag, tex cocktail och körsbär.

När det gäller vindruvor så breder de ut sig väldigt mycket för att det ska bli någonting och då räcker det inte bara med förmiddagssol för resten av era växter ifall ni sätter det där ni hade tänkt.

Oavsett vad ni väljer så bygg dubbelt så stort som ni tror att ni behöver. Jag har vuxit ur mitt växthus för länge sedan. Hade jag köpt ett nytt nu hade jag satsat på något som var över 15 kvm. Minst!!
 
Här sätter jag stopp. Jag har ett växthus på ca 9 kvm och det räcker inte alls till det du vill ha. Du måste bygga större om du vill ha meloner etc.

Tomater tar kanske inte jättemycket plats, men ofta vill man ha flera sorter av tomater eftersom endast vanliga röda inte känns så roligt efter ett tag, tex cocktail och körsbär.

När det gäller vindruvor så breder de ut sig väldigt mycket för att det ska bli någonting och då räcker det inte bara med förmiddagssol för resten av era växter ifall ni sätter det där ni hade tänkt.

Oavsett vad ni väljer så bygg dubbelt så stort som ni tror att ni behöver. Jag har vuxit ur mitt växthus för länge sedan. Hade jag köpt ett nytt nu hade jag satsat på något som var över 15 kvm. Minst!!

Instämmer - köp inte för litet.

jag brukar i mitt inre jämföra med en hästbox. 9 kvm är en "normalbox" Nog vill jag åtminstone ha en fölbox för att få plats med mina odlingar :D
 
Såg ett fint där man byggde det intill en husvägg, alltså så det är glaspartier på 3 sidor och det vilar mot väggen och sen ett snedtak ner.
Vi har tänkt göra exakt så när vi bygger nytt växthus (har just nu ett fristående). Vårt kommer att byggas med ena långsidan mot vårt pannrum och vara så pass stort att vi både får plats med en yta för mindre sittplats och utrymme för odling (dock inte odling i större skala). Finns jättemycket inspiration på nätet om hur man kan bygga växthus.
 
Just storleken har vi redan blivit förvarnade om. Ägaren av lokala trädgårdhallen tyckte vi skulle bygga 25 kvm stort. Hur stort det blir får vi se längre fram.
Tanken är inte att bli självförsörjande utan att odla lite allt möjligt som vi känner för.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 093
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 580
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 525
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
893
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp