Bukefalos 28 år!

Veganer, jag behöver hjälp

@Nielaa angående @lenafurbergs inlägg så måste det vara mycket sällsynt att det är så många specislkostare på en och samma middag, har nog aldrig haft fler än två. Oftast går ju flera specialare utmärkt att kombinera typ vegetariskt+glutenfritt eller ej fisk+laktosintolerant så att alla kan äta samma.

Annars kan man ju göra smårätter så kan folk plocka vad de vill ha.

Sen ja, det finns faktiskt en massa människor som gillar att laga mat och gärna lägger tid på det.
 
@Nielaa sen i vårt umgänge är det så att när det är grille på gång så bjuder värden på tillbehör och så tar alla med saker att grilla och sen delar man på det. Men grillar gör vi bara på sommaren så det är undantag.
 
Ingen diet är neutral. I min familj äter vi väldigt mycket vegetariskt, både för att jag tror att det är nyttigare och för att allt kött är fryst (latmask :D). Jag känner att jag har lättare att få in allt man behöver i en vegetarisk rätt än en klassisk "kött och potatis med gräddsås". Visst kan jag jobba bättre på det om jag vill men jag äter hellre mer veg.

Köttet vi äter vet vi varifrån det kommer. Det är producerat och slaktat på gårdar vi besökt eller i skogen. Jag tycker inte om att slakt industrialiserats så därför väljer jag att inte stötta det idag. Ser man till hur folk normalt äter kött idag (till i princip varje måltid och ganska rejäla mängder) behöver jag verkligen inte äta en massa kött för öppna landskap, gödselproduktion osv heller. Det värsta egentligen med köttproduktion är att vi är såna finsmakare och väljer de finaste bitarna i disken medan resten kastas bort.

Men, jag ställer mig till skaran som inte alls förstår varför veganer måste ställa upp med kött på en servering de har. Veganer äter grönsaker. Det gör även de flesta köttätarna. Däremot när jag bjuder hem folk som inte äter kött/gluten/nötter/balj osv oavsett anledning ser jag till att det finns något de kan äta som inte är just sådant. Jag ser inte riktigt varför man måste vara så sne på såna grejer. Om vi i vår familj inte tycker om fläsk, måste vi då servera fläsk för att någon gäst anser att det är det bästa köttet? Var på en tillställning där det serverades allt möjligt både dessert och lite matigare. Det fanns alternativ utan nötter, det fanns alternativ med låglaktos, glutenfritt osv men ingen hade tänkt på veganerna. Veganmaten och desserten bestod av några sorters exotiska frukter. Hur i hela friden tänkte värdarna? Respektlöst. Är det så att det kör ihop sig får man väl ringa och säga "ursäkta, det blev pannkaka av det här. Har ni något emot att ta med er något i matväg?" i stället för att bara skita i det så de sitter hungriga medan andra äter.
 
@Nielaa om jag har en bjudning där en inte äter fisk, en inte äter gluten, en är vegan och en är muslim skulle jag troligen laga en rätt som antingen är vegansk eller så skulle jag göra två rätter, en med kött (ex nöt eller lamm) och en vegansk. Gluten är busenkelt att laga utan. Efterrätt har jag numer kört fruktsallad. Funkar alltid! Är någon allergisk mot någon frukt skär jag upp frukten och lägger i olika skålar så man får ta det man vill och blanda själv. Antingen bara som det är eller med en glass eller nåt till. Lätt att ersätta med veganglass eller så ger man tusan i glass för veganen.
 
@Nielaa angående @lenafurbergs inlägg så måste det vara mycket sällsynt att det är så många specislkostare på en och samma middag, har nog aldrig haft fler än två. Oftast går ju flera specialare utmärkt att kombinera typ vegetariskt+glutenfritt eller ej fisk+laktosintolerant så att alla kan äta samma.

Annars kan man ju göra smårätter så kan folk plocka vad de vill ha.

Sen ja, det finns faktiskt en massa människor som gillar att laga mat och gärna lägger tid på det.

Som allergisk mot det mest har jag lärt mig att äta det som serveras och ta bort det jag inte tål. det funkade alltid som yngre, nu för tiden är det betydligt krångligare då mina allergier inbegriper baljväxter, soyaprotein och liknadne vilket är hemskt poppis idag. Så en veggomiddag skulle jag inte våga testa, troligen är nånting i den soyabaserat.
 
Jag måste säga att allergier gör mig betydligt mer nervös än veganer och vegetarianer! ;) Jag är som jag har sagt tidigare köttätare men bjuder jag hem folk så försöker jag se till att det finns mat som alla kan äta. Vegetariskt och vegan har ju blivit betydligt lättare numera, det finns många bra alternativ i affären men allergier... :nailbiting: Där kan jag ringa och fråga matgästen om olika alternativ just för att vara säker på att jag inte råkar ta död/gör gästen väldigt sjuk. I bekantskapskretsen finns det gluten, mjölkproteinallergi, laktosintolerant, nötter, stenfrukter, fisk, skaldjur, soja och ett par stycken till, så det gäller att tänka till ibland så man inte gör något dumt av rent misstag. :crazy:

Men jag skulle bli rätt sur om någon jag hade bjudit in kom och ställde krav vad andra ska äta, däremot ser jag alltid till att det finns mat som alla kan äta.
 
Ingen diet är neutral. I min familj äter vi väldigt mycket vegetariskt, både för att jag tror att det är nyttigare och för att allt kött är fryst (latmask :D). Jag känner att jag har lättare att få in allt man behöver i en vegetarisk rätt än en klassisk "kött och potatis med gräddsås". Visst kan jag jobba bättre på det om jag vill men jag äter hellre mer veg.

Köttet vi äter vet vi varifrån det kommer. Det är producerat och slaktat på gårdar vi besökt eller i skogen. Jag tycker inte om att slakt industrialiserats så därför väljer jag att inte stötta det idag. Ser man till hur folk normalt äter kött idag (till i princip varje måltid och ganska rejäla mängder) behöver jag verkligen inte äta en massa kött för öppna landskap, gödselproduktion osv heller. Det värsta egentligen med köttproduktion är att vi är såna finsmakare och väljer de finaste bitarna i disken medan resten kastas bort.

Men, jag ställer mig till skaran som inte alls förstår varför veganer måste ställa upp med kött på en servering de har. Veganer äter grönsaker. Det gör även de flesta köttätarna. Däremot när jag bjuder hem folk som inte äter kött/gluten/nötter/balj osv oavsett anledning ser jag till att det finns något de kan äta som inte är just sådant. Jag ser inte riktigt varför man måste vara så sne på såna grejer. Om vi i vår familj inte tycker om fläsk, måste vi då servera fläsk för att någon gäst anser att det är det bästa köttet? Var på en tillställning där det serverades allt möjligt både dessert och lite matigare. Det fanns alternativ utan nötter, det fanns alternativ med låglaktos, glutenfritt osv men ingen hade tänkt på veganerna. Veganmaten och desserten bestod av några sorters exotiska frukter. Hur i hela friden tänkte värdarna? Respektlöst. Är det så att det kör ihop sig får man väl ringa och säga "ursäkta, det blev pannkaka av det här. Har ni något emot att ta med er något i matväg?" i stället för att bara skita i det så de sitter hungriga medan andra äter.

Vi hade 35års fest för sambon. Jag har koll på mina och våra gemensamma vänner, att det fanns allergier mot laktos, lök och skaldjur och hade planerat utifrån det. Sen visade det sig att en kille hade med sin tjej som var vegetarian och då bidde det sallad och bröd och potatis för henne. Säkert inte så kul men det fanns ju mat men hon valde att inte äta, jag kände inget dåligt samvete över det.

Och skulle själv aldrig skuldbelägga en värdinna för att hon missat nån av mina allergier.
 
Vi hade 35års fest för sambon. Jag har koll på mina och våra gemensamma vänner, att det fanns allergier mot laktos, lök och skaldjur och hade planerat utifrån det. Sen visade det sig att en kille hade med sin tjej som var vegetarian och då bidde det sallad och bröd och potatis för henne. Säkert inte så kul men det fanns ju mat men hon valde att inte äta, jag kände inget dåligt samvete över det.

Och skulle själv aldrig skuldbelägga en värdinna för att hon missat nån av mina allergier.
I det här sällskapet var det släktingar som ofta diskuterar och ser ner på veganernas kosthållning så det var nog inte bara "hoppsan" inblandat...
 
Jag läser ibland Magdalena Ribbings etikettspalt i DN och hon skriver alltid att huvudanledningen till att man bjuder på middag är för att umgås, inte för att alla ska få äta vad de vill. Grovt förenklat men jag tycker att det ligger mycket i det.

När jag själv är värd är jag noga med att hålla koll på de inbjudnas allergier och brukar försöka göra något som bör passa alla. När jag är bortbjuden finns det sådant jag inte vill äta och jag brukar kolla innan och bjuds det sådant tar jag med egen mat för att inte vara till besvär för värden. Många uppskattar det, några gör annan mat åt mig.
 
Fast det mesta går ju att lösa om man bjuder till lite från båda håll!
Jag har haft en middag där en var allergisk mot gluten, en mot laktos, en vegan, en allergisk mot fisk, och en allergisk mot grönsaker. Men- det löste sig! Vi pratade och jag frågade hur vi skulle göra. Jag lagade en extra rätt, och så erbjöd sig veganen att komma tidigare och laga en rätt etc. Om man vill lösa saker så kan man göra det. I min bekantskapskrets så är folk också i regel ödmjuka med sina matönskemål. När jag frågade tex veganen vad jag ska laga så berättade personen men erbjöd sig samtidigt att laga en rätt/hjälpa till själv.

Dessutom så handlar det ju bara om en middag! Jag har tidigare varit vegetarian och visst jag har ätit bara bröd och sallad vid vissa tillfällen. Men jag tyckte inte det var hela världen. Jag går på fest/ middag för att träffa personer, skratta och ha trevligt. Om jag vill ha exakt den mat som jag vill ha så kan jag laga den själv imorgon när jag är hemma hos mig själv igen.
 
Det kräver inte heller mina vänner. Jag tycker att det blir trevligare om jag lagar mat som funkar för alla, därför gör jag det. Jag vill inte att de tar med sig eget. (Tex utflykter, knytkalas, etc kan vara undantag, men vid vanliga middagar, vill jag inte det.) Det har heller aldrig kommit på tal.

Och jag lagar gärna tio olika rätter! Några sallader, ett par varma grejer, något med ost kanske, kanske något med lite kött, kanske något med fisk - vips! bortemot tio olika fat på bordet om vi är många, och alla kan få till en rimlig måltid. Vad är problemet?

Det är bästa bjudmaten på många sätt! Däremot funkar det ju inte om det som TS inbjudna står två stycken och slänger bort de rätter de inte tycker att andra ska äta. Eller hindrar andra gäster från att äta av vissa rätter. Det är den delen jag menar är fruktansvärt oförskämt beteende och något jag tycker att vuxna människor inte bör vara i närheten av. Nu överdrev jag lite, men att i förväg hindra vissa rätter att serveras till andra utan medicinska skäl, är helt enkelt inte OK.

Jag gör också gärna fler rätter så att det passar fler. Och förväntar mig att få veta i förväg om det finns allergier eller andra hinder för individen att inta vissa livsmedel. Det viktiga är att man kan umgås utan att någon behöver sitta och hungra och vänta på att middagen ska ta slut så att man får äta. Då är det misslyckat.
 
Det är bästa bjudmaten på många sätt! Däremot funkar det ju inte om det som TS inbjudna står två stycken och slänger bort de rätter de inte tycker att andra ska äta. Eller hindrar andra gäster från att äta av vissa rätter. Det är den delen jag menar är fruktansvärt oförskämt beteende och något jag tycker att vuxna människor inte bör vara i närheten av. Nu överdrev jag lite, men att i förväg hindra vissa rätter att serveras till andra utan medicinska skäl, är helt enkelt inte OK.

Jag gör också gärna fler rätter så att det passar fler. Och förväntar mig att få veta i förväg om det finns allergier eller andra hinder för individen att inta vissa livsmedel. Det viktiga är att man kan umgås utan att någon behöver sitta och hungra och vänta på att middagen ska ta slut så att man får äta. Då är det misslyckat.

Fast om någon beter sig så att de hindrar andra eller slänger mat hemma hos andra så skulle jag lugnt tala om att så beter man sig inte i mitt hem. Och som någon nämnde tycker jag det snarare handlar om att man inte uppför sig på ett sätt som är okej i mitt tycke. Det är inte en matfråga för mig.
Det är samma sak om någon skulle vara respektlös på andra sätt. Det har hänt att jag då har talat om att personen har gått över gränsen och så beter man sig inte hemma hos mig.
 
Det är bästa bjudmaten på många sätt! Däremot funkar det ju inte om det som TS inbjudna står två stycken och slänger bort de rätter de inte tycker att andra ska äta. Eller hindrar andra gäster från att äta av vissa rätter. Det är den delen jag menar är fruktansvärt oförskämt beteende och något jag tycker att vuxna människor inte bör vara i närheten av. Nu överdrev jag lite, men att i förväg hindra vissa rätter att serveras till andra utan medicinska skäl, är helt enkelt inte OK.

Jag gör också gärna fler rätter så att det passar fler. Och förväntar mig att få veta i förväg om det finns allergier eller andra hinder för individen att inta vissa livsmedel. Det viktiga är att man kan umgås utan att någon behöver sitta och hungra och vänta på att middagen ska ta slut så att man får äta. Då är det misslyckat.

Det håller jag verkligen med om! Jag har tack och lov aldrig varit med om att någon har betett sig så, och jag skulle inte kunna hantera det med någon större finess.

Själv vill jag verkligen inte äta ål, därför att arten är så hotad. Men om jag nu skulle bli serverad ål, så känns det ju ÄNNU värre att kasta bort den än att äta den. Då har den ju verkligen fångats och avlivats i onödan. På ett liknande sätt tycker jag att man borde kunna se på kött, även om man är vegan. Att kasta köttet måste väl vara värre och mer respektlöst än att äta det? Veganen själv behöver ju inte äta det av den anledningen.

En gång missade en god vän att berätta att hans nya partner (som jag inte hade träffat) inte tålde fisk, och jag hade lagat fisksoppa. Det löste sig, men min stackars vän skämdes hemskt.
 
Just det du skriver tycker även jag är oerhört viktigt, klart barnen ska veta varifrån maten kommer. Det var just användandet av termer som "lik" och "likdelar" jag vänder mig så starkt emot. Särskilt när folk just sitter och ska äta "likdelarna".
Själv äter jag heller i princip aldrig kött, men är född och uppvuxen på landet där det är en självklarhet att barn ska lära sig vad som ligger på tallriken och hur det hamnar där

Men det är ju likdelar! Det kan barn gott få veta så de förstår vad de sätter tänderna i. Jag blev vegetarian när jag var 8 år tack vare ett besök på en gård, innan dess hade jag aldrig sett en gris eller kyckling och förstod inte sambandet. Önskar att någon förklarat mig det tidigare!!

Vissa veganer kan vara väldigt militanta, men det kan köttätare vara också. För att inte tala om LCHFare, där snackar vi verklig fanatism. :p

Din släkting verkar väldigt uoppfostrad och det tror jag säkert han var långt innan han bestämde sig för att bli vegan! När det är sagt så anser jag att det är normalt hyfs att se till att människor man inviterar på middag faktisk har något att äta, oavsett vilka behov de har, om de har informerat om det på förhand. Inte svårare än att slänga ihop en god sallad, potatis och linsbiffar tex.

Jag är som sagt vegetarian och det vet min familj och vänner. Jag har aldrig krävt att få specialmat men jag skulle bli ledsen om jag blev inviterad på middag och det inte fanns något jag kunde äta eftersom det tyder på att personen inte bryr sig eller visar någon omtanke för mig... Behöver inte vara något avancerad alls, bara det finns något som jag kan äta också.

Jag tillagar ej kött själv men andra får tillaga och äta kött i mitt hus ibland. Är oavsett ingen som kommer slut äta kött bara för att jag säger det så att förbjuda familj och vänner att äta kött är ingen ide. Bättre att informera om hur djuren har det så de iaf väljer de minst skadliga alternativen.
 
Då lär du stå i evigheter.. så du menar om du har 10 vänner 1 är vegan en, en vill inte äta fisk en är gluten allergisk, en laktos och så vidare. Så sitter du och lagar 10 olika maträtter så alla är nöjda och glada?
WOW du måste ha mkt fritid du som har tid för detta...

På de fester jag varit på som det är olika matvarianter så grillar man de man vill.. alltså tar man med sin egna mat och så grillar vi tillsammans våran mat.. skitsmart så blir alla nöjda och glada.
Funkar super=)
Just för att det är omöjligt att tillfredställa alla i matväg, jag gillar inte griskött men äter om jag blir bjuden.. aldrig att jag skulle vara så ohyfsad att kräva att värden ska laga specialmat til mig.

Jag kom på fyra maträtter på ca 15 min som är fritt från:
Gluten, mjölkprotein, fisk, soja, nötter, ägg, baljväxter och är vegananpassat.

Tacka fan vet jag risdrycker alltså...
 
Men det är ju likdelar! Det kan barn gott få veta så de förstår vad de sätter tänderna i. Jag blev vegetarian när jag var 8 år tack vare ett besök på en gård, innan dess hade jag aldrig sett en gris eller kyckling och förstod inte sambandet. Önskar att någon förklarat mig det tidigare!!

Vissa veganer kan vara väldigt militanta, men det kan köttätare vara också. För att inte tala om LCHFare, där snackar vi verklig fanatism. :p

Din släkting verkar väldigt uoppfostrad och det tror jag säkert han var långt innan han bestämde sig för att bli vegan! När det är sagt så anser jag att det är normalt hyfs att se till att människor man inviterar på middag faktisk har något att äta, oavsett vilka behov de har, om de har informerat om det på förhand. Inte svårare än att slänga ihop en god sallad, potatis och linsbiffar tex.

Jag är som sagt vegetarian och det vet min familj och vänner. Jag har aldrig krävt att få specialmat men jag skulle bli ledsen om jag blev inviterad på middag och det inte fanns något jag kunde äta eftersom det tyder på att personen inte bryr sig eller visar någon omtanke för mig... Behöver inte vara något avancerad alls, bara det finns något som jag kan äta också.

Jag tillagar ej kött själv men andra får tillaga och äta kött i mitt hus ibland. Är oavsett ingen som kommer slut äta kött bara för att jag säger det så att förbjuda familj och vänner att äta kött är ingen ide. Bättre att informera om hur djuren har det så de iaf väljer de minst skadliga alternativen.

Nej, det är inte likdelar. Det är djur som har slaktas och beretts till mat. Så djurdelar är en mer korrekt beskrivning.

Dessutom tycker jag man ska vara mer specifik än så om man talar om det som finns på bordet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp