Bukefalos 28 år!

Veganer, jag behöver hjälp

Jodå. Men jag är en av många som buke funkar värdelöst att svara på i mobilen. Gör ett nytt försök på data.

Vet inte om du missar poängen med flit. Inlägget handlade inte om det var neutralt med att äta eller inte äta kött. Det handlade om att ge information på ett neutralt sätt.
Jag tror absolut att man kan ge den faktainfon utan att färga av sina egna åsikter. Och jag tror absolut att barn kan mottaga fakta och bilda sin egen uppfattning. Min poäng var att man kan informera barn om hur maten hamnar på tallriken på ett neutralt sätt utan att spä på med vissa typer av ord. Om inte det skulle kunna gå så kan väl ingen information om någonting öht ges neutralt eller?
Kon var bara ett exempel som du nog förstod. Så eventuella hinduer orkar jag inte ens kommentera.
Men det beror ju på vilken typ av information man faktiskt tycker att kunskapen om kossans väg till tallriken är.

Tycker man att det är ungefär som med äpplets väg till att bli äppelmos eller tycker man att det är mer besläktat med mord? Ingetdera är neutralt, ingetdera är rätt eller fel.
 
Men det beror ju på vilken typ av information man faktiskt tycker att kunskapen om kossans väg till tallriken är.

Tycker man att det är ungefär som med äpplets väg till att bli äppelmos eller tycker man att det är mer besläktat med mord? Ingetdera är neutralt, ingetdera är rätt eller fel.
Vi pratar om olika saker. Jag pratar enbart om att förklara: så här går det till. Och det på ett sätt med att lämna sina egna åsikter utanför med andra ord ÅSIKTSNEUTRALT! Precis som jag hoppas en massa utbildande yrkesfolk gör i sin undervisning hela dagarna.
Börjar man beskriva det som värsta mordet eller skönskriva det som äppelmos så tycker iaf inte jag att det är åsiktsneutralt utan då försöker man ju påverka mottagaren med vissa ordval. Precis det jag började mitt första inlägg med att vända mig emot. Ordval. De flesta människor är medvetna om att vissa ord har en viss klang och koppling.

Mina inlägg har aldrig handlat om slakt i sig är neutralt eller inte.
 
@Voff. Nej, vi pratar om samma sak, men du missförstår. Jag säger att eftersom slakt och att äta kött inte är etiskt neutralt (bevisligen inte, folk har väldigt olika etisk uppfattning om det), så finns det heller ingen "neutral" beskrivning. Den beskrivning av det som du pratar om som neutral, bidrar ju till att just neutralisera slakt etiskt, bidrar till att dölja att det finns etiska problem med slakt. Det existerar helt enkelt inte "neutrala" beskrivningar av etiskt laddade saker, särskilt inte när det handlar om att beskriva för barn. Barnen kommer att påverkas etiskt av dina tonfall och ordval när du beskriver kossans väg till deras tallrik alldeles oavsett vilka ord och vilken beskrivning du använder. Den beskrivning du verkar förespråka, kommer ju att få det att framstå som att slakt är helt oproblematiskt. Vilket det ju inte är, det visar oenigheten i frågan.
 
Att vara vegetarian behöver inte vara ett helt frivilligt val. Nu var det det för mig men som bonus försvann mina konstiga led och muskelsmärtor som ingen läkare hade lyckats rå på nästan helt. Det enda läkarna var säkra på var att jag skulle hamna i rullstol innan tonåren. Ingen särskilt upplyftande framtidsprognos. Tack vare att jag blev vegetarian dröjde det till jag blev 37 innan jag hamnade där och det är jag väldigt tacksam för.

Fast det spelar ingen roll om man är allergisk eller ej eller i ditt fall mår bättre hälsomässigt.... man ringer inte till personen som ska ha fest och ha en kravlista så är det bara..
Man ska va glad ATT man får komma ens.
Extremt oartigt och helt galet fel, utan har man allergi så tar man alltid med sig egen mat så vet man att man kan ät.. och har mat tur så finns de sallad eller nått man kan äta på festen iaf.
Enda som är undantaget är de som är så pass allergiska mot tex nötter att de kan dö av att en annan tuggar nötter i rummet.
Men få veganer dör om en annan äter kött=)

Jag känner både veganer och vegetarianer i min kompiskrets och aldrig någonsin hört de haft kravlistor vid fester.
De har aldrig klagat på att jag äter kött och jag klagar aldrig på att de äter sallad och bönor, respekt och acceptant av andra åsikter är A och O för en fin och långvarig vänskap=)
 
@Voff. Nej, vi pratar om samma sak, men du missförstår. Jag säger att eftersom slakt och att äta kött inte är etiskt neutralt (bevisligen inte, folk har väldigt olika etisk uppfattning om det), så finns det heller ingen "neutral" beskrivning. Den beskrivning av det som du pratar om som neutral, bidrar ju till att just neutralisera slakt etiskt, bidrar till att dölja att det finns etiska problem med slakt. Det existerar helt enkelt inte "neutrala" beskrivningar av etiskt laddade saker, särskilt inte när det handlar om att beskriva för barn. Barnen kommer att påverkas etiskt av dina tonfall och ordval när du beskriver kossans väg till deras tallrik alldeles oavsett vilka ord och vilken beskrivning du använder. Den beskrivning du verkar förespråka, kommer ju att få det att framstå som att slakt är helt oproblematiskt. Vilket det ju inte är, det visar oenigheten i frågan.
Orsaken till att slakt idag anses som etiskt problematiskt beror väl till stor del på att människan idag lever fjärmad från sin livsmedelsproduktion. Oavsett om hon väljer en köttfri diet eller ej.
Samt att slakten idag är industrialiserad.
Ett långsiktigt, ekologiskt lantbruk utan animalieinslag är omöjligt
För att undvika konstgödsel o bekämpningsmedel måste vi ha in vall o träda i växtföljden.
Och för att detta inte ska bli för kostsamt måste man förädla vallen till kött, mejeriprodukter eller ull.
För den som bor i anslutning till en sådan livsmedelsproduktion blir slakten en naturlig del av livet.
Barnen växer upp medvetna om slakten och hur viktigt det är att hantera djuren med respekt så att de får ett så bra liv som möjligt fram till slakten.
 
De får väl göra som jag gjorde i början. Undvika gå där det bjuds på döda kroppsdelar även om jag själv slapp.
Det finns så många människor som inte ens kan tänka sig göra något annat till en som äter vego så man ska vara glad för de som faktiskt lagar något vego till den som inte äter dött.

Men vänd på då då?... om vi som äter kött ska va snälla och laga i våran mening kaninmat bara för att va snälla...Varför kan då inte en vegan va snäll och laga i deras mening döda kroppsdelar till oss på en fest??

Man kan ju inte bara kräva saker utan man måste också ge iland.

Jag tycker de mer är veganer som inte kan acceptera andras åsikter utan tragiskt som du nu säger välja bort vänner som inte tycker som en själv och inte gå på sådana fester.Man går väl inte på festen för matens skull?? eller har jag fel??
Jag går iaf på en fest för att UMGÅS med vännerna mina. Maten och supandet kan jag vara utan om det är så.
Jag dricker sällan alkohol så jag tar med mig eget dricka, och under diet innan tävling så tar jag med mig egen mat då jag måste väga och mäta var enda matbit. och äter efter ett schema och inge annat får ätas.
Aldrig varit några problem, så ser inge problem varför en vegan inte kan ta med sig egen mat och äta vid en fest??
 
Fast det spelar ingen roll om man är allergisk eller ej eller i ditt fall mår bättre hälsomässigt.... man ringer inte till personen som ska ha fest och ha en kravlista så är det bara..
Man ska va glad ATT man får komma ens.
Extremt oartigt och helt galet fel, utan har man allergi så tar man alltid med sig egen mat så vet man att man kan ät.. och har mat tur så finns de sallad eller nått man kan äta på festen iaf.
Enda som är undantaget är de som är så pass allergiska mot tex nötter att de kan dö av att en annan tuggar nötter i rummet.
Men få veganer dör om en annan äter kött=)

Jag känner både veganer och vegetarianer i min kompiskrets och aldrig någonsin hört de haft kravlistor vid fester.
De har aldrig klagat på att jag äter kött och jag klagar aldrig på att de äter sallad och bönor, respekt och acceptant av andra åsikter är A och O för en fin och långvarig vänskap=)

Hur kunde du läsa in att det någonsin skulle vara okej att ringa upp värden/värdinnan med en kravlista i mitt inlägg? Det jag skrev var att det inte alltid är ett eget val helt och hållet utan att det faktiskt kan finnas medicinska orsaker också till att vara vegetarian eftersom du påstod att det alltid är ett val att vara vegetarian och jag menar att du har fel och upplyste dig om hur det faktiskt kan vara.
 
Men vänd på då då?... om vi som äter kött ska va snälla och laga i våran mening kaninmat bara för att va snälla...Varför kan då inte en vegan va snäll och laga i deras mening döda kroppsdelar till oss på en fest??

Man kan ju inte bara kräva saker utan man måste också ge iland.

Jag tycker de mer är veganer som inte kan acceptera andras åsikter utan tragiskt som du nu säger välja bort vänner som inte tycker som en själv och inte gå på sådana fester.Man går väl inte på festen för matens skull?? eller har jag fel??
Jag går iaf på en fest för att UMGÅS med vännerna mina. Maten och supandet kan jag vara utan om det är så.
Jag dricker sällan alkohol så jag tar med mig eget dricka, och under diet innan tävling så tar jag med mig egen mat då jag måste väga och mäta var enda matbit. och äter efter ett schema och inge annat får ätas.
Aldrig varit några problem, så ser inge problem varför en vegan inte kan ta med sig egen mat och äta vid en fest??

Jag personligen tycker det är ganska ohyfsat att be folk ta med egen mat till en fest eller middag, om det inte är något alldeles speciellt (kan inte komma på något exempel på rak arm) eller personen själv erbjuder sig. I största mån anpassar jag maten så att alla kan äta den. har vi vegetarianer på middag så gör jag oftast vegetariskt till alla. Det gäller även i fall då jag tycker att det handlar om en för vuxna närmast opassande kräsenhet typ folk som meddelar att de inte gillar fisk, svamp eller lök. Som värdinna vill jag ju att alla ska känna sig välkomna och inkluderade. Hade jag fått en vegan som middagsgäst hade jag nog gjort något eget till den eller så hade jag gjort en plockbuffé med mycket veganskt.

Jag var vegetarian förut och blev ibland ombedd att ta med egen mat och det kändes alltid jättesnopet.
 
Gud vad jag får lust att anordna en middag och (helt neutralt) bjuda på helstekta småvalpar.

Så fort man tänker på varför vissa djur, men inte andra, serveras, så inser man att det inte är neutralt eller okontroversiellt att äta (kött). Jag tror inte att någon på Buke serverar sina barn allt som går, kryper, simmar eller flyger och låter dem själva bestämma vad (vem?) som är mat. De flesta lägger nog upp delar av de djur som den sociala konventionen här och nu godkänt som föda.

Och nog bryr väl de flesta av oss om vad andra äter i vårt sällskap - även om vi har mycket olika toleransnivå - jag skulle t.ex. ha väldigt svårt att sitta kvar till bords om någon i närheten åt människa, elefant, havsöron, delfin, hajfensoppa, schimpans, foi de gras (det är en rätt lång lista). Jag har svårt att se 99% av Bukefalisterna känna någon form av tacksamhet över en middag där valpar serverades. Jag har också svårt att se särskilt många sitta kvar vid bordet. Siffrorna är nog omvända om vårkyckling eller spädgris serveras. Hos oss är hund=husdjur och gris=mat. Hur presenterar man det för barn utan att ta ställning?

Gradskillnader.

Så TS från din sida handlar det om hur långt du vill gå för att tillmötes gå dina gäster - och för dina gäster om vad de är beredda att utstå för att vara dina gäster. Kanske gillar ni inte varandra tillräckligt för att göra de ömsesidiga kompromisserna som krävs för att umgås?
 
Men vänd på då då?... om vi som äter kött ska va snälla och laga i våran mening kaninmat bara för att va snälla...Varför kan då inte en vegan va snäll och laga i deras mening döda kroppsdelar till oss på en fest??

Jag tycker köttätaren kan sluta känna sig kränkta och tro att de dör p.g.a. en måltid som är utan några som helst kroppsdelar.

Ja, jag har varit vego men har nu övergått till att äta kroppsdelar igen av många diverse anledningar som inte behöver nämnas här men äter fortfarande väldigt mycket vego. Lagade jag mat åt någon som skulle äta hos mig så blev det vego. Ville de inte ha så fick de äta hemma eller äta efter men i min lägenhet ville jag inte tillaga några kroppsdelar. Blev jag bortbjuden ringde jag och frågade vad de skulle göra så kunde jag ta med mig substitut men många fall (mao: alla fall utom hos ena syrran) så "tänk inte på det, det är jag som bjuder och har hittat något till dig".

"Jag tycker de mer är veganer som inte kan acceptera andras åsikter utan tragiskt som du nu säger välja bort vänner som inte tycker som en själv och inte gå på sådana fester.Man går väl inte på festen för matens skull??"
Jag valde aldrig bort vänner, släkt eller familj utan jag undvek i början att gå på bjudningar där det serverades kött p.g.a. jag mådde illa av köttet. Av lukten. Av att se alla äta kött. Jag ringde aldrig till någon och krävde att det skulle vara fritt från kött även hos de andra. Så som ts blev. Aldrig någonsin. Faktum är att många av mina veganvänner (och jag har en del) inte har några problem med att gå på middagsbjudningar där det serveras kött.
 
Jag personligen tycker det är ganska ohyfsat att be folk ta med egen mat till en fest eller middag, om det inte är något alldeles speciellt (kan inte komma på något exempel på rak arm) eller personen själv erbjuder sig. I största mån anpassar jag maten så att alla kan äta den. har vi vegetarianer på middag så gör jag oftast vegetariskt till alla. Det gäller även i fall då jag tycker att det handlar om en för vuxna närmast opassande kräsenhet typ folk som meddelar att de inte gillar fisk, svamp eller lök. Som värdinna vill jag ju att alla ska känna sig välkomna och inkluderade. Hade jag fått en vegan som middagsgäst hade jag nog gjort något eget till den eller så hade jag gjort en plockbuffé med mycket veganskt.

Jag var vegetarian förut och blev ibland ombedd att ta med egen mat och det kändes alltid jättesnopet.

Jag tycker det känns extremt konstigt att tänka sig att mina vänner skulle ta med sig egen mat när de kommer till mig på middag! Det har aldrig hänt. Jag ser överhuvudtaget inget problem i att anpassa menyn så att alla kan få en rimligt god måltid oavsett om man inte äter kött eller är allergisk mot baljväxter, eller vad det kan vara. Givetvis blir det ju då så att de som äter allt också får den mest varierade måltiden, men så är ju livet. Väljer man bort vissa livsmedel, så blir ju maten lite mer begränsad, precis som vid allergier o dyl.

Men tanken att gästerna har med sig egen mat! Nej! Då umgås jag hellre på något annat sätt än över en middag.
 
@Petruska ja så känner ju jag med, men det verkar skilja sig väldigt mellan olika umgängeskretsar.
 
@Petruska ja så känner ju jag med, men det verkar skilja sig väldigt mellan olika umgängeskretsar.
Ja, uppenbarligen. För mig känns "ta med egen mat på middag" ungefär som att alla kompisar träffas för att spela fotboll, men så är det en som föredrar innebandy, så hen spelar helt enkelt det samtidigt på samma plan. Eller något ditåt. Det går säkert att hantera, men det blir inte bättre fotboll av det. Inte bättre innebandy heller.
 
Om jag t.ex. bjöd in mina Muslimska vänner på middag, skulle jag definitivt inte tillaga fläskkött och mena att de faktiskt får anpassa sig och tacka för den mat jag serverar. Jag skulle absolut anpassa menyn till dem. Samma sak om jag visste att veganvänner kom på besök. Att bjuda någon på middag är ju en slags gåva, något man gör för sina gäster.
Däremot skulle jag själv, som vegan, aldrig ringa och vara i det närmaste hotfull och ställa krav på min värd! Det känns väldigt bakvänt.
Att människor kan uppfatta viss mat som "motbjudande" kan jag också förstå. Jag minns när våra norska skydivingkompisar tog med sig valkött till vår klubbstuga... Det kändes lite mindre kul. Men de blev inte utkastade, precis!
 
Hur kunde du läsa in att det någonsin skulle vara okej att ringa upp värden/värdinnan med en kravlista i mitt inlägg? Det jag skrev var att det inte alltid är ett eget val helt och hållet utan att det faktiskt kan finnas medicinska orsaker också till att vara vegetarian eftersom du påstod att det alltid är ett val att vara vegetarian och jag menar att du har fel och upplyste dig om hur det faktiskt kan vara.

99% är de frivillligt att va vegan mjo de törs jag påstå.
Sedan finns de undantag alltid.. men vi kan inte alltid leva på undantagena i livet
 
Om jag t.ex. bjöd in mina Muslimska vänner på middag, skulle jag definitivt inte tillaga fläskkött och mena att de faktiskt får anpassa sig och tacka för den mat jag serverar. Jag skulle absolut anpassa menyn till dem. Samma sak om jag visste att veganvänner kom på besök. Att bjuda någon på middag är ju en slags gåva, något man gör för sina gäster.
Däremot skulle jag själv, som vegan, aldrig ringa och vara i det närmaste hotfull och ställa krav på min värd! Det känns väldigt bakvänt.
Att människor kan uppfatta viss mat som "motbjudande" kan jag också förstå. Jag minns när våra norska skydivingkompisar tog med sig valkött till vår klubbstuga... Det kändes lite mindre kul. Men de blev inte utkastade, precis!


Då lär du stå i evigheter.. så du menar om du har 10 vänner 1 är vegan en, en vill inte äta fisk en är gluten allergisk, en laktos och så vidare. Så sitter du och lagar 10 olika maträtter så alla är nöjda och glada?
WOW du måste ha mkt fritid du som har tid för detta...

På de fester jag varit på som det är olika matvarianter så grillar man de man vill.. alltså tar man med sin egna mat och så grillar vi tillsammans våran mat.. skitsmart så blir alla nöjda och glada.
Funkar super=)
Just för att det är omöjligt att tillfredställa alla i matväg, jag gillar inte griskött men äter om jag blir bjuden.. aldrig att jag skulle vara så ohyfsad att kräva att värden ska laga specialmat til mig.
 
Om jag t.ex. bjöd in mina Muslimska vänner på middag, skulle jag definitivt inte tillaga fläskkött och mena att de faktiskt får anpassa sig och tacka för den mat jag serverar. Jag skulle absolut anpassa menyn till dem. Samma sak om jag visste att veganvänner kom på besök. Att bjuda någon på middag är ju en slags gåva, något man gör för sina gäster.
Däremot skulle jag själv, som vegan, aldrig ringa och vara i det närmaste hotfull och ställa krav på min värd! Det känns väldigt bakvänt.
Att människor kan uppfatta viss mat som "motbjudande" kan jag också förstå. Jag minns när våra norska skydivingkompisar tog med sig valkött till vår klubbstuga... Det kändes lite mindre kul. Men de blev inte utkastade, precis!

Fast problemet i tråden verkar mest vara att enskilda gäster vill bestämma vad andra ska äta. Då blir det snabbt ett olösbart problem även med ganska få gäster. Oavsett hur många rätter man kan tänka sig att laga.

Fruktansvärt oförskämt att bli bjuden och sedan ha synpunkter på vad andra inbjudna ska förtära.
 
Då lär du stå i evigheter.. så du menar om du har 10 vänner 1 är vegan en, en vill inte äta fisk en är gluten allergisk, en laktos och så vidare. Så sitter du och lagar 10 olika maträtter så alla är nöjda och glada?

Det kräver inte heller mina vänner. Jag tycker att det blir trevligare om jag lagar mat som funkar för alla, därför gör jag det. Jag vill inte att de tar med sig eget. (Tex utflykter, knytkalas, etc kan vara undantag, men vid vanliga middagar, vill jag inte det.) Det har heller aldrig kommit på tal.

Och jag lagar gärna tio olika rätter! Några sallader, ett par varma grejer, något med ost kanske, kanske något med lite kött, kanske något med fisk - vips! bortemot tio olika fat på bordet om vi är många, och alla kan få till en rimlig måltid. Vad är problemet?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp