Bukefalos 28 år!

Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

men en riktig vegan stödjer i mina ögon inte djuravel för människors ("egoistiska") bruk på något sätt.[/QUOTE]

Veganism är en form av diet, inte en ideologi.
Bara för att man är vegan behöver man inte värna om djuren, utan enbart om sin egen hälsa.
T.ex är det bra att vara vegan om man är reumatiker, blev rekomenderad att bli det av min reumatolog.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Veganism är en form av diet, inte en ideologi.
Bara för att man är vegan behöver man inte värna om djuren, utan enbart om sin egen hälsa.
T.ex är det bra att vara vegan om man är reumatiker, blev rekomenderad att bli det av min reumatolog.



då har vi olika syner på veganism helt enkelt :laugh:

har flera kompisar som är veganer och dom är inge häsloveganer precis
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

då har vi olika syner på veganism helt enkelt :laugh:

har flera kompisar som är veganer och dom är inge häsloveganer precis

Nej, det var inte jag heller:)
Det jag menar är att man inte kan säga att veganer tänker på ett speciellt sett som grupp, utan att folk blir veganer av helt olika skäl.
Men folk som blir veganer med tanke på djuren finns det nog flest av:)
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Nej, det var inte jag heller:)
Det jag menar är att man inte kan säga att veganer tänker på ett speciellt sett som grupp, utan att folk blir veganer av helt olika skäl.
Men folk som blir veganer med tanke på djuren finns det nog flest av:)

ja precis och de är riktiga veganer i mitt tycke :laugh:
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Ok! :laugh:

Säg åt dom att inte äta svamp också ;) (retas)
Min bror är biolog och retade mig mycket för att jag åt champinjoner:D
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Utveckla det! Själva svampen vi äter är väl bara en fruktkropp från den "riktiga" svampen under jord. Det där vill jag veta mer om för jag kan bara lite ytskrap!
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

ja precis och de är riktiga veganer i mitt tycke :laugh:

En riktig vegan är någon som inte äter något från djurriket det du menar är att vara riktig vegan är inte mer riktigt än något annat inom veganismen.

Att sedan vissa har plockat in politik i mat får stå för dem men inte är de mer riktiga för det.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

En riktig vegan är någon som inte äter något från djurriket det du menar är att vara riktig vegan är inte mer riktigt än något annat inom veganismen.

Att sedan vissa har plockat in politik i mat får stå för dem men inte är de mer riktiga för det.


läs de två sista orden jag skrev några gånger till. ananrs kan jag repetea dem här :)

i MITT tycke

alla får ha olika åsikter och det är min:laugh:
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Vilken tråd då ?

Alltså, det går överstyr när människor anser sina djur vara en människa. Låt djurena vara djur och låt dom äta det dom är anpassade för. Att vara veg är en livsstil människor tar sig till, även om många djurarter är det med....givetvis, men man överför knappast en männsikolivsstil på ett djur. Då förmänskligar man. Människan ska anpassa sig efter djuret, inte tvärtom, åtminstone då det gäller föda....som då tråden handlade om.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Det finns bra och dåliga veganer och vegetarianer. Dvs, en del har noll koll i näringslära..men dom är veganer/vegetarianer för det. Att vara vego handlar ju egentligen om att vara otroligt medveten och ha koll på vad man stoppar i sig och gör.

Men folk kan faktiskt kalla sig vad dom vill, och må därefter.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Ja, det kändes bra, jag vill hellre köpa kött från ställen där jag vet att djuren har haft det bra.
Jag skulle aldrig köpa kött från utlandet eftersom jag har så minimal kunskap om vilka djurskyddsregler som finns där.

Jag köper bara svenskt. Sen finns det vissa produkter från vissa slakteri som jag bojkottar. Jag går dock över mer och mer till vegetarisk kost, men jag kommer nog aldrig att bli vegetarian helt. Vi är "hobbyvegetarianer" här hemma ;)

Peter Singer har skrivit en del bra böcker om djuretik och hur djuren har det i USA och England bl.a. Han tar också upp djurförsök i sina texter. Man fattar inte att det är sant och att människan kan behandla djur så illa som det beskrivs i de böckerna:(
 
Senast ändrad:
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Vilken tråd då ?

Alltså, det går överstyr när människor anser sina djur vara en människa. Låt djurena vara djur och låt dom äta det dom är anpassade för. Att vara veg är en livsstil människor tar sig till, även om många djurarter är det med....givetvis, men man överför knappast en männsikolivsstil på ett djur. Då förmänskligar man. Människan ska anpassa sig efter djuret, inte tvärtom, åtminstone då det gäller föda....som då tråden handlade om.(?)

Har någon i den här tråden sagt att dom ger sina djur annat foder än det dom är skapta för att äta?

Blir lite förvirrad av ditt inlägg...
:)
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Peter Singer har skrivit en del bra böcker om djuretik och hur djuren har det i USA och England bl.a. Han tar också upp djurförsök i sina texter. Man fattar inte att det är sant och att människan kan behandla djur så illa som det beskrivs i de böckerna:(

Ja Peter Singer har skrivit mycket intressanta saker, men han kan vara lite väl koko för min smak. Men endel saker är verkligen värda att läsa!
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

*knapplån*
Jag vet att det är en hundtråd, men ämnet är så intressant och går även att applicera på katt.

Det hela beror väl på varför man inte vill äta kött?

Om man absolut motsätter sig att djur hålls i fångenskap för att producera mat åt (utnyttjas av) oss, så blir det ju konstigt att samtidigt ha en hund eller katt som man ger mat producerat från dessa djur.

Om det är djurfabrikerna som man vill bojkotta så bör man ju även bojkotta dem vad gäller djurens foder.
Koka överblivna hästar åt hundarna kanske?
Det skulle ju lösa många problem.

Men om man bara inte vill äta kött för att det är äckligt och tycker att andra gör som de vill, så kan man ju ge hunden vilken mat som helst.
Som den vill ha.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Eller så gör man så gott man kan för sin egen del, men inser begränsningarna och till viss del idiotin till att ge sina djur något dom inte är skapta till att äta.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

Men skall man ha sådana djur då?
Varför inte ha kaniner som är veganer av naturen?

Jag äter kött.
Men jag funderar en del över det där.
Hästar äter ju vegankost och det känns faktiskt bra.
Katterna jagar till stor del ihop till sin egen mat, och det känns också bra.
Men sedan så behövs det kompletterande kattmat och det känns konstigt.
Att utnyttja jordens resurser till att fodra nöjesdjur.
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

*knapplån*
Jag vet att det är en hundtråd, men ämnet är så intressant och går även att applicera på katt.

Det hela beror väl på varför man inte vill äta kött?

Om man absolut motsätter sig att djur hålls i fångenskap för att producera mat åt (utnyttjas av) oss, så blir det ju konstigt att samtidigt ha en hund eller katt som man ger mat producerat från dessa djur.

Om det är djurfabrikerna som man vill bojkotta så bör man ju även bojkotta dem vad gäller djurens foder.
Koka överblivna hästar åt hundarna kanske?
Det skulle ju lösa många problem.

Men om man bara inte vill äta kött för att det är äckligt och tycker att andra gör som de vill, så kan man ju ge hunden vilken mat som helst.
Som den vill ha.
Hund o kattmat (torrfoder), innehåller ju ganska lite kött för det mesta, o då oftast i form av sådant som blir över när man producerar människomat, dessutom innehåller de en hel del cerealier som hundar inte är skapta för att äta.
Så om man vill ge sina hundar optimalt foder så BARFar man dem, eller ger dem färskfoder.
Man kan även BARFa katter om de inte fångar sin mat själva, detta är dock lite svårare då de är rena carnivorer o får bristsjukdomar om de inte får tillräckligt med taurin.

mvh
 
Sv: Veganer/vegetarianer o deras hundar?

jag har förstått att minkarna klarar sig alldeles utmärkt i vilt tillstånd? men att de konkurrerar ut våra inhemska arter.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
233
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 229
Senast: Hedinn
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 519
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp