Bukefalos 28 år!

Veganism - vettigt eller vansinne?

Det jag menar är att eftersom de anser att ingen bör hålla djur (eftersom det är fel att förslava andra individer) så borde de behöva övertyga alla som håller djur om att det är fel. Min undrar blir då hur de menar att det ska gå till?
Ingen i tråden har uttryckt den åsikten så du kan ju googla istället. Det blir så konstig diskussion om den ska handla om vad andra hypotetiska veganer hypotetiskt tycker.

Jag (som är vegan) och de veganer jag känner har inte alls den åsikten om tamdjur utan är tvärtom "djurmänniskor" som vill vara nära och leva tillsammans med djur (och det är grundorsaken till kost-/livsstilsvalet).
 
Jag äter helvegetariskt. Jag kallar mig inte vegan då veganism är så mycket mer än bara kost. Många gånger startas dessa trådar av människor som äter kött och som vill förstå, men vad är det ni behöver ha en förklaring till? Jag mår bra av vegetariskt, jag trivs med att veta att det jag äter inte har utsatts för lidande. Jag har aldrig propagerat för att någon annan ska ändra sin kost däremot får jag oftast svara på varför jag har valt att utesluta animalier.

Angående brister, äter du en ensidig kost, oavsett om den består av salladsblad eller köttbullar så kommer du antagligen inte må så bra. Allt handlar om att lära sig vad din kropp behöver för att må bra. Proteiner är exempelvis inget som enbart finns i kött och andra animaliska produkter, det går utmärkt att få i sig utan proteinpulver. Tränar du hårt blir det såklart svårare, men mig veterligen är det inte bara hårt tränande vegetarianer som tar tillskott av olika slag
 
Men försöker de övertyga andra? Jag har aldrig irl träffat någon vegan som försöker påverka andras tänkande kring detta ämne. Aldrig.

Irl vet jag inte om jag träffat någon men jag träffar å andra sidan sällan någon person med extrema åsikter öga mot öga. Det räcker att se hur vissa veganer beter sig i t ex kommentarsfält på internet.
 
Jag har svårt för när någon börjar använda ord som "mord" och "stjäla" i samband med matproduktion. Det låser diskussionen direkt för det finns en värdeladdning i de orden man inte kan komma ifrån.

Jag anser absolut inte att djuren är jämställda oss. Att djur används för matproduktion har jag inga problem med MEN djuren ska behandlas väl så länge de lever och avlivas snabbt och smärtfritt. Allra helst äter jag lokalt producerat kött/fläsk/fågel samt viltkött. Jag gillar verkligen inte att man tar bort kalvarna från kon mer eller mindre direkt i mjölkproduktion (har jobbat inom det själv och det var verkligen inte trevligt). Att som en del ha amkor som kalvarna från flera kor får dia känns mycket bättre.

Vill man inte äta animalier är det verkligen upp till var och en och jag håller med om att vi äter för mycket kött.

På ett personligt plan skulle det inte fungera för mig att vara vegan/vegetarian eftersom jag inte skulle få i mig tillräckligt med flera olika näringsämnen, det pga sjukdom som gör att en del matvaror går bort.
 
Angående brister, äter du en ensidig kost, oavsett om den består av salladsblad eller köttbullar så kommer du antagligen inte må så bra. Allt handlar om att lära sig vad din kropp behöver för att må bra. Proteiner är exempelvis inget som enbart finns i kött, det går utmärkt att få i sig utan proteinpulver. Tränar du hårt blir det såklart svårare, men mig veterligen är det inte bara hårt tränande vegetarianer som tar tillskott av olika slag

Fast vad gäller just en helt växtbaserad kost så spelar det ingen roll hur varierat man äter, man behöver ändå tillskott av B12.
 
Sjögräs innehåller visserligen B12 men det är en inaktiv form som vi inte kan tillgodogöra oss. Inaktiva former av B12 kan till och med hindra upptag av aktiv B12.
Intressant. Jag känner inte till detta. Men de veganer som tar tillskott (veganska) får inte brist så nåt måste ju fungera? B12-brist är ju extremt allvarligt och något jag är noga med att försöka förhindra hos min dotter framförallt.
 
Fast vad gäller just en helt växtbaserad kost så spelar det ingen roll hur varierat man äter, man behöver ändå tillskott av B12.

Ja, det är just B12 men detta är knappast svårt att åtgärda. Det är inte heller så att bara för att du äter animalier så får du per automatik i dig allt det som du behöver.
 
Intressant. Jag känner inte till detta. Men de veganer som tar tillskott (veganska) får inte brist så nåt måste ju fungera? B12-brist är ju extremt allvarligt och något jag är noga med att försöka förhindra hos min dotter framförallt.

Det tar många år innan B12-brist visar sig eftersom de flesta har ordentliga lager i kroppen.

den här sidan, skriven av en vegan ges ingående förklaringar till problemen med att försöka få i sig B12 på veganska sätt. Här ges allmän information.
 
Jag undrar också uppriktigt hur man håller en hälsosam och omväxlande kost här i Sverige som vegan, utan att leva på proteinprodukter från helt andra delar av jordklotet. Kanske någon som vet kan berätta?

Jag äter mycket svenskodlade bönor. I olika former: som de är i sallad, grytor etc, i olika biffar eller röror. Sen äter jag förstås importerad mat också, precis som de flesta blandkostare. Vet inte varför just proteinprodukter måste komma från närområdet? Det mesta av det jag äter kommer från Europa i alla fall. Jag äter väl ganska "normalt", men kanske lite mer grönsaker än en genomsnittlig blandkostare. Och så byter jag ut mjölkprodukter mot veganska alternativ, oftast Oatlys havreprodukter.

Och så en brännhet fråga... I de fall föräldrar ger vegankost till sina barn och de inte växer ordentligt. Vad tänker ni om det?
Samma sak som jag tänker om blandkostare om ger sina barn undermålig kost.
 
Det tar många år innan B12-brist visar sig eftersom de flesta har ordentliga lager i kroppen.

den här sidan, skriven av en vegan ges ingående förklaringar till problemen med att försöka få i sig B12 på veganska sätt. Här ges allmän information.
B12:en i de berikade produkter som går att köpa i Sverige är syntetiskt. Texten du länkar till handlar om biologiskt B12.

Jag äter veganskt och har inte svårt att få i mig de tillskott som behövs ("på papperet" i alla fall, sedan vet jag ju inte säkert att jag har perfekta värden i kroppen men jag mår bra). Jag dricker kaffe med mjölk varje dag och väljer då en berikad havremjölk - hepp!
 
Veganer riskerar att få brist på vitamin B2, B12 och D-vitamin samt kalcium. Så länge man ser till att ta tillskott fungerar det bra att vara vegan. En del mår bra av sådan diet, andra inte...
Däremot vänder jag mig mot veganer som verkar besläktade med flower power-rörelsen och inte alls är förankrade i verkligheten.

Det är inte särskilt svårt att få i sig B2 som vegan. Kalcium är vanligtvis inte heller ett problem och dessutom är många veganska alternativ berikade med detta. D-vitamin har många blandkostare brist på också. B12 (aktivt) finns inte i vegansk mat nej, men det finns relativt billiga tabletter att köpa. Även blandkostare riskerar att få brist på B12 så just det är inget unikt för veganer, det är bara att man vet att veganer måste äta B12-tillskott.
 
Förresten så tycker jag att "öppna landskap" i sammanhanget blandkostare diskuterar veganism är lite som barn i andra sammanhang: istället för "Men BARNEN då!?" heter det "Men de ÖPPNA LANDSKAPEN då!? :cry:" Vilket jag tycker är extra märkligt när det kommer från hästmänniskor i ett land där antalet hobbyhästar är stort och ökar hela tiden samtidigt som antalet nötkreatur minskar.
 
Ja, man riskerar givetvis en rad brister när man stryker så mycket ur sin kost. Barn och ungdomar som växer är särskilt sårbara. Ska man stryka lättillgänglig, näringsrik kost och stoppa i sina barn tabletter istället?

Jag förstår inte riktigt argument som "jamen barn som äter en massa snabbmat är också dåligt". Visst är det, men två fel gör ju inte ett rätt.

Jösses. Nej, man riskerar inte "en rad brister" när man stryker "så mycket" ur sin kost. Det går att leva hur hälsosamt och näringsriktigt som helst som vegan (och hur onyttigt som helst). Precis som med blandkost alltså.
 
Egentligen tycker jag att var och en får äta vad de vill, så länge de inte försöker pracka på andra deras åsikter och börja prata nedsättande om personer som väljer annat än de själva. Tyvärr är detta ganska vanligt bland folk som kallar sig veganer (vilket inte är enbart en kost utan mer av en livsstil som någon annan i tråden påpekade. Kosten är vegetarisk)

Jag äter själv mycket vegetariskt och har varit lakto-ovo-vegetarian tidigare och ser inga problem med det. Protein är det minsta problemet med en vegetarisk kost om man äter vegetabiliskt protein. Däremot är det så att en helvegetarisk kost aldrig kan vara fullgod för oss människor utan tillskott och berikade produkter och därför skulle jag inte gå över till det helt och jag skulle aldrig ge en sådan kost till barn och ungdomar som fortfarande växer. Näringsämnen som är tillsatta/berikade är dessutom svårare för kroppen att ta upp.
 
Jag har nog träffat betydligt fler allätare som försökt övertyga mig om att jag ska börja äta kött igen ;)

Nu blev jag laktovegetarian tidigt (8 år) men minns ändå både vuxnas och andra barns bemötande när jag började välja bort kött. Vuxna människor som väljer att "hoppa på" en 8-åring! Nu när jag är vegan säger jag oftast att jag är "vegetarian" om kost diskuteras med människor jag inte känner så väl, det tycks provocera något mindre än "vegan". Jag avskyr att behöva äta med människor jag inte känner för relativt ofta blir jag ifrågasatt. Jag har alltså inte sagt ett ljud om vad blandkostaren har på tallriken men ändå startas en diskussion.
 
Jag vet inte om man kan säga att forskningen "svängt" åt veganhållet även om man ser vinster med framförallt vegetarisk kosthållning. Det finns belägg för att säga att man bör äta mer vegetabiliskt och mindre kött, men att man skulle rekommendera folk att bli veganer ur miljö- och hälsoaspekt är ändå ganska avlägset ur min synvinkel. Inom medicinen är vi alltid jätteförsiktiga med att fastslå vad som är säkert bra eller bäst, och ännu mer försiktiga med att tala om för folk vad de borde.

Fast du skriver ju samma sak som jag, i princip. Har aldrig påstått att hela forskarvärlden slagit om helt och hållet till fördel för helvegansk kosthållning. Däremot har fler och fler fått upp ögonen för alla vinster med mindre animalieprodukter, det kommer mer och mer forskning på området osv.... Nu snabbgooglade jag fram några forskningsartiklar som visade på det, den som har mer tid och lust att gräva djupare kommer hitta mängder med forsknings-, populärvetenskapliga- och ickevetenskapliga artiklar om ämnet
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp