Veganism - vettigt eller vansinne?

Bambi

Trådstartare
Det mesta jag sett av veganer på sociala medier är fanatiska galningar. De tycker att semin är våldtäkt, att landskapet ska hållas öppet av boskap som inte får slaktas eller mjölkas (och att man ska samla upp gödseln med skottkärra för att få gödning till åkermarken), att alla former av mjölkproduktion är djurplågeri, att värphöns ska kastreras och så vidare.

Jag själv känner ingen vegan, men jag förstår ju att alla/de flesta inte är fanatiker med missriktad djurskyddsidealism som självförverkligande intresse. Eller?! Jag undrar också uppriktigt hur man håller en hälsosam och omväxlande kost här i Sverige som vegan, utan att leva på proteinprodukter från helt andra delar av jordklotet. Kanske någon som vet kan berätta? Och så en brännhet fråga... I de fall föräldrar ger vegankost till sina barn och de inte växer ordentligt. Vad tänker ni om det?
 
Alltså, det finns ett antal anledningar att vara vegan. Alla är det inte ens av djurskyddsskäl och av de som har djurskyddsskäl för sina val har förstås inte samma val. Det finns ganska många som är veganer, ergo går det inte riktigt att dra alla över en kam.

Jag lever med en vegan och äter därmed en hel del veganskt (kött kanske en gång varannan vecka för min del). Min man har valt att vara vegan av hälsoskäl - han är väldigt träningsintresserad och finner att den veganska kosten hjälper honom att må och prestera bättre. Hans enda kommentar till din post var för övrigt att det är en myt att vegetabiliskt protein inte är fullvärdigt protein.

(Vårt barn äter blandkost hos sin dagmamma, så han är blandkostare han med.)
 
Det mesta jag sett av veganer på sociala medier är fanatiska galningar. De tycker att semin är våldtäkt, att landskapet ska hållas öppet av boskap som inte får slaktas eller mjölkas (och att man ska samla upp gödseln med skottkärra för att få gödning till åkermarken), att alla former av mjölkproduktion är djurplågeri, att värphöns ska kastreras och så vidare.

Jag själv känner ingen vegan, men jag förstår ju att alla/de flesta inte är fanatiker med missriktad djurskyddsidealism som självförverkligande intresse. Eller?! Jag undrar också uppriktigt hur man håller en hälsosam och omväxlande kost här i Sverige som vegan, utan att leva på proteinprodukter från helt andra delar av jordklotet. Kanske någon som vet kan berätta? Och så en brännhet fråga... I de fall föräldrar ger vegankost till sina barn och de inte växer ordentligt. Vad tänker ni om det?

Extremister är ofta svartvita i sitt tänk. Detta gäller väl tyvärr även veganer av de erfarenheter jag har av dem, så jag delar din åsikt.
 
Det mesta jag sett av veganer på sociala medier är fanatiska galningar. De tycker att semin är våldtäkt, att landskapet ska hållas öppet av boskap som inte får slaktas eller mjölkas (och att man ska samla upp gödseln med skottkärra för att få gödning till åkermarken), att alla former av mjölkproduktion är djurplågeri, att värphöns ska kastreras och så vidare.

Jag själv känner ingen vegan, men jag förstår ju att alla/de flesta inte är fanatiker med missriktad djurskyddsidealism som självförverkligande intresse. Eller?!
Känner några veganer och de är väl som vilka andra människor som helst. Allt ifrån rejält verklighetsfrånvända knasbollar till fullt fungerande i sociala sammanhang. Som sagt, precis som icke-veganer.

Jag undrar också uppriktigt hur man håller en hälsosam och omväxlande kost här i Sverige som vegan, utan att leva på proteinprodukter från helt andra delar av jordklotet. Kanske någon som vet kan berätta?
Finns gott om fullvärdiga proteinkällor som inte behöver åka över halva jordklotet. Baljväxter, till exempel.

Och så en brännhet fråga... I de fall föräldrar ger vegankost till sina barn och de inte växer ordentligt. Vad tänker ni om det?
Likadant som jag tänker om föräldrar som göder sina telningar med skitmat i största allmänhet. Folk verkar likställa blandkost med bra mat, av någon outgrundlig anledning....
 
Det känns förresten som att det finns en överhängande risk att den här tråden blir ännu ett exempel av "blandkostare som häcklar veganer". Jag hoppas verkligen att så inte blir fallet. En av de stora anledningarna till varför "vanliga" veganer inte pratar om sitt kostval är trots allt att det knappt går att yppa sig om veganism utan att fanatiska blandkostare ska börja tjafsa om att veganer utan urskiljning är oupplysta hippies, medan blandkostaren VET SANNINGEN.

Fanatism är ganska svartvitt åt båda håll, just sayin.
 
Om du vägrar alla former av mat från djurriket så är du extremist i dagens samhälle.

Njaaa... Skulle nog vilja påstå att de, om några, är mer i tiden än alla oss andra, med tanke på alla rapporter om miljöpåverkan, djurskydd, antibiotikaresistens, hälsoaspekter osv. Säga vad en vill om veganism (som ren kosthållning), men de kan knappast ses som extremister längre med tanke på allt vi vet tack vare forskning
 
Njaaa... Skulle nog vilja påstå att de, om några, är mer i tiden än alla oss andra, med tanke på alla rapporter om miljöpåverkan, djurskydd, antibiotikaresistens, hälsoaspekter osv. Säga vad en vill om veganism (som ren kosthållning), men de kan knappast ses som extremister längre med tanke på allt vi vet tack vare forskning

Nyttighetsfaktorn är irrelevant. De är extremister.
 
Alltså, det finns ett antal anledningar att vara vegan. Alla är det inte ens av djurskyddsskäl och av de som har djurskyddsskäl för sina val har förstås inte samma val. Det finns ganska många som är veganer, ergo går det inte riktigt att dra alla över en kam.

Jag lever med en vegan och äter därmed en hel del veganskt (kött kanske en gång varannan vecka för min del). Min man har valt att vara vegan av hälsoskäl - han är väldigt träningsintresserad och finner att den veganska kosten hjälper honom att må och prestera bättre. Hans enda kommentar till din post var för övrigt att det är en myt att vegetabiliskt protein inte är fullvärdigt protein.

(Vårt barn äter blandkost hos sin dagmamma, så han är blandkostare han med.)

Ja, jag tänker ju själv att den bild jag fått genom sociala medier inte kan stämma för alla veganer. Det är därför jag undrar hur veganer, som inte är fanatiker, resonerar kring sina val, vad de äter och de hur anser man att vår jord ska tas tillvara.
 
Nyttighetsfaktorn är irrelevant. De är extremister.
Det går inte att bestämma vad som är extremism utifrån enskilda personers subjektiva åsikter. Det går inte att bortse från faktum, att den den gängse synen, i samhället och forskarvärlden, har börjat svänga åt en mer vegansk kosthållning.
Sedan finns det absolut veganer som är extremister, men långt ifrån alla är det
 
Det känns förresten som att det finns en överhängande risk att den här tråden blir ännu ett exempel av "blandkostare som häcklar veganer". Jag hoppas verkligen att så inte blir fallet. En av de stora anledningarna till varför "vanliga" veganer inte pratar om sitt kostval är trots allt att det knappt går att yppa sig om veganism utan att fanatiska blandkostare ska börja tjafsa om att veganer utan urskiljning är oupplysta hippies, medan blandkostaren VET SANNINGEN.

Fanatism är ganska svartvitt åt båda håll, just sayin.

Som sagt, tråden startades för att jag vill veta mer från olika håll.

Och just det, angående att växtprotein inte skulle vara fullvärdigt. Det har jag ju inte sagt heller? Jag undrar bara vilka svenska produkter som fungerar för en vegan för en fullvärdig och omväxlande kost, därför att jag själv inte är speciellt insatt i ämnet.
 
Som sagt, tråden startades för att jag vill veta mer från olika håll.

Och just det, angående att växtprotein inte skulle vara fullvärdigt. Det har jag ju inte sagt heller? Jag undrar bara vilka svenska produkter som fungerar för en vegan för en fullvärdig och omväxlande kost, därför att jag själv inte är speciellt insatt i ämnet.

Nej, det sa du inte, det var bara det han ville förmedla till världen :D

Några svenska produkter:
Baljväxter (t ex ärtor, linser, bönor), Potatis, Pasta, Grönsaker av olika slag, Finns en del svenska nötter och frön (hassel, solros exempel), Frukt/torkad frukt, bär, havre/andra sädesslag (kan göras till ersättningsprodukter typ havrefraiche). Och så en massa godis :D

(obs, jag är inte vegan själv så jag har inte koll på hela spännvidden)
 
Det mesta jag sett av veganer på sociala medier är fanatiska galningar. De tycker att semin är våldtäkt, att landskapet ska hållas öppet av boskap som inte får slaktas eller mjölkas (och att man ska samla upp gödseln med skottkärra för att få gödning till åkermarken), att alla former av mjölkproduktion är djurplågeri, att värphöns ska kastreras och så vidare.

Jag själv känner ingen vegan, men jag förstår ju att alla/de flesta inte är fanatiker med missriktad djurskyddsidealism som självförverkligande intresse. Eller?! Jag undrar också uppriktigt hur man håller en hälsosam och omväxlande kost här i Sverige som vegan, utan att leva på proteinprodukter från helt andra delar av jordklotet. Kanske någon som vet kan berätta? Och så en brännhet fråga... I de fall föräldrar ger vegankost till sina barn och de inte växer ordentligt. Vad tänker ni om det?

Jag har en del veganer omkring mig, och har inte uppfattat det som särskilt problematiskt alls. De är inte veganer för att de är fanatiska djurskyddsaktivister, utan av andra skäl. Och de lever inte på soja heller, finns ju massor av olika proteinkällor. Importerade matvaror äter vi ju lite till mans, så jag vet inte om det är särskilt problematiskt när just veganer gör det.

Att inte ge barnen mat så att de kan växa som de ska uppfattar jag absolut inte som någon brännhet fråga, dels för att alla är överens om att det är fel, dels för att det är superovanligt. Så svaret på det är väl att nej, det verkar dumt, och det är väl därför nästan ingen gör så.
 
Jag känner ett tiotal veganer. En är väl något av en extremist rent politiskt också, men de andra är främst sådana son antingen inte gillar kött eller animaliska produkter, eller så vill de inte ha djurens lidande på sitt samvete.

Ingen av dem anser att alla borde bli veganer, de vill som sagt inte själv orsaka lidande.

En dag körde en grisfile förbi, och grisarna gallskrek. Då kände jag mig lite skyldig faktiskt.

Jag hade väldigt gärna ätit vegetariskt, men jag känner att jag inte kan eller vet någonting om det.

Alla veganer jag känner postar ideligen bilder på sina fantastiska maträtter. Främst på häftiga restauranger. Ser jättegott ut!
 
Veganer riskerar att få brist på vitamin B2, B12 och D-vitamin samt kalcium. Så länge man ser till att ta tillskott fungerar det bra att vara vegan. En del mår bra av sådan diet, andra inte...
Däremot vänder jag mig mot veganer som verkar besläktade med flower power-rörelsen och inte alls är förankrade i verkligheten.
 
Det går inte att bestämma vad som är extremism utifrån enskilda personers subjektiva åsikter. Det går inte att bortse från faktum, att den den gängse synen, i samhället och forskarvärlden, har börjat svänga åt en mer vegansk kosthållning.
Sedan finns det absolut veganer som är extremister, men långt ifrån alla är det

Kan du ge exempel på forskning som "svängt åt mer vegansk kosthållning"?

Jag undrar också hur man som vegan ser på lantbruk överlag, men framför allt i vårt land. Ska vi inte ha lantbruksdjur? Vad ska vi odla som fungerar i våra jordar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp